Alles Digitaal
bieb63
30-08-2016 om 20:50
vraagje over navigatiesysteem (auto)
Onze dochter wordt 18 en zij wil voor haar verjaardag een navigatie (voor in de auto). Ze heeft geen auto...... maar mag dan wel eens de mijne gebruiken. Ik heb geen navigatiesysteem (auto is 15 jaar oud) en ook zelf geen behoefte aan. Maar zij heeft daar met rijles mee leren rijden. Nu zal ze sowieso voorlopig geen eigen auto hebben, wellicht wel eens in iemands auto mét navigatie mogen rijden, maar vooralsnog zal dat voorlopig wel meestal mijn auto zijn of wellicht een andere ook zonder navigatie.
Kortom (ik heb dus totaal geen verstand van de mogelijkheden, soorten enz), maar eigenlijk ben ik op zoek naar een navigatiesysteem, die 'mobiel' is, of portable kan ik beter zeggen, dus eentje die je eenvoudig! plaatst en weer uit de auto haalt.
Iemand ideeen daarover?
Magalí
30-08-2016 om 20:55
Nou...
Die zijn er genoeg! Wij zijn erg tevreden over Tomtom. In mijn omgeving stappen steeds meer mensen over van andere merken naar Tomtom. Maar precieze modellen kan ik je niet aanraden. We hebben pas bij iemand in de auto een ander merk gezien en gehoord en die werkte niet lekker, stem was niet fijn, de zinnen liepen niet lekker.
angel3
30-08-2016 om 21:07
dat het nog verkocht wordt....
Ehm gewoon je mobiel? da s toch echt het makkelijkst. Hoeft niet geupdate te worden. Google maps navigeert je overal heen en wordt voortdurend bijgewerkt en geeft goed aan waar de files staan. Dus ik zeg: koop een goede telefoonhouder
Het kost nauwelijks data en als dat het probleem is dan download je gewoon de offline maps app. Dan heb je geen data nodig. OOk internationaal heel handig
Anna G.
30-08-2016 om 21:15
idd
Ik heb nu net een nieuwe auto met ingebouwde navigatie maar daarvoor gebruikte in gewoon mijn mobiel met google maps. Is altijd actueel! Gewoon alleen een houder voor de telefoon en een oplader kopen en je bent klaar.
Magalí
30-08-2016 om 21:33
Mobiel
Hm, onze ervaringen met een mobiel zijn juist niet zo goed. Maar misschien ligt dat aan onze eenvoudige mobieltjes. Denk dat dat ook nog wel uitmaakt, welk mobieltje je hebt.
bieb63
30-08-2016 om 21:36
Geen idee.....
maar heb je op een mobiel dan ook zo'n stem die vertelt waar je heen moet...?
@Emma
30-08-2016 om 21:40
Bieb
Ja, op de telefoon heb je ook een stem die vertelt waar je heen moet. Maar ik ben veel blijer met mijn tomtom, die is veel duidelijker en heeft veel meer kwaliteit. Als er files zijn of om te checken gebruik ik google, van beide systemen het beste dus
Anna G.
30-08-2016 om 21:49
hangt af
Om je mobiel als navigatie te gebruiken zal je vast een redelijk goede mobiele telefoon moeten hebben. Ik ga er even vanuit dat een gemiddelde 18 jarige die wel heeft. Verder kan het ook uitmaken waar je woont, er moet wel goed 3/4G bereik zijn. Maar zelfs in Drenthe ging dat goed!
En inderdaad altijd up to date wegen en filminformatie. Hij stelt ook alternatieve routes voor als er bijv een ongeluk is gebeurd.
Triva
30-08-2016 om 21:49
ook tomtom
Ik vind het heerlijk, hoef het ook echt niet op mijn smartphone. Gewoon een modelletje uitkiezen, hoeft niet duur te zijn en klaar. Leuk kado!
Ik wilde vroeger ook echt niet zo'n ding, mijn man wel en dat was ook logisch want ik keek altijd op de kaart en hij reed en hij wilde ook wel eens zelf rijden. Later was ik er toch wel blij mee bijv met uitwedstrijden van sport en zo. Ik zou echt niet meer zonder kunnen.
