Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Alimentatie

Hoi allemaal, 

Zelf ben ik een vader van 3 kinderen waarvan 2 bij mijn ex partner.

Begin vorig jaar hebben we een herberekening laten maken van de te betalen alimentatie voor de kids van 12 en 14.
Door mijn nieuwe werk bleek dat het een nieuwe behoefte voor de kinderen had gecreëerd wat ik ook wel begrijp want dit zou ook zo zijn als we nog samen waren geweest.
De alimentatie is hierop aangepast en dat betaal ik ook.
Tot nu toe alles prima.

Ik heb de indexering toegepast in Januarie.

Mijn ex geeft nu aan dat door de economie zij het niet meer red met de kinderen en meer geld nodig heeft.

Nu heb ik net als vele een goeie loonsverhoging/cao verhoging gehad waardoor er wel een verschil zit tussen indexering en mijn verhoging.

Ik kan niet in de portemonnee kijken van mijn ex en wil haar wel geloven dat ook zij de hogere kosten moeilijk kan behappen , net als dat bij ons en iedereen de kosten zijn gestegen.

De herberekening en het vast leggen heeft mij echter een hoop geld gekost vorig jaar (haar deel 175 euro en ik betaalde per uur) en als het om een paar euro gaat dan wegen deze kosten niet tegen elkaar op.
Je wil de kids niks tekort doen maar wat is mijn wettelijke verplichting hierin?
En is het misschien beter om meer kosten te maken voor dingen die buiten de alimentatie vallen?

groeten vaderv3


Zo te lezen heb je destijds de berekening door een advocaat of financieel deskundige laten maken. Maar vziw doet het LBIO het voor een paar tientjes, en die kunnen minstens net zo goed rekenen als een advocaat. Ik zou met de oude berekening en de nieuwe loonstrook naar het LBIO gaan en het uit laten rekenen. Ga ik er wel vanuit dat er aan de kant van je ex niets wezenlijk is veranderd (zowel, dan heb je ook haar gegevens nodig)

Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 09:26 Topicstarter

Temet schreef op 12-05-2024 om 09:16:

Zo te lezen heb je destijds de berekening door een advocaat of financieel deskundige laten maken. Maar vziw doet het LBIO het voor een paar tientjes, en die kunnen minstens net zo goed rekenen als een advocaat. Ik zou met de oude berekening en de nieuwe loonstrook naar het LBIO gaan en het uit laten rekenen. Ga ik er wel vanuit dat er aan de kant van je ex niets wezenlijk is veranderd (zowel, dan heb je ook haar gegevens nodig)

Hey Temet,

Dit hebben we destijds ook overwogen.

Echter is mijn werk alles behalve constant en kwamen we bij de mediator terecht daar waar ze moeilijk tot een gemiddelde van mijn inkomen konden komen.

Overwerk ,ORT ,onkosten en dergelijke werden over een heel jaar berekent.

In plaats van geef mij 3 loonstroken en dan gaan we rekenen, daarin zou je als je heel veel verdiend die maanden te hoog zitten en als je die maanden wat vakantie en niet veel werkt te weinig betaald.

Vandaar heb ik ook de kosten vorig jaar op mij genomen.


Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 09:27 Topicstarter

Vaderv3 schreef op 12-05-2024 om 09:26:

[..]

Hey Temet,

Dit hebben we destijds ook overwogen.

Echter is mijn werk alles behalve constant en kwamen we bij de mediator terecht daar waar ze moeilijk tot een gemiddelde van mijn inkomen konden komen.

Overwerk ,ORT ,onkosten en dergelijke werden over een heel jaar berekent.

In plaats van geef mij 3 loonstroken en dan gaan we rekenen, daarin zou je als je heel veel verdiend die maanden te hoog zitten en als je die maanden wat vakantie en niet veel werkt te weinig betaald.

Vandaar heb ik ook de kosten vorig jaar op mij genomen.


Mijn ex-vrouw heeft geen inkomen.

is er een reden dat je ex-vrouw niet werkt? Want als ze meer geld wil, kan ze daar natuurlijk ook zelf voor zorgen in plaats van haar hand ophouden bij haar ex. De uitgaven voor de kinderen worden natuurlijk wel hoger nu ze deze leeftijd hebben, maar dat kan toch niet allemaal door jou betaald worden? 

Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 13:30 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 12-05-2024 om 10:08:

is er een reden dat je ex-vrouw niet werkt? Want als ze meer geld wil, kan ze daar natuurlijk ook zelf voor zorgen in plaats van haar hand ophouden bij haar ex. De uitgaven voor de kinderen worden natuurlijk wel hoger nu ze deze leeftijd hebben, maar dat kan toch niet allemaal door jou betaald worden?

Ik kan niet in haar gedachte kijken, zolang ik haar ken heeft ze niet gewerkt.

Dat zal wel komen als de alimentatie naar de kinderen gaat als ze 18 zijn en de kgb en kinderbijslag wegvalt.

De uitgaven zullen inderdaad hoger zijn maar wat is het verschil met vorig jaar, want daar is de indexering toch voor bedoeld?


klopt, als jij de indexering betaald is dat het waar ze het mee moet doen.
De indexering is nooit gelijk aan de inflatie. De indexering was dit jaar al enorm hoog.

Het lijkt logisch dat je ex gaat werken als ze meer geld nodig heeft. Ook dát is goed voor je kinderen zorgen als moeder: voorzien in hun eerste levensbehoeften. Hoewel: het klinkt als jij daarin financieel opzicht al in voorziet, in je uppie. Maar mogelijk zorgt zij helemaal alleen voor de kinderen, school, huiswerk, doktersbezoek, nou alle dingen die komen kijken bij het grootbrengen. In dat geval zou ze nog steeds kunnen werken, maar is de verdeling, zij alle zorg, jij alle financiële steun misschien redelijk.

Dit is geen antwoord op je vraag, maar mogelijk is het kunnen gaan werken een gezichtspunt waar je niet aan gedacht had.

Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 13:57 Topicstarter

TrefleQ schreef op 12-05-2024 om 13:45:

Het lijkt logisch dat je ex gaat werken als ze meer geld nodig heeft. Ook dát is goed voor je kinderen zorgen als moeder: voorzien in hun eerste levensbehoeften. Hoewel: het klinkt als jij daarin financieel opzicht al in voorziet, in je uppie. Maar mogelijk zorgt zij helemaal alleen voor de kinderen, school, huiswerk, doktersbezoek, nou alle dingen die komen kijken bij het grootbrengen. In dat geval zou ze nog steeds kunnen werken, maar is de verdeling, zij alle zorg, jij alle financiële steun misschien redelijk.

Dit is geen antwoord op je vraag, maar mogelijk is het kunnen gaan werken een gezichtspunt waar je niet aan gedacht had.

Klopt ze zorgt 80 procent van de tijd voor de kinderen en dat waardeer ik enorm zeker toen ze kleiner waren.

Er was een tijd voor ik deze baan aannam dat ik 4 dagen werkte en ook toen is er niks met de omgangsregeling gebeurd.vandaar hebben mijn huidige vrouw en ik besloten om deze baan aan te nemen.

Mijn vrouw werkt 3 dagen met een kleine van 3.

Dat zal dan wel zoals je aangeeft iets in mijn gedachte gang zijn.

Daarbij heb ik haar niet gevraagd om meer te gaan werken, wel werkt de wereld zo dat als je wat wil je er wat voor moet doen.

Al met al laat dat voor haar 20 % van de tijd om te werken om het voor haarzelf makkelijker te maken toch?

Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 14:03 Topicstarter

Ysenda schreef op 12-05-2024 om 13:36:

klopt, als jij de indexering betaald is dat het waar ze het mee moet doen.
De indexering is nooit gelijk aan de inflatie. De indexering was dit jaar al enorm hoog.

Dankjewel voor je reactie.


ze heeft 2 kinderen, beide buiten de basisschoolleeftijd. Dan wordt je geacht te gaan werken als je meer geld wil. Je ex, is je ex, geen bank. Daarbij, over 4 en 6 jaar krijgt zij hooguit indirect nog geld van jou want dan gaat de alimentatie naar de kinderen. 
Wat gaat ze doen als die het huis uit gaan?
Als ze 18 worden vervalt de kinderbijslag,  het kindgebonden budget wordt eerst lager en vervalt dan helemaal.
Wat is nu haar bron van verder inkomen? 

