Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

muts

muts

25-10-2014 om 08:11

windows xp

Opa en oma hebben een nieuwe laptop gekocht om over te kunnen stappen op windows 8. Nu krijgt dochter (11) de oude met windows xp. Heeft ze daar nog iets aan? Kan ze er nog mee op internet? Ik begrijp dat dit afgeraden wordt, maar wat zijn de risico's? Ze doet geen bankzaken, enkel wat simpele (gratis) spelletjes, kletst wat op facebook met vriendinnen en familie, de gewone dingetjes van jonge meisjes. Ze mailt ook, maar nooit over privacygevoelige zaken, zie ik haar ook niet snel doen.
Iemand ervaring of advies?

Marie

Marie

25-10-2014 om 12:12

geen probleem

Wij hebben ook nog steeds Windows XP en alles draait nog prima!
Gewoon gebruiken dus.

Marjoleine64

Marjoleine64

25-10-2014 om 12:30

Wij hebben er ook nog een met XP

maar zoon (15) die hem nu (weer) gaat gebruiken wil hem wel compleet opnieuw inrichten en dan met Linux erop, omdat de nieuwe versies van Windows te zwaar zijn voor deze oude laptop (>6 jaar). Hij gaat hem gebruiken als 'server' voor games die ze online spelen, en in ons thuisnetwerk willen we wel dat dat veilig gebeurt. Dus XP moet vervangen worden.
Gelukkig hebben wij een andere zoon (17) die precies weet hoe je zo'n herinstallatie moet doen. Als jullie dat niet weten is er vast wel een slimme IT-puber te vinden die je daarbij kan helpen.

Barvaux

Barvaux

25-10-2014 om 19:13

inderdaad marjoleine

Ik zou er ook linux op (laten) zetten zodat je er gewoon alles mee kan doen en niet hoeft op te letten wat je kind wel en niet moet doen.

Thursday Next

Thursday Next

25-10-2014 om 22:24

nou

windows xp zal wel blijven draaien ja, maar de beveiligingssoftware en spyware wordt niet geupdated. Dus het wordt steeds gevoeliger voor virussen.
Ik zou er ook linux opzetten, dat is tegenwoordig ook steeds makkelijker om zelf te doen.

muts

muts

30-10-2014 om 08:36

oke

Dank jullie, snap nog de precieze risico's niet zo goed maar het zat me toch al niet lekker dus zal eens kijken voor linux.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-10-2014 om 14:09

6 jaar oude laptop?

Met een oudere laptop kun je meestal best goed Windows 7 draaien. Een 32 bitsversie kan prima draaien als je bijv. 2GB RAM hebt. En als je minder hebt is uitbreiden geen probleem.

Windows 7 draait vaak aanzienlijk beter dan Windows XP (oudere installaties worden vaak heel traag).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.