Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

anti

anti

01-09-2014 om 09:32

facebook voor puber

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2014 om 09:29

anti

Anti, jouw naam zegt het al: je bent tegen.

Maar het lijkt er eerlijk gezegd op dat je niet precies weet waarom je tegen bent. Ik lees in ieder geval allerlei argumenten die gewoon niet juist zijn. Je bent dus tegen, heel erg tegen zelfs, maar baseert je op onjuistheden. Je hebt voor jezelf blijkbaar besloten dat je Facebook als een Groot Gevaar moet zien, en weigert om daar met een realistische blik naar te kijken.
Ik zou zeggen: verdiep je er nu eens in, en heb daarnaast gewoon een beetje vertrouwen. Welk risico gaat jouw dochter volgens jou lopen door een account aan te maken, deze alleen open te zetten voor vrienden (want ja, dat kan), en daar misschien een keer (maar misschien ook helemaal niet) een berichtje op te plaatsen. Waar ben je nu zo bang voor?
Je laat angst regeren. Maar het is de klassieke valkuil: het is angst voor het onbekende. Je denkt namelijk wel dat je weet waar je het over hebt, maar uit jouw berichten maak ik op dat je geen idee hebt.

Je hebt gelijk dat bij opvoeden ook verbieden hoort. Maar als je al iets wil verbieden, doe dat dan op basis van echte argumenten, niet op basis van onwetendheid.

anti

anti

02-09-2014 om 10:26

ijsvogeltje

Je hebt gelijk dat ik alle ins -en outs niet weet, want ik heb geen facebook. Kan je me zeggen welke van mijn argumenten niet kloppen? Een groot gevaar, nee een gevaar , ja en ik denk dat veel mensen dat niet zien.

Even OT... Als je 20 jaar geleden de straat op was gelopen en al je zielenroerselen met vrienden van vrienden was gaan delen, had je een "klap van de molen stempel" gekregen en nu is dat voor velen de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat er ook nog wel weer een weg terug komt. Als er maar voldoende schandalen à la icloud komen gaan mensen zich misschien weer realiseren dat het verstandig kan zijn om je privacy in eigen hand te houden.

Ik zal haar eens vragen welke van haar vrienden gebruik maken van facebook, waarvoor zij het wil gebruiken en welke afspraken we kunnen maken.

Angela67

Angela67

02-09-2014 om 11:27

ik ben net zo anti

lucerna, ik had al meer postings gepost.
ik ben net zo anti als anti
dus daar gaat het niet om. ik heb een slapend facebook account met slechts 1 doel (en dat ook pas sinds 3 maanden). Het gaat om die dochter die al 15 is. Daar moet je iets op verzinnen met haar.
Gewoon verbieden en anti zijn helpt haar niet verder in haar leven
Tenminste ik neem aan dat anti in staat is om op volwassen wijze met haar te communiceren over anti's bezwaren en inzichten die zij als volwassene heeft ervaren. Daarmee kan ze haar dochter helpen.
Niet met stomweg verbieden.
gr Angela

Lucerna

Lucerna

02-09-2014 om 12:12

Angela

Ik denk dat we er ongeveer hetzelfde in staan. Dat je ook niet enthousiast vóór bent, had ik al begrepen Neemt niet weg dat zo veel mensen (en met name ook tieners) totaal niet in de gaten hebben dat je zelf het product bent. En ik vind het bezwaarlijk dat Facebook daar zelf niet duidelijker over is. Gewoon schermen met hoe leuk het wel is en hoeveel mensen je wel kunt bevrienden en hoe ontiegelijk graaaatis het wel is en blijft.

Ook ik ga niet verbieden bij een kind van 15. Maar ik zal wel met de pest in mijn lijf een slapend account gaan aanmaken als mijn kinderen op facebook willen.

Facebook fan

Facebook fan

02-09-2014 om 14:49

allemaal facebook

Ons hele gezin zit op facebook. Facebook is voor ons communicatie met onze vrienden/familie etc. Het is bijzonder leuk contact te houden met familieleden die je niet zo vaak ziet/spreekt, vooral met oudere jeugd die overal door het land studeren en de familie in Engeland en Canada ook niet te vergeten; zo veel leuke filmpjes en foto's. Ik heb er ook foto's op staan; van de vakanties, van verjaardagen, van bijzondere gelegenheden, maar ook van de taarten die ik samen met mijn dochter heb gebakken, heel veel leuke dingen. Dat doen onze kinderen ook. We hebben hen geleerd dat je geen domme dingen op facebook moet zetten omdat je dat na jaren nog kan achtervolgen. We hebben ook uitgelegd wat, in onze ogen, domme dingen zijn. We kijken mee want we zijn elkaars vrienden.
Waar we vorig jaar ook facebook voor hebben gebruikt, was toen oma in het ziekenhuis lag. We hebben een besloten groep aangemaakt van allemaal ooms/tantes/neven/nichten en plaatsten daar de berichten en foto's van oma op, dat deden niet alleen wij, maar de rest ook van de familie ook. Het resultaat? Een prachtig document van de laatste weken van oma; we zagen wie er geweest was, wat er overlegd was met de verpleging, alle mooie kaarten, heel veel selfies met oma, facebook is dan zo'n waardevol geschenk! Kijk Anti, dat is ook mogelijk en dan is facebook prachtig!

Tink

Tink

03-09-2014 om 14:27

wat mij ergert

... naast de andere bezwaren die o.a. Lucerna en Angela al duidelijk maken, is dat je er bij steeds meer bedrijven e.d. al niet meer mee kunt doen als je geen Facebook hebt. Schrijf in via Facebook. Doe mee via Facebook.
Helaas, ik heb geen Facebook en kan dus niet meedoen. Gelukkig vond ik het tot nu toe nooit belangrijk genoeg, anders had ik al wel een account aangemaakt.
Dit met die schoolberichten is ook weer zoiets. Daar zijn prima andere kanalen voor (Magister bijvoorbeeld), dus waarom moet zo'n docent FB verplicht stellen?

Ik vertrouw FB qua privacy voor geen meter. Je kunt zelf de boel nog zo goed dicht timmeren, als een van jouw FBvrienden dat niet heeft gedaan, dan staan je foto's voor je het weet alsnog all over the internet. En daar houd ik niet van.
Dat voorbeeld met die rijbewijzen vind ik trouwens ook behoorlijk afschrikwekkend, en daarnaast natuurlijk onwijs dom van degene die zulke foto's plaatst.

Mijn oudste is volwassen, die heeft wel FB. Als nummer 2 er ook aan wil beginnen (tot nu toe nul interesse, gelukkig) dan mag dat, en dan zal ik wellicht net als Lucerna grommend een slapende account aanmaken. Dat heb ik destijds met Hyves ook gedaan, om een oogje in het zeil te houden. (Terecht, zo is gebleken.)
En uiteraard een gesprekje vooraf met kindlief om duidelijk te maken wat verstandig is op sites als FB en wat niet.

bibi63

bibi63

03-09-2014 om 14:33

wat mij juist opvalt

is dat FB juist helemaal niet zo populair is c.q. veel gebruikt wordt door pubers. Na hyves, vonden ze zich ondertussen 'te groot' voor, hebben velen wel een account aangemaakt op FB maar doen er zelden of niets mee. Ze chatten (1 op 1 of in een groepsaccount) via Whatsapp, dat heel veel. Foto's via Instragram, maar FB, nee. Hier wordt heel wat gechat en gedaan onder vrienden en schoolgenoten, maar nauwelijks FB dus.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.