Wettelijk gezien moet jij alimentatie en indexering betalen, plus de helft van de kosten die in jullie echtscheidingsovereenkomst zijn vastgelegd (meestal schoolreizen e.d.). Dat is simpel. Aangezien er net een herberekening is geweest, kun je ervan uitgaan dat dit alimentatiebedrag klopt met waar ze recht op heeft en waar ze het dus mee moet doen. 
Dan kan ze twee dingen doen: uitgaven terugschroeven of inkomen vergroten (werken). Maar jij doet jouw deel al, dus ik zie niet waarom jij nu meer zou moeten betalen.

Vaderv3

Vaderv3

12-05-2024 om 14:16 Topicstarter

Marianne76 schreef op 12-05-2024 om 14:10:

Wettelijk gezien moet jij alimentatie en indexering betalen, plus de helft van de kosten die in jullie echtscheidingsovereenkomst zijn vastgelegd (meestal schoolreizen e.d.). Dat is simpel. Aangezien er net een herberekening is geweest, kun je ervan uitgaan dat dit alimentatiebedrag klopt met waar ze recht op heeft en waar ze het dus mee moet doen.
Dan kan ze twee dingen doen: uitgaven terugschroeven of inkomen vergroten (werken). Maar jij doet jouw deel al, dus ik zie niet waarom jij nu meer zou moeten betalen.

Dankjewel voor je reactie,

Ik zal haar niet vragen om te gaan werken dat mag haar partner doen.

Hopelijk gaat zij dit zelf inzien.

Klopt de buitengewone kosten worden gedeeld en de rest is altijd bespreekbaar daar waar het in belang van de kinderen zou zijn.

Wil ook niet in eens niks meer betalen naast de alimentatie dat is niet mijn insteek.

Maar zoals u aangeeft heeft een herberekening niet veel zin na een jaar zo ook mede gedeeld door de mediator vorig jaar.


Je hebt het over 20% werken, maar dat is natuurlijk nauwelijks interessant. Ik heb als gescheiden moeder lang fulltime gewerkt, de afgelopen jaren pas 80% (ze zijn al jongvolwassen). Werken kan best in combinatie met lagereschoolkinderen. Ik snap wel dat je ex in dat geval zou moeten nadenken hoe ze het organiseert, maar het is prima mogelijk. En werken is vaak ook leuk! 
Jij kunt natuurlijk niet gaan eisen van je ex dat ze gaat werken, maar weet dus dat niet werken een persoonlijke keuze is, geen noodzaak. Daarom vind ik niet dat jij meer zou moeten betalen om haar persoonlijke keuze te financieren.

Marianne76 schreef op 12-05-2024 om 14:10:

Wettelijk gezien moet jij alimentatie en indexering betalen, plus de helft van de kosten die in jullie echtscheidingsovereenkomst zijn vastgelegd (meestal schoolreizen e.d.). 

Dat klopt niet, als er in het convenant specifieke afspraken gemaakt worden dan hoeft dat niet 50/50 te zijn.
Maar in principe zit alles in de alimentatie berekening, ook die schoolreizen etc.
Hoe meer afspraken buiten de wettelijke regeling, hoe meer gedoe meestal.

Als alimentatie ontvanger wordt jij ook geacht een bijdrage te leveren, alimentatie is niet bedoeld om volledig kostendekkend te zijn.

Ysenda schreef op 12-05-2024 om 14:08:

ze heeft 2 kinderen, beide buiten de basisschoolleeftijd. Dan wordt je geacht te gaan werken als je meer geld wil. Je ex, is je ex, geen bank. Daarbij, over 4 en 6 jaar krijgt zij hooguit indirect nog geld van jou want dan gaat de alimentatie naar de kinderen.
Wat gaat ze doen als die het huis uit gaan?
Als ze 18 worden vervalt de kinderbijslag, het kindgebonden budget wordt eerst lager en vervalt dan helemaal.
Wat is nu haar bron van verder inkomen?

Met je eens hoor, maar het is mogelijk dat ze nog meer kinderen heeft, buiten deze 2 kinderen. (Ook dan is het haar keuze om niet te werken - blijkbaar zijn er geen beperkingen?). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.