Echtscheiding en erna
VigorFields
16-12-2024 om 11:55
Als je ex niet meewerkt
Dag allemaal,
Een aantal jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. We hebben twee kinderen (J en M), waarvan M nog maar een baby was.
We hebben een plan gemaakt voor de omgang op basis van de situatie op dat moment. Een paar jaar later is dat ook op papier gezet bij een mediator.
Nu nog een aantal jaar later is dit plan voor mij niet meer passend. Voor mij niet, en mijns inziens ook voor de kinderen niet.
Er zijn vier wisselmomenten in de week, elke week. Daarbij zijn onze regels in huis erg verschillend* (zoals bedtijd en schermtijd om maar wat te noemen). Niet alleen wisselen ze dus van huis, ze wisselen ook van verschillende regels.
Daarbij komt dat mijn oudste een uitdagend karakter heeft en ik als "veilige haven" zijn persooonlijke boksbal ben, letterlijk. Elke spanning die hij voelt, of dat door school komt, ruzie met een vriendje, gedoe bij papa enz enz, wordt op mij afgereageerd door middel van scheldkannonades waar je oren van klapperen en fysieke aanvallen als slaan, schoppen, spullen gooien enz. Spanning eruit, dan heeft hij spijt en is heel verdrietig en moe. Dit is sterker aanwezig op de dagen dat er gewisseld wordt.
Ik heb meerdere malen aangegeven een andere regeling te willen, beginnend ruim twee jaar geleden al. Ze zijn nu vier nachten per week bij mij en drie nachten per week bij hem. Dit wil ik zo houden maar dan meer aaneengesloten. Dus niet twee nachten bij mij, een nacht bij hem, twee nachten bij mij, twee nachten bij hem. En dat, élke week. Ik wil iets waarbij ze vier nachten aaneengesloten bij mij zijn en drie nachten aaneen bij hem. De precieze verdeling ligt voor mij geheel open voor overleg.
Dit wil ik, is ook het advies vanuit hulpverlening, ook het advies van de mediator van een aantal jaar terug. En van de kinderen krijg ik ook signalen dat dit fijn zou zijn. M roept bijvoorbeeld regelmatig "nee niet naar papa, ik ben pas net bij jou!" Er zijn meer voorbeelden en uitspraken maar dan kan ik een boek schrijven.
Hoewel er in ons ouderschapsplan staat dat wij om de tafel gaan wanneer één van de ouders zich niet meer prettig voelt bij de regeling, weigert hij dit. Vanuit de jeugdhulpverlening is van alles aangeboden maar hij ligt overal dwars. Ik krijg ook met moeite hulpverlening voor onze oudste, want het ligt allemaal aan mij, ons kind heeft geen probleem. En ik heb zijn toestemming nodig.
Ik vind J fantastisch, ik hou van hem met alles wat ik heb. Ik zal nooit anders over hem denken, ik wil hem niet kwijt en ik ben elke dag blij dat ik zijn mama ben. Wel heeft hij een probleem met het reguleren van zijn emoties en daar hebben we hulp bij nodig. Voordat hij te groot is en ik hem niet meer aankan. Voordat het zich naar anderen buiten ons gezin gaat keren. Voordat hij zich later in een relatie veilig voelt en zich daar gaat afreageren. Het is een fantastisch leuk, lief, grappig en slim kind. Hij heeft een prachtige toekomst voor zich, heeft zoveel mee in z'n leven. Ik gun hem ook het geluk en controle over zijn eigen emoties en handelen. Ook wil ik rust door minder wisselmomenten te creëren.
Nu is de enige stap die overblijft een gang naar de rechter.
Ik zie geen andere mogelijkheid. Ik heb er alles aan gedaan om in overleg te gaan, samen te kijken naar andere opties, maar het gesprek is niet mogelijk. Soms lijkt hij de deur op een kier te zetten om 'm vijf minuten later weer dicht te knallen.
Ik vind de stap naar de rechter spannend. Ik ben nog nooit in zo'n situatie geweest.
Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Of anders maar wel naar de rechter moesten voor de omgangsregeling?
Hoe bereid je je voor op gesprekken met een advocaat?
Hoeveel effect heeft het gehad op je kinderen?
Wat doet het in het contact met je ex?
Hoe lang duurt zoiets en hoeveel heeft het gekost?
Ik vecht geen gezag aan, ik vraag niet om een andere verdeling waarbij de kids méér nachten bij mij komen. Ik wil alleen een gezondere omgangsregeling in het belang van de kids en mezelf. En helaas via de rechter omdat al mijn pogingen dit samen te doen afgeketst worden en ik geen andere opties meer zie.
Bedankt voor het lezen van dit lange bericht.
Groetjes,
VF
N.b.
Mocht je aan de term narscisme denken, ik ben bang dat ik daar niet meer omheen kan.
Alles ligt aan mij. Het gedrag van onze zoon ligt aan mij. Dit spreekt hij uit met de hulpverlening erbij.
Hij reageert heel selectief. Stuur ik een voorstel voor een nieuwe regeling en vraag ik hem mee te denken of suggesties te doen als hij het plan niet goed vindt, krijg ik een mail met alle redenen waarom dit niet akkoord is. Maar niks geen ander voorstel of suggestie of wat dan ook.
Alles wat ik zeg wordt verdraaid. Ik stuur vervolgens een uitgebreid bericht met uitleg over hoe ik tot het plan ben gekomen. Benadrukkend dat het een voorstel is en open voor overleg, aanpassingen, andere voorstellen. Dat ik niet de intentie heb hem of het contact met de kids dwars te zitten, maar dat ik zoek naar meer rust in de situatie. Krijg ik als reactie dat hij excuses verwacht voor deze actie.
Naar de buitenwereld speelt hij mooi weer. Zegt bij de hulpverlening dat minder wissels wenselijk is en dat hij openstaat voor een andere regeling, om vervolgens zijn eisen op tafel te leggen waarmee je precies niks kan veranderen aan de regeling.
*De huisregels zijn niet bespreekbaar, anders dan dat ik mee moet gaan in de regels van mijn ex. Hoewel ik begrijp dat enigzins gelijke regels wenselijk is, kan ik niet akkoord gaan met bedtijden na 21:00 uur en onbeperkte schermtijd.
MRI
16-12-2024 om 12:44
Je hebt een lang verhaal over jullie indeling waarbij ik me jouw visie kan volgen. Maar ik sla even aan op dit: Daarbij komt dat mijn oudste een uitdagend karakter heeft en ik als "veilige haven" zijn persooonlijke boksbal ben, letterlijk. Elke spanning die hij voelt, of dat door school komt, ruzie met een vriendje, gedoe bij papa enz enz, wordt op mij afgereageerd door middel van scheldkannonades waar je oren van klapperen en fysieke aanvallen als slaan, schoppen, spullen gooien enz. Spanning eruit, dan heeft hij spijt en is heel verdrietig en moe.
Waarom laat jij je zelf als boksbal gebruiken? Dat is imho een heel slecht voorbeeld voor een kind. Dat leert hem op een ander af te reageren en dat die ander daar ook beschikbaar voor is. Ik begrijp dat je als moeder ziet hoe knijp het kind zit maar er zijn ook andere manieren: Mijn zoon kon ook gefrustreerd zijn. Ik stelde de grens: je mag zo boos zijn als je wilt, je mag dingen in elkaar slaan, gillen, razen alles er uit gooien. Maar niet op mij, ik wil niet het dumpputje zijn voor je kwaadheid op anderen. Dus richt het op stoffelijke dingen. Daarnaast mag je over alles praten en ik zal altijd luisteren.
En je mag mij altijd er op aanspreken als ik dingen doe die volgens jou niet kloppen en als je boos bent op mij.
het werkte wel, ik besef me dat het ook van de leeftijd afhangt, maar echt een kindje het patroon aanleren dat hij anderen als boksbal mag gebruiken is niet goed voor hem en ook niet voor latere anderen in zijn leven.
