Echtscheiding en erna
Jinch84
09-01-2021 om 22:00
4-jarige zoon zegt dat vader hem slaat
Hallo,
ik kom uit Londen in 2017, dus mijn Nederlands is niet de beste. Ik heb 2019 met mijn zoon in opvangcentra doorgebracht voor huiselijk geweld. Mijn ex-partner komt uit een erg vermoeiend gezin. Hij presenteert zich altijd heel goed en kan heel goed liegen. Ik begrijp nu dat hij een narccist is, aangezien ik heb ontdekt dat dat veel van zijn gedrag verklaart.
Hij heeft veel manipulatieve dingen gedaan om ons onder zijn controle te houden, maar hij is erg slim en zijn familie heeft geld voor advocaten. Ze betalen niets voor mij en onze zoon.
Een maand geleden vertelde onze 4-jarige zoon me dat zijn vader hem pijn deed, dat wil zeggen dat vader hem sloeg. Hij liet het me zien en zei toen nee, niets en weigerde er verder over te praten. Dit maakte me doodsbang en ik nam contact op met Veilig Thuis voor hulp bij het onderzoek.
Na 4 weken interviewden ze mijn zoon, op dat moment was hij zo ver van het incident verwijderd dat hij de vragen niet beantwoordde.
Hij had ook gehuild op de dagen dat zijn vader hem ophaalde van school en zei 'nee papa nee'. Dan zou hij me laten beloven dat zijn vader hem niet ophaalde voordat hij naar school ging.
Toen ik door Veilig Thuis werd geïnterviewd, voelde het alsof ze me begrepen en geloofden. Ik heb over mijn ex uitgelegd dat hij zeer manipulatief is en heel goed presenteert. Ik vroeg hen te herinneren toen ik met hem sprak dat ik een gigantisch herenhuis in De Kievet in Wassenar verliet om te gaan wonen van niets in een slaapkamer en een gedeelde keuken.
Na een gesprek met mijn ex kreeg ik te horen dat het de mening is van Veilig Thuis dat mijn ex toegang moet hebben tot zijn vader. Ik vroeg hoe ik dit moest doen, omdat er ook een risico is voor mijn veiligheid.
Ze zei dat ik iemand moest zoeken om zijn bezoek te begeleiden. Ik heb geen baan, in een land probeer ik de taal te leren waarin ik alleen vrienden heb die ik in het asiel heb ontmoet, dus ze kunnen niet helpen. Maar ze blijven zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is. Op dit moment spreekt mijn ex een paar keer per week met onze zoon via face-time, maar hij heeft een goed veilig contact met zijn vader nodig.
Mijn zoon is de 'slechte papa' allang vergeten en wil nu gewoon spelen met de super aardige papa die hij op het scherm ziet.
Veiligh Thuis heeft geweigerd mij te helpen met visitatie dus ik heb contactcenters (allemaal geboekt) en jeugdformaat (wachtend op reactie) geprobeerd.
Ik weet zo niet wat ik moet doen en mijn fristratie met Veilig Thuis, die me aanvankelijk steunde, maar nu geen reden meer om mijn veiligheid te overwegen en tot een slechte relatie heeft geleid.
Ik vroeg hen om te helpen omdat mijn zoon niet naar zijn vader wilde (getuige op school) en vertelde me dat zijn vader hem sloeg.
Nu heb ik het gevoel dat ze gewoon alles op me afleggen en het niets kan schelen. Ze vertelden me dat ik ervoor moest zorgen dat vader zijn zoon zou zien zonder zelfs maar met de school te praten, de belangrijkste getuigen hiervan.
Er is nu een rechtszaak aangespannen door mijn ex op 26 februari zodat hij zijn zoon kan zien. Als iemand zou kunnen helpen met bewaakte toegang, zou dit geen probleem zijn.
Ik ben nu bang wat er zal gebeuren, ik voel dat het een grote vergissing was om Veilig Thuis in deze situatie te brengen, en heeft me opengelaten voor vervolging omdat ik een vader zijn zoon niet liet zien.