Specht
30-08-2016 om 21:50
Tom Tom
Ook wij gebruiken altijd een TomTom.
Lekker groot scherm en je kunt hem op je raam vastplakken.
Anna G.
30-08-2016 om 21:51
nieuwe auto
Ik heb dus net een nieuwe auto met ingebouwde navigatie maar die is dus minder up to date dan Google Maps. Echt irritant, en zou niet moeten kunnen als je er zoveel geld voor betaalt.
Vesper Lynd
30-08-2016 om 21:55
Telefoon
Mijn TomTom was 7 jaar oud en updates zijn duur, ik kwam dus vaak onbedoeld terecht in parkeergarages of eenrichtingswegen. Nu gebruik ik alleen nog mijn telefoon. De navigatie verbruikt wel veel energie dus ik ben blij dat ik meestal twee telefoons bij me heb. Dan gebruik ik mijn werkmobiel voor de navigatie.
Vesper Lynd
30-08-2016 om 21:57
Zonder internet
Er zijn ook navigatie apps die zonder internet werken. Daarvan nemen de kaarten wel veel ruimte in dus dat werkt alleen op een beetje behoorlijke telefoon.
Anna G.
30-08-2016 om 22:01
batterij
Het klopt dat het veel batterij vreet, maar daarom stop ik hem gelijk in de oplader (sigarettenaansteker) van de auto. Als ik uitstap is de telefoon nog helemaal opgeladen.
vlinder72
30-08-2016 om 22:07
Tomtom
Ik gebruik zelf een tomtom. Brengt mij overal waar ik wil zijn. Maar google maps vind ik fijn omdat je dan kan zien waar de files zijn en hoe lang die zijn. En je kan gelijk een alternatief aangeven. Bij mijn tomtom vind ik een alternatieve route aangeven een crime. Mijn tomtom wil mij steeds weer terug oo de oude route zetten.
Puck
31-08-2016 om 09:28
tomtom op mobiel
Ik vind Garmin tomtom nog steeds verreweg het meest prettige navigatie-programma. Tegenwoordig heb ik de versie op mijn mobiel staan. Geen extra apparaat dus meer. En de moderne tomtoms geven ook file-informatie en alternatieve routes (mits je een data-bundel hebt op je mobieltje).
Triva
31-08-2016 om 09:34
nog een voordeel van tomtom
is natuurlijk het grotere scherm. Nee, ik zou dat niet met mijn telefoon willen doen.
Magalí
31-08-2016 om 09:50
Puck
Vind je nu een Garmin of een Tomtom fijn? Het zijn beide merknamen. Of is tomtom nu de standaardnaam voor navigatiesysteem? Net zoals pampers voor luiers of luxaflex voor horizontale jaloezieën, ongeacht het eigenlijke merk?
Lusithania
31-08-2016 om 09:59
hier
Mijn man heeft een garmin gekocht een aantal jaren geleden omdat je levenslang gratis updates hebt.
In de huidige auto zit tomtom en daar betaal je, geloof ik, 65 euro voor een update.
Beide zijn goed.
Wel is het zo dat synthetische spraak steeds beter wordt, dat geldt natuurlijk ook voor navigatie.
angel3
31-08-2016 om 11:21
Telefoon google
Op elke Android zit standaard Google Maps. Inderdaad oplader meteen in sigarettenaansteker. Ook Maps geeft pointe of interest zoals benzine pomp of pinautomaat of restaurant. Doet tom Tom wellicht ook.
Je telefoon kun je ook ergens hangen. Overigens zie ik soms auto's die halve tablet aan het raam hebben hangen. Levensgevaarlijk. Belemmert echt je zicht.
Ad Hombre
31-08-2016 om 11:35
Google maps
Ik heb een android 'tablet' in mijn dashboard (niet voor de ruit) en Google Maps werkt meestal het fijnst, ook met voice-prompts (gesproken aanwijzingen). In het buitenland moet je er wel rekening mee houden dat het aardig wat data vreet (ca 600 MB om in 3 dagen naar Spanje te rijden) en dat je toch niet overal bereik hebt. Dus een backup die werkt zonder internetverbinding is aan te raden (bestaat ook als app). Een 'tom-tom' (o.i.d) is wat dat betreft betrouwbaarder, maar idd als snel niet up to date.
