Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

fotofreak

fotofreak

20-11-2016 om 15:30

Zelf foto-agenda maken

Al jaren maak ik foto-agenda's bij diverse fotoprintservices. Helaas moet ik nu stevig bezuinigen. Gelukkig heb ik goedkope printerinkt en ik kreeg het idee om dan maar zelf wat in elkaar te gaan zetten.

De bedoeling is: A5 formaat, 1 week op 1 pagina rechts en een fotocollage links, of 1 week op 2 pagina's met losse fotootjes over de pagina verspreid, en liefst ook nog eentje transparant op de achtergrond.

Maar dat viel tegen...

Om te beginnen lukt het me niet een sjabloon te vinden of zelf te maken op A5-formaat (een week op 1 of 2 pagina's). Ik heb LibreOffice, Paint en Photoshop Elements 12.

Met LibreOffice Write kwam ik nog het verst, maar ik merkte al snel dat je daar een sterkere computer voor nodig hebt. Het is gewoon te zwaar voor mijn laptop. De programma's waarmee ik mijn agenda altijd maakte trekt mijn laptop wel.

Ik ben aan het googlen maar kom vooral scrap- en artjournal-achtige DYI-voorbeelden tegen. Wat ik wil is een collage aan foto's van hoogtepunten van het afgelopen jaar die ik door de agenda heen plaats.

Het klinkt heel makkelijk, maar ik kom niet verder na een dag googlen en proberen.

Wie helpt me weer op weg met creatieve ideeën en handige sites? Het moet echt helemaal gratis.

Lente

Lente

20-11-2016 om 16:11

Ik zou zoiets in Word maken

Sjabloon zelf maken. Foto's plaatsen waar je wilt. Die zou ik wel comprimeren, anders wordt het bestand te groot.
Eventueel in vier delen maken, zodat je per kwartaal kunt printen.

fotofreak

fotofreak

20-11-2016 om 16:24

Geen Word

Wel LibreOffice. En dat leek mij ook het beste idee, maar dan blijkt te zwaar voor mijn laptop, het gaat heel traag.

Lente

Lente

20-11-2016 om 16:49

Heb je de foto's wel gecomprimeerd?

In word kan dat tijdens het opmaken. Ik ken Libreoffice niet.
Of anders vooraf al comprimeren.

fotofreak

fotofreak

20-11-2016 om 16:51

Lente

Nee, dat gebeurt niet in LibreOffice. Dat is het probleem, want het zijn flinke fotobestanden. Ik kan wel even kijken of OpenOffice dat wel doet.

fotofreak

fotofreak

20-11-2016 om 17:07

comprimeren

Ik heb een comprimeerprogramma gevonden, ik ga daar eens mee aan de slag.

fotofreak

fotofreak

20-11-2016 om 17:48

Lente

Comprimeren was het toverwoord, dank je wel
Ik heb een gratis programmaatje gevonden dat snel en goed werkte met niet al teveel kwaliteitsverlies, en samen met LibreOffice Write en Draw een printvoorbeeldje gemaakt.

Ik kan hier mee verder, dank je wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.