Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Altijd praten over geld.

Hallo,
Ik ben 3 jaar geleden gescheiden en mijn ex vrouw is hertrouwd.Aardige kerel hoor, maar hij praat altijd over geld.Hij is ondernemer in de bouw en als ik hem zie praat hij alleen maar over geld.
Dan wilt hij ook nog online geld gaan verdienen en heeft t nu weer over huizen verhuren in het buitenland.Ik heb het gevoel dat hij iets wilt bewijzen oid tegenover mij.Mijn ex praat tegenwoordig ook zo.Hij verdient dit en dat en wilt zus of zo.Mijn zoon vindt hem blabla..altijd zich voordoet als iemand die het beter weet.Hij wordt er moe van.
Mijn zoon is een keer boos geworden op hem daar hij zei;"ik verdien veel meer dan je vader.Dat vond hij niet leuk.
Hoe ik ermee omga?
Tja..toch beetje rotgevoel ondanks dat ik t niet slecht heb.Waar komt zoiets vandaan joh? Wat is t dat je met de biologische vader moet praten over inkomsten?

En wat is het dat het jou zo hoog zit dat je er hier een bericht over moet plaatsen?
Ik zou zeggen, joh, ik verdien minder dan jij, ik ben vast stukken minder intelligent, en oh ja, je hebt ook nog mijn ex aan de haak geslagen, gefeliciteerd en succes ermee! Klaar.
Lekker laten lullen.

Ik denk dat hij onzeker is over heel veel dingen en 1 puntje heeft gevonden waarop hij zeker weet dat hij jou wel overklast. "Klein piemeltje", noemen we dat in onze vriendenkring. Denk daar volgende keer aan als hij weer begint, gniffel even bij jezelf en begin over een ander onderwerp. En/of wat Jonagold zegt.

Waar komt het vandaan....

De nieuwe man van je ex is ondernemer en komt wrs uit een ondernemers familie. Praten over succes en geld is in dergelijke families vaak standaard onderwerp tijdens avondeten of iets dergelijks. Beetje met de paplepel meegegeven.

Het zegt niets over jou; jij hebt als vader je eigen kwaliteiten.
Het is duidelijk hoe je zoon over hem denkt, je zoon heeft jou hoger zitten.

Pure onzekerheid wat inzicht geeft in een oppervlakkig karakter. Juist mensen met heel veel geld praten daar niet over. Wees kort en bondig als hij weer begint. "Oh echt dat heeft mijn interesse verder niet" of " oh ja goh, jeetje zeg. Maar hoe was de vakantie?" 

Wat heel goed werkt bij deze gesprekken is gewoon ernaar vragen. Wat maakt nou dat je het eigenlijk altijd met mij over geld hebt? Of weet je wat mij opvalt, dat je het altijd over (meer) geld verdienen hebt. Wat hierboven staat kun je ingegeven, dat jij het oninteressant vindt. En begin dan over iets wat jullie beiden zou kunnen interesseren. Momenteel sport bijvoorbeeld oid. 

Als je vraagt wat maakt... geef hem da ruimte om te antwoorden. En te luisteren. Soms is het ingegoten. Soms onzekerheid of gewoon pochen om zich beter te voelen vs anderen. 

Alleen door feedback te geven kun je het wellicht veranderen. 

Gewoon lekker laten gaan. Als het zoon irriteert kan hij dat ook gewoon zeggen lijkt mij of desnoods tegen zijn moeder. Net zoals het onzin is dat hij het hier over moet hebben, is het ook wel een beetje onzin om je er druk om te maken en er een topic over te starten misschien? Waarom zou je je energie eraan verdoen. Leven en laten leven.

misschien is hij gewoon trots dat hij onderneemt en heeft er passie voor. Daar haalt hij zijn eigenwaarde uit en terecht. Ieder zijn ding. Misschien hoor jij steeds geld in alles wat hij vertelt omdat je dat eruit pikt. Misschien zit jouw onzekerheid daar en pik je het daarom op. Vrouwen met kinderwens zien alleen maar zwangere vrouwen en babys op straat. De buurvrouw niet. Er lopen meer andere mensen dan vrouwen met baby in of uit de buik.

De opmerking dat hij veel meer verdient dan TO, is natuurlijk niet handig en niet bevordelijk voor een fijne sfeer. 
Straks is die man gewoon jaloers dat jij de vader bent van de zoon van zijn geliefde. Zucht.

Iemand die boekhouding deed voor o.a. zeer vermogende klanten vertelde eens dat een klant van hem op de vraag "wanneer is het nou genoeg" zei "oh jongen, dat geld zelf interesseert me niks, dat is alleen een manier om de score bij te houden".
En dat sluit aan bij wat anderen schreven over de zeer rijken, dat ze vooral onderling bijhouden wie welk jacht heeft en hoeveel huizen. Deze meneer beschouwt geld waarschijnlijk ook als iets om de score bij te houden, niet als doel op zich. Ik zou eerder kiezen voor afleiding, vraag hem eens naar zijn mening over iets heel anders of als hij er echt niet af te krijgen is, luister naar zijn verhalen en kijk of hij wat interessants te melden heeft over bekende zaken ("waarom denk JIJ dat V&D failliet ging?¨ of "wat voor bedrijf zou jij leuk vinden om over te nemen, en waarom¨). Je kunt eens naar zijn mening over crypto of AI vragen, of hoe hij aankijkt tegen verduurzaming of maatschappelijk verantwoord ondernemen, of de importheffingen. Weet ik veel. Net als bij een verstokt voetballiefhebber heeft hij misschien ook niet zoveel buiten zijn wereldje dat hem interesseert.

Betrek het niet op jezelf of je eigenwaarde, die keuze maak je zelf.
 

Is volgens mij ook gewoon een beetje macho-dingetje... mijn broer loopt ook altijd overal bij te vertellen hoe duur het was... en hoe rijk hij dus wel is om dat allemaal te kunnen betalen.
Dat hij ondertussen bij mij aanklopt voor een lening... daar hebben we het liever niet over.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.