Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-07-2015 om 19:59

nieuwe fotocamera

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fotocamera. Mijn oude, een olympus, is soort van stuk, daarnaast zijn we de sd-kaart kwijt en hij beviel ook al een tijdje niet meer zo. Kortom, ik wil een nieuwe. Maar wat voor een. Ik weet eigenlijk niet eens zo goed waar ik moet gaan zoeken.
Voor mij is het van belang dat ik er redelijk mooie foto's mee kan maken. Bij mijn oude toestel merkte ik dat het vaak lang duurde voor hij reageert (dan is het moment soms al voorbij) en beweging fotograferen, dat pakte hij zelden. Ik heb begrepen - maar ik ben maar een leek - dat een spiegelreflexcamera dat redelijk op zou moeten vangen. Ik heb al eens wat rond zitten snuffelen op wat sites en ik ben nog van plan om in mijn vakantie een fotozaak binnen te lopen en om advies te vragen, maar dan is het wel fijn om een beetje richting te hebben.

Ik heb deze twee gezien waar van ik denk zou dat misschien wat zijn:

http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera/product/1052592-nikon-d3200-en-18-55mm-vr/prijzen
http://www.kieskeurig.nl/spiegelreflexcamera/product/2161459-canon-eos-1200d-18-55mm/prijzen

Alleen ik vind het vergelijken best lastig, en dit zijn er nog maar twee in het hele spectrum.

Kortom, heeft iemand goede ideen waar te beginnen met zoeken. Met welk merk heb je wel of geen goede ervaringen, en alles wat je daarover kwijt wilt. Prijsklasse zit nu denk ik zo'n beetje tussen de 300 en 500 euro waar ik nu aan denk.

Alvast bedankt, Sneeuwitje

Hortensia

Hortensia

28-07-2015 om 20:37

compact en spiegelreflex

Ha, een vraag over mijn hobby

Het voordeel van spiegelreflex is dat je in RAW-bestanden kunt fotograferen die je uitgebreid kunt bewerken. Je kunt wisselen van lens waardoor de mogelijkheden legio zijn.

Nadeel is dat het duurder is in aanschaf, vooral de lenzen. Er zit vaak een standaardlens op, maar je wil waarschijnlijk méér (meer makro, meer tele). Een lowbudgetlens als Tamron 18-200 (zonder beeldstabilisator) is al rond de 170 euro.
En het is een gesjouw, ook al beperk je je lens tot bijvoorbeeld die Tamron. Er hangt toch een toeter aan je camerabody

Een spiegelreflex is m.i. dan ook vooral voor mensen die meer willen dan alleen een foto nemen. Ik heb een oude spiegelreflex waar ik heel blij mee ben, maar die sleep ik echt niet altijd mee.

Is er een alternatief dan?

Jazeker! Maar wat wil je precies? Ik maak uit jouw bericht op dat je een makkelijk te bedienen camera wilt, die snel reageert. Ik denk dat je dan met een compactcamera veel goedkoper uit bent en net zo tevreden kunt zijn.

En die heb je ook in soorten en maten. Variërend van simpel tot uitgebreid. Zelf ben ik erg van het zoomen, heb naast mijn spiegelreflex een compactcamera met 21x zoom die wél in mijn handtas kan

Een camera kan heel veel, en voor elk extraatje betaal je. Wil je echt een geotag erop? 21x zoom of is 5x goed genoeg? Wifi?

Wat wil je er precies mee doen? Vakanties, uitjes en zo, het huis tuin en keukenwerk? Of wil je meer, zo ja, wat? Met een leuke fotografieworkshop waarin je de mogelijkheden van diafragma, sluitertijd, ISO en belichting leert kun je met een simpel cameraatje (dat zowel automatische als handmatige instellingen heeft) al heel aardige resultaten bereiken. Misschien kun je dat eerst doen met een leuke compactcamera voor je beslist een duurdere en grotere spiegelreflex te komen

Ik ken heel wat amateurfotografen die leuke foto's maken maar voor wie de spiegelreflex net een maatje te groot is (ook figuurlijk), omdat ze merken dat ze niet echt veel betere foto's maken dan met hun oude compact - vaak vooral omdat ze niets weten over die basisinstellingen en 'm altijd op de automaat zetten. Niks mis mee maar wel zonde van de mogelijkheden die je ook met een redelijke compactcamera ook kunt gebruiken!

Pas als je die mogelijkheden kent (klinkt moeilijker dan het is) zou je kunnen denken aan de mogelijkheden van spiegelreflex, maar hou dan ook de kanten als "neemt veel ruimte in" en "extra lenzen zijn best aan de prijs) in de gaten (tenzij je, zoals ik, van iemand een oud beestje zoals de Eos400d kunt krijgen). In de praktijk kom je met een zoom-compact al heel ver!

Mikke

Mikke

28-07-2015 om 23:15

Hier

Met een budget van rond 300-500 euro zou ik niet aan een spiegelreflex beginnen. Dan ben je aangewezen op budget-apparatuur en vooral de goedkopere lenzen zijn gewoon minder goed (minder lichtsterk, meer last van vertekening of kleurschifting). Vooral zoomlenzen hebben daar last van. Je kan tweedehands kijken, maar dan moet je wel weten wat je wil en waar je op moet letten.

