Alles Digitaal
Evelien
25-09-2015 om 08:57
Hoe kies je goede smartphone en abonnement?
Ik wil een smartphone kopen. Heb nu nog een oud ding.
Hoe kiezen jullie er een? Hoe pakken jullie het aan?
Ik zie door de bomen het bos niet.
Wat ik zoek:
- niet een hele grote/dikke
- redelijk wat geheugen voor foto's
- wil kunnen bellen, sms'en en whatsappen en natuurlijk internetten (niet alleen als er wifi is)
- wil niet een hele dure, maar hoeft ook niet per se een hele goedkope. I-Phone vind ik te duur.
Is het altijd handiger/goedkoper een losse telefoon te kopen en een los abonnement?
En ik ga misschien de komende maanden / half jaar, behoorlijk meer er mee bellen dan gebruikelijk (en dan in de periode erna), maar weet het niet precies. En weet dus niet precies hoeveel ik nodig heb. Nu bijv. 200 belminuten/sms dat over het algemeen (ruim) voldoende is, maar de komende maanden mogelijk niet.
Mikke
25-09-2015 om 09:52
De keuze
De keuze is reuze.
Bedenk eerst wat je wil: Android, iOS of Windows. Ze hebben alledrie hun voor- en nadelen. Windowsphone zijn relatief weinig apps voor, dus als je veel spelletjes of gebruiksprogramma's wil installeren zou ik die niet kiezen. Maar de telefoons en het OS zijn wel heel fijn. En vooral als je hem privé en zakelijk wilt gebruiken (en dat gescheiden wil houden). Android en iOS ontlopen elkaar niet zoveel. Behalve dat Android draait toestellen van verschillende fabrikanten (en dus ook verschillende kwaliteit) en iOS alleen op iPhones. Die heb je trouwens al vanaf 300 euro (iPhone 5c, MediaMarkt). Als je iets zoekt in die prijsklasse zou ik 'm zeker meenemen in je keuze.
Over het algemeen krijg je waar je voor betaalt: dure telefoons zijn sneller, hebben meer geheugen, 'n groter scherm, betere camera en blijven langer actueel. De grote merken leveren over het algemeen behoorlijke kwaliteit, maar er zijn ook wat 'nieuwe' grote merken, zoals Huawei, die goed kunnen meekomen.
Het allerbeste is om gewoon een keer zo'n telefoonzaak in te stappen (of bijv de MediaMarkt) en daar wat dingen vast te houden. Wat ik fijn vind (klein toestel, niet teveel poespas, hoeft niet superdegelijk) vindt een ander niks... Die wil juist een groot scherm, betere speakers of 'n selfiecamera . En dat geldt ook voor je abonnement.
Of een telefoon + los abonnement voordeliger is dan een pakket, hangt een beetje af van wat je wilt. Ik heb een pakket van KPN met iPhone 5c (32gb), onbeperkt bellen en 5GB internet, voor 35 euro per maand. Dat was toen ik het afsloot ruim voordeliger dan een losse telefoon en abonnement.
Een site waar wij een paar keer goed geslaagd zijn: studentmobiel.nl. Die hebben soms erg leuke aanbiedingen.
Katniss
25-09-2015 om 09:55
De beste telefoon
De beste telefoon, met de minste storingen en grootste gebruiksgemak is de iPhone. Ik zou dus alleen kijken voor het best passende abonnement en evt kijken of zelf de telefoon kopen en dan sim only abo goedkoper is.
Evelien
25-09-2015 om 10:08
Operating system/ gebruiksgemak
Ik wil in elk geval geen Windows telefoon, inderdaad omdat daar allerlei apps niet voor beschikbaar zijn.
Ook wil ik dat de kwaliteit van de foto's behoorlijk is (tenminste 5 a 7 M, maar dat zullen de meesten toch wel hebben tegenwoordig?
Katniss: dat gebruiksgemak: het is toch net wat je gewend bent?
Ik vind een I-Phone gewoon erg veel geld (kan het wel betalen, maar vind het gewoon erg veel geld).
Zijn er mensen met Android (wat ik dus op het oog heb) en kunnen die wat zeggen over gebruiksgemak? Is het nou echt zo ingewikkeld?
