Alles Digitaal
Anneque
20-06-2016 om 19:45
Hoe bewaren jullie je wachtwoorden?
Mijn truecrypt-app is verschwunden, in denk nadat ik gedoe met Windows 10 heb gehad. Het is sowieso nogal verouderd geloof ik.
Wat is een veilige en gebruiksvriendelijke manier om je wachtwoorden op te slaan? En ja, ik ken het Geheugenpaleis, en nee, ik ga ze niet uit mijn hoofd leren
Anneque
20-06-2016 om 20:16
Het zijn er
zo'n 250, en ik verzin de meest idiote wachtwoorden. Eigenlijk zijn het wachtzinnetjes.
Fictief voorbeeld: 1Kg@NaaR$g00L ("ik ga naar school", wat een ww bij een online cursus zou kunnen zijn).
Dat is me te foutgevoelig om uit mijn hoofd te leren, maar bovenal: te veel werk
Lente
20-06-2016 om 20:25
Ik gebruik blur
Werkt tegen ongewenste advertenties en onthoudt wachtwoorden.
Maar dan moet je ze wel een eerste keer gebruiken. Anders kan die ze niet onthouden.
Vesper Lynd
20-06-2016 om 21:28
250?
Ik kom niet verder dan een stuk of 10. Waar heb je 250 wachtwoorden voor nodig?!
Voor niet heel vertrouwelijke zaken (webwinkels e.d.) gebruik ik dezelfde. De rest staat gewoon in een documentje op mijn pc.
wil40
20-06-2016 om 21:41
Gewoon in een boekje.
Ik gebruik heel veel hetzelfde wachtwoord, voor onbelangrijke dingen zoals air miles en facebook enzo.
Alleen voor internetbankieren gebruik ik wat aparters.
Ook staan al mijn wachtwoorden, behalve weer de bank, in een notitieboekje. Handig voor als ik morgen dood ben, anders leef ik nog jaren door op internet.
Stickertje
20-06-2016 om 21:42
uit mijn hoofd
Man heeft systeem bedacht dat makkelijk te onthouden is. Een hoofdletter een cijfer en nog wat andere letters. Zo ken ik zelfs de wachtwoorden van de kinderen voor bepaalde sites. Die enkele site die je een wachtwoord geeft moet ik wel echt onthouden maar dat zijn er maar 3.
Puck
20-06-2016 om 21:56
keepass
Hoe je aan 250 wachtwoorden komt? Gewoon voor iedere webwinkel en website een ander wachtwoord zodat het minder makkelijk te kraken is Vesper lynd. Wel zo veilig.
Wij hebben keepass en dat bevalt heel goed. Die kan je ook zelf wachtwoorden laten genereren zodat t nog moeilijker te hacken is als je op een website aankopen doet bijv. JE hoeft slechts 1 hoofdwachtwoord te onthouden. Ook de kinderen hebben hun eigen gedeelte op keepass. Wij als ouders kunnen daarbij wel hun wachtwoorden zien, maar zij kunnen niet onze wachtwoorden zien. Keepass is er als mobiele app en als programmaatje voor op je computer/laptop. Keepass kan ook al die ingewikkelde wachtwoorden zelf voor je intoetsen zodat je niets hoeft over te typen (met kans op foutjes)
triva
20-06-2016 om 22:52
Je kunt voor al die webwinkels gewoon iets invoeren, als je er nog eens in moet vraag je gewoon je ww op via je emailadres.
Je kunt ook vaak hetzelfde ww gebruiken als je iets toevoegt zoals bijv de meest voorkomende kleur in het logo van die website of het huisnummer van het contactadres of iets dergelijks.
Ik gebruik ook vaak bijv een woord waarbij ik de eerste letter met een hoofdletter schrijf en dan de eerste letters van de volgende lettergrepen met een kleine. Kan ook met de naam van de website te maken hebben en dan dus weer die toevoeging van die kleur (desnoods de laatste letter).
Voor deze website zou je dan OdOlROOD kunnen gebruiken en dan heb je vaak nog een cijfer nodig en dan zou je de 18 kunnen nemen omdat de R van Rood de 18de letter is van het alfabet.
Makke
20-06-2016 om 23:39
hier
Ik gebruik 1 wachtwoord met een aantal variaties. Voor de diverse accounts die je wel eens moet aanmaken wissel ik dan weer van email met hetzelfde wachtwoord of andersom. De combi's staan voor de helft opgeschreven in een documentje, zodat nog niemand er iets mee kan behalve ikzelf.
Anneque
21-06-2016 om 07:37
Idd
Ik gebruik voor iedere website een uniek ww. Op zich is de methode-Triva handig, maar dan nog krijg ik dat niet in mijn hoofd hoor.
Zo in de loop der jaren verzamel je dan heel wat ww: winkels, overheidsinstanties, banken, fora, sites voor de kinderen etc etc.
Sinds kort gebuirk ik Blur idd, maar niet voor elke site. Durf ik toch niet aan. Dus ik ga keepass eens proberen.
Anneque
21-06-2016 om 07:38
Lente (totaal ot)
Ben jij toevallig de Lente van héél lang geleden, die down under woont?
Triva
21-06-2016 om 08:39
anneque
Zoals ik al zei: waarom onthouden, je vraagt het ww gewoon op van sites waar je niet wekelijks komt.
Puck
22-06-2016 om 10:03
Ja precies Anneque
Iedere keer een wachtwoord opvragen en dan weer bevestigen e.d. vind ik idd ook een gedoe. Daarbij: wij hebben diverse e-mail-adressen die we door elkaar gebruiken en dan weet ik echt niet meer welke webwinkel welk e-mail-adres heeft. Of man maakt account aan en ik gebruik het later en dan kan ik in keepass alle gegevens zo opvragen,
Egel
22-06-2016 om 15:15
1Password
Ik heb van mijn werk 1Password gekregen. Via dropbox synchroniseert het overal: op mijn werk, mobiel en thuis. Ik hoef dus maar 1 hoofdwachtwoord te onthouden (in de praktijk weet ik er natuurlijk wel meer). 1Password kan natuurlijk ook zelf passwords genereren als ik dat wil - heel soms wil ik dat.
Je kunt vanuit dat programma direct inloggen (klik dubbel en hij gaat naar de website en vult meteen je gebruikersnaam/wachtwoord in), of alleen even in het programma'tje kijken wat ook alweer het wachtwoord was.
In het programma kan ik ook apart notities maken. Bijvoorbeeld wat bij ons ASN-doosje waar je mee kunt betalen ook alweer het inlognummer was. Die weet ik wel voor mezelf en voor mijn man, maar niet voor onze kinderen, dus handig dat ik die notities kan maken.
We hebben best veel passwords (ik denk geen 250 maar wel veel meer dan 10): facebook, OO, ASN-bank, paar OV-chip-accounts, creditcard, diverse webwinkels, de mobiele-telefoonmaatschappij, enzovoort. En voor de kinderen ook nog wat.
Emmawee
25-07-2016 om 00:39
Formule
Ik gebruik een vaste formule. Zoiets als: netnummer ouderlijk huis of een variatie, letters postcode, @ of # en dan de eerste drie letters van de site die ik bezoek.
Ik denk dat het redelijk veilig is.
Groeten, Maw.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.