Alles Digitaal
Anoniem
17-01-2014 om 22:40
Whats app gehackt, kan dat?
Mijn kind kreeg via de whatsapp haat-berichtjes, heeft het ons laten zien en we zijn met kind naar de ouders van de afzender gegaan. Kind in kwestie zegt: ik was het niet, hele geschiedenis van whatsapp is gewist en kind zegt: iemand heeft dan mijn whatssapp gehackt. En dan sta ik met de mond vol tanden, de moeder van het kind ook, digibeten als we zijn. Kan dit of liegt dit kind? Moeder van het andere kind was in shock toen ze de berichten op de telefoon van mijn kind zag, het was ook echt niet flauw, en zij wil graag dat we haar op de hoogte houden.
De kinderen hebben beiden een adroid telefoon.
Stenna
18-01-2014 om 15:49
onwaarschijnlijk
klinkt me dat in de oren. Het zal heus wel kunnen hoor, dat hacken, maar wie heeft daar belang bij? Hooguit een ander klasgenootje en die zijn daar volgens mij nog niet toe in staat. Het klinkt bovendien sowieso nogal als een uitvlucht van het betreffende kind. Waarom heeft hij/zij anders ook de hele whatsapp geschiedenis gewist? Een hacker die dat kind slecht neer wil zetten zou dat juist niet doen.
Ginny Twijfelvuur
18-01-2014 om 17:46
Lijkt me ook stug...
Maar weet je, ik neem aan dat de betreffende ouders dit nou ook goed in de gaten zullen gaan houden. Dus hoe dan ook denk ik dat je wel iets in gang gezet hebt. Ik zou het als ouder namelijk helemaal niet fijn vinden als de account van mijn kind zo makkelijk te hacken is. Dat zou dan toch ook wel einde account worden...
Apart trouwens dat een puber de moeite neemt om de account van een andere puber te hacken om alleen jou kind te spammer met haatberichten.
Angela67
18-01-2014 om 17:55
telefoon
whatsapp hoeft niet gehacked te zijn, iemand kan toch gewoon die telefoon gebruikt hebben (op school op tas gehaald en later weer teruggstopt; misschien een broer/zus die zoiets doet)?
Angela
Dalarna
18-01-2014 om 22:25
Precies
Net wat Angela zegt. Het is geen facebookpagina waar je overal op kunt alleen als je even het wachtwoord en mailadres weet volgens mij.
Suze
19-01-2014 om 09:29
Vraag en tip
Vraag: waren jullie er (dus) bij toen andere kind geconfronteerd werd met jullie verhaal? Krijgen gen jullie niet een gevoel erbij of het kind onschuldig was? En hoe oud is dat kind?
En ook ik vindt het raar dat het andere kind het gewist zou hebben als het het niet gedaan zou hebben. Als je zoiets constateert op je telefoon, terwijl je het NIET gedaan hebt, dan doe je daar toch iets mee. Bijv. de ander een bericht sturen, dat je dit ziet, niet weet wie dat gedaan heeft, maar het zelf niet gedaan hebt? Of denken kinderen niet zo?
Tip: als je de whatsapp geschiedenis kunt mailen, mail hem dan aan jezelf voor je hem wist (Nb ik zou hem niet snel wissen), zodat je in elk geval het bewijs houdt.
tsjor
19-01-2014 om 12:57
Even zoeken
Ik zat toevallig met dezelfde vraag te worstelen. Via google krijg je snel meer informatie. Hacken is simpel, zie deze website met een handleiding: http://whatsapphack.blogspot.nl/
De tip om je te beschermen is niet o simpel: vermijd openbare wifi-verbindingen. Maar die heb je al snel te pakken.
Tsjor
Anoniem
20-01-2014 om 14:00
whats app gehackt?
De kinderen zijn beiden 13 jaar. Ik was erbij toen de moeder van het andere kind vroeg: wat weet jij hiervan. Zonder blikken of blozen: geen idee waar je het over hebt. Moeder vroeg naar de telefoon, uiteraard komt de vraag: waarom? Maar uiteindelijk gaf hij de telefoon en ontgrendelde hij die, moeder heeft geen weet van het wachtwoord. En dan staat er niks meer op. Kind heeft ook geen mail op z'n telefoon. En ja, wat moet je dan? Ik heb de website die Tjsor aangeeft eens bekeken en inderdaad het kan, openbaar wifi mijden? Bij pubers? Daar geloof ik niets van. Het is ook mogelijk dat een ander de telefoon heeft gebruikt. Maar m'n gevoel zegt: ik geloof het niet, noch van het hacken, nog van de uitspraak: ik weet van niks. De berichten zijn over een periode van een week of 6 onregelmatig binnengekomen, op willekeurige tijdstippen, ook in het weekend. Maar na ons bezoekje zijn er geen vreemde berichten meer binnen gekomen. We wachten maar af. Mijn kind heeft er slecht van geslapen, durft zelf amper nog te appen, is uit alle groepen gestapt, ook die van de eigen klas. Ze weten of beseffen gewoon niet wat ze elkaar kunnen aandoen!
