Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Marianne

Marianne

13-06-2016 om 22:09

Mobiel voor elfjarige

Ons kind wordt binnenkort elf en gaat naar groep 8. Hoofdwens? een mobieltje en liefst natuurlijk een smartphone. Nou zie ik tot mijn stomme verbazing inderdaad dat de nodige klasgenootjes zo'n ding hebben (is wel combiklas 7/8). Echtgenoot is wel voor om als je zo'n ding koopt het dan meteen goed te doen, na volgend jaar is een smartphone toch nodig. Maar wat voor abonnement dan? Of juist toch prepaid? Wij willen iets dat stopt als de verbruikslimiet overschreden wordt, zodat op=op door zal dringen. Maar wel graag het gemak van een abonnement, aangezien wij het moeten betalen. Hebben mensen ervaring hiermee?


Prepaid

Hier heeft iedereen nog steeds prepaid. Je hebt overal tegenwoordig wifi en er zijn diverse gratis mogelijkheden. Zo'n abonnement is dan al sneller duurder en met meer risico.
De prepaid is uitsluitend voor een incidenteel sms-je als er geen bereik is op straat of zo.

Angela67

Angela67

13-06-2016 om 22:39

prepaid

en inderdaad, bellen wordt zelden gedaan, alleen 'noodzakelijke' telefoontjes.
Je kunt bellen met whatsapp via wifi .
gr Angela

Noet

Noet

13-06-2016 om 23:21

pre paid

en die mobieltjes zijn al gewoon vanaf groep 6.
Mobiele data uitschakelen scheelt al veel.
Dochter doet nu bijna 2 jaar met haar beltegoed. Af en toe een sms sturen ivm nummerbehoud that's it.

40er

40er

14-06-2016 om 07:07

ook prepaid

Zoon heeft 2x een tegoed gekregen, heeft in het begin van het schooljaar vaak naar huis moeten bellen, vandaar dat het hard ging.
Als je voor prepaid gaat ook goed afspreken hoe vaak je een nieuw tegoed geeft. Maandelijks, 2 maandelijks....

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2016 om 07:44

Ook prepaid

Als ze naar de middelbare school gaan krijgen ze pas een abonnement, omdat ze ivm de reistijd contact op moeten kunnen nemen.

Jongste heeft al 2 jaar een mobiel (denk ik, nu groep 8, met verjaardag geld gevraagd om telefoon te kopen) en heeft nooit bij moeten kopen van de originele € 5. Gebruikt alleen Wifi.

Je hoeft natuurlijk geen tegoed zelf bij te geven, dat kan van het zakgeld, dan kunnen ze zelf bedenken hoe nodig het is om het tegoed te gebruiken.

Fransien

Fransien

14-06-2016 om 08:57

abonnement

Bij een aantal abonnementen is het vrij simpel, als het tegoed voor die maand op is, is het op. Kind kan dan alleen nog maar 3 nummers bellen (in ons geval papa, mama en de oppas) en niet meer.
Ons jochie van 10 moet 8 km naar een ander dorp fietsen (weer en wind inderdaad, is vanochtend met regenpak aan vertrokken) en moet in geval van lekke band of zoiets contact kunnen opnemen.

mijk

mijk

14-06-2016 om 09:00

mijn dochter heeft hollandse Nieuwe

Zonder internet dat doet ze maar met wifi 5€ in de maand en dan weet ik zeker dat ik ze me kan bereiken. Op = op.

Mijk

Mijntje

Mijntje

14-06-2016 om 09:07

spelletjes?

Hebben jullie kinderen ook spelletjes op hun smartphone? Ik vrees dat mijn zoon dan wel heel veel met zijn mobiel bezig gaat zijn en denk erover een mobiel gewoon te laten gebruiken voor wat het is: een telefoon. En ook: appen en sms is ook wel handig.
(zoon krijgt er pas een op de middelbare school, nu over een jaar)

Noet

Noet

14-06-2016 om 09:17

spelletjes ja

maar die zijn veel leuker om te spelen op een tablet.
En ze spelen ook veel samen met die spelletjes.

en appen is nog wel mogelijk als je in een vreselijke giechelbui zit met je vriendinnetje naast je op de bank. (ze zijn beiden bijna 11)

Gebruik je zelf je telefoon ook nog alleen als telefoon? Waarschijnlijk niet, waarom je kind dan wel.