Paddington
25-09-2015 om 10:15
Ik heb voor mijn dochter
een Huawei Ascend P7 gekocht. Niet zo heel erg duur, maar er kan heel veel mee. Het draait op Android. Het is een puber, dus dat ding wordt echt heel veel gebruikt.
Voor mij was het even wennen (heb al jaren een Iphone), maar hij is makkelijk in het gebruik. Ze heeft trouwens een abonnement van Hollandsnieuwe. Bevalt prima.
Katniss
25-09-2015 om 10:19
Ja echt
Ik werk bij een overheidsonderdeel en een paar jaar geleden kregen we allemaal HTC's en Samsung vanwege de kosten. Was nooit prettig werken en na drie jaar zijn nagenoeg al die toestellen stuk, dus nu gaan we eindelijk iPhones krijgen. Ze hebben ervan geleerd Mijn dochter heeft een 4 jaar oude iPhone en die doet het nog prima. Kan alleen niet alle updates meer aan, maar wordt nog steeds intensief gebruikt. Mijn werk HTC gebruikte ik niet meer vanwege de traagheid en onwerkbaarheid. Ik heb hem nu ingeruild voor een Nokia die alleen kan bellen, dat zegt wel wat.
Anneque
25-09-2015 om 10:20
Altijd android
En ingewikkeld is het totáál niet. Heb ook niks tegen I-phones hoor, behalve de prijs. Maar de androids bevallen mij prima.
Ik zou een lijstje maken met je minimaal vereiste specs. Ik vind het zelf bijv. erg belangrijk dat de accu niet na een halve dag leeg is. Dan es op kieskeurig rondneuzen. Evt consumentenbond als je lid bent. Op de site van de tweakers word je ook vaak wijzer, die testen veel modellen. Vanzelf komen dan wel wat modellen/merken bovendrijven die je bevallen.
Inderdaad eens een keer alle modellen gaan vasthouden in de winkel, dan weet je wat lekker in de hand ligt.
Ik koop altijd een los toestel (momenteel Huawei, bevalt prima), met een simonly abo erbij. Probeer steeds het meest voordelige abo eruit te slepen, maar wil ook niet lang vastzitten. Heb nu een abo'tje bij Ben dat ik maandelijks kan opzeggen. Er zijn vaak acties, flink googelen loont.
Evelien
25-09-2015 om 11:33
Minimu speificaties
Dank voor al jullie reacties en tips.
Katniss, jouw ervaring en die van je dochter hoeven niet representatief te zijn. De I-Phone van mijn dochter (ruim 2,5 jaar) heeft al tijden kuren .
Anneque, goed punt om de minimum specificaties op te schrijven. De accuduur is inderdaad een goede! Had ik zelf nog niet aan gedacht.
Als iemand nog punten heeft waar ik aan kan denken: ze zijn welkom.
En ervaringen met Android toestellen (goed of slecht) hoor ik ook graag.
Ik wil geen I-Phone omdat ik ze erg duur vindt en het goede voorbeeld naar de kinderen wil geven dat ze niet per se een (dure) I-Phone hoeven te geven.
Als alleen I-phones goed waren, was het trouwens een ander verhaal geweest, maar dat is volgens mij niet zo.
Ik zal eens op die websites rondneuzen en bij winkels langs gaan. Moet me er maar even in verdiepen, terwijl ik er weinig tijden en niet zoveel zin in heb. Dus alle tips zijn nog welkom, waardoor ik wellicht gericht kan zoeken en vergelijken .
Evelien
25-09-2015 om 11:49
Mikke
"En vooral als je hem privé en zakelijk wilt gebruiken (en dat gescheiden wil houden)."
Hoe bedoel je dat? Kan je er 2 simkaarten in doen? Zowel je werk sim als je prive simkaart?
En kan je dan je prive simkaart inschakelen zodat ze niet zien wie je belt en wat je met internet opzoekt?