sally
20-03-2014 om 20:03
whatsapp hacken
Ik ben het met Tsjor, hacken op het internet is zeer eenvoudig en meer kinderen het leren van deze vaardigheden als ze opgroeien met het internet. Ik maakte een eenvoudige zoekopdracht en hacken is gemakkelijk gemaakt op sites zoals (link verwijderd door forumbeheer) Er is ook vele software programma's die u kunt gebruiken om jezelf te beschermen tegen dit soort dingen. Hoop dat dit helpt
maan.
21-03-2014 om 11:07
'grapje' van klasgenoot?
Ik vermoed dat een klasgenoot van de telefoonbezitter de telefoon in handen heeft gekregen en daar gebruik van gemaakt heeft.
Is mijn dochter ook overkomen alleen was dat een stuk onschuldiger. Kreeg ineens van een klasgenoot een aantal flauwe opmerkingen; bleek dat klasgenoot een andere klasgenoot op bezoek had, terwijl diegene op toilet zat is de telefoon van tafel gepakt en even snelsnel wat flauwe berichtjes gestuurd. Zo makkelijk!
En anders is het toch een kwestie van 'leugenaar' of 'hacker'..?
13 jarige
03-10-2016 om 01:22
Nieuwe beveiliging
Wgatsapp heeft laatst een nieuwe update gekregen waar End to end beveiliging is dat maakt het onmogelijk om te hacken. En ik weet sowieso al dat hij aan het liegen is, dat zou ik ook zeggen.
Ad Hombre
03-10-2016 om 13:42
13 jarige en Tsjor
13 jarige heeft gelijk. Whatsapp heeft al geruime tijd end-to-end encryptie. Succes daarmee als puber, kom je echt niet door.
Die 'tips' van die site van Tsjor gaan over onschuldige dingetjes en niet over het kraken van de encryptie.
sally:
"Ik ben het met Tsjor, hacken op het internet is zeer eenvoudig"
Dat kun je zo niet zeggen. Voor een leek lijkt dat misschien zo. En in sommige gevallen is het ook makkelijk, moet je wel even weten. MAar de whatsapp encryptie hacken? Lijkt onwaarschijnlijk.
Ik vermoed dat maan gelijk heeft en dat iemand in een onbewaakt moment de telefoon in handen heeft gekregen.
Pimpelpaars
03-10-2016 om 14:05
Hier
Wij whappen veel via de pc/laptops omdat dit makkelijker typt. Als mijn dochter dan haar telefoon in de kamer heeft liggen, kan ik zo in haar gesprekken rommelen, als ik dat zou willen.
Heeft het kind een broertje of zusje?
Maar het lijkt mij ook een makkelijke uitvlucht. Waarschijnlijk had hij al door dat het ontdekt was, want de gesprekken waren gewist. Dat verklaart ook het stalen gezicht. Toch?
Ad Hombre
03-10-2016 om 14:32
Pimpelpaars
Simpele 'hack' is inderdaad dat je snel even de whatsapp web client op je pc initialiseert door met iemand anders' rondslingerende telefoon de QR code te scannen. Vervolgens kun je iedere conversatie volgens mij ongemerkt meelezen en de telefooneigenaar merkt er niks van.
Kun je lekker de grote hacker uithangen
Ad Hombre
03-10-2016 om 14:39
Pimpelpaars
"Wij whappen"
Complimenten voor je alternatief voor het vreselijke 'appen'
(Al is what's app afgeleid van "what's up" en whappen van "what happened?")
Pimpelpaars
03-10-2016 om 14:55
Haha
Whappen met je brusjes. Cool man.
Mijn kinderen worden altijd lichtelijk groen als ik dat soort woorden gebruik... daarom doe ik het lekker. hihihi,
Tycho68
03-10-2016 om 21:09
Dit kan zeker niet!
Geachte ouders,
Er bestaat niet iets zoals een 'mobiel hacken' o.i.d.
Deze telefoon moet fysiek door iemand anders zijn gebruikt en anders was dit de persoon in kwestie.
Mijn doel op dit forum is het helpen wijs maken van de digitale wereld voor kinderen, ik hoop dat iedereen dit positief kan opvatten.
Verdere vragen hoor ik graag.
Vriendelijke groet,
2e Jaars Technisch Informatica Student
Tycho
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.