Alles Digitaal
Digimam
22-09-2016 om 22:56
Welke filmpjes toestaan bij zoon 9 jaar?
Mijn zoon van 9 jaar heeft een eigen ipod. Daar staan wat apps op, meest spelletjes maar ook die van Z@pp. In die app van Z@pp kun je alle programma's terugkijken die op Z@pp uitgezonden zijn. Op zich is er weinig mis met deze zender (en dus ook met de films en sesries die je in de app kunt terugkijken), maar nu valt ons op dat onze zoon heel veel kijkt naar films en series die wij niet goed vinden passen bij zijn leeftijd (spangas, brugklas, etc). Lijkt me niet echt goed voor hem, omdat hij zo al in aanraking komt met allerlei onderwerpen waar we hem nog te jong voor vinden. Bovendien hebben we het idee dat hij het gedrag dat hij in die programma's ziet overneemt. Zo zien wij tegenwoordig vaak dat hij met zn ogen draait als je iets zegt dat hij niet leuk vindt, kan hij enorm cynisch en bijdehand uit de hoek komen etc. precies dat soort 'pubergedrag' komt veel voor in die series die hij graag kijkt.
We proberen met hem te bespreken waarom bepaalde programma's wel of juist niet zo geschikt voor hem zijn, maar dat heeft tot nu toe weinig zin. Hij zegt 'ja, oke, ik ga erop letten' maar kijkt vervolgens alsnog vergelijkbare dingen. Nu overwegen we om die app van zn Ipod af te halen. Nadeel is dan dat hij niets meer van filmpjes kan zien (want safari en youtube staan ook niet aan) en dat vindt hij verschrikkelijk. En ik vind dat ook wel sneu, want filmpjes kijken doet hij wel het liefst.
Heeft iemand van jullie tips hoe dit aan te pakken? Is het goed om op deze leeftijd gewoon nog te voorkomen dat hij dingen kijkt waar hij nog een beetje jong voor is, of zou het niet zoveel kwaad kunnen?
Cora
22-09-2016 om 22:59
Haha
Tsja, ook schattige jongetjes van 9 worden langsaamaan toch een beetje groot.. En groeien uit tot pubers incl soms onuitstaanbaar gedrag!
Hanne.
23-09-2016 om 00:05
grappig
Ik denk dat je op die leeftijd beter het gesprek aan kan gaan over waarom dingen wel/niet geschikt zijn volgens jou dan het te verbieden of onmogelijk te maken. En ook een goed moment om je eigen bezwaren kritisch tegen het licht te houden. Waarom vind je onderwerpen/programma's niet geschikt en is dat eigenlijk nogsteeds zo of is je kind inmiddels al verder dan je dacht.
Grappig ook om te zien dat je een programma als Spangas niet geschikt vindt terwijl het juist voor die leeftijd bedoeld is.
http://spangas.ncrv.nl/voor-de-ouders
Hier wordt het wel gekeken ook door mijn 7 jarige. Ik heb nog geen extreme dingen langs zien komen. Wel veel dingen die openingen tot gesprek geven.
Brugklas is hier wel een no go, voornamelijk omdat het wat realistischer gescript is en mijn 7 jarige niet goed inziet dat het niet echt gebeurt.
Dat kan ik de kinderen ook uitleggen en daarmee is het geen issue meer.
Sanne
23-09-2016 om 00:55
Op leeftijd
Op die leeftijd keek mijn dochter dat ook, nu met 11 is ze er wel klaar mee.
Spangas is ook ontzettend lief. Wij keken samen, dan kan je juist zeggen 'wat zou jij doen?' als ze op de leeftijd zijn dat ze nog wat van je aannemen.
En dat gedrag hoort ook bij de leeftijd, vriendinnetje zonder tv thuis deed net zo. Ze worden nou eenmaal bijdehand op die leeftijd, maar dat is dan ook nog wel met een grapje op te lossen. Zo oefen jij ook mee voor de puber.
bijtje
23-09-2016 om 01:40
Digimam
Weet je wat mij opvalt?
Je vindt je kind te jong voor zo'n programma. Maar ondertussen ga je gesprekken met hem aan over 'er niet aan toe zijn' en verwacht je eigenlijk dat hij zelf zijn gedrag reguleert. Je schrijft namelijk 'het heeft nog geen zin'.
Mijn mening: je onderschat hem op het ene vlak en overschat hem gelijktijdig op een ander vlak.