Maar wat dan als je internet met wifi? Is het dan wel zichtbaar?
mama2
25-09-2015 om 11:52
Android
Na jaren een Iphone gehad te hebben ben ik sinds 1,5 jaar over op Samsung. Om dezelfde reden eigenlijk als jij opgeeft, ik vind een Iphone belachelijk duur in bijbetaling. Doen we dus niet. Dus op naar de KPN (destijds Hi) en heb mij daar laten voorlichten. Qua merk verschil Samsung-Iphone heeft samsung veel meer opties en is gebruik vriendelijker. Nou vind ik dat laatste wat lastig, want dat is maar net wat je gewend bent. De eerste dagen was ik in staat dat ding door de ramen te gooien, maar wilde dat ook toen ik mijn 1e Iphone kreeg, kwestie van gewenning dus. Maar.....ik ben om. Voor mij geen Iphone meer. Android heeft vele malen meer apps gratis, terwijl mijn man of zoontje hiervoor zou moeten betalen bij Ihone. De foto's op het toestel die ik heb (samsung Galaxy4S) zijn vele malen scherper dan met de Iphone en het toestel heeft echt meer opties. Nog 15 dagen en ik mag naar de winkel voor een nieuwe, op naar de Samsung 6edge
Tip, als je alles van KPN hebt is het slim je mb ook bij KPN af te nemen. Je krijgt namelijk dan een veerdubbelaar erop. Ik heb een abonnement met 100 belminuten en "krijg" er dus 200. Hetzelfde geld voor Mb's.
Evelien
25-09-2015 om 12:02
mama2
"Tip, als je alles van KPN hebt is het slim je mb ook bij KPN af te nemen. "
Wat bedoel je met "alles"? De telefoon gekocht bij KPN en ook je abonnement voor bellen en sms?
En bedoel je dan dat je dan dus ook je mb bij KPN afneemt?
Jamie
25-09-2015 om 13:34
ook geen iphone
Voor de iphone betaal je een groot deel naam en daar pas ik voor. Verder zijn ze zoveel duurder dat je net zo goed twee androids kan kopen mocht dat nodig zijn.
Ik heb een Huawei (gewonnen) en er wordt gezegd dat ze nog al eens uitvallen en dat herken ik wel (ik heb hem al twee jaar) maar als dat het is en dat voor (toen) 100 euro dan ben ik al snel klaar. Verder is het een perfect ding en ik geloof niet dat ze nu zoveel ingewikkelder zijn dan iphone maar goed zo'n ding heb ik nooit in handen gehad.
De spelletjes die ik speel zijn nooit van dat type dat het echt vreselijk is als dat ding eens uitvalt en wie weet ligt het aan de verbinding? Ik zit vaak in die ruimte die het verst af ligt van de wifi.
Ik zou nooit een pakket kopen maar altijd een simkaart los.
Krullevaar
25-09-2015 om 13:45
iphone/samsung
Ik had vroeger een Samsung Galaxy S nogwat. Beviel prima, behalve dat de batterij snel leeg was. Toen overgestapt op een iPhone en dat is toch wel een flinke verbetering. Maar daar hangt idd een prijskaartje aan. Levensduur is wel langer dan een Samsung want die was op na 2 jaar en mijn iPhone gaat nu nog een ronde extra mee met een sim only abonnementje.
Kijk idd op studentmobiel voor leuke aanbiedingen. En verder, kies niet de hele goedkope oude Androids want die kunnen nieuwe apps niet aan. Let goed op welke versie van Android het draait en zorg dat je een recente versie krijgt.
Verder: als je een ipad of macbook hebt is het ook wel fijner om een iphone te hebben, ook i.v.m. synchronisatie van mail/foto's etc. Maar misschien heb je wel een Samsung tablet thuis en dan is Android weer beter.
vlinder72
25-09-2015 om 14:48
Samsung
Ik heb zelf een Samsung note 2. Kinderen hebben een Samsung S4 mini. Ze hadden eerst een Samsung Galaxy Young maar die was te langzaam en de wifi haperde te vaak. Ik gebruik die telefoon nu als zakelijke telefoon.
Mijn voorkeur zou nu uit gaan naar de Samsung S4/S5 of S6. In mini of reguliere variant. Allemaal fijne telefoons.
Leen13
25-09-2015 om 15:11
Alcatel
Beste prijs kwaliteit verhouding. Een Android en de beste voor selfies, extra fotokwaliteit.
