Alles Digitaal
Kaaskopje
22-06-2017 om 17:23
Waarschuwing Politie Microsoft telefoontjes Engelstalig
https://www.politie.nl/nieuws/2017/juni/21/wordt-u-gebeld-door-microsoft-hang-op.html
Phryne Fisher
22-06-2017 om 18:25
Wie niet
Ik ken niemand die nooit zo'n telefoontje heeft gehad. Zelfs mijn vader, die niet eens een pc heeft, werd gebeld
Dendy Pearson
22-06-2017 om 18:49
Gek ervan
Ik word momenteel dagelijks gebeld. Maar ik hang direct op.
Ik snap niet dat er mensen zijn die hier nog intuinen.
Leen13
22-06-2017 om 19:00
Ja raar
Maar nu ben ik op de hoogte van die scam, maar toch als ze bellen twijfel ik even, waarom weet ik niet, want ik leg de hoorn ook direct neer.
Half a twin
22-06-2017 om 19:08
nog nooit gebeld
Echt ik ben nog nooit gebeld. Zou er ook niet intuinen. Met een ict-er in huis werken onze PC's meestal prima.
Dendy Pearson
22-06-2017 om 19:16
AnneJ
Alleen al het slechte Engels van deze bellers moet toch voor argwaan zorgen?
Half a twin
22-06-2017 om 19:27
Dendy
Ik denk dat ouderen en dan bedoel ik echt oud (generatie 80 plus) dat niet door hebben. Spreken zelf nauwelijks Engels hebben weinig verstand van computers en zijn soms erg goed gelovig.
Ik ken een oudere die een PC heeft, mail kan beantwoorden en een beetje surft op het web maar internet bankieren is al te ingewikkeld. Heeft in het verleden al eens een rare link geopend om te kijken van wie die mail kwam. Hij zou gerust in steenkolen Engels verder praten en zijn PC laten overnemen.
Ginny Twijfelvuur
22-06-2017 om 19:36
Ja mijn vader ook
Denk ik.
'Gelukkig' was ie zeer slechthorend. En was z'n kennis van de Engelse taal belabberd.
Maar anders was ie er wellicht ook ingestonken.
Ik denk/hoop dat hier eens een postbus 51 spotje over gemaakt wordt.
Ad Hombre
22-06-2017 om 19:41
Voor het eerst
Deze week gebeld. Vet Russisch accent. Ik zei dat ik de truc kende en toen hing ze de lijn op. Ik hoop niet dat dat nu dagelijks gaat gebeuren.
Dendy Pearson
22-06-2017 om 19:52
Wij worden er echt gek van. Maar ik weet niet hoe ik er van af kom.
Jan
22-06-2017 om 20:16
Dendy
Zelfde gehad hier, de politie raadde toen aan om te zeggen dat je een Apple computer hebt. Werkte goed. Niet meer gebeld.
specht
22-06-2017 om 20:19
Dendy
Wij hebben het ook een poos gehad, soms vijf keer per dag, maar consequent niet opgenomen als er een anoniem nummer belde. Na een week of twee was het over. Het was bi ons ook vaak opdezelfde tijden.
Fruitella
22-06-2017 om 20:37
Ophangen
Wij hebben hier vanalles behalve microsoft. Toen ik werd gebeld en gevraagd om mijn MS computer aan te zetten, ben ik blijven vragen hoe dat moest. Uiteindelijk hing die persoon op. Moest ik stiekem erg lom achen. Had ik wel MS gehad, had ik er mogelijk ook ingetuind, de persoon was correct en erg overtuigend.
Inanna
22-06-2017 om 21:21
Keer of 4
Eerste keer heb ik meteen opgehangen, de keer erna heb ik gezegd dat ik de scam kende en er niet in ging trappen, toen heb ik opgehangen.
Toen een hele tijd niks en daar waren ze weer. Mijn man nam op, maar had geen tijd en hing meteen weer op. De tweede keer had hij meer tijd en toen heeft hij ze hun verhaal laten doen, zich redelijk dom voorgedaan. En heel gek, maar als hij hun instructies volgde, dan gebeurde er helemaal niet wat er zou moeten gebeuren. Toen vroegen ze welke Windows versie hij had. Windows? Ik gebruik helemaal geen Windows... Wat dan? Ubuntu ofzo... En toen hingen ze op.
Het is nu alweer maanden stil.
