Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

bibi63

bibi63

08-09-2013 om 16:15

klein mobiel internet abo (5MB)

Vraagje: Ik gebruik eigenlijk helemaal geen internet op mijn mobiel (te klein scherm, niet handig, niet nodig enz). Het enige wat ik wel gebruik is Whats-app. Daarvoor gebruik ik thuis de Wifi verbinding. Helaas gaat dat niet altijd goed én ik kan buitenshuis niet ontvangen/verzenden. Dus ik dacht dan neem ik het kleinste internet abo, zodat ik daar geen last meer van heb. Dit is bij Telfort: 5MB, 5,00 p/md. So far so good. Maar........ nu ben ik binnen een week al door mijn MB's heen (met risico op een vette rekening, waar ik dus helemaal niet op zit te wachten en ook helemaal niet daadwerkelijk verbruik). Ik stuur/ontvang hooguit 10 berichtjes per week per Whats-app. Nu heb ik begrepen van iemand dat doordat je je telefoon op 'dataverkeer ingesteld' zet dat je mobiel constant op zoek is naar internet en dat dus verbruik oplevert. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Uiteraard kan ik dat 'dataverkeer' handmatig aan- en uitzetten. Maar dat vind ik nou niet echt handig én risico op vergeten en dan vervclgens met een vette rekening te zitten. Ik vind het ook heel raar, je neemt niet voor niets een kleine abo, met klein verbruik, dus dan moet het niet zo zijn dat je ondanks klein actief verbruik, je passief ineens in de kosten zit.
Wie weet meer, tips?
Gr. Bibi

Hombre

Hombre

08-09-2013 om 19:57

Info

Lastig om tips te geven als je niet eens zegt welke telefoon je hebt. Volgens mij kun je meestal aangeven dat achtergrond data uitwisseling uit moet. Misschien is het ook een idee om je itunes c.q. Google account informatie te wissen.

Op een Android telefoon kun je mooi zien welke app welk verbruik heeft gegenereerd en kun je achtergrond (meen ik) ook per app uitzetten.

Maar uiteindelijk is het waarsch. slimmer om een normaal data-abo te nemen. Een smartphone gebruikt nou eenmaal data...

bibi63

bibi63

08-09-2013 om 21:30

ja Hombre

Sorry: het is een Sony xperia (de kleinste en eenvoudigste variant). En nee, ik heb geen optie om data op de achtergrond uit te zetten. En nee, ik heb nooit apps gedownload (behalve Whats-app dus).
En verder: 'een smartphone gebruikt nou eenmaal data'. Hm, ik heb mijn mobiel (49 eurie) om te bellen en (voorheen) te sms'en. Nu dus Whats-app. En niet omdat dat van mij zonodig moet: sms volstaat voor mij prima, voor een paar euro per maand kan ik voldoende sms'en. Helaas willen/doen anderen dat niet meer wat als je toch een internet abo hebt, is whats-app gratis.... Maar ik ga toch echt geen 20/30 euro uitgeven voor een paar whatsapp berichtjes. En verder vraag ik mij uberhaupt af waarom zo'n kleine abo wordt verkocht als dat betekent dat je daar passief ruim overheen gaat...... Dat is er niet bij verteld.
Bibi

Hombre

Hombre

09-09-2013 om 08:04

Background

Ja, het is allemaal heel oneerlijk van die fabrikanten dat ze niet snappen dat jij alleen wilt whatsappen

Als je bij Settings onder Data usage kijkt zie je daar onderaan de pagina (tenminste op mijn Samsung android) een lijst van apps en wat ze allemaal verbruikt hebben in de afgelopen periode.

Kijk welke verantwoordelijk zijn voor je hoge dataverbruik en klik daarop, helemaal onderaan de app-pagina staat een optie 'restrict background data'. Voor Whatsapp doe je dat dus niet. Realiseer je wel dat als jij of een van je contacten leuke fotootjes verstuurt via Whatsapp (en wie doet dat nou niet?) je binnen een dag over de 5MB zit. Maar goed, je ziet vanzelf ook wat het aandeel van Whatsapp in je dataverbruik is.