Wij zoeken een beetje de middenweg. Telefoon is voor onderweg, en thuis ligt ie gewoon op de schouw, net als die van mij. Ik heb 'm ook niet altijd bij me.

Triva

Triva

14-06-2016 om 09:28

Jesse

'Je hoeft natuurlijk geen tegoed zelf bij te geven, dat kan van het zakgeld, dan kunnen ze zelf bedenken hoe nodig het is om het tegoed te gebruiken.'

Ik wil niet dat mijn kinderen gaan bedenken of ze mij wel of niet gaan bellen omdat dat van hun tegoed af gaat. Een kind op de basisschool hoeft niet met vriendjes te bellen, die kan appen met ze. In de bellerslijst horen dan dus alleen het vaste nummer thuis, de ouders, opa/oma bijv of iemand anders voor in nood. Verder niet. Dan kun je het prima af met prepaid. Je kunt zelfs afspreken dat kind jou belt maar dat je niet opneemt en kind terugbelt.

Mijntje

Mijntje

14-06-2016 om 09:32

Noet

Ik alleen wordfeut, verder geen spelletjes nee.
Tsja, ik kan er bij hem beter geen mindcraft opzetten denk ik toch..
Handige tips hier.

uit NRC Next

In NRC las ik een artikel om smartphones wat af te remmen. Ik zal niet het hele artikel knippen en plakken, gewoon een paar delen eruit.

'Niemand wil zich tegenwoordig nog een moment vervelen. Maar de verveling van vroeger zette tenminste aan tot reflectie – daar kwam veel goeds uit voort.'

---

'Citaat van een onderwijskracht: „Ik pak de telefoon meteen af en dan ligt hij tot half vijf bij de conrector”, hoor ik vaak van leraren. Helaas zien zij maar een fractie van wat er gebeurt, of ze doen alsof ze het niet zien. Ze draaien zich even om naar het bord, helpen een leerling of zijn zelf op hun mobiele telefoon bezig en de leerling haalt zijn smartphone uit z’n broekzak en bekijkt hem onder tafel. App je kind maar eens tijdens schooltijd. Je krijgt onmiddellijk antwoord.

En dan alle discussies en al het gedoe als een leraar de mobiel afpakt. Alle tijd die daarin gaat zitten. “App je kind maar eens onder de les. Het antwoordt meteen.”

’s Nachts appen de leerlingen gewoon door. En het is niet alleen leuk sociaal verkeer, het zijn ook pesterijen en sexting, naast gamen en series kijken. Geen wonder dat ze ’s morgens niet uit bed te krijgen zijn. Er wordt zelfs overwogen de school later te laten beginnen, want de biologische klok van de kinderen zou hierom vragen.

Maar het zijn niet altijd de kinderen. In New York probeerde oud-burgemeester Bloomberg mobiele telefoons uit de school te weren. De ouders waren tegen: hun kind moest permanent bereikbaar zijn. De Blasio, de huidige burgemeester, liet het gebruik weer toe.

Uit een recent artikel in Vrij Nederland blijkt dat eenderde van de jonge docenten voor hun dertigste het onderwijs verlaat. Als belangrijkste reden noemen ze de werkdruk. Maar zou de onmogelijkheid om de aandacht van kinderen vast te houden niet ook een belangrijke rol spelen? Je hebt je best gedaan om een goede les voor te bereiden maar moet het afleggen tegen dat onzichtbare, onhoorbare, trillende ding. Nergens in de wereld zijn leerlingen zo ongedisciplineerd en ongemotiveerd als in Nederland, zo maakte de OESO onlangs bekend.

Zijn er oplossingen? iPads waarop alleen voor school relevante zaken worden gedaan zouden een oplossing kunnen zijn. Of zullen we de mobiele telefoons toch maar helemaal verbieden?

De Raad van Europa beveelt een totaal verbod aan – Frankrijk kent zo’n verbod sinds 2010, al is het om een andere reden, namelijk stralingsgevaar. In Silicon Valley sturen ouders hun kinderen naar wifi-vrije scholen. Weten zij dingen die wij niet (willen) weten?