Puck
31-08-2016 om 11:51
Magali, je hebt gelijk
Ik was even de draad kwijt. Ik heb een hand-gps van Garmin en een auto-navigatie van Tomtom. Dus voor de auto vind ik de TomTom-app het prettigst werken
angel3
31-08-2016 om 12:53
ad hombre
Ben je ervan op de hoogte dat je vooraf de kaarten kunt downloaden zodat je ze offline kunt gebruiken? Als je bepaalde plekken in de vakantie al weet kun je ze thuis al downloaden of als je wifi hebt in bv je huisje.
OOk als je een plek net hebt bekeken met wifi dan onthoudt ie het offline. Je kunt dan zonder datagebruik in het buitenland ook navigeren. (wel gps aanzetten maar dat kost geen data)
Ad Hombre
31-08-2016 om 12:57
angel3
Ja, maar daar zit bij Google Maps een (te laag) maximum aan. De hele route naar het zuiden kun je wel vergeten. Er zijn wel alternatieven, OsmAnd (gratis) en Copilot (betaald).
Sally MacLennane
31-08-2016 om 13:13
Google Maps
Ik gebruikte in mijn auto google maps, de kaarten van de route downloadde ik van tevoren. Fijner dan het telkens betaald moeten uploaden van de Tom Tom.
Ik heb ook Osmand gebruikt, maar die vond ik nogal ingewikkeld in gebruik.
Vrat wel stroom, maar ik had hem aan de autolader (in de sigarettenaansteker) en heb sowieso altijd een volle reservebatterij mee (en tegenwoordig ook een solar power bank).
Nadeel: als je gebeld wordt tijdens het navigeren
Ik rij geen auto meer, maar heb nu een fietsnavigatie op basis van Open Street Map, daarmee kan ik routes van GPX gebruiken die ik zelf maak. Is niet altijd even precies (zo stuurt hij me nogal eens naar de gescheiden fietspaden aan de linkerkant terwijl dat helemaal niet nodig is of zelfs niet maf), maar ik ben daar alert op.
Google maps vind ik ook heel handig als ik snel iets nodig heb in een omgeving waar ik niet goed bekend ben. "Hema in de buurt van Boerenkoolstronkeradeel" en hóp! Erg prettig als ik een flinke fietstocht heb gemaakt en een bakje friet of een zak bolletjes bij de supermarkt wil halen. Vreet niet eens zo heel veel data (gebruik ik alleen in Nederland wegens roaming).
Lente
31-08-2016 om 13:19
De app Here is ook prettig
Daar kun je landen of landdelen voor downloaden.
Je hebt onderweg geen internet nodig.
Als ik wel internet heb onderweg, vind ik Google Maps prettiger.
Gebieden opslaan met Maps wil ik niet. Dan moet je je aanmelden en ik houd er niet van dat zij precies weten waar ik heen ga en zo.
De navigatie van de auto is verouderd. Ik weiger rond de 60 euro te betalen voor een update.
Triva
31-08-2016 om 13:27
verouderde navigatie
Natuurlijk roept TomTom al na een half jaar dat je kaarten verouderd zijn maar wanneer is dat nu echt een probleem? Ja de snelweg tussen Adam en Utrecht, daar was dat ding wel een poos de weg kwijt maar gewoon doorrijden en je komt er wel weer.
Om het jaar een nieuwe iphone is duurder
Vesper Lynd
31-08-2016 om 16:19
Here
Ik wilde met Here de kaart van Europa downloaden maar die was volgens mij 5 GB. Daar had ik geen ruimte meer voor (want ik moest zo nodig zuinig doen met een 16Gb telefoon).
Nastia
31-08-2016 om 17:16
Waze
Wij gebruiken alleen nog maar Waze, op de telefoon. Gratis, helemaal up to date, met erg goede tijdsvoorspelling en de handigste/snelste route gebaseerd op de actuele verkeerssituatie. En ik heb 'm altijd bij me...
In het buitenland gebruiken we OsmAnd of Google Maps (afhankelijk van wie er aan de knoppen zit en in welk buitenland we zijn).
Van de losse toestellen (zou ik echt geen geld meer aan uitgeven!) vind ik TomTom het fijnst.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.