Izza
16-12-2024 om 15:12
Ik zou mij in ieder geval neerleggen bij zijn huis zijn regels. Het is door niemand te controleren of af te dwingen wat hij in zijn huis doet. Dus slecht eten, schermtijden, laat naar bed of niet douchen moet je helaas loslaten. Het zorgt alleen voor conflicten. Je kunt kinderen ook uitleggen dat overal andere regels gelden. Zodra ze thuiskomen in de douche en naar bed. Geen discussies met de kinderen of ex. Instanties grijpen alleen in bij mishandeling of verwaarlozing en daar is geen sprake van. Laat dat deel los. Klagen de kinderen over hun vader dan verwijs je naar hem. Jij kunt daar helaas niet bij helpen. Ze moeten zelf leren met hem om te gaan. En dat kost jaren. Ga niet met je ex in discussie namens de kinderen.
De omgang met de kinderen kan je wel voorleggen aan de rechter. Geen mediator meer. Verzamel alle voorstellen en laat de advocaat een verzoek indienen. Waarbij duidelijk is dat jullie een uitspraak willen.
Hang een boksbal op voor je oudste. En stel gewoon grenzen aan zijn gedrag. Dat is heel begrijpelijk maar geen reden voor jou om niet in te grijpen. Dus niet slaan of schelden. Zoek andere uitlaatkleppen (sport, wandelen met de hond, muziek etc).
Alkes
16-12-2024 om 17:35
Ik heb geen ervaring met stap naar de rechter (gelukkig niet), maar ik heb wel ervaring (heel kort) met een regeling die teveel wisselingen had. En hier is dat omgezet naar 4 nachten bij de een en drie nachten bij de ander. En zoals jij ook al denkt, het heeft echt veel meer rust gegeven. Ik hoop dat je wat tips krijgt hoe je de wijziging omgangsregeling aan de rechter kunt voorleggen. Tips hoe je beste met je zoon kunt omgaan vind ik hier dan weer niet zo passend
VigorFields
16-12-2024 om 22:02
Izza schreef op 16-12-2024 om 15:12:
Ik zou mij in ieder geval neerleggen bij zijn huis zijn regels. Het is door niemand te controleren of af te dwingen wat hij in zijn huis doet. Dus slecht eten, schermtijden, laat naar bed of niet douchen moet je helaas loslaten. Het zorgt alleen voor conflicten. Je kunt kinderen ook uitleggen dat overal andere regels gelden. Zodra ze thuiskomen in de douche en naar bed. Geen discussies met de kinderen of ex. Instanties grijpen alleen in bij mishandeling of verwaarlozing en daar is geen sprake van. Laat dat deel los. Klagen de kinderen over hun vader dan verwijs je naar hem. Jij kunt daar helaas niet bij helpen. Ze moeten zelf leren met hem om te gaan. En dat kost jaren. Ga niet met je ex in discussie namens de kinderen.
De omgang met de kinderen kan je wel voorleggen aan de rechter. Geen mediator meer. Verzamel alle voorstellen en laat de advocaat een verzoek indienen. Waarbij duidelijk is dat jullie een uitspraak willen.
Hang een boksbal op voor je oudste. En stel gewoon grenzen aan zijn gedrag. Dat is heel begrijpelijk maar geen reden voor jou om niet in te grijpen. Dus niet slaan of schelden. Zoek andere uitlaatkleppen (sport, wandelen met de hond, muziek etc).
Ik heb me zeker neergelegd bij het feit dat onze regels anders zijn. Ik bedoelde meer dat ik, ondanks dat ik begrijp dat het makkelijk zou zijn als we dezelfde regels hebben, ik niet de regels wil hanteren die mijn ex gebruikt. En hij de mijne niet. Dus dat we daar niet de oplossing voor meer rust gaan vinden.