Ik denk dat als ik nu zou moeten kiezen in jouw budget dat ik voor de Panasonic Lumix DMC-FZ200 zou gaan (of als je nog even geduld hebt de FZ300). Die heeft volgens mij alles wat je zoekt.

Zelf heb ik een Canon 5D met een tas vol lenzen ('t is m'n werk), maar ik heb er ook een Panasonic DMC-TZ7 compactcamera naast en die bevalt -ondanks dat het een ouwetje is- prima. De FZ200 zit een beetje tussen compact en spiegelreflex in, heeft een groot zoombereik, is lichtsterk en snel.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

30-07-2015 om 21:08

dank

Voor jullie uitgebreide reacties. Ik ben inderdaad maar een huis- tuin en keuken hobbyist, die een beetje gefrustreerd is geraakt van het toestel wat niet zo goed werkte Mijn schoonzusje heeft een spiegelreflex en mijn vriendin ook,en die zijn er enthousiast over en maken prachtige foto's, maar die zeulen inderdaad met een tas vol lenzen en dat vind ik voor de gewone foto's eigenlijk veel te veel gedoe. Dan eerst maar nog een beetje 'oefenen'.
En wat ik er mee wil: inderdaad, foto's van vakantie, de kinderen enz. het gewone huis- tuin en keuken gebeuren. Het moet niet te ingewikkeld zijn, maar wel wat mogelijkheden hebben voor zoom. Kwaliteit (relatief) gezien goed. (ik snap dat het niet hetzelfde is als met een goede spiegelreflex met goede lenzen, maar dan zit je in een andere categorie). Belangrijkste waar ik tegenaan liep met mijn oude toestel is dat hij dus beweging echt niet meer pakt, en dan heb je dus continu van die 'bewogen' foto's. Zal ook wel te maken hebben met dat het toestel wat 'op' was en dus niet meer zo snel reageerde, maar dat hindert dus. Liefst wil ik 'klik' en een mooi plaatje. Zo ongeveer. Maar ik ga die panasonic nog eens nader bekijken, op het eerste gezicht word ik daar wel enthousiast van.

Sneeuwitje

Marie

Marie

30-07-2015 om 21:24

Sony

Ik heb sinds een half jaar een Sony DSC-HX50V

http://www.sony.nl/electronics/cyber-shot-compacte-cameras/dsc-hx50-hx50v

Maakt hele mooie foto's op de automatische stand, maar zitten ook veel mogelijkheden op met zelf instellen van ISO en sluitertijden e.d.
Verder hele goede zoom en filmstand.

Leuk en handig vind ik de wifi. Even verbinden met tablet/telefoon en je kunt je foto's gelijk "delen". Grappig is ook de mogelijkheid om de camera vanaf de telefoon/tablet op afstand te bedienen.

In elk geval kan ik je deze camera van harte aanbevelen.

Marie

Marie

30-07-2015 om 21:29

Tip voor bewogen foto's

Nog een tip voor de bewogen foto's. Stel de camera op de zelfontspanner in, bijvoorbeeld 2 sec. Werkt echt heel goed (natuurlijk niet bij echte actiefoto's).

Jasmijn

Jasmijn

31-07-2015 om 10:24

bewogen foto's

Of je gaat in het manuele gedeelte rommelen en zet de sluitertijd een stuk hoger, (dan wordt de foto wel donkerder, dus iso ook hoger) beetje spelen maar doordat het digitaal is, zie je meteen wat je doet en of het resultaat heeft.
Zelf heb ik een spiegelreflex en een compactcameraatje. De compact is een canon powershot x210 IS (is al een paar jaar oud, dus wellicht moet je nu naar een nieuwer model) maar hier ben ik erg tevreden over.
Anders ga je eens naar de mediamarkt o.i.d. daar kan je ze allemaal in je handen houden en testfotootjes mee maken. Kijken wat je bevalt, maar ik raad wel aan dat je toch ook gaat proberen ook zo nu en dan met de manuele instelling te fotograferen, dan kan je zoveel meer bereiken met je foto's

Sneeuwitje

Sneeuwitje

31-07-2015 om 23:09

dank jullie wel

We gaan het allemaal eens in beraad nemen. Volgende week wil ik nog naar de stad bij ons in de buurt en dan een fotozaak in. Mediamarkt heb ik niet zo heel geweldige ervaringen mee als het gaat om advies enz. maar is natuurlijk wel fijn om ze te zien en vast te houden.

Bedankt allemaal!

s.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-08-2015 om 14:59

sony

Hoi allen,

het is geworden de sony hx 400 v. Dat werd me geadviseerd in de fotozaak. De hierboven genoemde Sony was niet meer te krijgen, er was al een ander exemplaar voor en degene die ik heb is minder compact, maar heeft wel meer mogelijkheden om zelf dingen in te stellen, maar kan ook redelijk automatisch. Ik heb hem in de vakantie wat uitgeprobeerd en dat is goed bevallen, maar ik heb ook nog een hoop te ontdekken

Dank voor het meedenken allemaal.

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.