Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

social media en dochter van 13

Wij zijn er achter gekomen dat onze dochter van 13 stiekem heeft zitten chatten met een heleboel jongens op een chat site (hoop dat het jongens waren en geen mannen). De apps zijn echt te ranzig en er zijn zelfs filmpjes van deze jongens waarop te zien is hoe zij zichzelf bevredigen. Op de telefoon van mijn dochter hebben wij ook foto's van haar gezien die zij stiekem van zichzelf heeft genomen - nog wel vrij onschuldig (dus met ondergoed aan) maar wij zijn ons serieus rot geschrokken. Wij hebben haar hiermee geconfronteerd en de gevaren van social media uitgelegd. Echter, wij merken dat het kwartje nog niet echt is gevallen en ze blijft haar onverschillige houding hierin hebben. Ondanks dat zij beweerd dat zij haar eigen foto's niet heeft geplaatst hebben wij haar telefoon en iPod in beslag genomen en mag zij alleen nog maar op de computer waar wij bij zijn. Ik neem niet aan dat dit gedrag gebruikelijk is bij meisjes van deze leeftijd, en ik vraag mij af wat jullie mening hier in is...dan nog een andere vraag, vanaf wanneer beginnen meiden met de pil want na deze ervaring wil ik verdere verrassingen toch voor zijn....

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2013 om 23:34

Ik kan me je schrik voorstellen

Dit is de ontdekking ook wel. Er is nu weer een zedenzaak aan het licht gekomen, zoals je waarschijnlijk hebt meegekregen. Ik zou aan de hand van deze zaak eens met je dochter praten. Het is duidelijk dat het om een strafbare zaak gaat en dat er via internet veel fout kan gaan waar een meisje als zij op bedacht moet zijn. De krant zal er vast over gaan, dus dat kun je er zo bij halen.

Ik zou haast denken dat je dochter gewoon nog te jong is om te beseffen waar ze mee bezig is. Jullie maatregelen lijken mij dan ook terecht, tot ze laat merken dat ze het begrijpt.

Voor de pil is ze echt nog te jong hoor. Ik kan niet anders zeggen dan: probeer het contact wel open te houden, waardoor ze het gevoel heeft dat ze naar je toe kan komen. Oók voor de pil als het zover is. Boos worden heeft niet het juiste effect bij een situatie als dit.

Jaina

Jaina

10-10-2013 om 00:20

Elver

Je dochter is duidelijk nog te jong om alleen op internet te zitten. Ze kan die verantwoordelijkheid nog niet aan. Goed dus dat jullie hier duidelijk over zijn en regels over hebben ingesteld. Voorlopig zou ik haar ook niet de controle hier meer over geven.
Verder zou ik vooral heel veel praten met je dochter. Probeer haar uit te leggen dat het gevaarlijk is en waarom het gevaarlijk is. Leg haar ook uit dat als ze zichzelf zo te kijk zet tegenover jongens dat die geen enkel respect voor haar zullen hebben. Dat hebben ze al niet want ze zenden haar zulke foto's. Dat doe je niet bij een meisje waar je respect voor hebt. Ze zien haar gewoon als een goedkope hoer. Die woorden zou ik ook echt gebruiken omdat het zo belangrijk is dat ze inziet dat ze haar alleen maar gebruiken. Wil ze soms dat jongens denken dat ze een slet is? Wil ze soms een vriendje wat op deze manier omgaat met meisjes? Zijn dit nu het soort jongens waar je contact mee wilt? Ik zou dat soort vragen stellen om te proberen tot haar door te dringen dat wat ze doet niet alleen gevaarlijk is maar dat het ook gewoon not done is.
Het gaat om zoveel meer dan alleen het internet maar ook over haar normen en waarden en haar zelf respect.
Het lijkt me trouwens heel moeilijk maar je dochter is nog jong en ze kan nog leren. Hopelijk zal het hier bij blijven

Eend

Eend

10-10-2013 om 09:46

Vragen

Begin, voordat je met woorden als hoer gaat strooien, even met vragen hoe het zo gekomen is. Het lijkt me geen wonderen doen voor je zelfrespect en eigenwaarde als je ouders laten weten dat je je hebt gedragen als goedkope hoer.
Was ze op zoek naar aandacht? Waarom? Waarom zo? Hoe voelde het voor haar? Zou ze het nog een keer doen, en zo nee, waarom niet?

