Alles Digitaal
Jan
08-01-2017 om 00:58
Tablet en telefoon gebruik
Waarom zijn andere ouders toch zo rigide in het reguleren van tablets en telefoons?
Ik lees hier vanalles over afpakken bij naar bed gaan enz. Doen jullie dit zelf ook?
Gepost vanaf mijn Ipad(in bed)
Jaina
08-01-2017 om 01:17
Soms
Dat hangt van de leeftijd af. Mijn jongste zoon en oudste nichtje geven hun telefoon 's avonds aan mij af omdat ze anders in bed liggen te gamen. Om dezelfde reden ligt de Nintendo DS ook beneden en de tablet ook (ze hebben geen persoonlijke tablet). Mijn jongste dochter daarentegen neemt haar telefoon gewoon mee naar haar kamer want die gaat wel gewoon slapen.
Kaaskopje
08-01-2017 om 01:56
Jan
Ik vrees dat ik net als jij ook opsta en naar bed ga met mijn telefoon. Vroeger las ik boeken, nu 'lees' ik mijn telefoon. Maar wat echt een bezwaar van die gewoonte kan zijn, is dat je er minder goed van in slaap kunt vallen. Je hersens blijven te actief door het (blauwe) licht en als je steeds van het ene stukje tekst naar het andere gaat en bepaalde dingen op zoekt, zet je de hersens eerder aan het werk dan de hersens tot rust te laten komen. Ik val zelf als een blok in slaap, maar dat komt ook omdat ik het altijd (te) laat maak. Zie de tijd
Mijn kinderen waren al redelijk 'oud' toen ze met een telefoon of laptop op hun kamer konden zitten of liggen, 16-17 jaar, dus toen vond ik het ook niet meer aan mij om het af te nemen, maar ik kan mij wel voorstellen dat je dat doet met jongere kinderen.
40er
08-01-2017 om 08:44
Beneden
Telefoons en tablets blijven allemaal beneden. Soms moet man de zijne mee, als er een storing is kan hij gebeld worden.
Verder zitten er thuis geen beperkingen op.
Puck
09-01-2017 om 11:02
Waarom?
Omdat er in sommige gevallen meer is dan een telefoon of tablet. Wij hebben eigenlijk nooit beperkingen aan beeldschermgebruik gesteld maar toen de kinderen jonger waren bleef de telefoon wel beneden als ze naar bed gingen. Waarom kun je vast zelf wel bedenken: omdat ze met telefoon nog uren liggen te chatten en niet aan de broodnodige slaap toekomen. Verder bij ons geen telefoons tijdens de gezamenlijke maaltijd. Waarom? Omdat we ook wel eens een keertje als gezin willen doorbrengen zonder gestoord en afgeleid te worden door telefoons.
Ik snap niet wat daar rigide aan is? Ik noem het vooral gezond verstand.
Taruh
09-01-2017 om 11:41
ja,
er komen geen telefoons, tablets of TV's in de slaapkamers.
Slaapkamer is om te slapen. Huiswerk maken/ werken doen we in de werkkamer of de woonkamer.
En dan nog lassen we schermvrije dagen in. Dan worden er geen apps beantwoord, alleen de telefoon wordt na het beoordelen van de beller opgenomen / teruggebeld.
Puck
09-01-2017 om 14:38
Taruh
Dat is een streng regime! TS vraagt ook naar het waarom. Dat antwoord geeft je niet.... Ben er ook wel benieuwd naar waarop je zelfs hele schermvrije dagen inlast.
Taruh
09-01-2017 om 14:44
waarom
omdat je dan tot andere dingen doen komt: spelletjes, een goed gesprek, naar buiten etc.
Je vervelen is ook wel eens goed.
Dochterlief heeft nogal de neiging om vast geplakt te zitten aan een scherm. Als het maar beweegt. Dit regime levert gewoon het minste discussie op en het meeste slaap. Want van al die schermpjes vooral 's avonds gaan we niet beter slapen.
Het verbaasd mij dan ook dat de appjes in haar klasse app gewoon blijven binnen stromen 's avonds na half 11 bij een groep 7. En vanaf half 7 begint de stroom weer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.