Mijn moeder had ze een maand of wat terug ook aan de lijn en zij heeft gedaan of ze geen Engels kon, is gewoon blijven herhalen "Wat? Ik versta er niks van. Wat zeg je?" en toen hingen ze ook op.
Phryne Fisher
22-06-2017 om 21:29
Ik heb gezegd dat ik geen computer had dus dat het waarschijnlijk een vergissing van ze was. Eenmaal gebeld, daarna niet meer.
Sfera Sleutelbeen
22-06-2017 om 21:31
Fluitje bij de telefoon
Even praten en dan keihard met een fluitje fluiten. Hangen ze ook op. Deed ik vroeger als er hijgers belden.
Pirata
22-06-2017 om 22:25
puber
Mijn puber had er ook eentje aan de lijn. Hij vertrouwde het niet en zei dat hij een ander besturingssysteem had. Nooit meer gebeld daarna.
Niet slecht voor 14 jaar
Kaaskopje
23-06-2017 om 00:35
Tijdje 'gestalkt'
Ik heb laatst echt meerdere telefoontjes per dag gehad, maar omdat ik het geluid van mijn telefoon meestal uit heb staan, heb ik de telefoontjes niet gehoord. Niet opgenomen dus en dat was waarschijnlijk maar goed ook. Omdat ik het er nu over heb, bedenk ik me dat de telefoontjes gestopt zijn. Opgegeven blijkbaar.
BeetjeAnders
23-06-2017 om 02:51
Meestal hang ik op maar
Een keer was ik in een melige bui en heb ik zo'n figuur een half uur aan de praat gehouden. Ik wist zg. niet waar de alt knop zat e.d.
Uiteindelijk kon ik mijn lachen niet meer inhouden en hing hij boos op.
Ook mijn kinderen mogen ze in de maling nemen. Best grappig soms.
Pauline
23-06-2017 om 08:28
bij vlagen
We worden bij vlagen gebeld door Mike van microsoft, zoals mijn zusje ze noemt. Soms een paar keer per week en dan weer jaren niet. Ik zeg nooit wat, snap de lol daar ook niet van en hang meteen op. Mijn kinderen hebben dezelfde instructie en die doen dat ook.
Volgens mij worden er willekeurige nummers gedraaid en als er opgenomen wordt, komt er pas een echte persoon aan te pas. Er wordt niets geregistreerd of zo, dus antwoord geven, heeft geen zin om daarna niet meer gebeld te worden. Keihard fluiten vind ik niet erg sympathiek, behalve bij hardnekkige hijgers maar dat ik er een aan de lijn heb gehad is toch ook al snel 30 jaar geleden. En van bijdehante gesprekken voeren, zie ik de lol niet in en die kosten mij alleen maar tijd. Snel ophangen dus.
Ik ken dus 2 mensen die erin getrapt zijn, jaren geleden. Generatiehenoten van mij, hoog opgeleid en eentje zelfs werkend in de techniek. Van de een was toen net de moeder overleden en ze had het verstand er even niet bij. Die is wel wat geld kwijt geraakt. De ander zat toen tegen burn out aan, sliep bijna niet maar had wel de tegenwoordigheid van geest om na een halve minuut het modem eraf te trekken. Geen schade verder maar ik weet niet hoe hij het verder opgelost heeft. Even het hoofd er niet bij en bingo.
Kaaskopje
23-06-2017 om 09:13
BeetjeAnders
Ik gewoon meteen ophangen. Het zijn criminelen, dus daar zou ik zeker niet lollig mee omgaan. Niet omdat dat gevaarlijk zou zijn, maar een inbreker jaag je lijkt mij zo snel mogelijk uit je huis in plaats van ze aan de praat te houden.
Ik hoop niet dat je ook gewone callcentermedewerkers aan de praat houdt tot ze boos worden en dat je kinderen dat ook mogen doen. Het is niet leuk als je tegen je zin gebeld wordt, maar het werk wordt nogal eens gedaan door mensen die door het uwv die kant op gestimuleerd worden. Werk is werk, je kan het dus je doet het maar. Maar ook mensen die daar zonder tussenkomst van het uwv werken, zijn gewone mensen die werken voor hun geld. De beste manier om het te doen stoppen is het bel-me-niet-register en voor bedrijven waar je klant van bent kun je gebruik maken van het recht op verzet en daarnaast nooit je telefoonnummer op te geven als je niet gebeld wilt worden. Doe je dat (per ongeluk) toch, dan moet je je registratie daar even verversen.