Ouders en scholen kunnen dit probleem niet langer negeren. Ouders moeten ervoor zorgen dat hun kinderen een gezonde nachtrust hebben. Dat betekent gewoon dat ze ’s avonds de telefoon moeten afpakken. Je moet dus de strijd aangaan met je kinderen, zoals je dat op zoveel terreinen moet. Dat heet opvoeden.'

----------------------------------------------------------

Dus de telefoon als wekker is volgens de auteur van dit artikel geen goed idee. Tenzij een kind zeer veel discipline heeft.

Jaja, de smartphone is onmisbaar geworden, dat herken ik wel. Had het weekend geen wifi, ergens te logeren bij mensen die erg weinig hebben met computers en internet. Dat voelde vreemd. Ik ben kennelijk aardig verslingerd geraakt aan dat ding. Het zou best kunnen dat onderzoekers later vaststellen dat de invloed veel groter is dan wij nu beseffen.

lieverdje

lieverdje

14-06-2016 om 10:36

liefst geen smartphone

ik heb zelf geen smartphone, en zou er liefst ook geen hebben voor de kinderen.... oudste gaat na de zomer naar groep 8. Gelukkig vraagt hij (nog) niet om een telefoon, dus ik hoop dat we het kunnen uitstellen tot de middelbare school!

Als ik zie hoeveel (jonge) mensen bezig zijn met dat apparaatje, ik vind het vrij verontrustend. Zitten ze in de pauze op een rijtje naar hun eigen schermpje te kijken, ipv dat ze met elkaar praten, of een wandelingetje maken. Of kinderen in de basisschoolleeftijd, die zou je toch liever zien spelen op het schoolplein.

Het schijnt ook dat sociale vaardigheden in het directe contact minder worden doordat er voornamelijk wordt ge-appt. Jongeren met belvrees, mensen niet (durven) aankijken als je tegen ze praat, het schijnt best veel voor te komen.

Zo laat mogelijk

Ik zou zo laat mogelijk je kind aan een mobiel laten beginnen. Mijn oudste had eind groep 8 een mobiel, maar wat een gedoe in die groepsapps. Veel ruzie, waar dan ook meteen de hele klas van mee kon genieten, dus het kleinste akkefietje is meteen al een gedoe. Bovendien komen er honderden (!) berichtjes per dag binnen en tel daar nog instagram en zo bij op... Alle ouders hadden er spijt van dat hun kind al een mobiel had. Voetballertjes zaten alleen nog maar te appen, etc. Gelukkig viel dat bij mijn zoon wel mee, maar ik was zo blij dat ik er niet eerder aan begonnen was.

Jongste zit in groep 7. Iedereen in zijn klas heeft al een tijdje een mobiel (hij niet tot zijn grote onvrede en ik zie weer hetzelfde gebeuren met die groepsapps. Het is ware terreur, ik ben zo blij dat mijn kind daar lekker verschoond van blijft. Hij krijgt ook eind groep 8 een mobiel, net als zijn broer. Vroeg genoeg.

mieke

mieke

14-06-2016 om 13:13

wel telefoon

Mijn zoons hebben in groep 8 een telefoon gekregen. Juist in groep 8 zodat ze al wat konden oefenen. Het appen is nog best een kunst. Waar reageer je op? Hoe reageer je? Niet ruzie maken? En is er ergens ruzie dan praat je dat uit, niet via de app reageren In groep 8 kon ik ze mooi nog wat sturen, de boel controleren en ze leren waar ze op moeten letten. Hoe blokkeer je mensen bijvoorbeeld. Natuurlijk zetten ze er ook spelletjes om maar de hoeveelheid valt mij mee.

Op de middelbare hebben kinderen echt een telefoon nodig. En niet om mee te bellen. Ze krijgen een mailadres van school. Bijna alle communicatie tussen leerlingen gaat via de app. Niet mee doen en ze missen echt dingen.

Mijn dochter zit in groep 7 en heeft ook een smartphone. Ideaal communicatiemiddel met vriendinnen.

Ze hebben allemaal een prepaid telefoon.

Vroeger hing ik ook uren aan de telefoon tot groot ongenoegen van mijn ouders.

