Echtscheiding en erna
Rupsjevlin
23-07-2024 om 14:54
Begeleide omgang
Na een vele complexe (onveilige) problemen is er besloten dat ex graag begeleide omgang wil middels een omgangshuis. Zelfstandige omgang lukt hem nog niet maar wil wel er naar toe werken. Ik was daarom benieuwd of hier ervaringsdeskundigen zijn en wat tips/adviezen kunnen delen. Zijn er bijvoorbeeld wachtlijsten? Hoe lang duurt gemiddeld na de aanmelding een traject? Wat deel je wel en wat niet met de begeleider? Hoe bereid ik de kindjes er (ze zijn 1 en 4) zo rustig mogelijk op voor? Zit zo’n begeleider er steeds naast of loopt die meer rond? Heb je na iedere omgang een evaluatie? Ik hoor graag jullie tips.
Temet
23-07-2024 om 17:29
Dit verschilt enorm per regio. "Het Omgangshuis" als organisatie is voor zover ik weet inmiddels opgeheven - aan zijn eigen succes ten onder gegaan. De vraag is wat er aan omgangsbegeleiding bij jou in de regio voorhanden is. Als je dat weet, dan zou ik bij die organisatie je vragen neerleggen.
Vraag dus aan ex welke organisatie hij op het oog heeft. Check dan eerst of die de noodzakelijke hulp daadwerkelijk (in principe) kan leveren, en zo ja, neem dan contact op om je vragen te stellen.
Als ex een organisatie aandraagt die helemaal geen omgangsbegeleiding kan leveren, leg hem dat dan uit en vraag hem met een alternatief te komen.
Temet
23-07-2024 om 17:31
Ik zie nu dat er wel de nodige instellingen zijn die opereren onder de naam "omgangshuis". De organisatie met die naam die hier in Amsterdam (en omgeving) actief was, is gestopt, maar kennelijk zijn op andere plaatsen (gelukkig) nog wel steeds omgangshuizen actief.
Daglichtlamp
23-07-2024 om 20:40
In dit draadje ging het ook over begeleide omgang, misschien heb je daar iets aan: https://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna/problemen-met-ex-1?page=35#533
Rupsjevlin
29-07-2024 om 20:06
Temet schreef op 23-07-2024 om 17:31:
Ik zie nu dat er wel de nodige instellingen zijn die opereren onder de naam "omgangshuis". De organisatie met die naam die hier in Amsterdam (en omgeving) actief was, is gestopt, maar kennelijk zijn op andere plaatsen (gelukkig) nog wel steeds omgangshuizen actief.
Ja hij heeft dit zelf gevonden met een maatschappelijk werker. Ik ga binnenkort zelf eens contact opnemen met dat omgangshuis om te kijken of zij ook wel de hulp kunnen bieden die nodig is, dank je voor de tip.
Rupsjevlin
29-07-2024 om 20:07
Daglichtlamp schreef op 23-07-2024 om 20:40:
In dit draadje ging het ook over begeleide omgang, misschien heb je daar iets aan: https://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna/problemen-met-ex-1?page=35#533
inmiddels het draadje gelezen, dank u
Temet
30-07-2024 om 07:20
Ik weet natuurlijk niet hoe al die afzonderlijke omgangshuizen het precies aanpakken. Maar normaal gesproken is, als je begeleide ongang zoekt, het ongangshuis een logische stap.
Rupsjevlin
30-07-2024 om 10:04
Temet schreef op 30-07-2024 om 07:20:
Ik weet natuurlijk niet hoe al die afzonderlijke omgangshuizen het precies aanpakken. Maar normaal gesproken is, als je begeleide ongang zoekt, het ongangshuis een logische stap.
Ex is voor een lange periode van de radar verdwenen, is nu weer in beeld en wil toch weer omgang. Hij wil geen vastgelegde regeling via een rechtszaak want hij heeft geen geld en geeft eerlijk toe dat hij niet weet op welke dagen hem omgang lukt. En ik wil geen strijd door iets af te gaan dwingen middels een rechter, en gun de kindjes toch een vader in hun leven, zij het minimaal. Het blijft moeilijk, maar was al opgelucht dat hij zelf met dit voorstel kwam, ook al valt nog moeilijk te voorspellen hoe het op lange termijn eruit gaan zien
Catwoman
15-08-2024 om 22:57
Hey Rupsje,
Ik heb ook begeleide omgang en dit kun je op vrijwillige basis opstarten. Dan hoeft het niet via een advocaat of rechter. Bij ons is het 1x per 3 weken een uur en we spreken dan af in een speeltuintje. De begeleider is er bij maar kijkt voornamelijk hoe mijn ex het doet en grijpt in waar nodig. Daarna haal ik hem weer op en krijg ik te horen hoe het ging en kan ik weer naar huis. Voor mij is het vooral fijn dat de omgang op deze manier veilig kan plaatsvinden. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
Rupsjevlin
25-08-2024 om 20:43
Catwoman schreef op 15-08-2024 om 22:57:
Hey Rupsje,
Ik heb ook begeleide omgang en dit kun je op vrijwillige basis opstarten. Dan hoeft het niet via een advocaat of rechter. Bij ons is het 1x per 3 weken een uur en we spreken dan af in een speeltuintje. De begeleider is er bij maar kijkt voornamelijk hoe mijn ex het doet en grijpt in waar nodig. Daarna haal ik hem weer op en krijg ik te horen hoe het ging en kan ik weer naar huis. Voor mij is het vooral fijn dat de omgang op deze manier veilig kan plaatsvinden. Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
Hallo Catwoman, dank voor je reactie, ik zie het net pas, zou ik jou een berichtje kunnen sturen?
Catwoman
01-09-2024 om 22:10
Rupsjevlin schreef op 25-08-2024 om 20:43:
[..]
Hallo Catwoman, dank voor je reactie, ik zie het net pas, zou ik jou een berichtje kunnen sturen?
Ja hoor, je mag een berichtje sturen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.