VigorFields
16-12-2024 om 22:09
MRI schreef op 16-12-2024 om 12:44:
Je hebt een lang verhaal over jullie indeling waarbij ik me jouw visie kan volgen. Maar ik sla even aan op dit: Daarbij komt dat mijn oudste een uitdagend karakter heeft en ik als "veilige haven" zijn persooonlijke boksbal ben, letterlijk. Elke spanning die hij voelt, of dat door school komt, ruzie met een vriendje, gedoe bij papa enz enz, wordt op mij afgereageerd door middel van scheldkannonades waar je oren van klapperen en fysieke aanvallen als slaan, schoppen, spullen gooien enz. Spanning eruit, dan heeft hij spijt en is heel verdrietig en moe.
Waarom laat jij je zelf als boksbal gebruiken? Dat is imho een heel slecht voorbeeld voor een kind. Dat leert hem op een ander af te reageren en dat die ander daar ook beschikbaar voor is. Ik begrijp dat je als moeder ziet hoe knijp het kind zit maar er zijn ook andere manieren: Mijn zoon kon ook gefrustreerd zijn. Ik stelde de grens: je mag zo boos zijn als je wilt, je mag dingen in elkaar slaan, gillen, razen alles er uit gooien. Maar niet op mij, ik wil niet het dumpputje zijn voor je kwaadheid op anderen. Dus richt het op stoffelijke dingen. Daarnaast mag je over alles praten en ik zal altijd luisteren.
En je mag mij altijd er op aanspreken als ik dingen doe die volgens jou niet kloppen en als je boos bent op mij.
het werkte wel, ik besef me dat het ook van de leeftijd afhangt, maar echt een kindje het patroon aanleren dat hij anderen als boksbal mag gebruiken is niet goed voor hem en ook niet voor latere anderen in zijn leven.
Het is niet zo dat ik me daarvoor laat gebruiken. Dat is altijd zo makkelijk gezegd, tot je er zelf in zit. Ik stel grenzen, ik ben duidelijk, ik benoem wat ik wel en niet wil zien qua gedrag. In rust spreken we van alles af, ook wat hij mag doen als hij boos is, maar als hij boos is, dan komt hij daar niet toe. We hebben thuisbegeleiding. Ik wilde ook PMT of CGT, maar ook daar is toestemming voor nodig van mijn ex.
Als hij bij mij is en de spanning ontstaat, dan kan ik anticiperen op de situatie. Dan weet ik waar het vandaan komt en kan ik het tackelen. Wanneer hij spanning meeneemt vanuit een andere situatie, zoals school, een vriendje of zn vader, dan kost het veel moeite om de oorzaak te vinden. Tel daarbij op dat er nog een kind rondloopt, je zelf moe bent van werk en de kids hebt op de rommelige dagen (na een hele dag school en BSO), dat maakt het zeer uitputtend. Ook de reden waarom ik een andere verdeling wil om die wisselspanningen omlaag te krijgen en meer continuïteit te creëeren.
kaatjecato
16-12-2024 om 22:39
VigorFields schreef op 16-12-2024 om 22:09:
[..]
Het is niet zo dat ik me daarvoor laat gebruiken. Dat is altijd zo makkelijk gezegd, tot je er zelf in zit. Ik stel grenzen, ik ben duidelijk, ik benoem wat ik wel en niet wil zien qua gedrag. In rust spreken we van alles af, ook wat hij mag doen als hij boos is, maar als hij boos is, dan komt hij daar niet toe. We hebben thuisbegeleiding. Ik wilde ook PMT of CGT, maar ook daar is toestemming voor nodig van mijn ex.
Als hij bij mij is en de spanning ontstaat, dan kan ik anticiperen op de situatie. Dan weet ik waar het vandaan komt en kan ik het tackelen. Wanneer hij spanning meeneemt vanuit een andere situatie, zoals school, een vriendje of zn vader, dan kost het veel moeite om de oorzaak te vinden. Tel daarbij op dat er nog een kind rondloopt, je zelf moe bent van werk en de kids hebt op de rommelige dagen (na een hele dag school en BSO), dat maakt het zeer uitputtend. Ook de reden waarom ik een andere verdeling wil om die wisselspanningen omlaag te krijgen en meer continuïteit te creëeren.