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2016 om 14:01

Trivia

Mijns inziens is een mobiel op de basisschool niet nodig om mij te bereiken (uitzonderingen daar gelaten, bv zoals genoemd als het kind 8 km op de fiets moet). Als ze er een willen hebben, mogen ze die zelf kopen. Ik financier dan dus ook niet het verbruik.
Als ze naar het VO gaan, betaal ik een abonnement. Wat ze er extra op verbruiken, betalen ze zelf (er zit een max op, waarbij ze nog wel 3 noodnummers kunnen bellen). Maar dat doen ze nooit, omdat ze vrijwel alleen WiFi gebruiken.

Egel

Egel

14-06-2016 om 15:11

prepaid

Ik hoor veel mensen over een abonnement omdat de kinderen dan in ieder geval nog hun ouders kunnen bellen.
Voor mijn kinderen (onderbouw middelbare school) heb ik prepaid geregeld. Voor bellen is die telefoon tegenwoordig niet meer, ze vergeten bijna dat 'ie dat ook kan. Het is meer een leuke extra, leuk voor de ouders dan. Wij hebben een heel handige groep met ons gezin - we zitten allemaal bij dezelfde aanbieder - dat kost iets van 12 euro per maand voor mijn abonnement en dan kunnen we onderling gratis bellen.
Ook voor mijn man heb ik prepaid van dat merk geregeld, hij belt toch bijna alleen met mij.
Dus ik ben de enige met een abonnement in ons gezin.
Ondertussen appen de kinderen zich een ongeluk natuurlijk, wifi is er thuis, op school, bij hun grootouders. Ik ben weinig geld kwijt aan hun telefoonkosten.

nood sms-jes

https://www.prepaidsimkaart.net/prepaid-voor-kinderen

"Een prepaid simkaart is ideaal voor kinderen omdat je de kosten goed in de hand kunt houden als ouder. Vodafone doet daar nog een schepje bovenop met de simkaart Vodafone Prepaid Sim Only Prepaid Kind Veilig. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden die je als ouder bij Vodafone aan kunt geven om de simkaart beperkingen te geven. Wanneer het beltegoed op is kan je zoon of dochter dan toch contact met je opnemen. Het is namelijk mogelijk om, ook als het beltegoed op is, 5 sms’jes gratis te versturen, ook kun je als ouder dagelijks 2 gratis sms’jes versturen naar je kind. Daarnaast is het mogelijk om de simkaart te blokkeren voor het bellen naar buitenlandse nummers, 0900-nummers en betaalde sms-diensten."

In 'mijn' tijd kon je met een bepaalde code een oproep doen om gebeld te worden als je beltegoed op was. En anders even aan een ander vragen of je even mag bellen waarna je direct vraagt om gebeld te worden.

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2016 om 17:09

Samen lukt niet

Ik heb een toestel met abonnement van mijn werk, die ik ook privé mag gebruiken. Mijn man heeft zijn eigen wensen en gebruikt zijn privé-toestel ook voor zijn werk.
Het abonnement is in feite alleen voor noodgevallen, de beschikbare bundels gebruiken ze niet of nauwelijks. En dat betaal ik dan graag voor ze. Verder is op het VO, maar eigenlijk eerder ook al, een mobiel tegenwoordig een must. Ik denk dat er maar heel weinig kinderen zijn die eind groep 8 geen mobiel hebben.

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2016 om 17:13

lieverdje

Ik snap je punt, maar zo is het leven vandaag de dag.

"Of kinderen in de basisschoolleeftijd, die zou je toch liever zien spelen op het schoolplein."
Ik denk dat op alle basisscholen een mobiel verboden is.

"Het schijnt ook dat sociale vaardigheden in het directe contact minder worden doordat er voornamelijk wordt ge-appt. Jongeren met belvrees, mensen niet (durven) aankijken als je tegen ze praat, het schijnt best veel voor te komen."
Dit vind ik wel interessant. Zijn er nu meer jongeren met belvrees dan vroeger? Ik weet dat mijn man altijd een hekel had aan bellen, en gek genoeg heeft hij dat tegenwoordig niet meer. En meer mensen die het lastig vinden om iemand aan te kijken in een gesprek? En komt dat door het appen?

