Echtscheiding en erna
Ms_Z
08-01-2025 om 11:54
Alimentatiegedoe
Hi!
Al sinds de beschikking van de rechtbank er ligt, is er enorm veel gedoe over alimentatie. Ex vond het minimale bedrag dat uit de zitting voor vovo kwam al te veel, dus het hogere bedrag dat uiteindelijk bepaald werd, was voor hem natuurlijk helemaal tegen het zere been (let wel: we hebben het nog steeds over een enorm laag bedrag aan kinderalimentatie. Partneralimentatie is niet aan de orde).
Ex uit zijn ongenoegen door sinds de uitspraak altijd te laat te betalen, kinderachtige omschrijvingen neer te zetten bij zijn overboekingen en nu dus helemaal niet meer te betalen.
Eerder heb ik hem wel eens aan de betaling herinnerd en dan volgde schoorvoetend een betaling en één keer heb ik het LBIO ingeschakeld. Toen ex door die instantie werd gebeld, riep hij echter dat ik had gelogen, maakte hij snel het openstaande bedrag over en sloot LBIO het dossier. Maar…de volgende maand volgde er uiteraard tóch weer geen betaling.
Ik word er een beetje moe van. Ik wil er niet meer om hoeven vragen, want dan heeft ex weer zijn zin en kan hij een nare opmerking maken als: ‘heb je zelf weer niet genoeg centjes?’ en als ik nu het LBIO inschakel, moet ik weer dat hele dossier opstarten waarna ik waarschijnlijk toch weer voor leugenaar word uitgemaakt.
Tegelijkertijd heb ik het idee dat hij er nu alles aan doet om onder de alimentatie uit te komen. Bij zijn nieuwe baan in het familiebedrijf ging hij naar eigen zeggen ineens heel veel minder verdienen (heel toevallig net na het passeren van de hypotheek van zijn nieuwe huis). De man heeft het echter ontzettend goed, want er is inmiddels een koophuis in bezit, 2 appartementen voor de verhuur, er staan 3 gloednieuwe auto’s voor de deur, hij is constant op vakantie en leeft in een aangename luxe met z’n nieuwe partner. Waar dat geld allemaal vandaan komt, weet ik niet en dat wil ik eigenlijk ook niet weten.
Ik op mijn beurt heb het wel ok voor elkaar. Ik heb een duur huurhuis, geen auto en ik kom met een beetje kunst- en vliegwerk redelijk rond. Ik betaal ook daadwerkelijk alles voor de kinderen, zoals dat bepaald is.
De situatie irriteert me. Ik ben niet uit op meer geld, dat interesseert me echt helemaal niks. De man is niet eerlijk over zn inkomsten en dat boeit me verder ook niet. Zijn houding irriteert me wel. Hij is gewoon verplicht om dat bedrag te betalen en dat zou ook iedere maand zonder gedoe moeten, zou ik zeggen. Dat het zoveel gedoe oplevert, zoveel denigrerende opmerkingen richting mij uitlokt en dat hij de alimentatie als strijdtoneel blijft zien, kan ik gewoon niet begrijpen.
Ook blijft hij beweren dat ik te veel krijg van hem. Zo kreeg ik een nieuwe baan (waar ik niet eens meer ging verdienen, alleen betere arbeidsvoorwaarden kreeg) en nog geen 24 uur naar mijn start daar vond ik een mail met daarin het verzoek mijn contract naar zijn financieel adviseur te sturen. Ik heb dat geweigerd, maar heb wel aangeboden om alle info naar het LBIO te sturen, zodat zij een nieuwe berekening konden maken. Dat weigerde hij.
Het blijft dus gedoe. Ik wil er niet meer om hoeven vragen om ruzie en nare opmerkingen te voorkomen, maar ik wil wel dat ook hij iets bijdraagt. Wat zouden jullie doen?
Daglichtlamp
08-01-2025 om 11:59
Ik zou zeggen LBIO. En dan ook aangeven dat dit al eerder nodig geweest is.
Temet
08-01-2025 om 12:36
Je kan twee dingen doen. Je kan je er (al dan niet knarsetandend) bij neerleggen dat je ex een ... is, en het laten zitten. Dan krijg je dus geen alimentatie meer.
Je kan ook gewoon achter die alimentatie aan, en de manier daarvoor is via het LBIO. Maak hem dat ook duidelijk: op tijd betalen, ik ga niet meer met je in discussie, als je weer niet/te laat betaalt schakel ik zonder waarschuwing het LBIO in. Ja, dan gaat hij weer roepen dat je liegt en dan alsnog betalen, maar dit is dan de tweede keer. Vervolgens betaalt hij weer niet, hup, weer naar het LBIO. Uiteindelijk leert hij het wel af.
En dan gaat hij iets anders vinden om mee te zieken, want hij vindt het leuk om te zieken. Want hij merkt dat jij er last van hebt. Zoveel mogelijk doen alsof je er geen last van hebt, dan is voor hem de lol eraf. En zorgen dat hij er wel last door krijgt. Als hij meer last ervaart dan lol van de last die jij ervaart, houdt hij wel een keertje op.