Ik heb als dertienjarige ook geëxperimenteerd, maar dan in het echt, want chatten bestond nog niet. Zoenen, je laten opvrijen op feestjes in de schuur. Testen waar mijn grenzen lagen en waar ik nee wilde zeggen, en ook hoe ik die jongen dan zo ver kreeg op te houden. Niet ongevaarlijk, wel nuttig.

Ze is voor jullie gevoel vast te jong voor experimenten. En ik zou het ook zeker in de gaten houden. Maar waak ervoor je eigen, uitgerijpte ideeën over seks toe te passen op wat ze heeft gedaan, en begin met vragen.

Schrik je dan even..

Idd. zoals eend zegt, vragen, vragen, vragen.
Waarom, wanneer, welke gevoelens...

en beseft ze welke gevaren, welke naam ze krijgt,

Zeker niet in de trant van
wat bezielt je..hoer...slet...enz.

Dan ben je haar kwijt.

Suze

Suze

10-10-2013 om 20:56

evt. foto's en filmpjes laten verwijderen

Ja, inderdaad vragen naar het hoe en waarom. Heel belangrijk. Niet beschuldigen. Bereik je niets mee.
misschien goed te weten dat als er foto's of filmpjes op Facebook of Youtube of zo staan, dat je contact met hen kunt opnemen en dat ze het dan verwijderen.

dochter

dochter

13-10-2013 om 00:00

gatver

Mijn vader heeft ook ooit iets tegen me gemompeld, de precieze woorden weet ik niet meer maar het woordje 'hoer' kwam er iig in voor. Kwam echt niet aan, ik voelde me alleen maar vreselijk vernederd en ik snapte er helemaal niets van. Het ging toen om mijn kleding geloof ik. Later snapte ik er niets van dat ik toen niet gewoon kledingvoorschriften kreeg, had ik liever gehad dan de beledigingen.
Ook kan ik me er niets, maar dan ook helemaal niets bij voorstellen dat je je dochter wil manen tot gedrag waarbij ze van dat soort jongens meer respect krijgt. Het idee alleen al, je dochter zo'n boodschap te willen geven. Als het over respect gaat, dan over zelfrespect wat mij betreft. Maar de boodschap zelfrespect komt niet over als je het alleen zo simpel stelt, dat ligt nu eenmaal heel wat ingewikkelder. Behalve dat praten me heel goed lijkt zou het voor mij ook een signaal zijn.