Ik merk op mijn werk wel dat je 'bel-mensen' en 'mail-mensen' hebt.
Ik ben een mail-mens

Inanna

Inanna

14-06-2016 om 18:17

brrr bellen

Vond ik altijd al vreselijk en nu nog steeds en ik had toch echt pas een mobieltje toen ik 20 was.

Dochter van 11 heeft sinds de zomervakantie tussen groep 6 en 7 een smartphone. Dat kwam zo uit, ik kocht een nieuwe en zij was blij met mijn afdankertje. Prepaid kaartje er in zodat ze een telefoonnummer heeft en ze kan whatsappen. Ik ben er blij mee, ze gaat op het moment dagelijks met vrienden op pad, dan vind ik het fijn dat ze contact met me op kan nemen als dat nodig is en omgekeerd, ik ook met haar. Vaak zit ze in de bibliotheek, daar is gratis wifi. Kan ze me appen dat haar 3d print nog wat langer gaat duren, dan sta ik daar niet een kwartier te wachten tot ze eindelijk mee gaat. Ze heeft me 2 keer gebeld in al die tijd. Eén keer op een discofeest omdat ze opgehaald wilde worden, 1 keer op een grote rommelmarkt omdat ze onze kraam niet meer kon vinden. Verder appen we eigenlijk alleen.

Mee naar school gaat hij niet, moet toch daar ingeleverd worden bij aanvang lessen en krijgen ze pas aan het eind van de dag terug.

Noet

Noet

14-06-2016 om 19:00

tijdens de les

hier wordt de mobiel tijdens de les ook wel gebruikt door de meester. Juist om ze mediawise te maken. We hebben het over groep 6. Gaat via de schoolwifi.

De meeste kinderen hebben al een mobiel in groep 6. Veel meer dan op de vorige school van mijn dochter waar een heel andere ouderpopulatie was.

Theeleut

Theeleut

14-06-2016 om 20:53

Toevallig

Net afgelopen weekend een simcard gekocht voor in de oude mobiel van oudste voor mijn dochter in groep 7. Helemaal blij! Hier kan ze i.i.g. Tot volgend jaar mei/juni mee doen en dan mag ze van ons een nieuwe telefoon uitzoeken voor de middelbare. Ik merk dat als ik hier de berichten rond mobiele telefonie lees wij hier een stuk makkelijker mee omgaan dan de gemiddelde OOLer. Hoe komt dat? Want om mij heen hebben veel kinderen in groep 7 toch wel een mobiel. Een aantal in groep 6. En als ze er geen hebben dan hebben ze er geen belangstelling voor en een enkele keer een strenge ouder waarvan het (nog) niet mag.

Jesse_1

Jesse_1

14-06-2016 om 22:16

Volgens mij wel toch Theeleut?

De meesten hebben op de basisschool toch al wel een mobiel wordt hier aangegeven.

maria

maria

15-06-2016 om 07:21

schokkend

Voor mij horen de mobiele telefoons er gewoon bij, gezond of niet. (verkeer is ook zeer ongezond maar onomkeerbaar)
Maar toen ik op tv naar pinkpop keek was ik toch weer geschokt.
Bij een band werden allemaal jonge mensen het podium op gehaald.
Super belevenis, lijkt me.
En wat deden die jonge meisjes? Gelijk hun mobieltje pakken! Om te appen en voor selfies denk ik. Ze missen zo toch het hele moment?!
De wereld wordt er wel 'nepper' door vind ik. Minder rechtstreekse ervaringen.
Ik merk ook wel aan dochter (vergroeid met mobieltje) dat ze minder snel zelf wil nadenken. Ze belt of appt gelijk of zoekt het op.
(zorgt er wel voor dat ze heel snel info hebben en zoveel meer dan wij vroeger hadden, naar mijn idee)

Ik heb wel een heel brave dochter, dus mobieltje kost me weinig hoofdbrekens. Dat ze irritant vergroeit ermee is is het enige.
Ze is er heel actief mee, maar laat ook wel dingen (groepsapps) aan zich voorbij gaan.
Weinig regels hier, 's nachts is 'ie beneden.

triva

triva

15-06-2016 om 07:56

noet

Mogen de leerlingen de hele tijd de wifi van de basisschool gebruiken?

