Alles Digitaal
Tink
14-07-2016 om 10:00
heel veel actieve apps, en eigenwijze wifi
Misschien wel een hele blonde vraag maar ik stel hem toch maar. Mijn man en ik hebben sinds kort een nieuwe telefoon, een Samsung Galaxy J3. Prima ding, niks mis mee, maar 1 ding krijgen we maar niet eraf: er blijken steeds heel veel apps actief, die we niet zelf hebben opgestart. Dat vreet batterijen dus daar willen we vanaf, maar hoe?
Af en toe komt er een melding via Avast, dat zie ik dan als ik dat menuutje aan de bovenkant 'naar beneden trek' (geen idee hoe ik het anders moet noemen) en dan zijn er bv 12 apps actief. Google Chrome, Gmail, de agenda (die standaard op de telefoon zit), etc., terwijl ik de meeste daarvan nog nooit gebruikt heb, óf na gebruik heb afgesloten. Ik laat ze dan allemaal afsluiten, en 10 minuten later blijken er wéér 7 actief.
Hoe kan dit en hoe kom ik daar vanaf? Je zou toch denken dat alleen de apps die je zélf start, zoals Whatsapp bijvoorbeeld, actief zijn. En dat uit, ook echt uit is. Ik sluit elke app af via de knop linksonder, dus niet alleen door op de home toets te klikken. Dan zou hij echt uit moeten zijn, want als ik na alles afsluiten die knop linksonder nog eens gebruik, krijg ik de melding 'geen recent gebruikte apps'.
In de instellingen kan ik er niks over vinden.
En vraag 2. Wij hebben nog steeds een prepaid sim dus doen alles via wifi. Als we bv in de auto stappen en dus een tijdje wifiloos zullen zijn, zetten we de wifi uit, ook via dat menuutje bovenaan (ook dat spaart batterij). 's Nachts dito. Maar daar luistert de telefoon niet naar, want als je dan even later kijkt staat wifi gewoon weer aan.
Ik dacht het op te lossen door 's nachts de vliegtuigstand te gebruiken, bij mij lijkt dat te werken maar mijn man zag vanmorgen dat ondanks dat hij de vliegtuigstand had gebruikt, de wifi tóch weer aan stond.
Rara??
Heel leuk die slimme apparaatjes, maar ik ben toch graag zelf de baas
Ad Hombre
14-07-2016 om 12:41
Actief is betrekkelijk
Dat een app in de lijst staat wil nog niet zeggen dat hij ook werkelijk actief is, dus volgens mij moet je je daar niet teveel aan gelegen laten liggen.
Dat het irritant is dat je bij je telefoon zoveel ongevraagde rommel geinstalleerd krijgt is inderdaad waar. Wat dat betreft kun je het beste een Google Nexus telefoon kopen. Daar staat alleen Android op, zoals het bedoeld is.
Christel
14-07-2016 om 12:48
Ik herken het wel
op mijn telefoon staat vaak "dropbox herstartte 18 keer de laatste 5 minuten", terwijl ik dan niks met dropbox gedaan heb.
Ik heb, op advies van mijn zoon, de app clean master geïnstalleerd. Eén keer per dag gooi ik alle rommel er even af. Werkt prima.
Ad Hombre
14-07-2016 om 12:55
Christel
"Ik heb, op advies van mijn zoon, de app clean master geïnstalleerd. Eén keer per dag gooi ik alle rommel er even af. Werkt prima."
Placebo effect waarschijnlijk...
Je hebt het gevoel dat je er iets aan doet, maar eigenlijk maak je het alleen maar erger:
Ad Hombre
14-07-2016 om 12:56
Christel's dropbox
"op mijn telefoon staat vaak "dropbox herstartte 18 keer de laatste 5 minuten", terwijl ik dan niks met dropbox gedaan heb."
Uninstall dropbox?
Tink
14-07-2016 om 17:36
zoiets
... heb ik ook gedaan. Cleanmaster had ik op mijn oude telefoon, was er niet erg tevreden over maar dat kan ook komen omdat die telefoon serieus bejaard was
Nu zit er Avast op, die blijkt ook een opschoon-app te hebben en hij waarschuwt dus voor actieve apps. Elke keer als ik zo'n melding zie laat ik hem alles afsluiten.
Klopt van die ongevraagde rommel. Sommige dingen zijn vast handig maar van andere vraag ik me dat sterk af.
Helena
14-07-2016 om 23:16
Verversen
Vraag niet hoe ik het heb gedaan, maar ik heb het uitgezet dat op mijn android-tel de mail steeds wordt binnengehaald. Alleen als ik de app open en op t scherm van boven naar beneden veeg gaat hij mail binnenhalen.
Dat zou al schelen. Misschien kan je dat bij andere programma's ook instellen.