Lijkt ook wel of die dingen steeds goedkoper worden. Mijn kinderen betaalden nog 99,- euro voor een handzaam ding, nu al voor minder te krijgen.
Ook een Alcatel met duosim. Als ik het goed begrijp is dat mogelijk om zakelijk en prive te combineren.
http://www.cnet.com/products/alcatel-onetouch-go-play/#p=alcatel-onetouch-go-play
Valbestendiger geval.Met lange batterijduur.
Deze kende ik nog niet en ik zie hier geen prijs, maar dat lijkt me wel een kandidaat.
Overigens is het ook verstandig om er een hoesje bij te doen, vallen is niet altijd te voorkomen en gelukkig loopt het vaak goed af.
tofu
25-09-2015 om 17:46
Samsung liefhebber
Ik ben ontzettend tevreden over de Samsung S5. Altijd Samsung gehad, fijne telefoons maar nu de S5 vind ik helemaal goed om de geweldige fotokwaliteit. Foto's vaak niet te onderscheiden van mijn spiegelreflexcamera-foto's. Voor mij belangrijk, voor jou misschien niet. Ik heb weinig belminuten en sms (150 volgens mij) omdat ik meestal met wifi bel via whatsapp. 500 mb om dezelfde reden, meestal wifi. Ik betaal 30 euro voor abo+gsm voor 2 jaar. Online afsluiten scheelt heel veel. Ben een fervent gsm-gebruiker dus moet snel gaan
Karin*
28-09-2015 om 22:17
sony en LG
Zoon heeft een LG en dochter een sony experia Z3.
Ze hadden hiervoor allebei een andere sony. Hun ervaring is dat de telefoon na een paar jaar de oude-mobielen-ziekte"krijgt waardoor hij steeds langzamer wordt. Schijnt iets te maken te hebben met dingen die je eropzet en later weer afhaalt maar altijd rommel achterlaten.
Ze hebben allebei een abonnement van ongeveer 20 euro bij TMobile met 2 of 3 G en 120 belminuten.
Ze zijn allebei erg tevreden.
Paddington
29-09-2015 om 07:50
Ik heb jaren Iphone
gehad. De laatste twee behoorlijke problemen met de homebutton gehad. Nu een Samsung aangeschaft. Ik ben benieuwd. Mijn dochter heeft een Huawei, waar ze erg tevreden over is. Ze zei gisteren, ja mam, maar ik moet wel om de twee dagen opladen. Mijn Iphone hangt elke dag aan de oplader en soms wel twee keer per dag.
Ik krijg morgen mijn Samsung ik ben erg benieuwd hoe die mij gaat bevallen.
Tijgeroog
29-09-2015 om 08:46
Vallen?
En elke telefoon kan er het beste tegen als je 'm laat vallen?
Paddington
29-09-2015 om 08:52
Daar zijn goede hoesjes voor
Ik heb zelf altijd graag een hoesje van Otterbox. Die zijn wat duurder, maar heel erg goed. Mijn Ipad 1 is al heel vaak gevallen, zelfs buiten op straat. Dankzij de Otterbox is de Ipad nu nog steeds helemaal goed.
Fransien
29-09-2015 om 09:16
Archos bij Bart Smit of Kruidvat
Dual sim android telefoon. Ik heb hem voor zo'n 100 euro bij het Kruidvat gekocht maar ik zag hem vorige week voor 80 euro bij de Bart Smit.
Zoveel draai ik er niet op, buienradar, ns.nl, dat soort apps, qua geheugen heb ik er een kaartje bij gezet, anders was het wel heel weinig, maar hij bevalt prima en kan rustig twee dagen mee zonder dat ik hem moet opladen.
Kaboutertje
29-09-2015 om 23:43
Telefoon
Ik heb zelf een iphone 6, man een Huawei van 300€ waar hij zeer tevreden mee is.
Puber van 14 heeft een iphone 5S en zal binnenkort mijn iphone 6 krijgen als ik de nieuwe 6S krijg via mijn werk. Andere bijna puber van 11 heeft nog geen telefoon maar ik denk dat ik hem de 5S van de oudste geef.
