Alles Digitaal
Jasam
26-03-2014 om 17:54
Linux besturingssysteem, wie heeft ervaring?
Helaas, mijn geliefde XP moet vervangen worden.
Nu is het Linux besturingssysteem gratis te downloaden.
Wie heeft ervaring met dit systeem (zuid-afrikaans)
Ben bang voor conflicten met documenten die in Windows gemaakt zijn.
Angela67
26-03-2014 om 21:48
open office
in 2010 werd dit artikel geschreven: http://www.computable.nl/artikel/achtergrond/besturingssystemen/3311824/1277048/linux-kan-office-gemist-worden.html (een van de eerste hits als je googelt: "draait office op linux"), en als je open office vertrouwt (en waarom niet, voldoende tevreden gebruikers volgens mij) dan is het allemaal geen probleem.
gr Angela
Minthe
26-03-2014 om 22:33
Afrader
Mijn zoon (ervaren Linux-gebruiker en open source enthousiasteling) raadt het je af omdat het je toch wel wat gedoe zal opleveren en inderdaad niet alles naadloos zal overgaan, met name de programma's niet. Als je het toch wilt adviseert hij Xubuntu, Lubuntu of Linux Mint (hij gaat er dan van uit dat je een wat oudere computer hebt, aangezien je nu XP draait).
Zijn andere opmerking was dat hij verwacht dat er een heel leger aan virussen wordt losgelaten op het moment dat XP niet meer wordt ondersteund (april). Dus dát je naar iets anders zoekt vindt hij wel verstandig
Thursday Next
27-03-2014 om 10:05
wij draaien al jaren Linux op al onze computers. We zijn wel allebei computernerds, maar ook als leek kan het wel. Het is wel prettig als je iemand in de buurt hebt die kan helpen met problemen, of met een andere computer of tablet op internet kan om dingen op te zoeken.
Office documenten zijn geen probleem, die werken ook in open office, ik heb alleen soms problemen met tabellen.
Zoek een goede handleiding en een goede Linux-versie. Er zijn er veel, Xubuntu of Ubuntu is inderdaad een goede keuze. En maak een goede backup voor je begint!
Hombre
27-03-2014 om 10:44
Probeer het!
Je kunt het gratis proberen, dus waarom niet. Ik heb er 20 jaar ervaring mee op servers (dat kunnen er niet veel zeggen) maar voor de desktop kies ik tot nu toe nog voor Windows, o.a. wegens compatibiliteit met de rest van de wereld. Maar misschien valt dat nu allemaal best mee.
Gezien het feit dat de OP het over Z-Amerika heeft zal ze best Ubuntu bedoelen. Dat lijkt me een prima keus.
Jasam
27-03-2014 om 13:29
Bedankt voor jullie reacties
Het zou dan om xubuntu gaan.
Heb ook wel eens gehoord dat je de harde schijf in tweeen kunt delen en er twee besturingssystemen op kunt laten draaien.
Heb een laptop met 300 gb waarvan ik maar 35 in gebruik heb.
Dan kan XP blijven zonder internet en een update-baar systeem met internet.
Ben nog aan het puzzelen over hoe of wat.
Thursday Next
02-04-2014 om 09:29
dual boot
Dat installeren naast windows heet "dual boot", als je daarop zoekt kom je vast wel wat tegen zoals hier: https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Succes ermee! Ik werk al jaren met linux en zou niet anders willen. Als ik achter een windows-computeer zit merk ik weer hoeveel fijner linux toch is.
Jasam
09-04-2014 om 12:47
Update
Schijf in tweeën gedeeld, op de ene helft staat Ubuntu (voor dagelijks gebruik) en op de andere helft XP (voor bijwerken van de homepage).
Omdat mijn homepage in een CD programma is geschreven die alleen toegankelijk voor Windows is. (Microsoft beheert zijn rechten goed)
Heb nu dus 2 computers in 1.
Alles werkt weer als een sneltrein!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.