Ik heb alleen wat advies nodig van iemand die de processen hier kent en wat ik kan doen, want ik heb het gevoel dat ik alles goed heb gedaan wat ik redelijkerwijs kon doen, maar de organisatie die mij moet helpen is gewoon geïnteresseerd.
bedankt voor het lezen van dit alles en ik hoop dat iemand hierover wat advies kan hebben, want het is allemaal zo gek en onnodig en ik weet niet hoe ik de steun kan krijgen die mijn zoon nodig heeft om zijn vader op een veilige manier te zien.
Leen13
09-01-2021 om 22:21
Advies
https://www.stichtingkog.info/veilig-thuis/
Meldt je aan bij stichting KOG.
Veilig Thuis is er niet voor de veiligheid van de kinderen maar voor de werkverschaffing van de 'jeugdbescherming'.
Ze zullen nooit adviseren dat een kind een ouder niet of beperkt ziet. En er moet al heel wat verschrikkelijk mis gegaan zijn, of door hen gepercipieerd verschrikkelijk mis, wil je geholpen worden aan een 'veilig' begeleid bezoek voor vader.
Bovendien is dat ook kortdurend.
Als je kunt betaal het abonnement op de stichting KOG. Maar zij geven je het beste advies. Je hebt echt een moeilijk probleem bij de kop waarvan de uitgang niet in zicht is.
tsjor
10-01-2021 om 09:45
Begeleiding
Wat ik begrijp is dat je graag begeleid bezoek wil, maar dat je op korte termijn niemand weet te vinden die die begeleiding kan doen.
Je noemt het gezin waar je ex uit komt: '... een erg vermoeiend gezin'. Is er iemand uit dat gezin of uit zijn familie waar je wel vertrouwen in hebt en zou die de begeleiding kunnen doen totdat een van de organisaties die je hebt benaderd reageren.
Wat betreft de rechtszaak: er zijn een paar dingen die je kunt verwachten:
- je ex zal zijn meest charmante kant laten zien en daar zal niemand doorheen prikken;
- er ligt een advies van Veilig Thuis dat er een omgangsregeling moet komen, begeleid, en dat jij moet zorgen voor die begeleiding, dat zal de rechtbank serieus nemen; jij kunt dan aantonen wat je hebt gedaan om het te organiseren;
- het is mij niet duidelijk of het slaan van de vader een incident is of dat er grote kans is op herhaling, dan wel dat er sprake is van systematisch geweld. Ik denk dat je duidelijk moet kunnen maken waarom jij denkt dat er een grote kans op herhaling is. Houd daarbij wel rekening met het feit, dat de rechtbank slechte woorden van een ex nooit zomaar voor waar aanneemt.
- de rechtszaak is een civiele procedure, het is geen strafzaak. Dat betekent dat er geen grondig onderzoek komt naar 'waarheid'. Voor de rechter staan twee mensen met twee verschillende meningen, die beiden evenveel recht hebben op hun eigen mening; waar de rechter vervolgens wel een uitspraak over moet doen.
Sterkte met alles, Tsjor
Temet
10-01-2021 om 10:52
Jinch
Heb jij zelf een advocaat? Ik begrijp dat je weinig inkomen hebt, je komt waarschijnlijk in aanmerking voor een advocaat op toevoeging (legal aid). Zie www.rechtsbijstand.nl.
Als je zelf geen advocaat weet, kan je bij het Juridisch Loket vragen om een doorverwijzing.
Een advocaat is niet alleen goed voor de juridische hulp, maar weet vaak ook welke mogelijkheden er in jouw regio zijn voor begeleide omgang. Jij hebt het over contact centers, bedoel je daar het Omgangshuis mee? Want als je daar nog geen contact mee hebt gehad, is dat nog een mogelijkheid.
De tip van Tsjor is ook goed: kijken of een familielid of vriend(in) het contact kan begeleiden totdat de 'officiële' hulpverlening plaats heeft.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.