Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Leah

Leah

17-02-2014 om 10:40

Kinderen en internetgedrag

Beste allemaal,

Het zal ons allemaal niet ontschoten zijn over het feit dat onze kinderen online best wat gevaren tegen kunnen komen. Het nieuws staat er vol van: pedofielen, cyber pesten, noem het maar op.

Ik kwam daarbij in een hevige discussie met mijn zus. Zij is lerares op de middelbare school. We discussieerde over wie er nou de meeste verantwoording draagt over het aanleren van online gedrag op het internet van onze kinderen.

Ik als ouder vindt dat de school hier in zich het meest moet bezig houden. Hun hebben de tools en kennis om onze kinderen te leren hoe je je moet gedragen op het internet en welke gevaren er zich schuilhouden.
Mijn zus was het hier absoluut niet mee eens. Zij vindt dat wij als ouders de verantwoording dragen omdat wij degene zijn die onze kinderen in hun vrijetijd moeten toezicht houden.

Ik vroeg me hoe jullie als ouders hier tegen over staan? Hebben jullie zelf struikelblokken met jullie kinderen en hun internet gedrag? Ben erg benieuwd!

Groetjes,
Leah

Labello

Labello

17-02-2014 om 10:58

riekt naar

een onderzoekje

Katniss

Katniss

17-02-2014 om 13:30

Hevige discussie?

Dat lijkt me niet nodig. Je hoeft er ook geen uren lestijd aan te besteden. Bij mijn dochter is het aan de orde gekomen bij het mentoruur, en thuis hebben we het er regelmatig over als het weer eens in het nieuws komt.

nou

Ik vind dat vooral een taak voor de ouders. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen dat ze dat op school wel behandelen allemaal en het dus liever bij mijzelf houden.
En mocht het dan op school ook aan de orde komen dan is dat alleen maar mooi meegenomen. Vooral omdat informatie meestal beter overkomt wanneer het uit verschillende bronnen komt.

Dalarna

Dalarna

17-02-2014 om 15:42

Beide

Beide zijn verantwoordelijk, elk op hun eigen manier.

Leah

Leah

18-02-2014 om 09:06

reactie labello

Labello, als je z'n opmerking maakt waarom reageer je niet meteen?
Ben ook benieuwd naar jou mening!

Bij mijn kinderen op school is helaas nooit wat besproken hierover. Ik vind dit zeer storend! Ze hoeven er zeker geen uren tijd aan te besteden maar een les of 1/2 is ook niet verkeerd.
Ik ben niet echt opgegroeit met internet en heb er eigenlijk ook niet heel veel mee. Heel veel verstand heb ik er dus niet van. Ik denk dat meerdere ouders dit het geval is... Daarom vind ik dat de scholen hier rekening mee moeten houden en hier dus verantwoording in moeten dragen.

Labello

Labello

18-02-2014 om 09:14

Leah

Dat klinkt als dat je nooit bij het voetbal van je kinderen wil kijken omdat je het spelletje niet snapt.
In deze tijd kun je je er niet achter verschuilen 'dat je er niet veel van snapt' als je wil dat je kinderen bepaald internetgedrag aanleren.
Naar aanleiding van wat je leest in de krant kun je al een eettafelgesprek hebben met je kinderen, daarvoor hoef je echt niet in de computers doorgeleerd te hebben.
Internetgedrag is vooral fatsoensregels en eigenlijk gelden die ook in het 'normale' leven, alleen op internet veel sterker en veel traceerbaarder.

Dalarna

Dalarna

19-02-2014 om 09:03

eens met labello

Dus je moet je kinderen wel los laten want je 'snapt er niet veel van'? Ik heb vanaf het begin het doel gesteld dat ik tot en met de brugklas mijn kinderen vóór wilde blijven op internet en dat is ook gelukt. Als ik een stelletje hackers had gehad had ik er wel wat meer moeite voor moeten doen maar alla... Kind wil hyves: ok dan ga ik kijken wat dat is, etc.

Voor mij

Is het absoluut mijn verantwoordelijkheid. Ze is thuis online, niet in de klas, en ik voed haar daarin op.
Loes

Leah

Leah

24-02-2014 om 12:13

En school dan?

Ja, ik neem mijn verantwoordelijkheid om meer te ontdekken online. Ik heb o.a. Facebook aangemaakt en probeer van mijn kinderen te leren.

Maar school dan? Vinden jullie niet dat hun ook de kinderen wat zouden moeten bij spijkeren? Ook op school zijn ze Online, het zou niet al te slim zijn om te denken dat ze daar niet met hun telefoontjes/computers bezig zijn. Is het niet voor een les, dan is het wel in de pauzes...

Hanne.

Hanne.

24-02-2014 om 13:34

beiden

Mijn kinderen zitten nog op de basisschool maar het lijkt mij een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Ik geef mijn kind een (basis) opvoeding veilig internetten maar ik verwacht dat als ze op school ies waarbij het belangrijk is dat je veilig kan internetten dat ze checken of kinderen die vaardigheden hebben.

Als je met kinderen gaat zwemmen vraag je ook of ze een zwemdiploma hebben.

Vanaf een bepaalde leeftijd mag je m.i ook aannemen dat kinderen die vaardigheden hebben. In de brugklas moeten ze m.i. in staat zijn veilig te kunnen surfen. Gebruik van facebook chatten ed vind ik de primaire verantwoordelijkheid van't thuisfront. Dat hoeven ze voor school niet te gebruiken neem ik aan.

Beiden

Ik vind het ook een verantwoordleijkheid van beide ouders. Installeer anders een code waarmee ze maar een uur online kunnen. Je kunt ook een filter instellen waarmee ze niet op bepaalde sites kunnen komen, dit werkt prima.
Steffen
http://www.artikellinkbuilding.nl

beide

Wij zijn zeker zelf mede-verantwoordelijk voor hun internet-opvoeding, maar ook op school hebben ze lessen gehad 'veilig internetten'! Heel goed, dus!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.