Ms_Z
08-01-2025 om 13:37
Ik zal het LBIO nogmaals inschakelen dan. Hopelijk gaat het uiteindelijk werken.
De kinderen kwamen net overigens thuis van een nachtje bij vader. Ze hadden voor het eerst hun nieuwe kleding aan. Ex kon het blijkbaar niet laten en moest dus tegen die kinderen zeggen: ‘maar papa betaalt mama heel veel en mama heeft heel veel centjes van papa gepikt dus eigenlijk hebben jullie die nieuwe kleren van mij hè. Alsjeblieft hoor!’ De kinderen snapten er niks van. Ik probeer er ook maar niks van te vinden, maar ergens moet ik er gewoon vreselijk van spugen. Hoe kún je zo zijn en hoe haal je het in je hoofd om zoiets te zeggen tegen de kinderen.
Temet schreef op 08-01-2025 om 12:36:
Je kan twee dingen doen. Je kan je er (al dan niet knarsetandend) bij neerleggen dat je ex een ... is, en het laten zitten. Dan krijg je dus geen alimentatie meer.
Dat ik me erbij moet neerleggen dat hij een ….. is, lijkt me sowieso al een feit .
Temet schreef op 08-01-2025 om 12:36:
En dan gaat hij iets anders vinden om mee te zieken, want hij vindt het leuk om te zieken. Want hij merkt dat jij er last van hebt. Zoveel mogelijk doen alsof je er geen last van hebt, dan is voor hem de lol eraf. En zorgen dat hij er wel last door krijgt. Als hij meer last ervaart dan lol van de last die jij ervaart, houdt hij wel een keertje op.
Ik hoop het. Hij lijkt ook gewoon ergens ontzettend gefrustreerd, maar daar zal hij zelf mee aan de slag moeten. Ik zal er hoe dan ook mee moeten dealen…
Temet
08-01-2025 om 14:09
"Dat ik me erbij moet neerleggen dat hij een ….. is, lijkt me sowieso al een feit"
Inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in.
Dymo
08-01-2025 om 14:17
Hier ook zo'n ex. Ik denk dat als ik alles zou optellen wat hij niet heeft betaald aan kinderalimentatie (hier ook geen PA) dat ik gemakkelijk nog 20.000 euro van hem zou krijgen (dochter was anderhalf toen we uit elkaar gingen en heeft tot haar 24e gestudeerd). Hij wilde het niet betalen, want dan zou ik van zijn geld dingen voor mezelf gaan kopen en dat gunde hij me niet. Het ging om 150 euro per maand, hoe duur denkt hij dat een kind is?
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen het maandenlang te laten zitten en dan ineens toe te slaan met een deurwaarder of het LBIO. Gewoon om terug te zieken op het moment dat hij het niet verwachtte. Soms nam hij ontslag om ervoor te zorgen dat ik geen beslag op zijn salaris kon laten leggen. Prima joh, leg dat maar uit aan je nieuwe vrouw.
Later, toen dochter het huis uit was, ging hij wel rechtstreeks aan haar 100 euro per maand storten. Maar toen kwam vrouw 3 in beeld en die vond dat niet nodig, dus toen hield het weer op. Dochter in alle staten, die liep toen coschappen en kon er niet bij werken én was van de pechgeneratie, dus geen studiefinanciering. Elke cent was welkom.
Uiteindelijk heeft dochter ervan geleerd dat haar vader totaal onbetrouwbaar is. Niet alleen qua geld, ook qua afspraken. Zij ziet hem hooguit 2x per jaar. Dus als je ex weer loopt te zieken, houd dat dan in je achterhoofd. Hij mag dan nu denken dat hij je kan treiteren, hij verziekt op den duur de band met zijn eigen kinderen.
Ah, ik had ook een ex die graag zijn gal spuwde op de overschrijving van de ka. De meest verbazingwekkende drek kwam voorbij. Dat moet je helemaal negeren, echt.
Gedoe over te laat of niet betalen van ka laat je over aan het LBIO. Dat zou ik niet eens melden aan hem, en als hij je erover aanspreekt, zeg je luchtig: "Oh, dat regelt het LBIO wel joh".
En mocht hij weer beweren dat jij liegt en hij op tijd betaalt: dat is natuurlijk eenvoudig te weerleggen door de overschrijvingen (Ja, die met de belachelijke omschrijvingen!) over te leggen aan het LBIO en/of de deurwaarder of rechter. Zien die ook direct wat voor type de ex is
IMI-x2
08-01-2025 om 15:07
LBIO gaat max 6 maanden terug, toch? Ik zou erover zwijgen tegen je ex en steeds na 4 of 5 gemiste/foute betalingen pas naar het LBIO stappen. Zonder waarschuwing. En er verder niet met hem over communiceren. Hij kent de uitspraak, hij weet wat hij moet doen, daar hoef jij hem niet aan te herinneren.
