Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Tieners willen privacy - oproep: wie kent tiener die eens niet bekeken wil worden door school en ouders?

[Geplaatst met toestemming van de redactie]

Kritische tiener (10 - 17 jaar) gezocht!

Voor een nieuw tv-programma van omroep Human ben ik op zoek naar jongeren die de regie over hun eigen privacy terugpakken. Overal word je (digitaal) bekeken tegenwoordig. Altijd ben je bereikbaar. Dat niet altijd fijn. Apps zorgen dat ouders en school precies weten wanneer en waar je jouw huiswerk maakt en wat je cijfers zijn. Je ouders en leraren volgen je op Instagram of Facebook. Ze zien wat je doet op de tablet van school.

Ken jij een tiener die er genoeg van heeft? En manieren weet om af en toe onder de digitale radar te blijven?

Graag hoor ik van je!

Mail naar: [email protected] (omroep Human)

Stickertje

Stickertje

13-06-2016 om 11:37

Kwestie van afspraken maken toch?

Zolang dochter van 14 normale cijfers haalt, voornamelijk voldoendes, soms kleine onvoldoendes en incidenteel een 2 of een 3 isd3 afspraak dat wij haar niet digitaal volgen. Dat het kan, wil toch niet zeggen dat je als ouders ook je kind MOET volgen?
Mijn kind heeft digitale privacy maar niet omdat ze manieren heeft om onder de digitale radar te blijven.

RoosDenktank

RoosDenktank

13-06-2016 om 12:02 Topicstarter

Vraag

Ha Stickertje,
Dank voor je reactie!
Ik ben even benieuwd: hoe staat dochter daar zelf tegenover? Is ze daarmee bezig, met haar privacy? Voelt ze zich wel eens teveel bekeken? En welke mogelijkheden zijn er vanuit school om haar te 'volgen'?
Dank voor je reactie alvast,
Roos

Wilma

Wilma

13-06-2016 om 12:21

Privacy

De leraren van mijn dochter hebben wel wat beters te doen dan haar te volgen op facebook en Instagram. Ik volg haar op Facebook, maar voor veel jongeren is dat meer iets voor ouders en grootouders. Op Instagram volg ik haar en zij mij maar ik kijk ongeveer 1x per jaar op Instagram. Snappchat doe ik niet aan. Ik kijk nauwelijks op Magister, ik hoor wel hoe het gaat. Als er iets mis is neemt de school contact op met mij.
Tablets hebben ze niet op school. Maar denk je nou echt dat leraren de hele tijd elke beweging van hun leerlingen volgen? Als dat zo was zou mijn dochter het vreselijk vinden en ik zou haar groot gelijk geven als ze haar privacy "nam". Van ouders snap ik dat ook niet trouwens. Het lijkt me voor een tiener inderdaad vreselijk. Ben benieuwd wie zich meldt.

RoosDenktank

RoosDenktank

13-06-2016 om 12:31 Topicstarter

Dank!

Beste Wilma,
Dank voor het delen van je ervaring!
Het schijnt dat het behoorlijk wat doet met je 'gevoel' van bekeken worden, al die apps en software die er gebruikt wordt. Ook al wordt het niet gebruikt.
Ik ben ook erg benieuwd of er iemand is die een tiener heeft die dit gevoel herkent!
Roos

klaar

klaar

13-06-2016 om 13:17

Ja hier

Zoon is bijzonder gesteld op zijn privacy.
Nu zit hij *gelukkig* op een school waar niet/weinig gevolgd wordt, maar het is particulier onderwijs.
Hij zou er héél veel moeite mee hebben, om zo gevolgd te worden.
Hij wil ook echt niks weten van facebook ed.
Maar, haha, helaas is hij ook zo gesteld op zijn privacy dat hij echt niet zou meewerken aan een tv programma...

(dochter wordt wel gevolgd door magister ed. Nu lijkt zij er niet zoveel moeite mee te hebben, maar ik zelf vind het eigenlijk gewoon bizar.
Als ouder moet je hier wel in meegaan. Stel dochter zou gaan spijbelen, ik word gewoon geacht dit te kunnen ondervangen door magister te volgen. Liever had ik die mogelijkheid niet gehad.

Stickertje

Stickertje

13-06-2016 om 13:23

Magister

Ik kan dochter volgen op magister maar dat doe ik niet als zij normale resultaten haalt. Ze zit niet op Facebook dat wil ze niet. Verder hebben wij de afspraak dat ze dingen die ze niet met mij wil delen ook niet met vriendinnen deelt op wattsapp of snapchat. Ter controle hebben we de afspraak dat ik ten alle tijden haar telefoon mag vragen om even globaal door de gesorekken te kijken. Dit gebeurt ongeveer 1 keer per maand op een willekeurig tijdstip.

RoosDenktank

RoosDenktank

13-06-2016 om 13:23 Topicstarter

Zoon/dochter

Ha Klaar,
Is je zoon ook om die reden naar ander onderwijs gegaan?
En wat bijzonder dat je dan twee kinderen hebt die hier anders instaan.
Roos

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 14:35

maar Stickertje

'Ik kan dochter volgen op magister maar dat doe ik niet als zij normale resultaten haalt.'

Hoe weet je dat dan? Als je je dochter elke dag aan de tand voelt over de cijfers die ze heeft terug gehad, kun je net zo goed op magister kijken. Beter zelfs nog, dan benadruk je niet zo dat het alleen om cijfers gaat (en niet om het welbevinden van je kind).

Helena

Helena

13-06-2016 om 15:20

tv en privacy

Erg grappig dat jullie een tv-programma willen maken over tieners die gesteld zijn op hun privacy. Zie je daar nu zelf de tegenstrijdigheid niet in?

Wilma

Wilma

13-06-2016 om 17:44

Stickertje

Meen je serieus dat jij elke maand de privé-appjes van je 14 jarige dochter controleert? Is ze echt zo onbetrouwbaar? Als mijn moeder vroeger de privégesprekken tussen mij en mijn vriendinnen had willen verifiëren was er toch echt wel een probleem geweest en was ik zeker in dat programma van ts gaan zitten

Stickertje

Stickertje

13-06-2016 om 19:58

Voor Alicia en Wilma

Dochter is heel open, alle cijfers worden keurig met ons gedeeld, dat doet ze zelf. Bij hoge scores krijg ik in de pauze al een appje en de onvoldoendes worden na school besproken. Ongeveer 1 keer in de maand kijken we globaal door haar app gesprekken. Het soort taalgebruik, wat je beter wel of niet kunt zeggen in een app. Dingen die je beter acuut kunt verwijderen voordat je telefoon in verkeerde handen valt. Dit nasr aanleiding van een nichtje dat haar telefoon even kwijt was en de pestkop van de klas had de telefoon gevonden en gaf deze terug na het lezen van een flink aantal berichten.
Media opvoeding, wat doe je wel en wat niet in een app. Ze is niet onbetrouwbaar maar heeft nog wat sturing nodig. Ze vindt het trouwens prima dat we daar samen naar kijken.

Alicia

Alicia

13-06-2016 om 20:17

grappig

mijn kinderen vinden het juist handig dat ik in Magister kan. Ze vragen aan mij hoe laat ze op school moeten zijn en of het cijfer voor vak X al binnen is

Pip

Pip

13-06-2016 om 21:14

Wilma

"Als er iets mis is neemt de school contact op met mij."
Hier heeft school juist uitdrukkelijk aangeven dat ze geen contact opnemen omdat ouders zelf in magister kunnen volgen hoe het gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.