Ik wil je even een hart onder de riem steken, VigorFields. Een van mijn kinderen met een flink temperament en sociale gevoeligheid heeft op jonge leeftijd ook heel veel moeite gehad zijn emoties te reguleren. Flinke driftbuien die soms wel een half uur duurden. En daarna ontzettend verdrietig en boos op zichzelf. Ik weet hoe het is als anderen dan zeggen: Je moet gewoon grenzen stellen, en rustig uitleggen wat hij kan doen (acceptabel is) als hij boos is. Zo werkt het gewoonweg niet altijd. In dat moment was er werkelijk waar geen land mee te bezeilen, en ook achteraf (zelf dagen later) was het niet mogelijk om er een gesprekje over te voeren want dan laaide de boosheid weer op.
Laat je dus inderdaad vooral niet aanpraten dat je gewoon strenger/consequenter of wat dan ook zou moeten zijn. Je doet het goed.
Ik heb geen suggesties over de ingewikkelde situatie waar je in zit, maar ik denk dat je gelijk hebt dat een andere verdeling met minder wisselingen de moeite waard is om voor naar de rechter te gaan. Hoe vervelend ook dat je daarmee waarschijnlijk iets teweeg brengt bij jouw ex-man, maar soms zijn dingen de moeite waard om voor te vechten. En ik lees in jouw berichten dat jij heel goed in staat bent het onderscheid te maken tussen wat de moeite waard is wat niet.
Thy
16-12-2024 om 22:49
Ik twijfel of ik dit moet schrijven, maar zoals jullie zien doe ik het toch maar
Ik zit op verschillende facebookgroepen voor ouders van kinderen met ASS, ouders van kinderen met ADHD en ouders van kinderen met PTSS.
Daar lees ik heel vaak van moeders dat kinderen zich alleen bij hen thuis ontladen. Niet bij vader, niet op school, niet bij opa en oma, etc.
De reactie is dan vaak dat dit eigenlijk een compliment is, omdat kind zich alleen bij moeder kan of durft te ontladen. Dat kind alleen bij hen zichzelf durft te zijn. Dat al die anderen het eigenlijk niet goed doen, want daar zet kind een masker op. En ik denk dat dat kan heel goed zo zijn, laat ik dat vooropstellen.
En toch heb ik moeite met die conclusie. Ik heb zelf 2 kinderen met een aantal diagnoses, dus ik weet heel goed dat 'op je tenen lopen' voor korte of langere tijd kan zorgen voor een meltdown thuis.
Aan de andere kant heb ik na heel veel jaren ook gezien en geleerd dat wij als ouders te weinig grenzen hebben aangegeven. Vanuit compassie ( dat klinkt beter dan dat andere woord dat ik eigenlijk voelde: medelijden ), vanuit machteloosheid maar vooral vanuit totale uitputting: alle strijd uit de weg proberen te gaan, op eieren lopen, niet zeggen wat er gezegd moest worden om die hele grote uitbarsting ( waarvan we wisten dat die er uiteindelijk tóch ging komen ) maar uit de weg te gaan.
Op het moment dat je zegt dat je kind zich alleen bij jou op die manier kan ontladen, geef je aan dat je je kind ziet en snapt waarom dit gebeurt.
Aan de andere kant is het voor mij ook een excuus geweest om te vergoeliijken wat er gebeurde; al mijn grenzen werden geschonden en ik verloor de controle.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook gebeurt, dat kan ik niet weten.
En toch wil ik je dit meegeven.
Ook als de omgangsregeling wijzigt en volgens jou meer rust zal brengen, kan je kind grensoverschrijdend gedrag blijven vertonen naar jou toe.
En het kan zijn dat dit een reactie is op alles wat er bij 'de ander' gebeurt, maar het kan ook zijn dat je jullie eigen dynamiek toch ook kritisch onder ogen zal moeten zien.