Mijn telefoon staat op de Engelse taal ingesteld dus je zult de Nederlandse termen moeten substitueren.

Hombre

Hombre

09-09-2013 om 08:07

Alleen Wifi

Als je trouwens echt alleen whatsappt over wifi (ik herlas je startbericht nog even) dat moet je je dataverkeer gewoon helemaal uitzetten. Bij mij is dat de knop rechtsboven lang indrukken an dan 'Data Network Mode' disabelen. Dan verbruikt ie gegarandeerd geen data meer en werkt wifi wel gewoon.

Dalarna

Dalarna

09-09-2013 om 08:24

Hombre

Bibi heeft juist dat abo genomen om buitenshuis te kunnen whatsappen dus jouw laatste posting begrijp ik niet.

Hombre

Hombre

09-09-2013 om 09:48

Dalarna

Inderdaad, dan hou ik het bij mijn voorlaatste post

bibi63

bibi63

09-09-2013 om 21:25

Hombre

Ik heb nog eens verder gekeken op mn mobiel. Er staan wat dingen, maar daar staat achter een laag verbruik in de zin van 100kb of zo. Die zetten geen zoden aan de dijk. De browser wel, maar goed, als je Internet hebt op je mobiel ga je dat toch niet deleten.... Ook al gebruik ik het zelden of nooit, ik zou maar eens buitenshuis op de buienradar willen kijken.... daar heb ik dan toch een abo voor?
Maar goed, ik overweeg het abo dan maar weer te stoppen, want dit is niks. Toch vraag ik me af wat zo'n abo dan voor nut voor wie dan ook is. Het wordt verkocht, dus dan mag je toch aannemen dat je met minimaal verbruik daar meer uit komt. En niet na een paar dagen al bijna aan je limiet zit. Ik vind het gek.
Gr. Bibi

Hombre

Hombre

09-09-2013 om 21:37

Is het ook

Die limieten passen niet bij moderne telefoons. Voor in het buitenland heb ik een 30MB per dag voor 2 EUR per dag abo. Lijkt leuk, maar als je je navigatie aanzet zijn die megabytes binnen een paar uur op en dat wordt het 2 EUR per MB, dus onbetaalbaar.

Een foto is al snel 5 MB.

Maar goed binnenslands is het goed te doen met een 10GB/mnd datalimiet. Kost wat, maar dan heb je ook wat

Elinde

Elinde

10-09-2013 om 08:01

Hier

hebben man en zonen alledrie een prepaid-bundel van 5 euro per maand. Bij T-mobile en bij Simyo. Ze kunnen overal whatsappen en internetten tot 200Mb. En dat is, voor hen,ruim voldoende voor een maand. En je kunt dan ook niet over je bundel heen, want op=op bij prepaid.

bibi63

bibi63

10-09-2013 om 15:47

Elinde

Heeee, dat is interessant Elinde. Dan kan je dus veel meer, voor veel minder geld..... Dat ga ik eens bekijken. Moet ik dan nog ergens aan denken? Kan ik mn nummer behouden?
Gr. Bibi

Elinde

Elinde

10-09-2013 om 18:59

Bibi63

Volgens mij hebben verschillende providers wel zo'n prepaid-bundel. Je moet alleen wel goed zoeken op de site. Bij t-mobile hoef je alleen maar 'internet aan' naar een bepaald nummer te smsen. Het zijn gewone prepaid -telefoons, dus je zult jouw nummer wel gewoon over kunnen zetten. Even goed uitzoeken en je bespaart een hoop. Ik snap ook niet waarom veel mensen zo'n duur abo hebben. Een uitgebreidere prepaidbundel kost ook nog maar 9,95 euro.

lennest

lennest

16-09-2013 om 15:08

wifi spots

Wij zijn klant van Ziggo en maken nu gebruik van de wifispots, of liever gezegd: de wifi van een ander. Daardoor heb ik mijn internetabonnement kunnen minimaliseren. Met name voor de kinderen is dit een uitkomst want die appen wat af en als ze thuis of bij vrienden zijn, loggen ze in op de wifi daar. Is dat voor jou een optie? Dan heb je geen eigen internetabonnement meer nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.