Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Kwaliteit analoge versus digitale tv

Omdat ons ouwe bakbeest van een tv wel heel stoffig en oud werd hebben we toch maar eens een nieuwe led-tv. Nou zeiden ze in de winkel al dat er verschil is in beeldkwaliteit tussen analoge en digitale ontvangst, dat digitaal een stuk beter is, maar we hadden in onze omgeving ook gehoord dat dat eigenlijk wel meevalt.
Maar nu onze nieuwe tv geinstalleerd is, is de beeldkwaliteit niet om over naar huis te schrijven. Erg vaag allemaal en dat terwijl ik ook net de nodige euro's bij de opticien heb uitgegeven om mijn brilleglazen uptodate te maken.
Dus nu mijn vraag: heb ik een te goedkope tv gekocht, een maandagochtendexemplaar getroffen of is het verschil wel groot tussen analoge en digitale ontvangst?
We hebben een 42 inch beeldscherm, ook een stukje groter dan we gewend waren dus maakt dat ook nog uit?

lennest

lennest

25-09-2013 om 11:14

toch digitaal

Heel herkenbaar, onze buren kochten ook een nieuw toestel en het viel zo tegen! In de winkel was het zo mooi, waarom thuis niet. Simpel, je hebt geen digitale tv. Ze zijn nu overgestapt en het is prima, het maakt echt heel veel verschil.

Auwereel

Auwereel

27-09-2013 om 10:01 Topicstarter

Wii

Hoe zit het eigenlijk met de Wii, die spelletjes zien er ook niet scherp uit, maar die snoertjes stop je gewoon in de tv, daar is toch verder geen aanpassing op mogelijk? Of is dat toch het effect van een groter scherm dat je ziet?

Het is een tv met wifi en de YouTube filmpjes van mijn zoon die met een goede camera zijn gemaakt zijn haarscherp, dus inderdaad ligt het aan de analoge ontvangst. Ik ga Ziggo eens blijmaken...

Charis

Charis

27-09-2013 om 10:10

Je kunt wel een nieuwe tv met digitale ontvangstmogelijkheid kopen, maar als je tv-signaal nog analoog is, levert dat geen winst op. Die nieuwe tv's zijn alleen scherp met een digitaal tv-signaal.

Wij merkten een erg groot verschil toen we overstapten naar upc horizon, terwijl we eerst ook dachten dat het aan onze tv lag.

ilsepilse

ilsepilse

27-09-2013 om 14:01

staat ie wel op HB kwaliteit

Is je televisie wel goed afgesteld < ipv video kanaal , digitaal kanaal, kenissen van ons vonden het beeld ook niet super tot we hen zeiden dat ze op het digitaal kanaal moesten aansluiten, bleken ze nog altijd de oude kabel binnen te krijgen

Ik ben blij met mijn HD kwaliteit, zit erover na te denken misschien straks ook wel glasvezel, die komt straks ook in onze buurt.

Kees

Kees

27-09-2013 om 16:07

Digitaal HD

Wij zijn van een oude analoge tv, met analoge kabel, overgestapt op glasvezel en digitale TV. Alleen hadden we de TV eerder dan de glasvezel, zodat we goed konden vergelijken.

Die tv was duidelijk beter. Het digitale signaal maakt het veel beter. HD daarentegen voegt absoluut NIETS toe.

margje van dijk

margje van dijk

27-09-2013 om 17:23

hier wel

Hier is er wel degelijk verschil tussen niet en wel HD. Je ziet het bijvoorbeeld als je naar het '3'-tje kijkt van Nederland 3. Die is in HD veel scherper dan in niet-HD.

En inderdaad, je moet wel digitale ontvangst hebben om te kunnen genieten van je digitale TV.

Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van TV en beeld, maar minder over het gedoe er omheen. Je moet de TV aan zetten, en de mediabox, en o wee als je het in de verkeerde volgorde doet, dan kom je er nooit meer uit. En een afstandsbediening voor de TV , en een afstandsbediening voor de mediabox, en een afstandsbediening voor de losse DVD-speler die wij er nog aan hebben hangen - gek word ik ervan.