Jaina

Jaina

15-06-2016 om 10:55

Middelbare school

Hier krijgen ze een mobiel als ze naar de middelbare school gaan. Maar ik moet wel zeggen dat op de basisschool hier mobieltjes verboden zijn (inleveren aan het begin van de dag) dus dat er weinig redenen zijn om al aan de mobiel te beginnen. We hebben hier ook nog wel een paar oude telefoons liggen dus als het nodig is nemen ze die mee. Zit ook een camera op dus ook voor foto's maken nemen ze die wel mee. Maar niet naar school en dus is een eigen telefoon niet nodig.

Middelbare school verbiedt officieel ook telefoons maar iedereen houdt hem stiekem toch bij zich volgens mijn kinderen. Zij ook. Mochten ze betrapt worden moeten ze nablijven. Eigen schuld dan. Ze hoeven hem niet mee te nemen van mij maar als ze dat wel doen dan zijn de consequenties voor hun.

Overigens heb ik zelf geen principiële bezwaren tegen mobieltjes op school. Het probleem is alleen dat veel leerlingen er niet mee om kunnen gaan.

Dat probleem zie ik ook wel bij studenten. Als je achter in een college zaal gaat staan dan zie je behoorlijk wat facebook en instagram pagina's op de diverse schermen. Maar dat is inderdaad iets waar ze mee om moeten leren gaan. Studenten brengen soms expres geen laptop/tablet mee maar alleen papier en pen om aantekeningen te maken. Ze weten van zichzelf namelijk dat ze de verleiding niet kunnen weerstaan.

Mijn sociale media verslaafde collega geeft haar partner de wachtwoorden van haar accounts als ze een dringende deadline heeft. Partner veranderd de wachtwoorden en collega krijgt de nieuwe wachtwoorden pas na de deadline. Dat is ook een vorm van zelfbescherming.

Middelbare scholieren moeten ook om leren gaan met die verleidingen. Er zijn ook genoeg volwassenen die afgeleid worden door hun mobieltje. Wel is het voor tieners natuurlijk sowieso moeilijker want die zijn overal door afgeleid.

Daarom vind ik een geen mobiele telefoon beleid in de school ook geen onaardige oplossing. Al zou het natuurlijk beter zijn als iedereen de zelf-discipline op zou kunnen brengen er fatsoenlijk mee om te gaan maar dat is van tieners veel gevraagd, zeker als sommige volwassenen dat ook niet eens kunnen.

Noet

Noet

15-06-2016 om 11:03

Triva

ja, meester stelt 1x de wifi code in voor ze en dan gebruiken ze die.

Groep 8 werkt met tablets en dat zal ook uitgerold worden naar lagere groepen zoals het er nu naar uit ziet. Dus die wifi draait wel.

maria

maria

15-06-2016 om 11:28

Handig

Ik vind een mobieltje mee naar (middelbare) school wel handig.
Vaker een plotselinge dringende afspraak moeten maken bijv bij ortho, terwijl die nog niet bereikbaar is als dochter naar school vertrekt. Dan kan ik haar appen als die dag een afspraak gepland staat en ze eerder naar huis moet.
Tuurlijk kan het ook zonder mobieltje maar nu ze er zijn vind ik het dan weer zonde er geen gebruik van te maken.

Maarja, zoals ik al zei hier een brave, verstandige dochter. Anders keek ik er misschien anders tegenaan. Ik hoef niet achter haar aan. Ze zorgt er wel voor dat zaken zoals schoolwerk er niet onder lijden. Ook sociale contacten niet. Ze vindt het zelf heel vervelend als ze bij een vriendin is die steeds met telefoon bezig is. (en ze fluit mijn partner terug!)
Aan tafel tijdens eten geen scherm, tenzij besproken maar dat vindt iedereen hier in huis fijner, is dus niet iets waar ik achteraan hoef.

Triva

Triva

15-06-2016 om 13:24

Noet

Dat ze op tablets moeten werken via de wifi is iets heel anders dan dat ze de wifi op hun smartphone hebben. Dat vind ik te ver gaan voor de basisschool.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.