En ja, kinderen van 9 zijn wel eens 'puberaal. Ik denk overigens dat dat niet puberaal is, maar gewoon passend bij kinderen op de basisschool. Kinderlijk gedrag. Dat leren ze van elkaar op school, op het schoolplein, bij de BSO en op voetbal. En misschien een beetje via TV.
Anneque
23-09-2016 om 06:52
Digimam
"Is het goed om op deze leeftijd gewoon nog te voorkomen dat hij dingen kijkt waar hij nog een beetje jong voor is, of zou het niet zoveel kwaad kunnen?"
Ik vind het een prima idee om te blijven volgen waar ze naar kijken, gewoon door het erover te hebben of soms even mee te kijken. Maar ach jee....Spangas. Dat is zooo braaf. Dat keken ze hier ook altijd (vanaf een jaar of 8 geloof ik). Ik zie daar totaal geen kwaad in. Ze dromen een beetje mee over hun toekomstige leven als brugger/puber, zo zie ik het.
Weet je wáár ze pas een puberhouding van gaan aannemen, compleet met achterlijke houdingen en suffe grapjes? Nickelodeon en dan die rare puberprogramma's met ingeblikt gelach. Wat heb ik dáár een hekel aan. Dochter (9) vindt dat dus geweldig. Ik verbied het niet, maar ze weet donders goed dat ik die programma's niet om aan te gluren vind. Ze vraagt ook wel eens waarom en dan leg ik haar dat uit. En ja, die zijn bedoeld voor iets oudere kinderen, maar ze leest ook boeken voor oudere kinderen en ze zit in groep 7. Dus ach.
Pirata
23-09-2016 om 08:20
hier ook hoor
Mijn 9-jarige is ook dol op pubertv. Die Amerikaanse series vind ik ook ee gruwel, maar hij zet ze va tijd tot tijd toch aan. Of GTA-filmpjes met van die schreeuwende gamers erbij. Brrrr.
Maar ik heb zoiets van: gezien het feit dat dit hem interesseert, zal het wel ee ontwikkelingsfase dienen. Dus ik sta het met mate toe.
Amelie
23-09-2016 om 11:42
Mee kijken
Mijn kinderen (8, 9,5, 11) kijken ook graag naar Spangas en Brugklas. Ik vind het prima maar kijk wel graag (met een half oog) mee. Soms gaat het over onderwerpen waarbij enige toelichting handig is. Ik vind dat de kinderen wel de leeftijd hebben om hier naar te kijken. Het gaat over onderwerpen waarmee zij in het dagelijks leven ook geconfronteerd worden of zullen worden. Het is een goede gelegenheid om hierover het gesprek aan te gaan. Inmiddels zijn mijn kinderen wel zo wijs en weten ze zo veel dat bespreken en toelichten niet meer echt nodig is. De jongis misschien wel aan de jonge kant maar een derde kind is nou eenmaal eerder wijs op allerlei vlakken dan een oudste kind. Ik heb zelf meer moeite met de YouTube filmpjes die hier ook worden gekeken, met koptelefoon op en waarbij je dus minder zicht hebt op de onderwerpen die aan bod komen en de manier waarop het wordt gebracht. Ook hierop probeer ik wel enige controle uit te oefenen en hebben we regels over wat ze wel mogen kijken en wat niet maar soms zien ze toch dingen waarvoor ik ze aan de jonge kant vind.
Digimam
23-09-2016 om 11:57
Stof tot nadenken....
Mmm, ik schrik er wel een beetje van dat jullie collectief vinden dat het niet zo erg is als hij series als Spangas kijkt. Vraag me af waarom wij daar dan zo'n andere inschatting in maken als andere ouders blijkbaar doen. Misschien ook wel omdat onze zoon zijn hele leven al nèt verder wil zijn in zn ontwikkeling dan hij is. Als kleintje wilde hij al doen wat grotere kinderen deden, hij gaat het liefst om met iets oudere meiden en kan nu niet wachten tot hij in de puberteit komt. Tegelijkertijd is hij op bepaalde vlakken nog erg jong en dat verschil (enerzijds kinderen opzoeken die ouder zijn en dingen doen die bij oudere kinderen horen, en anderzijds meer dan andere kids van zijn leeftijd nabijheid en toezicht nodig hebben omdat hij anders over zijn grenzen gaat en hier ook ansgtig van wordt) maakt misschiend at wij hem iets te veel remmen in het 'groot' willen zijn.