een groot verschil tegenwoordig

Het expirimenteren waar 'eend' het over heeft is denk ik vrij 'normaal' rond deze leeftijd. Het grote verschil met 'vroeger' is dat er nu sociale media is en veel digitale mogelijkheden die je je leven lang 'kunnen' achtervolgen....
Dát is een groot verschil.
En daar moeten ook jonge meisjes zich van bewust worden. Jonge jongens trouwens ook....
Foto's of fimpjes hoe dan ook....zonder kleding of alleen in bikini of ondergoed...ondeugend ook al is het kinderlijk.
Altijd zonder hóofd!!!! Altijd onherkenbaar. De hele film lang. Elke foto die misschien ondeugend kan zijn.
Houd camera's zover mogelijk weg bij jeugd.
Chatten op zich kan denk ik weinig 'kwaad' als het b.v. via whatts-app' is. Houd wel die contacten in de gaten. Ook dat nooit nevver nooit met mensen die je in het écht niet gezien hebt of niet kent.
Omdat nep-account simpel gemaakt zijn en die leuke jongen maar zo een viezerik kan zijn. Een kinderlokker.
Houd het simpel. Dat is het beste te snappen.
Leg het uit. Gebruik eenvoudige woorden. Maak duidelijk wát de gevolgen zouden kunnen zijn....dat ze b.v. haar op school gaan pesten en uitlachen als die foto in ondergoed gaat circuleren onder medescholieren. Dát moet de boodschap zijn. En die kans is best heel groot, want die leuke jongen kan best de pestkop van de klas zijn. Dat wéét ze niet.....
Maak de gevolgen niet te groot, woorden als 'hoer' denk ik niet dat aan gaan komen. En niet te ver weg in de toekomst. Gevolgen voor cariëre enzo komen vast niet aan. Dat is te ver van hun leven nu.
Ik ken een kind van een 'bekende Nederlander' die vol in beeld zichzelf bevredigde ooit....al een paar jaar geleden. Die daarna géén leven meer had op school...uitgelachen werd, gemeden, nadat ze dat verschillende malen gedaan had en al die filpjes en foto's door de sociale media 'toen' werden rondgezonden. Hier weet de hele stad het. Het is een publiek 'geheim'. Bijna iedereen heeft wel 1 van die filmpjes gezien. Ook al is het al jaren geleden.
Die ouders zijn verhuisd. Ver weg. Het kind is nu zélf 'bekende nederlander' en word nog steeds achtervolgd door wat ze toen deed.
Zodra de aandacht van de media op haar is gericht duikt er weer een oud filmpje op. Herkenbaar is ze bijna niet meer, ze is té veel veranderd in de tijd. En ze worden altijd vrijwel meteen weer verwijderd (w.s. door providers). Maar zielig is het wel. Dat ze nu nog steeds zó allert moet zijn....elke dag ermee bezig moet zijn. Altijd over haar schouder moet kijken.
Voor mijn kinderen dus een supervoorbeeld hoe het niet moet. Het meisje toen is even oud als mijn oudste. Ze heeft het dus helemaal meegekregen. Als zij in beeld is of het nu in een krant of blad of t.v. of radio is....is dat het eerste dat zowel oudste als wij (als ouders) denken....O, die! Van die filmpjes en foto's.....
groeten albana

Isabella Caramella

Isabella Caramella

13-10-2013 om 12:04

1 op 1

Ik zou proberen meer te investeren in de band met je dochter (leuke 1 op 1 dingen doen), om een betere band te krijgen zodat ze minder dingen stiekem wil doen, en dat ze er vertrouwen in krijgt dat ze bij jullie terecht kan.

Ida

Ida

21-11-2013 om 14:45

hetzelfde probleem

Wij hebben voor een poosje terug ook dit probleem bij onze dochter van 13 jaar ontdekt. Voor ons is dit niet de eerste keer. We hebben haar een paar maanden terug toen wij erachter kwamen waar zij mee bezig was, een heel heftig, maar goed gesprek met haar hierover gehad, en haar duidelijk gemaakt dat wat die jongens allemaal van je vragen te doen dat dat strafbaar is en dat dat niet normaal is. Wij zijn als ouders ons kapot geschrokken.Zij heeft toen haar mobiel ook moeten inleveren voor 2 maanden. Zij was in die 2 maanden weer onze dochter van vroeger. Maar sinds een paar weken terug kregen wij toch weer het idee dat er misschien weer wat aan de hand was, ze had haar mobiel inmiddels weer terug gekregen. (in goed overleg) Ze was gauw chagrijnig, zat alleen maar achter haar mobiel en toonde totaal geen interesse meer naar ons toe. Ze heeft haar mobiel nog maar een paar weken terug en het is weer foute boel. Ze had nu wel met zo'n stuk of 15 jongens contact. En het gaat ze allemaal maar om 1 ding en dat is dat die jongens foto's/filmpjes willen zien van jou dochter, het liefst naakt. Gelukkig is onze dochter wel zo slim geweest om geen filmpjes en naaktfoto's te versturen maar er worden haar wel dingen verteld wat ze allemaal moet doen en dan denk je ze is nog maar 13 jaar. Wij dachten dat ze van de eerste keer wel geleerd had maar helaas.... waarom.... wij weten ons eigenlijk geen raad meer, mobiel krijgt ze voorlopig niet meer terug, maar ja hoe verder. Wij zijn een hecht en gezellig gezin, zitten niet in de problemen, en we zijn er altijd voor elkaar. Wie weet raad wat wij het beste kunnen doen.

dc

dc

27-11-2013 om 00:03

heel oud mobieltje

Misschien denk ik te simpel hoor, maar als ze nog niet om kunnen gaan met de verleidingen van een moderne telefoon, dan zou ik ze een telefoon geven waar ze alleen maar mee kunnen bellen. Met een prepaid card.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.