Succes, ik hoop in ieder geval dat een andere omgangsregeling jullie zal brengen waar jullie naar zoeken.
kaatjecato
16-12-2024 om 23:04
Thy schreef op 16-12-2024 om 22:49:
Aan de andere kant heb ik na heel veel jaren ook gezien en geleerd dat wij als ouders te weinig grenzen hebben aangegeven. Vanuit compassie ( dat klinkt beter dan dat andere woord dat ik eigenlijk voelde: medelijden ), vanuit machteloosheid maar vooral vanuit totale uitputting: alle strijd uit de weg proberen te gaan, op eieren lopen, niet zeggen wat er gezegd moest worden om die hele grote uitbarsting ( waarvan we wisten dat die er uiteindelijk tóch ging komen ) maar uit de weg te gaan.
Goed punt, Thy. Dit herken ik ook bij mijn kind destijds: die uitbarsting ging komen hoe dan ook. Op je tenen lopen stelde het uit, maar die driftbui kwam geheid. En het is goed om je bewust te zijn van die valkuil.
Maar......dat betekent niet dat je met consequent zijn, of op een rustig moment vertellen wat acceptabel is en wat niet, dit soort driftbuien kunt verkomen bij een kind wat zeer temperamentvol is. Dat een kind je in een driftbui slaat, uitscheldt of met spullen gooit, betekent niet dat je het accepteert of dat je geen goede ouder bent. Je kunt 'niet accepteren' tot je een ons weegt, maar dat betekent niet dat je kind ineens wel in staat is zijn emoties te reguleren. En waar je in een andere relatie kunt zeggen: "dit accepteer ik niet, ik vertrek", kun je dit bij een kind niet. Want jij bent degene die moet co-reguleren en er moet zijn.
Temet
17-12-2024 om 07:55
VigorFields, als ik het goed lees zijn er twee problemen tussen jou en je ex: je kunt het niet eens worden over aanpassing van de zorgregeling en jij vindt dat je kind hulp nodig heeft en daar wil hij geen toestemming voor geven.
Voor die wijziging in de omgangsregeling moet je naar de rechter. Het argument "meer wisselmomenten is meer stress en onrust" wordt trouwens vaak geaccepteerd. Ik vermoed zomaar dat die regeling met veel wisselingen voortkomt uit het idee dat vaak kort contact beter is dan minder vaak en langer contact, en dat zie je vooral bij heel jonge kinderen. Zijn de kinderen eenmaal wat groter, dan kunnen ze langer bij éen ouder blijven zonder dat het contact met de andere ouder daaronder lijdt.
Als je nou toch naar de rechter moet, dan kun je daar ook meteen vervangende toestemming vragen voor die hulp voor je kind. Dat kan in éen moeite door en ik zou dat zeker aanraden, want dat is veel makkelijker en voordeliger dan eerst een procedure voeren over de omgang en dan over een jaar ofzo, als het echt niet anders kan, alsnog een andere procedure voor die hulp. Overigens is de kans aanzienlijk dat je ex alsnog toestemming voor die hulp geeft als er een procedure komt, want anders moet hij aan de rechter uitleggen waarom hij die hulp blokkeert, maar goed, dat zie je dan vanzelf wel.
Of je in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand ('toevoeging') vind je op de site van de Raad voor Rechtsbijstand: www.rechtsbijstand.nl
Zoek een advocaat die verstand heeft van familierecht en die werkt in jouw regio, want je wil een advocaat die het reilen en zeilen van je 'eigen' rechtbank kent (de regels zijn wel overal hetzelfde, maar er zijn in de praktijk toch wat lokale verschilletjes). En neem geen advocaat die erom bekend staat als iemand die altijd keihard vecht om voor zijn cliënten het onderste uit de kan te halen, want in familiezaken moet je iemand hebben die juist de-escalerend werkt. Dat hoeft geen watje te zijn, maar je wilt ook geen blaffer, want kunnen in familiezaken een hoop schade veroorzaken (en familierechters zijn ook geen fan van advocaten die het vuurtje onnodig opstoken).
linn19
17-12-2024 om 19:17
Ik Quote onderstaand stuk even omdat dit iets is wat tussen jouw en je ex is waarin jij meer mogelijkheden hebt dan je waarschijnlijk denkt.