Samen kijken is wel lastig hier, want hij gaat het liefst in een hoekje ofzo zitten om zelf te kijken. Wil niet dat er iemand meekijkt, al dringen we soms wel aan en doen het dan ook.
Als ik de algemene opinie goed begrijp, zouden jullie zeggen:'laat m kijken wat ie wil in die Z@pp app en praat met hem over wat hij ziet en hoe hij daarnaar kijkt'. Klopt dat?
Mijntje
23-09-2016 om 12:03
niet zonder toezicht
Nou, ik zou ook niet willen dat mijn zoon toen hij 9 was dingen als Spangas kijkt zonder toezicht. Nu vindt hij het gelukkig erg stom (ik ook).
Ik zou het eraf gooien, het komt ook op tv, dan kunnen jullie het samen kijken. Er zijn genoeg andere leuke spelletjes op de ipad te doen.
Kaaskopje
23-09-2016 om 12:08
Digimam
Als het je oudste kind is twijfel je gewoon makkelijker dan ouders die het allemaal al eens meegemaakt hebben. Stel dat je een kind had gehad die in de huiskamer naar Spangas had gekeken, had je je zoon dan naar zijn kamer gestuurd? Of het oudste kind verboden naar het programma te kijken, omdat er een jonger kind meekijkt?
Ik vind Spangas ook erg braaf. Z@pp is niet bedoeld om kinderen tot 12 jaar verkeerde programma's te laten zien. Dat rollen met de ogen, ja irritant gedrag, maar niet schadelijk dat hij dat van tv oppikt.
Nur
23-09-2016 om 12:15
Samen
Ik zou samen gaan kijken naar de programma's die hij graag wil zien. Filmpjes kun je toch ook op de tv kijken? dat hoeft niet alleen in een hoekje op een tablet. Samen kijken en er dan over praten om wat context te bieden. en als je het echt niet geschikt vind omdat hij te jong is dan kan je prima bepaalde programma's verbieden. Kijkt hij die dan alsnog dan gaat de hele app er af.
Mijn kinderen mogen ook bepaalde programma's niet kijken. Als ik ze betrap op wel kijken dan mogen ze voorlopig helemaal niks meer zien zonder toestemming vooraf want dan kunnen ze blijkbaar nog niet met die vrijheid omgaan.
Verder gebruik ik een sterke filter dus veel ongeschikte filmpjes op youtube komen er niet door. Bovendien staat de computer in de woonkamer dus ik kan alles ook wel in de gaten houden. Je kan via een programma ook in de gaten houden waar ze precies op zitten en hoe lang mocht je dat willen.
Anneque
23-09-2016 om 12:18
Digimam
"Als ik de algemene opinie goed begrijp, zouden jullie zeggen:'laat m kijken wat ie wil in die Z@pp app en praat met hem over wat hij ziet en hoe hij daarnaar kijkt'. Klopt dat?"
Hm, ja ongeveer. Ik had ff niet door dat hij alleen, op zijn tablet, kijkt. Hier wordt gezamenlijk in de huiskamer gekeken, dus ik hoor op de achtergrond wat er voorbij komt. Dat vind ik fijn om zaken te kunnen duiden, in perspectief te plaatsen et cetera. Of om het gewoon lekker af te kunnen kraken zoals Nickelodeon :-S
Digimam
23-09-2016 om 12:28
Ook een idee....
Ik vind het ook wel een goed idee om af te spreken dat hij niet meer op zijn ipod kijkt maar het op tv mag kijken, samen met èèn van ons.... In ieder geval krijgen wij dan iets meer beeld bij wat hij kijkt en wat wij er zelf van vinden. Alleen nog ff verzinnen hoe we dat praktisch regelen, want het fijne van die app is dat je op elk moment van de dag alles kunt kijken wat je wilt. Dat lukt bij ons op de tv nog niet....
Lente
23-09-2016 om 12:31
Die beschrijving van ouder willen zijn dan je bent
Dat lijkt me heel normaal, daar hebben heel veel kinderen 'last' van.
Mijntje
23-09-2016 om 12:36
tv op tv
En ik zou die app eraf gooien. Tv kijken doen we op de tv voortaan, spelletjes op de ipad.
Taruh
23-09-2016 om 12:43
streamen
wij streamen alles van de tablet/laptop op de tv via chromecast.
Gewoon tv kijken doen we nauwelijks.
Jippox
23-09-2016 om 13:12
Lente
Inderdaad: je hele jeugd wil je dolgraag ouder zijn/lijken/worden, de hele rest van je leven vooral jonger
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.