Helena
14-07-2016 om 23:20
En wifi
Ik keek net even op mijn ipad en bij de wifi staat een mogelijkheid om hem altijd automatisch naar beschikbare of bekende wifi-netwerken te laten zoeken en verbinding te maken. Dat heb ik uit staan.
Zou dat helpen?
Tink
16-07-2016 om 00:39
Helena
Ik heb het nog even nagekeken maar zoals ik al dacht: hij staat op 'alleen scannen als wifi aan is'. Dat wist ik ook wel, het gaat me om iets anders: ik zet de wifi *uit* maar hij gaat vanzelf weer op *aan*. Eigenwijze telefoon en ik ben graag zelf de eigenwijste
Zelfs het weer-appje op de hoofdpagina ververst pas als ik erop klik, niet vanzelf dus. Alles luistert keurig naar mij behalve die wifi
En verder ga ik er maar vanuit dat zoals Ad Hombre zegt, het wel losloopt met die zogenaamd actieve apps. Als ik via de knop linksonder apps afsluit, staat die hele lijst er niet bij dus waarom zouden die actief zijn. Het zijn ook geen dingen die ik ooit heb gebruikt dus ze hoeven zichzelf ook niet te verversen of nieuwe gegevens op te halen oid.
Ad Hombre
16-07-2016 om 08:35
Tink
Op mijn Samsung zit ook nog een sync instelling. Volgens mij regelt die de synchronisatie van je apps, ophalen van mail, agenda e.d. Als je het notificatie menu opent, swipe down, zie je rechtsboven -bij mij- een icoon met blokjes. Als je die aanklikt zie je hem.
Ik zet dat uit in het buitenland al heb ik tegenwoordig een 1gb buitenland bundel. Wat die wifi betreft heb ik geen idee.
Marie
16-07-2016 om 09:38
Instellingen apps
Je kunt bij de apps zelf ook vanalles instellen. Bijvoorbeeld hoe je meldingen wilt ontvangen en hoe vaak.
Bijvoorbeeld whattsapp, facebook en mail.
Dat moet je dus per app apart instellen.
Verder kun je in rij met apps aangeven of je ze gedwongen wilt stoppen. Anders. Blijven ze geheugen (en dus stroom) gebruiken. App van Hunkemoller bijvoorbeeld.
Ad Hombre
16-07-2016 om 11:53
Marie
"Je kunt bij de apps zelf ook vanalles instellen. Bijvoorbeeld hoe je meldingen wilt ontvangen en hoe vaak.
Bijvoorbeeld whattsapp, facebook en mail."
Inderdaad, of bij de verschillende bijbehorende accounts.
"Dat moet je dus per app apart instellen."
Corectie: Dat *kun* je bij sommige apps (ook) apart instellen.
"Blijven ze geheugen (en dus stroom) gebruiken."
Dat is dus een onzinconclusie. Dat geheugen is toch wel in gebruik. Is het niet voor die app dan wel voor een andere of als cache. En als het niet in gebruik was gebruikte het precies evenveel stroom.
Wat echt stroom gebruikt in je telefoon is:
- radio ontvangers (w.o. GPS, bluetooth) en zenders (netwerkverkeer!)
- Het scherm
- De processor
- Schrijven of lezen van/naar flash of SD kaartjes
http://www.techlicious.com/tip/how-to-make-your-android-battery-last-longer/
Marie
16-07-2016 om 12:23
Bepaalde spellen
Ben erachter gekomen dat bepaalde spellen beter wel handmatig gestopt moeten worden, anders is batterij zomaar leeg.
Horsehaven en Landleven en Sims bijvoorbeeld.
Cachegeheugen maak ik ook geregeld leeg.
Merel
17-07-2016 om 18:25
's nachts op vliegtuigstand
Dat helpt vast ook.
Ik krijg mijn tablet nooit ' uit genoeg' en gebruik nu dit foefje. Batterij blijft vol
Stenna
24-07-2016 om 11:19
geen expert
dus waarschijnlijk zeg ik ook hier en daar onzin (Ad), maar het lijkt op het probleem dat mijn zoon heeft mijn zijn foon. Hij heeft precies dezelfde (merk en model) als man en ik, maar wij hebben die problemen niet. Bij hem gaan ook wifi en netwerken ongecontroleerd aan. Daarom denk ik dat het facebook is die dat doet. Man en ik hebben dat nl niet, zoon wel op telefoon en gebruikt het intensief.
Verder is bekend (op geek sies) dat skype op je telefoon rare oncontroleerbare dingen doet, "spioneert" en altijd actief blijft zonder dat je het weet, en zo internettegoed vreet. Ik heb t gedeinstalleerd, skype wel op m'n laptop. Die is beter beschermd en beter controleerbaar.
Tot slot heb ik een app genaamd AutoSync geinstalleerd waarmee je het automatisch syncen in een keer voor (bijna?) alle apps kunt instellen (keuze: alleen indien wifi, alleen indien external power, alleen indien allebei, of helemaal niet dwz alleen manuel syncen).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.