Zo hou je het zo rustig mogelijk voor jezelf.
Temet
08-01-2025 om 15:21
" Ah, ik had ook een ex die graag zijn gal spuwde op de overschrijving van de ka. De meest verbazingwekkende drek kwam voorbij. Dat moet je helemaal negeren, echt."
Maar wel downloaden, je weet niet wanneer het nog eens van pas komt.
Izza
08-01-2025 om 16:19
Om hoeveel geld gaat het eigenlijk? Ik begrijp dat hij moet betalen. Maar dit kost continu bakken met negatieve energie natuurlijk. En continu procedures. Ik ken iemand die daar uiteindelijk mee is gestopt. Iedere keer grove scheldwoorden op de bijschrijving (denk aanverwijzingen naar prostitutie). En inderdaad nare verhalen tegenover de kinderen (papa is ziek, heel verdrietig, misschien moet ik dit huis uit etc). Je krijgt ook een behoorlijk bedrag aan KGB en kinderbijslag. Naast je eigen inkomen. Als het niet teveel is en jij kunt je redden is dat een overweging. Kennis is er uiteindelijk overspannen van geworden. Nu kan ze dat loslaten.
Temet
08-01-2025 om 16:25
Vervelende is wel dat deze ex dan waarschijnlijk over iets anders gaat zieken. Liever geziek met geld dan geziek zonder geld, ben ik dan geneigd te denken.
MamaE
08-01-2025 om 16:38
Jouw ex zal waarschijnlijk blijven zoeken naar dingen om over te zieken. Ik zou hem niet telkens blijven herinneren aan de betaling. Dat doe je ook niet voor zijn hypotheek of zorgverzekering of andere rekening van hem. Hij weet dat hij moet betalen en doet hij dat niet, dan komt het LBIO om de hoek kijken.
Kan hij vanalles gaan roepen en schelden in zijn stortingen, dat zegt alles over hem en niks over jou.
Naar de kinderen toe kun je ook gewoon uitleggen dat alimentatie een bijdrage van papa is aan mama voor hun kosten. Omdat ze grotendeels bij jou wonen en jij dus alle dingen als kleding, schoenen, schoolspullen, clubjes etc. voor ze moet betalen. En omdat die dingen een verantwoordelijkheid van beide ouders is, betaalt de ene ouder daar indirect aan mee via de andere ouder.
Ms_Z
08-01-2025 om 18:31
Izza schreef op 08-01-2025 om 16:19:
Om hoeveel geld gaat het eigenlijk? Ik begrijp dat hij moet betalen. Maar dit kost continu bakken met negatieve energie natuurlijk. En continu procedures. Ik ken iemand die daar uiteindelijk mee is gestopt. Iedere keer grove scheldwoorden op de bijschrijving (denk aanverwijzingen naar prostitutie). En inderdaad nare verhalen tegenover de kinderen (papa is ziek, heel verdrietig, misschien moet ik dit huis uit etc). Je krijgt ook een behoorlijk bedrag aan KGB en kinderbijslag. Naast je eigen inkomen. Als het niet teveel is en jij kunt je redden is dat een overweging. Kennis is er uiteindelijk overspannen van geworden. Nu kan ze dat loslaten.
Heb ik ook overwogen. Het gaat namelijk ‘maar’ om 200 euro per maand, want de rest betaal ik allemaal zelf en ik heb het zelf ook gewoon redelijk voor elkaar. Het levert me inderdaad meer gedoe op momenteel.
Temet schreef op 08-01-2025 om 16:25:
Vervelende is wel dat deze ex dan waarschijnlijk over iets anders gaat zieken. Liever geziek met geld dan geziek zonder geld, ben ik dan geneigd te denken.
Precies dit dus. Deze ex is een ster in de strijd gaande houden. Hij zoekt werkelijk altijd iets om mij zwart mee te maken. En als het een tijdje stil is, is dat ook geen goed teken, want dan volgt er meestal een kort geding ofzo.
En nee, dat snap ik nog steeds niet (hoeft ook niet, heb het inmiddels geaccepteerd), want hij was degene die halsoverkop vertrok destijds en ik heb noodgedwongen een eigen leven opgebouwd, waar ik overigens ontzettend goed in geslaagd ben. Wie het snapt, mag het zeggen, want ik hoop met heel mijn hart dat deze man nu eens rust vindt.
MamaE schreef op 08-01-2025 om 16:38:
Naar de kinderen toe kun je ook gewoon uitleggen dat alimentatie een bijdrage van papa is aan mama voor hun kosten. Omdat ze grotendeels bij jou wonen en jij dus alle dingen als kleding, schoenen, schoolspullen, clubjes etc. voor ze moet betalen. En omdat die dingen een verantwoordelijkheid van beide ouders is, betaalt de ene ouder daar indirect aan mee via de andere ouder.
Heb ik ook zo uitgelegd .