Margje

Kees

Kees

28-09-2013 om 11:44

dat hier dan weer niet

De TV was vrij nieuw & goed, misschien dat daardoor HD hier weinig meer toevoegt.

Gedoe met volgorde van aanzetten e.d. hebben wij niet. De KPN afstandbediening bedient ook de TV en de volgorde van aanzetten maakt niets uit (ik kan me technisch ook nauwelijks voorstellen hoe dat zou moeten uitmaken eerlijk gezegd).

We hebben de afstandbediening van de TV uitsluitend nodig voor het schakelen naar andere bronnen (Apple TV, PC, SmartTV), dus daar worden we dan weer niet gek van hier

Hombre

Hombre

28-09-2013 om 14:20

DIgi

Het 'probleem' is dat de resolutie (aantal puntjes) van die nieuwe dingen veel hoger is dan van de oude analoge. Waar een analoog beeld op de grove oude beeldbuizen er nog best goed uitziet, ziet het er op zo'n HD scherm niet meer uit.

Ik kijk zelden of nooit gewone TV (afgeleerd tijdens een wereldreis), al mijn entertainment en info komt van het internet (dat bekijk ik dan wel via mijn TV), dus ik heb nooit 'digitaal' genomen tot wanhoop van de steeds drammeriger UPC-marketingdames. Een tijdje terug ging UPC bij ons ongevraagd (en gratis) digitale signalen op de analoge kabel erbij zetten.

Maar voor mij geen 'horizon' of 'mediabox'. Veel moderne TV's hebben gewoon DVB-C ingebouwd, zo ook mijn Panasonic Viera. Een beetje rommelen in de menu's en presto! Digitaal. En inderdaad, de zenders zagen er ineens een stuk beter uit. Fijn voor de oppas! Er hoeft dus helemaal geen kastje tussen! Tenminste zolang je tevreden bent met het - best uitgebreide - gratis pakket. Als je meer wilt heb je vast wel zo'n kastje nodig.

Maar zoals gezegd, ik kijk zeer zelden TV en ik haat onnodige kastjes. Dus ik ben helemaal blij...

Hombre

Hombre

28-09-2013 om 14:24

HD vs HD ready

Ik heb trouwens een HD TV (ik denk dat je niets anders meer kunt kopen) en mijn indruk is dat de stap van standaard (525 lijnen) naar HD-ready (720p lijnen) duidelijk merkbaar is. De stap van 720p naar 1080p (Full HD) merk ik persoonlijk weinig van. (42" TV, kijkafstand ca. 3m)

sleepy

sleepy

29-09-2013 om 03:34

Het verschil tussen wel of geen hd (allebei digitaal) is zeker merkbaar. Niet hd kijkend is ook mooi maar bij hd heb ik altijd medelijden met de acteurs als er weer een close-up kom, zo scherp. Schakel maar eens tussen de gewone zenders en de hd zenders. Ps: ik kijk net zo vaak geen hd hoor, simpelweg omdat ik het vergeet. Samsung led smart tv, 119cm (=52"?).

Auwereel

Auwereel

29-09-2013 om 21:39 Topicstarter

Digitale tv, hard disk en blu ray

Omdat vooral mijn dochter graag films kijkt zit ze al een poosje te bedelen om een blu ray speler.
Maar we hebben een dvd speler met harddisk.
Alleen... de dvd is ook niet digitaal, die zit op de scart. Ziet er dus net zo best uit als de analoge tv.
En we zijn dol op onze harddisk, we kijken zelden rechtstreeks.
Dus wat kunnen we nu het beste aanschaffen:
zo'n CI+ card
een hd recorder en dan ook nog 'n blu ray speler
of bestaat er een hd recorder met blu ray speler, ik zit al een uur te googelen maar kom er nog niet helemaal uit.
Op de ziggo site staan dus wel hd recorders waarmee je (als ik het goed begrijp) digitale tv ontvangt, maar dan moeten we ook nog eens investeren in een blu ray speler.
Tjonge, wat een uitzoekwerk en dat alleen maar omdat ik van dat stoffige bakbeest van een beeldbuis afwilde!