Het is overigens niet mijn bedoeling om (weer) een langdurige discussie over callcentertelefoontjes op te starten. Alsjeblieft niet zelfs .
Li
23-06-2017 om 10:21
Die lui wonen in India en hoeveel werk is daar nou helemaal beschikbaar? Ik denk dat ze blij zijn dat ze werk hebben, ook al is het crimineel. Ze denken waarschijnlijk dat rijke westerlingen dat vast wel kunnen betalen.
Ik hang gewoon direct op.
Hanna
23-06-2017 om 10:38
Ben ook gestalkt
Aanvankelijk hing ik meteen op, ze bleven bellen. Later ben ik gaan praten om uit te leggen dat ik wist dat het een scam was en dat ik er echt niet op zou ingaan. Toch bleven ze bellen! Uiteindelijk heb ik gezegd dat er een melding was gedaan bij de politie en dat het gesprek werd opgenomen om veiligheidsredenen. Pas toen is het gestopt.
Fruitella
23-06-2017 om 11:20
Dendy
Deze telefoon heeft een blokkerfunctie, misschien heeft de jouwe dat ook?
BeetjeAnders
23-06-2017 om 11:38
Kaaskopje:
Ik heb respect voor ieder die mij ook respecteert.
Callcentermedewerkers hebben van mij dus niets te vrezen en bovendien sta ik in het bel-me-niet-register.
De oplichters van de nep-Microsoft is hele andere koek, ze stalken me al een paar jaar. Soms 1x per maand, soms wekelijks. Ik denk omdat ik geen geheim nummer heb.
Meerdere malen heb ik gezegd dat ik van de scam af weet en verzocht me niet meer te bellen. Het haalt niets uit.
Voor mij zijn deze gasten loslopend wild waar grappen mee uitgehaald mogen worden.
Soms vraag ik ze even te wachten en ga vervolgens gewoon mijn eigen ding doen. (wasje draaien, etc.) Iedere minuut dat ze aan mij verspillen kunnen ze niet een ander oplichten en hopelijk kost het ze veel geld.
Fruitella
23-06-2017 om 11:45
Ik lees net ...
dat ze soms anoniem bellen.
Hier niet. Ik heb nu 4 nummers geblokkeerd: 3 op de vaste telefoon en 1 op de mobiel. Allemaal beginnen met ze met 0044(20). De ene keer wordt er gebeld en krijg je een menu (waar je je naam en telefoonnummer (?) in kan spreken zodat je terug wordt gebeld. De andere keer krijg je een persoon aan de lijn die zeer correct en zeer aanhoudend je probeert te overtuigen van het uitvoeren van bepaalde handelingen op je computer.
Marjoleine64
23-06-2017 om 12:40
Ook gehad
Ik heb een paar weken geleden ook een keer zo iemand aan de lijn gehad. Ik had snel door dat het zo'n oplichter was, slecht engels etc. Dus niet op ingegaan, op duidelijke toon gezegd dat ik er niet van gediend was en toen opgehangen. Daarna zijn we niet meer gebeld.
We zijn ook omstreeks die tijd vaak (meerdere keren per dag) gebeld door een 0800 nummer, waar vervolgens niks gezegd wordt. Gewoon helemaal niks, wat je zelf ook zegt. Ik heb dat nummer gegoogeld, en bleek dat er al veel klachten over waren. Geen idee wat het was echter... Dat hield pas op toen we een paar dagen dat nummer gewoon niet meer hebben opgenomen.
Ik lees hierboven dat je nummers kan blokkeren, hoe doe je dat? Ik heb geprobeerd te zoeken of en hoe dat moest, maar kwam er niet uit.
Fruitella
23-06-2017 om 13:06
Blokkeren
De vaste telefoon hier (Panasonic) heeft een optie 'telefoonnummer opslaan'. In dat menu komt de optie 'nummer blokkeren' langs. Voor ik die optie kende, sloeg ik zo'n nummer op met als naam 'niet opnemen'.
Op je mobiel is het ook makkelijk een nummer te blokkeren maar dat hangt af of je een android of iPhone hebt. Iphone: druk op het informatie-icoontje dat links van het gebelde nummer staat, onderin het scherm dat je vervolgens krijgt, staat de optie 'blokkeer deze beller'.
Dendy Pearson
23-06-2017 om 13:54
Anoniem
Hier is het altijd een anoniem nummer, dus er valt niks te blokkeren
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.