Alles Digitaal
Jessica O
23-02-2015 om 16:12
puber wil geen smartphone
Ik zet mijn vraag hier maar neer, mocht hij verplaatst moeten worden dan zie ik het wel.
Mijn nu nog basisschool pre puber wil geen smartphone. Helaas goor hem gaat er wel 1 komen, anders komt hij straks te zitten zonder bv WhatsApp. En laat dat nu veel gebruikt gaan worden bij zijn nieuwe school. Ik zit dus al een beetje rond te kijken, maar heb er ook geen verstand van. Dit zoek ik: eenvoudige smartphone, mag met abo, maar geen dure in elk geval (zijn er ook speciale puber abonnementen?) Geen huawei (te veel slechte verhalen van gehoord).
Tips? Merken of sites waar af te sluiten?
alvast bedankt!
Wilgenkatje-
23-02-2015 om 16:19
waarom wil hij niet?
Daar ben ik best benieuwd naar. Ziet hij op tegen de groepsdruk en de megahoeveelheden apps over onzinnige dingetjes?
Angela67
23-02-2015 om 16:25
t is wel handig . .
om mediawijsheid met hem te bespreken en samen de voors en tegen te bedenken. in brugklas had puber hier trouwens geen whatsapp en ook echt niet nodig. laat ik voorop stellen dat hij zelf niet wilde trouwens. Er zijn ook paar vervelende incidenten geweest waarbij driekwart van de klas betrokken was en die dingen werden in mentorles besproken. Puber zag dus zelf nut er niet van in.
Nu in de tweede gedraagt men zich redelijk, en is het berehandig voor vergeten huiswerk/roosterveranderingen/toetsen. Je hoeft bijna niet echt mee te doen als je niet wilt maar profiteert wel van vragen van anderen.
maar weet je als dat geen voordeel is (omdat het goed op magister staat, omdat je kind gewoon zelf alles goed bijhoudt) dan mist hij er niets aan krijg ik de indruk. Laat het hem zelf bekijken rondom de herfstvakantie. En geef 'm tot die tijd gewoon een telefoontje voor noodgevallen en smsjes?
gr Angela
Jessica O
23-02-2015 om 16:26
euh
Waarom niet?
Hij vindt het onzinnig, ziet er de lol niet van in en vindt het belachelijk dat je perse een iphone moet hebben om er bij te horen. En ja, dan gaat de kont tegen de krib en wil hij niet.
(Van wie hij dat heeft.... hmmm, ben bang van mij
Barvaux
23-02-2015 om 16:26
geen abo
Gewoon geen abo nemen maar prepaid en hem leren dat hij appt via de wifi van school en thuis. Dan hoeft hij alleen maar te bellen als er onderweg iets ernstigs aan de hand is.
Kijk eens tweedehands op marktplaats en koop niet meteen een nieuwe. Nergens voor nodig.
Wilgenkatje-
23-02-2015 om 16:32
inderdaad, prepaid
en alleen internet gebruiken als er ergens wifi is.
Groot gelijk dat hij kritisch kijkt naar wat iedereen denkt nodig te hebben om erbij te horen. Tegelijk is op dit moment whatsapp dé manier van communiceren, dat is nu eenmaal zo. Maar al dat groepsgedoe kan ook erg vervelend zijn, zoals net al aangegeven werd.
Hortensia
23-02-2015 om 16:46
de mijne ook niet
Zoon (16) moet niets van een smartphone weten. Heeft nu omdat het nodig is een goedkoop koelkastje voor SMS zodat ik tenminste nog dingen met hem kan communiceren indien nodig. Maar dat ding ligt steevast in zijn slaapkamer of staat uit ("batterij leeg", onzin want het is geen smartphone!).
Ik heb me er maar bij neergelegd dat mijn zoon zoooo 1987 wil zijn
Mocht de school appen verplicht stellen, dan zou ik me eens verdiepen in een Androidtoestelletje van Aldi. Veel goeds over gehoord.
Emmawee
23-02-2015 om 16:47
Hier ook
Dezelfde situatie. Hij vindt de kinderen met smartphone "kinderen die veel aandacht nodig hebben". Het zijn niet zijn vrienden. Ik heb gezegd dat whatsapp wel handig kan zijn op t VO. En nu wacht ik het af. Misschien redt hij het prima zonder. Misschien komt hij er binnen een week om vragen.
Hij heeft wel al een jaar een mobieltje. Voor als hij alleen naar muziekles gaat, of alleen van school naar huis. Heel handig.
Groeten, Maw.
Inanna
23-02-2015 om 16:55
de mijne ook niet
Zoon van 13 vindt een smartphone wel leuk omdat hij dan spelletjes kan doen op school in de pauzes, maar verder... Hij had er 1, een oude die van zijn vader was geweest, maar hij is hem kwijt, ergens thuis neergelegd, batterij leeg laten gaan en nu kan hij hem dus niet meer vinden, maar ik heb hem ook nog niet kunnen betrappen op goed zoeken.