Auwereel

Auwereel

29-09-2013 om 21:42 Topicstarter

DVB-C

Ja mijn tv heeft DVB-C maar dan heb je toch ook een CAM-kaart nodig?

Hombre

Hombre

08-10-2013 om 13:00

Moedermop

"Ja mijn tv heeft DVB-C maar dan heb je toch ook een CAM-kaart nodig?"

Niet bij ons (standaard) UPC abonnement.

oud bakbeest tv

Wij hebben een oud bakbeest-tv. Die het overigens nog prima doet! Wij hebben ook een klein digitaal t.v.tje aan de andere kant van de kamer. Ons signaal is digitaal (mediabox upc) en het verschil is écht wel groot. De mediabox dat is een gratis service...tenminste voor ons. Toen was het nog gratis, tegenwoordig niet meer. Het kost ons geen cent meer dan het standaard abbonement dat analoge kijkers ook betalen. Was het niet gratis dan had ik er echt geen voordeel in gezien met die oude tv. Maar tóch is het overduidelijk met welk signaal we kijken. Ons oude analoge signaal is ook nog steeds te ontvangen en het verschil is écht enorm. Sommige kanalen ontvangen we wel analoog en niet digitaal. Dus we schakelen wel eens.
Kijken we echter analoog met die vrij nieuwe kleine digitale tv, dan is het écht drama. Sommige zenders zijn zelfs amper te herkennen als zender. Het is een en al (gekleurde) sneeuw.
In de kleine zit een soort kaart, die we erbij gekocht hebben, het signaal haalt ie van de mediabox dus geen abbonement erbij.
Dat we het analoge signaal nog ontvangen is wél belangrijk. Boven staan nog 2 tv's van de kinderen, ook ouderwetse en die hebben via de kabel nog steeds analoge tv. Zouden we overstappen compleet op digitaal zonder mediabox ertussen dan was de lol ons snel vergaan. Dat hebben de buren gehad en die moesten er upc kaarten bijkopen. 1 kaart is er nog extra bij en de rest moet je gewoon in het abbonement betalen. En daar zie ik echt het nut niet van in. Zoveel kijken die kinderen nu ook weer niet boven. Maar dat het kan is soms wel een uitkomst (visite waar ze niks aan vinden, ziek in bed etc.etc.).
Houd daar rekening mee, dat je weet voor je overstapt op wat dan ook hoeveel tv's erop kunnen. Meestal is het maar 1 tv en soms nog 1 extra. Wil je meer dan moet je daar gewoon maandelijks extra voor betalen.
En nog een conclusie. Op ouderwetse tv's ga je altijd vooruit qua beeldkwaliteit als je een digitaal abbonement hebt. Op gloednieuwe t.v.'s nog meer, maar de analoge kwaliteit is enorm beroerd slechter daarop. Daar heb je nog amper wat aan.
Overigens is die mediabox ook meteen een harddisk recorder. Wat we later willen zien nemen we dus gewoon op. Eigenlijk kijken wij grotendeels opgenomen uitzendingen. Je dvd met harddisk is dan dus overbodig geworden.
groeten albana

Hombre

Hombre

16-10-2013 om 10:44

Aantal TV's (beetje OT)

Toen we nog met z'n tweeen waren hadden we drie TV's in huis. Nu, met z'n drieeen hebben we er een! Zo blijft de mediaconsumptie nog een beetje onder controle.

Daarnaast hebben we natuurlijk nog een 4-tal 'phones en 'pads en 4 computers die ook allemaal filmpjes kunnen afspelen.

Wisten jullie dat je met de 'gemist' app op ios en android tegenwoordig ook gewoon 'live' TV 1, 2 en 3 kunt kijken? (zelfs in het buitenland)

Gaf me laatst in Parijs toch een beetje een kick dat je zomaar het 8 uur journaal live kunt kijken met alleen maar je smartphone. Dat was vroeger gewoon onogelijk...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2013 om 23:44

Margje

Doordat je het woord 'mediabox' gebruikt, vermoed ik dat je bij UPC zit en dan kun je tv en digitaal wel op een afstandbediening zetten. Het loont de moeite om dat eens uit te zoeken cq bij de klantenservice na te vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.