Alles Digitaal
Lucerna
05-08-2014 om 17:58
Rechtszaak tegen Facebook
http://www.techzine.nl/nieuws/39115/1000-nederlanders-voegen-zich-bij-rechtszaak-tegen-facebook-om-privacy.html
De Oostenrijkse privacy-activist Max Schrem is een forse rechtszaak aan het voorbereiden tegen Facebook ivm schendingen van privacy. Zie de link voor meer details. Inmiddels hebben zich al mensen uit heel wat landen aangesloten bij de actie. Nu heb ik zelf geen Facebook, enerzijds omdat ik niet zo dringend in een digitale etalage hoef en anderzijds omdat de Googles en de Facebooks enz mij inderdaad benauwen met hun datamining en hun diepgraverij in mijn persoonlijke voorkeuren,
Wie ziet iets in de rechtszaak, wie denkt dat het geen nut heeft en wie vindt het zelfs reuze meevallen met die privacyschendingen? Kortom, wat vinden jullie? Ik ben nieuwsgierig, met name omdat dit forum ongeveer het enige social medium is waar ik beweeg.
Lucerna
08-08-2014 om 17:55
Niemand?
Niemand die dit een onderwerp van discussie vindt? Hmm, dat zegt natuurlijk ook al wat.
Ginny Twijfelvuur
08-08-2014 om 19:00
Nou okee dan
Ik vind het wel meevallen met die privacyschendingen. Ligt ook een beetje aan jezelf denk ik. Ik zet in ieder geval niet mijn hele hebben en houden erop.
Tink
08-08-2014 om 20:53
nou...
Blijkbaar toch wel, want ik lees links en rechts dat al meer dan 25.000 mensen zich hebben aangesloten.
Ik las dit berichtje woensdag hier in de krant en het eindigde met de zin dat die meneer Schrems in 2012 alle data heeft opgevraagd die bij Facebook over hem bekend waren. Hij kreeg 1200 (!) pagina's.
Ik heb geen Facebookaccount net als jij, dus kan me niet hierbij aansluiten. Maar ik hoop wel van harte dat het ze lukt om iets voor elkaar te krijgen, al was het alleen al als signaal richting Facebook dat ze te ver gaan, en dat niet zomaar alles gepikt wordt.
Ik denk niet dat dit een van de drukstbezochte forumrubrieken is, misschien is je berichtje daarom nog niet opgevallen
Iselo
08-08-2014 om 23:57
Van Facebook af
Het is al jaren bekend dat Facebook van alles opslaat, dat in de voorwaarden staat dat ze de foto's die je erop zet mogen gebruiken zonder daar toestemming voor te hoeven vragen en je berichten kunnen lezen.
Maar een rechtszaak vind ik onzinnig. Facebook is namelijk niet verplicht. Als je privacygevoelig bent, ga je er sowieso al niet op en als je er wel op gaat zou je ook wat voorzichtiger kunnen zijn met wat je erop zet. Mensen realiseren zich te weinig dat wat ze op internet plempen door iedereen gelezen kan worden.
Mensen willen wel gratis op een site, maar dan mag die site daar niet wat voor terugvragen. Dat vind ik raar.
Dus ik ben tegen de rechtszaak. Gewoon niet op facebook gaan, heb je ook geen privacy-issues.
Lucerna
09-08-2014 om 10:06
De kwestie is natuurlijk wel
Dat de privacygevoeligheid niet alleen ligt in wat je er zelf op zet. Het ligt ook in de verbanden die Facebook legt (die jij zelf niet legt, bijvoorbeeld wie of wat je likte't en dat je vrienden dan advertenties te zien kregen met de mededeling dat jíj die gelike't hebt), dat het je surfgedrag volgt en dat die voorwaarden die Iselo noemt, ook een paar keer vrij ingrijpend zijn veranderd. Er is veel meer verborgen privacyschending dan veel gebruikers in de gaten hebben.
Ik ben met Iselo eens dat gratis nooit zomaar gratis is, maar ronduit uitkomen voor wat je inlevert, doet Facebook niet. Dat is volgens mij de kwestie.
En overigens vind ik de sociale druk om op Facebook te gaan "maar er dan verder niets op te zetten hoor" vrij groot. Alleen dan krijg je nog foto's van bepaalde mensen te zien, kun je informatie over een bedrijf vinden (ik heb dat nu met een paar hotels/pensions gehad) en zelfs een locale nieuwssite hier: daar kun je alleen reageren vanuit een facebook-account.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.