Alles Digitaal
IngridT
28-05-2013 om 13:31
E reader...whaaaah!! wat nu?
We gaan deze zomer naar Amerika op vakantie, dus ik kan geen 15 boeken meeslepen. Maar ik wil wel lezen. Dus ik heb op mijn verjaardag een e reader gevraagd, en gekregen. Het is een Kobo Glo. Uitstekende recensies.
Nu ligt ie me al een ruime maand aan te staren.
Achtergrondinfo:
eigenlijk wil ik helemaal geen e reader. Als ik mooie boeken ga lezen op dat ding wil ik ze daarna ook van papier hebben om in de kast te zetten. maar om alle boeken nou dubbel te kopen....
En illegaal via vrienden stickjes met duizenden boeken scoren wil ik ook niet. Ik lees best veel, maar kies altijd met zorg wat ik lees. En ik heb helemaal geen zin om oeverloos door zo'n illegaal stickje te scrollen op jacht naar iets dat wel Ok is of zo.
Ik heb ook al wat geneusd op sites waar legaal gratis boeken te lees zijn (Gutenberg project, en nog wel een paar) maar da's natuurlijk voornamelijk oude klassiekers. Maar misschien moet ik me daar in de vakanties dan maar tot beperken.
En dan nog de practicalities...
ik lees eigenlijk voor 90 % engels. waar koop ik e boeken?? Amazon heeft (GRRRR vond ik te laat uit) een eigen kindle systeem. daar heb ik dus niks aan. Op welke sites koop je boeken? Of ga je naar de lokale boekhandel? Er zijn ook nog eens tig verschillende formats. En dan moet ik ook nog eens gaan kiezen of ik al die boeken op mijn e reader ga zetten of op mijn comouter (las ergens dat calibre een goed systeem was om je e boeken op je pc te managen).
Whaaah... het duizelt me eigenlijk een beetje. En omdat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om er heeel veel tijd aan te besteden draai ik er steeds maar omheen. Maar ik moet over 7 weken het ding wel aan de praat hebben & georganiseerd & met voldoende boeken erop.
Wie van jullie heeft een e reader? Hoe doen jullie het? En bevalt het? Kunnen jullie echt wennen aan boeken lezen van een scherm? En dat de boekenkast nooit meer voller wordt? (de echte boekenkast, bedoel ik..)
Ik hoor graag ervaringsverhalen!!
Ingrid
Lis@
28-05-2013 om 13:47
Ik wil niet anders meer
Ik heb er 1 van sony met hoes en lampje er in. Ik wil niet anders meer. Je kunt een groter lettertype nemen, wat voor mij heel handig is. Ook is hij erg licht in gewicht en kan ik alle standjes lezen Ook op het strand is het super, altijd scherp beeld. Nee het is geen echt boek maar zoooooo handig! Ik heb hem altijd in mijn tas zitten dus een verloren uurtje en ik lees Dat doe je niet snel met een dik boek.
Goed, wij hebben zo'n 8000 boeken gedownload via een nieuwsgroep. Ik heb er geen verstand van verder, mijn man doet dat altijd.
Soms koop ik ook een gewoon boek omdat ik die gewoon wil hebben, maar onze boekenkast puilt nu wel uit. Dus al met al vind ik het een ideale uitvinding. Ook met reizen is het ideaal.
Temet
28-05-2013 om 14:32
Waar te koop?
E-boeken zijn vziw te koop via bol.com en ook bijvoorbeeld via Selexyz. Maar vast nog op veel meer plaatsen. Er is leven buiten Amazon
Groeten,
Temet
Karin*
28-05-2013 om 14:50
Heb er een, maar...
ik heb er vorig jaar een gekocht voor de vakantie. Maar ik vind gewone boeken veel prettiger lezen, maar ja, die zijn volumineus en zwaar.
ik heb ook de sony. Ik zoek eerst titels in de bieb uit voor de vakantie, en kijk dan of ze te krijgen zijn als e book.
margje van dijk
28-05-2013 om 16:27
Ik ben nog niet in het e-readertijdperk aangeland, maar ik voel helemaal met je mee, IngridT.
Ik ben blij dat jij het nu even uitzoekt, dan kan ik mooi van je profiteren als ik over een paar jaar ook zo ver ben.
Veel succes met dit zoekproces
Margje
Annet
28-05-2013 om 18:50
Ik ben heel tevreden met mijn reader
Ik heb veel boeken op mijn pc staan. Calibre heb ik wel maar gebruik ik niet.
Ik selecteer boeken door hier de boekendraadjes te volgen. De genoemde titels zoek ik op (meestal heb ik de helft), die kopieer ik naar een apart mapje. Vlak voor een vakantie of i.d. kopieer ik het mapje naar de reader. De reader zorgt ervoor dat ik nieuwe boeken ga proberen, puur op aanbevelen van anderen. Soms zijn het succesnummers, soms stop ik na tien pagina's. Ik leer zo wel meer kennen dan ik anders bij de bieb zou lenen.
Informatieve boeken vind ik ook leuk om te selecteren. Niet dat ik die allemaal lees, wel stukjes.
