Alles Digitaal
sandra47
05-04-2018 om 09:13
Waarschuwing creditcard en minderjarige speler playstation!!
Hierbij even een waarschuwing voor het betalen van een playstationplus abonnement met je creditcard. Mijn twaalfjarige zoon heeft zelf zijn met mijn toestemming een playstation plus abonnement van een jaar gekocht toen bij zijn playstation installeerde. Die mannetjes zijn zo goed met computers en je wilt ze zelfstandig maken dus heb ik hem aan laten rommelen.... met grote gevolgen nu.
Met een simpele handeling als het invullen van een verkeerde geboortedatum stopt playstation je gegevens in een account en kunnen de mannetjes los gaan met online aankopen. In mijn geval ging het "slechts"om een paar honderd euro, maar ik heb op internet al verhalen gelezen dat ouders voor meer dan 1000 euro het schip in gingen. Er is niets wat je ertegen kunt doen. Playstation zegt dat met het invullen van een geboorte datum zij ervanuit gaan dat iemand meerderjarig is.
Ik hoop dat ik met dit bericht andere ouders bewust kan maken nooit je creditcard bij playstation te gebruiken of in ieder geval er naast gaan zitten om een zo genoemd subaccount aan te maken.
Barbara
05-04-2018 om 09:21
beiden
Ik kan me herinneren dat wij dit ook zo hadden ingevuld maar onze zoon (toen 12) wist wel degelijk dat dat onze creditcard was en dat een aankoop geld kostte (kijk, dat kan je niet verwachten van veel jongere kinderen) maar op deze leeftijd toch wel, en dat dus iets kopen van die creditcard ons geld kost, en dat dat dus diefstal heet, als je dat zonder toestemming doet.
Een vriendje van mijn zoon belde voorheen altijd met de mobiel van zijn moeder om credits te krijgen voor Habbo Hotel (jaja, dit is zeker 10 jaar geleden ) en zoon vond dat niet eerlijk dat hij dat niet mocht van mij, tot zoon ook nog vertelde dat de moeder van dat vriendje dat niet eens wist. Dit was inderdaad een mooie gelegenheid om een lesje te leren, dat dit dus stelen van je moeder is, het "lijkt" minder erg omdat het niet met zichtbaar geld is, maar dat is het natuurlijk wel.
Sandra, ik neem aan dat je je zoon het geld hebt laten terugbetalen? Wel goed om te waarschuwen hoor, dit kan ook gebeuren met ipad en de app-store bijvoorbeeld, maar hier heb ik al ingevuld dat alleen gratis aankopen zonder wachtwoord kunnen, het andere niet. Niet omdat ik mijn kinderen niet vertrouw, maar soms gebeurt het ook per ongeluk, als je even niet goed oplet of iet gratis is of niet.(ook door mezelf)
linda75
06-04-2018 om 08:46
hier ook gehad
dan niet met een psp maar met een online paardenspel voor onze dochter. aangekocht op haar naam en haar rek nummer maar we zaten erbij, Standaard het vinkje aangekruist dat wij als ouder akkoord gaan met de algemene. voorwaarden en de drie pagina tellende kleine lettertjes niet gelezen want he.. het was een kinderspel. Na een half jaar wilde mijn dochter iets in de speelgoedwinkel kopen en kwamen we tot de ontdekking dat al haar geld op was. ( ze kocht nooit wat dus dan check je haar rekening niet) en kwamen we erachter dat ze dus telkens in het online spelen extra muntjes had gekocht om zo naar een volgende level te komen. Toen we haar ernaar vroegen zei ze dat ze alleen maar op 2 x op ok hoefde te klikken..
Het bedrijf gemaild maar ja je kan niets... staat in de voorwaarden en wij als ouder zijn ermee akkoord gegaan.
Uit coulance kregen we 500 euro terug ( van de 750) en hebben we het spel opnieuw gedownload op onze rekening want die zie je dagelijks... Onze dochter is er erg van geschrokken. Die 250 euro was ze toch kwijt en ze kon niet dat ene ding in de speelgoedwinkel kopen.
Uiteindelijk hebben we een groot gedeelte terug gegeven van het restant maar niet alles. Misschien vinden mensen dit hard maar wij vonden dat een 13 jarige best kan lezen en er stond telkens duidelijk bij dat het 3 of 11euro koste. Uiteindelijk heeft ze 50 euro zelf moeten betalen en daar baalde ze van. Maar nu is ze wel allerter en geeft ze bijv ook geen wachtwoorden meer door aan vriendinnetjes zodat die op een spelletje kunnen spelen.
vlinder72
06-04-2018 om 09:10
Geen rekeningnummer en creditcards koppelen
Bij ons worden geen rekeningnummers of creditcards gekoppeld aan accounts. Ook wordt er nooit iets voor een playstation of appstore aankoop met een creditcard besteld.
Als er hier iets gekocht moet worden halen ze zo'n prepaid kaart. Sinds wij die kaarten gebruiken wordt er nooit meer iets "per ongeluk" gekocht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.