Je schrijft over narcist en je hebt nu wel ondervonden dat het jouw ex niet gaat om overleg met jou maar om macht en controle over elke situatie, elke zin die jij mailt, elk voorstel wat jij doet en elk argument wat jij naar voren brengt.
Wat jij kan doen is stoppen met deze manier van communiceren met hem.
Deel hem vanaf nu dingen gewoon mee. Wees niet bang voor de weg via rechtbank, als jij en je kinderen aan de tax zitten van de onrust van de wisselingen is de weg naar de rechtbank idd je enige mogelijkheid.
Wees niet bang voor de reactie van je ex, hij gaat ervan uit dat jij voorstellen doet, uitlegt en je in bochten wringt om een betere situatie te verkrijgen voor de kinderen en jezelf.
Tijd om een andere VigorFields aan je ex te laten zien. Die andere FirorFields neemt nu de leiding in de situatie stopt met overleggen en uitleggen. Jij wilt een andere regeling voor de kinderen dan maar zonder overleg met je ex en via advocaat naar rechtbank. Punt. Ga staan voor wat jij vind wat nu belangrijk is. Overleggen ga je vanaf nu met een advocaat doen en alle communicatie met je ex is nu bewijsmateriaal dus bewaren en met advocaat in gesprek over de schriftelijke communicatie met jouw ex.
Zoek een goede familie advocaat en leg de situatie uit en vooral wat je zwart op wit van je ex hebt over de toezegging van je ex dat minder wissels wenselijk zijn en dat hij openstaat voor een andere regeling.
Daar zit een hele grote kans nl dat hij met zijn eisen die daarna komen zijn "eigen graf al gegraven heeft" bij de rechter.
Dit kan een advocaat ook wel inschatten.
Kortom wees niet bevreesd om deze weg in te gaan, je mag nu je rug rechten, schouders achterover en borst vooruit......je ex heeft lang genoeg de boel geboycot en vertraagt.
"Hij reageert heel selectief. Stuur ik een voorstel voor een nieuwe regeling en vraag ik hem mee te denken of suggesties te doen als hij het plan niet goed vindt, krijg ik een mail met alle redenen waarom dit niet akkoord is. Maar niks geen ander voorstel of suggestie of wat dan ook.
Alles wat ik zeg wordt verdraaid. Ik stuur vervolgens een uitgebreid bericht met uitleg over hoe ik tot het plan ben gekomen. Benadrukkend dat het een voorstel is en open voor overleg, aanpassingen, andere voorstellen. Dat ik niet de intentie heb hem of het contact met de kids dwars te zitten, maar dat ik zoek naar meer rust in de situatie. Krijg ik als reactie dat hij excuses verwacht voor deze actie.
Naar de buitenwereld speelt hij mooi weer. Zegt bij de hulpverlening dat minder wissels wenselijk is en dat hij openstaat voor een andere regeling, om vervolgens zijn eisen op tafel te leggen waarmee je precies niks kan veranderen aan de regeling.
*De huisregels zijn niet bespreekbaar, anders dan dat ik mee moet gaan in de regels van mijn ex. Hoewel ik begrijp dat enigzins gelijke regels wenselijk is, kan ik niet akkoord gaan met bedtijden na 21:00 uur en onbeperkte schermtijd."
Temet
18-12-2024 om 09:41
Nog een tip: noem in de rechtszaal (en in je correspondentie en processtukken) je ex geen narcist. En laat ook je advocaat dat niet doen. Tenzij je een diagnose van zijn behandelaar zwart op wit hebt.
Wat je wel kunt doen (en dat is ook vaak verstandig) is het gedrag beschrijven (bijvoorbeeld: hij zegt bereid te zijn tot a, je doet een voorstel over a, dan wil-ie b, etc). De rechter kan dan zelf wel haar of zijn conclusies trekken.
Uiteraard kan je naar hartelust diagnoses stellen als je bij vrienden of familie je hart lucht, maar doe het niet in een rechtszaak, want het levert niets goeds op.