Toen hij hem nog wel had deed hij ook niks met whatsapp, hij had een prepaid, kreeg 1 keer per jaar 10 euro beltegoed en maakte dat in een jaar tijd niet op.
Tijdens lessen moet de telefoon uit zijn, dat snap ik, maar buiten de lessen had hij hem meestal ook niet aan, het ding was altijd uit of leeg en daardoor uit.
Overigens hebben ze bij hem op school geen wifi, de leerlingen niet tenminste.
Barvaux
23-02-2015 om 16:56
overigens
Overigens doet mijn zoon het al bijna vier jaar zonder. Hij heeft vorig jaar een poosje mijn oude smartphone gehad maar hij werd gek van dat constant opladen. Ook deed hij niet mee aan al dat geapp. Hij is toevallig wel iemand die zelf zijn zaakjes op orde heeft en juist gebeld wordt door anderen (als het blijkbaar zo nodig is dat ze niet meer met anderen appen) via onze vaste telefoon.
Hij heeft dus sinds de zomer zijn oude Nokia weer terug en op school speelt hij spelletjes op zijn ipod. Appjes voor zijn sport komen binnen op mijn smartphone en gaan ook alleen maar over de wedstrijden en trainingen. Geklets doen zijn teamgenoten maar elders.
Als een school app gebruikt wordt het lastig en dan moet je dus wel een smartphone voor hem kopen. Hier gewoon magister en dat gaat ook op de ipod en op de laptop natuurlijk.
Cat
23-02-2015 om 17:01
waarom wel?
Hier maakte eentje het niet veel uit, en de ander is al vanaf groep 7 vergroeid met smartphone. Maar als hij niet wil, prima toch?
Juist niet omdat *het moet* lijkt me, of omdat iedereen nu eenmaal heeft.
Nur
23-02-2015 om 18:13
Wel maar niet gebruikt
Mijn zoon heeft een smartphone. Geen hele dure. Een Samsung instap model. Ik meen een samsung galaxy y. Of het een goede telefoon is zou ik niet weten want mijn zoon gebruikt hem nooit. Hij ligt op zijn kamer 99% van de tijd en staat uit. Hij vergeet hem altijd op te laden en mee te nemen. Het vreemde is dat hij verder wel van de technologie is. Hij zit graag achter de computer en vindt programmeren leuk. Hij speelt ook graag spelletjes. De telefoon is daarentegen absoluut geen prioriteit voor hem. Ik geef hem wel eens een oude nokia mee als ik wil dat hij bereikbaar is. Ik ben er ook helemaal aan gewend dat ik hem nooit kan bereiken. Gelukkig is hij wel heel betrouwbaar in afspraken en dergelijke dus.
Heel anders dan zijn moeder die het nieuwste model samnsung galaxy note net heeft aangeschaft.
rodebeuk
23-02-2015 om 18:47
Vreselijk
Zoon heeft wel een smartfoon, en laat nu hele snapchat-pagina's vol stralende wintersportfoto's zien.
Dus ja, ik kan goede redenen bedenken die ertegen pleiten. Probeer je maar overeind te houden in de tweede als je wel een smartfoon hebt en niet op wintersport gaat. Wat een peer pressure zo zeg.
is even een spontane verzuchting, verder zit ik op de praktische lijn, maar ik zou er niet zo snel eentje uitkiezen voor zoon. Liever laten leren van ervaringen.
En praktisch: ik adviseer een Motorola G of E. Echt degelijk en echt goedkoop.
mijk
23-02-2015 om 21:43
Zoon heeft een lumia
520. Prima telefoon 100 euro. Op zijn school heel handig omdat rooster nogal eens schuift. Klassenwhatsapp vind ie niks maar hij zit er wel op. Magister is dan wel hanidg. Als aboo goedkope hollandse nieuwe als daar tegoed op is gaat ie uit en je neemt het 3 maanden mee. Werkt prima.
Evanlyn
24-02-2015 om 09:27
Zelf whatsap?
Als zoon echt niet wil, kan je dan niet zelf appen met school? Vroeg of laat gaat hij dat stom vinden en dan wil hij het wel zelf.
Overigens ben ik hier de enige zonder smartphone. Tegenwoordig is dat ook een soort statement, merk ik: ik ben intellectueel, dus als ik op de bus wacht zit ik niet op Facebook, maar dan lees ik Plato in het Grieks, of zo. (grapje hoor).
Jessica O
24-02-2015 om 16:29
Bedankt
Bedankt allemaal voor de input. We hebben vanmiddag een prepaid gevalletje gekocht. Alle stomme spelletjes apps heeft hij al verwijderd. Mocht het hem niet bevallen dan neem ik hem wel, ding is luxer dan de mijne
Alleen nog een mooi hoesje scoren en dan kan hij er tegen.
Lucerna
24-02-2015 om 17:09
Och...