Kortom zou ik je een iphone aanraden maar ivm de prijs zou ik voor een huawei gaan
Anneke
30-09-2015 om 14:03
alles heeft een prijs
Ja klopt maar de goedkope Samsungs zijn ook een stuk sneller verouderd/traag/etc. Datzelfde geldt voor de Huawei's en andere merken.
De ene Huawei/Samsung/etc is de andere niet.
Charis
30-09-2015 om 19:35
Updates
Houd er ook rekening mee dat de ondersteuning voor goedkope Android-toestellen soms al na een of twee jaar ophoudt. Dan kun je dus niet meer de nieuwste versie van het besturingssysteem installeren. Verouderde software vormt een beveiligingsrisico en betekent dat je niet meer alle apps kunt draaien.
Vogel
05-10-2015 om 08:29
Vervangbare batterij
Ik heb zelf een Fairphone, eem "groene" telefoon waarbij veel zelf valt te repareren en vervangen. Zo ver wil niet iedereen gaan, maar zelf een batterij kunnen vervangen lijkt me altijd handig. Teruglopende batterijduur is een grote ergernis, als je voor een tientje een nieuwe batterij kunt kopen gaat je telefoon weer jaren mee.
lennest
10-10-2015 om 14:24
welke telefoon?
De allernieuwste telefoons zijn ook de duurste telefoons. Ik heb een iPhone 5 gekocht toen de 6 al uit was, scheelde aanzienlijk in de prijs. Zoon heeft nu Samsung S5 gekocht, is al weer een stuk goedkoper dan toen die net uit was. Op het werk heeft een aantal collega's een Samsung S4 of S4 mini, dan zit je zo rond 200-250 euro. Maar waarom probeer je niet een goedkope smartphone? Daar ben ik zelf ook ooit mee begonnen, gewoon om te kijken wat ik fijn vind, belangrijk vind, hoe zit het met de batterij, doe ik er trouwens wel veel mee? Bellen? Spelletjes? Appen? Mailen? Dan weet je ook beter wat je wilt.
Ik was vorige week bij MediaMarkt met zoon (voor zijn nieuwe telefoon) en daar werd een Motorola aangeprezen. Was idd niet zo duur, maar zoon wilde die echt niet: op zijn school wil je niet gezien worden met een Motorola
Als je wat geheugen wilt, moet je er wel even op letten of je een geheugenkaartje erin kunt plaatsen met genoeg gb's. Bij de iPhone kan dat niet, de meeste Android telefoons wel, maar niet iedere telefoon kan zomaar een kaartje van 128 gb aan. In de Samsung S4 mini bijvoorbeeld kun je max 16 gb erbij doen, bij de S5 wel 128 gb. En dan moet je ook nog eens letten op het interne geheugen van zo'n telefoon. 8 gb is echt te weinig; niet alle apps kun je op de geheugenkaart zetten, wel foto's en zo.
Vergelijk ook eens de kosten van een simlock vrije telefoon met een combi van telefoon met abonnement. Vaak is een simlock vrije telefoon goedkoper. Bovendien als je met een klein bel- of data abonnement start, kun je altijd opgraden, dat is soms lastiger dan met een combi waar je snel twee jaar aan vast zit. Ik zit al jaren bij Youfone, KPN-netwerk maar dan stukken goedkoper. De andere mobiele netwerken hebben wij ons een slechter bereik: KPN is gewoon het beste, maar ik geloof ook meteen het duurste. Telfort maakt ook gebruik van het KPN netwerk. Ook iets om aan te denken.
Wat betreft het opladen van de telefoon: iedere dag, soms ook onderweg, maar gelukkig bestaan er vandaag de dag ook een powerbank, erg handig en voor een tientje heb je er een waarmee je je telefoon 1 keer kunt opladen. Succes met je zoektocht!
karelk
16-05-2016 om 22:57
De juiste smartphone met abonnement kiezen
Je kan je persoonlijke voorkeur instellen bij [reclame verwijderd door forumbeheer] en dan vind je gelijk de beste aanbieding die bij je past.
Zo heb ik ook mijn nieuwe Motorola online gevonden. Ik ben er zeer tevreden mee.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.