Vliegerd
20-12-2024 om 01:59
Beste TO,
Wat een lastige situatie waar je in zit; je wilt graag wat meer rust en stabiliteit voor je kinderen en bent bezig om hier controle op te krijgen. Je loopt er tegenaan dat er weinig medewerking is bij je ex-man en dat jullie moeilijk afspraken kunnen maken die een middenweg zijn tussen beide interesses. Je vraagt je af of een stap naar de rechtbank je zou kunnen ondersteunen en je wilt graag weten hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Ik kan je aanraden om in de basis te kijken wat je zelf prettig zou vinden. Een gezonde dosis egoisme aan de dag leggen. Wat vind jij een goede regeling? Wat wil jij voor je kids? En dan een advocaat te zoeken waarbij je een prettig gevoel hebt en die jou kan ondersteunen en adviseren.
Ten tweede zit er ook een stukje acceptatie dat jullie kinderen 2 ouders hebben en 50% recht hebben op die ouder. In jouw ogen doet diegene de opvoeding wellicht beroerd, maar je kunt het ook zo bekijken dat jullie het allebei op je eigen manier doen en dat de kinderen hiervan profiteren. Waar jij graag aanstuurt op rust en vaste regels is je ex-man misschien toleranter. En kunnen de kinderen daar meer hun eigen gang gaan.
De weg naar "vrede" zit hem naar mijn ervaring in een stuk accepteren dat je ex-man het anders doet, maar dat dit niet slechter of beter is.
Misschien helpt het ook om begrip voor zijn mening op proberen te brengen. Je kunt prima ingaan op de bezwaren van je ex-man, terwijl je zelf een volledig andere mening hebt. Als je je ex schrijft; "ik wil graag dat de kinderen 3 dagen aan 1 stuk bij mij zijn" en er komt als antwoord terug "nee, ik wil ze om de dag zien". Dan kun je ervoor kiezen om te schrijven; "ik begrijp uit je woorden dat je graag regelmatig contact met de kinderen wilt hebben en dat ze ons beiden om de dag zien. Wat fijn dat je je daar zorgen om maakt en ik merk dat we ons allebei zorgen maken wat het beste is voor de kinderen. En dat we allebei andere strategieen inzetten die regelmatig botsen. Ik zou zelf graag meer rust willen voor de kinderen en ik merk dat ik dat lastig voor elkaar krijg als ze elke dag verhuizen. Hoe ervaar jij dit?"
Emoties als boosheid, irritatie en woede komen meestal voort uit de interpretatie die jij aan uitingen van je ex-man geeft. Eventueel heeft hij het anders bedoeld, maar sta jij daar niet voor open omdat je de uitingen al met een bepaald etiket heb beoordeeld.
Ik heb zelf niet zulke positieve ervaringen met advocaten en rechtbanken. Met een ouderschapsplan dacht ik vooral een een stukje vastigheid en een stukje duidelijkheid in handen te hebben. Dit was een droomgedachte; de werkelijkheid was anders. Mijn ex-man is tegen de afspraken uit het ouderschapsplan 100 km verderop gaan wonen en het afgesproken co-ouderschap werd een gedwongen blijvende omgangsregeling. De rechter doet daar weinig mee; elke ouder heeft het recht om te mogen verhuizen. Dit is voor mij een stukje acceptatie geweest en het opgeven van de verwachting dat mijn ex-man zich aan gemaakte afspraken gaat houden. Balen, maar blij dat ik van die man af ben. We pasten niet bij elkaar en het is goed dat daar een einde aan kwam. Onze kinderen plukken de voordelen van onze verschillen; waar ik hou van vaste regels, orde, regelmaat is mijn ex-man gebrand op vrijheid en flexibiliteit. Onze kinderen kunnen van ons beiden deze eigenschappen leren en dat is alleen maar fijn. Het is ook een keuze of je overal moeilijk over wilt doen of een stukje accepteren dat het leven niet altijd feest is en je je aan moet passen aan de realiteit.