Zoon van 15 hier heeft ook geen smartphone, zelfs niet eens een mobieltje. Gaat eigenlijk prima.
bertje1
02-03-2015 om 19:14
mijne ook zonder
kletst wel met vrienden via computer-skype. inderdaad, heeft geen whatsapp maar geloof niet dat hij iets mist dochter heeft telefoon, eenvoudige (samsung galaxy 2 geloof ik) al wat ouder maar doet het prima; als ik wel eens zie welke onzin verhalen er over de whatsapp gaan.... soms hele rijen met alleen maar woordjes van 2 letters..
kortom: koop goedkope, pre paid en kijk hoe het gaat. Je kunt ook wachten.
Emmawee
02-03-2015 om 23:09
Het gaat me natuurlijk niet aan, maar...
Waarom koop je een smartphone voor iemand die dat nu (nog) niet wil en die dit (nog) niet nodig heeft?
Verder ben ik natuurlijk ook wel benieuwd of je zoon er inmiddels toch blij mee is. Zonder de spelletjes.
Groeten, Maw.
14_jarige
11-03-2015 om 19:29
Onzin
Dus u koopt een telefoon voor iemand die er geen telefoon wil, omdat hij anders geen Whatsapp heeft? Dat is toch niet uw probleem? Als uw zoon geen Whatsapp hoeft, waarom 'dwingt' u hem om wel Whatsapp te nemen?
Jessica O
11-03-2015 om 20:57
reactie
Hij gebruikt hem nu gemiddeld 3x per week. Keer appen met nichtje of oma. Zaterdag was hij alleen en appte hij toen hij naar bed ging. Spelletjes mist hij niet.
Hij heeft hem in zijn klas laten zien, heel veel commentaar, hij had een iphone moeten hebben volgens zijn klasgenoten. Gelukkig vond hij dat totaal niet erg, ze zaten te zeuren
@14_jarige. Hij heeft straks een telefoon nodig, met WhatsApp. Hij blieft ook geen groente en dat moet ook. Opgroeien is soms ook iets moeten wat je liever niet wilt, helaas.
Barvaux
11-03-2015 om 22:15
Jessica
Vier jaar geleden had half groep 8 een blackberry en pingden ze met elkaar... en je liep voor gek met iets anders
Jessica O
12-03-2015 om 14:58
barvaux
Het interesseert mijn zoon gelukkig totaal niet
Alleen had ik vorige week wel even een wtf momentje. 'De klas' had bedacht om mee te doen met een playbackshow. Hele klas moest mee doen en ze gingen een liedje van Bruno mars doen. Nou 1 weigeraar, mijn zoon. Je denkt toch niet dat ik voor aap ga staan met zo'n stom liedje mam. Word ik dus gebeld door juf... zo jammer blablabla. Zo zet hij zich helemaal buiten de groep.... toen heb ik maar eens verteld over het gedoe om zijn telefoon. Tja, groepsdruk voelt hij niet, zich afzetten kan hij perfect
Ik zal blij zijn als de basisschool tijd voorbij is, zijn nieuwe school is iets meer gewend aan 'aparte' kinderen!!!
Mijntje
12-03-2015 om 15:46
ouders
Het komt ook door de ouders. Die zijn bang dat hun kind wordt buiten gesloten en kopen dan maar wat gangbaar is, ook al staan ze er niet (helemaal) achter.
Het valt je kind te prijzen dat hij zich niets aantrekt van de groepsdruk, nu de volwassen nog
Barvaux
12-03-2015 om 16:10
haha
Net mijn oudste die zoon van jou, hij heeft het jaren met een nokia gedaan, vorig jaar heeft hij een half jaar mijn oude smartphone gehad maar hij werd gek van dat constant opladen. Toen weer een half jaar de nokia en nu weer die oude smartphone. Hij doet niet aan whatsapp en hij 'ergert' zich er aan dat al die bruggers dezelfde fiets hebben met een krat voorop. Als hij er weer eentje inhaalt denkt hij: He, jou had ik toch al ingehaald vandaag? Maar dan is het gewoon een 'identieke brugger'
Jongste doet ook niet aan whatsapp maar heeft wel een smartphone, vorig jaar al, maar die kreeg hij vooral vanwege de alarm/wekkerfunctie omdat hij geen klok kan kijken
Van de week kwam hij thuis met de mededeling dat X en Y met wie hij een project moest doen op whatsapp hadden besloten dat hij zo ongeveer dat hele project moest doen. Nou, dacht het niet maar hij wil nog steeds geen whatsappen met ze.
ReneD30
13-03-2015 om 16:06
Waarom vind je zelf dat ie perse een smartphone moet hebben?
Hallo Jessica, ik vroeg me even af waarom je perse wilt hebben dat ie een smartphone krijgt. Er zijn ook gewone simpele Nokia'tjes waar je Whatsapp op kunt krijgen dus daar hoef je het niet voor te laten. Mijn zoon is nu 4 dus nog lang niet toe aan een telefoon, maar zolang dat niet nodig is wou ik het ook lekker laten. Zelf heb ik deze telefoon http://www.telefoonabonnement.nl/mobiele-telefoon/Nokia/Nokia-108/ Dat is een eenvoudige telefoon die je al voor enkele tientjes koopt, zonder poespas en waar je gewoon berichtjes en apps mee kunt versturen. Iets meer heeft een puber toch niet nodig?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.