Er bestaat trouwens ook een verzameling Engelstalige ebooks, ik geloof zo'n 4.000 stuks.
Het lezen op de reader vond ik heel snel wennen (binnen een week of zo). Ik zet inderdaad het lettertype groter (hoef ik geen leesbril en niet te turen). Zelf lees ik liever in de breedte van de reader, dat kun je gewoon instellen.
Ik wil mijn reader nooit meer kwijt. Ik word er elke vakantie blij van!
Anneke
28-05-2013 om 19:04
Maar...
Waar vind je die eboeken dan. Ik wil er best een bedragje voor betalen maar ik vertik het om 15 euro voor een digibestandje te betalen ipv 20 euro voor het echte boek. Kun je digitaal lenen bij de bieb?
IngridT
28-05-2013 om 21:13
Eigenlijk...
zou ik het liefst een paar euro meer betalen voor een echt boek, en dan het e-book er 'gratis' en om mijn part maar eenmalig een paar weken toegankelijk bij krijgen. Of zoiets. Dat lijkt me ideaal. maar het bestaat niet volgens mij.
Maar ik lees uit de reacties dat de meningen en manieren van aanpak nogal verdeeld zijn.
overigens margje...mijn eerste blunder met mijn e reader...Kobo (het merk) heeft een ook een
eigen shop, waarop ik via mijn reader direct boeken kan kopen. Dat wilde ik natuurlijk meteen uitproberen. na enig geworstel lukte het me om uit de 'standaard' nederlandse boekwinkel in de internationele shop te komen. Ik besloot (stond al even op mijn lijstje) om 1q84 van murakami te scoren. makkie!!
Trots liet ik mijn gezinsgenoten zien dat ik mijn eerste boek had gedownload. Op naar pagina 1.....was het de SPAANSE versie! Whaaaaahh!!!! Weg eerste 10 euro. Heb ik weer, dat ik volstrekt taalneutrale titel uitzoek als aankoopprimeur....
pfff. Geen wonder dat ik even koudwatervrees heb.
Tijgeroog
28-05-2013 om 22:29
Bookos
Bij bookos.org kun je elke dag een paar boeken gratis downloaden, daar kun je ook vooral veel Engelse boeken vinden.
Ik hou ook wel van echte boeken voor in m'n boekenkast, maar afgelopen week heb ik er toch een heel stel uit moeten halen omdat m'n nieuwste kookboeken er echt niet meer bij pasten. (de boekenkast is redelijk groot) En romans lees ik meestal toch maar een keer.
Voor ik een e-reader had, haalde ik bijna al m'n boeken in de bibliotheek, dus wat dat betreft is er niet zoveel veranderd. En ik vind een echt boek mooi om naar te kijken enzo, vooral een oud boek, maar als ik aan het lezen ben gaat het toch om het verhaal en mis ik het helemaal niet dat het anders vasthoudt en bladert.
Tihama
28-05-2013 om 22:39
Haha
Onze bieb heeft een systeem voor lenen met DRM erop, maar dan kan ik max 2 boeken per 4 weken lezen. Tussentijds inleveren gaat niet....
Bovendien zijn er erg weinig titels.
Ik heb inmiddels mijn eigen variant gevonden voor 'semi'-legaal lezen: ik heb een immense berg boeken gedownload. Na de vakantie zoek ik uit welke boeken ik gelezen heb. Die boeken leen ik dan op de bieb, zodat netjes de lenersvergoeding meegerekend wordt. De boeken lever ik dan even later meteen weer in
Ik heb ook series boeken gedownload waarvan ik de exemplaren al in de kast heb staan. Dat zijn dan boeken die zoon nog wil lezen en op die manier spaart het flink koffer ruimte uit. Op dezelfde manier hebben we strips op de laptop: de gebonden albums van de stripseries staan in de kast, maar op vakantie lezen ze die op de laptop of I-pad.
Vorig jaar was onze eerste vakantie volledig zonder boeken. Man haalde elke dag onze krant via de abonneewebsite binnen en las hem op de e-reader. Dochter las Harry Potter (boeken staan hier in de kast) op de I-pad, zoon las klassieke Gutenbergs (oa Flatland) en ik las de rest
We hebben trouwens wel 2 e-readers, I-pad en verschillende smartphones om te lezen, want anders werkt het nog niet.
Dat scheelde ons 2 kratten met boeken meesjouwen.
Ik heb overigens wel genoten van Gutenberg. Er zitten vooral de echte klassiekers, dus best de moeite waard.
Het is overigens wel ontzettend moeilijk om mezelf te bedwingen om toch geen boeken te kopen. Ik hou nog steeds graag boeken in handen.
Tihama
Kaaskopje
28-05-2013 om 23:03
Ik heb een kobo e-reader
En ik ben er heel erg blij mee. Ik vind het heerlijk lezen. Maar wat voor mij wel een nadeel is, is dat ik er in de slaapkamer nog steeds niet mee uit de voeten kan, omdat het scherm verlicht moet worden om goed te kunnen lezen. Daar zijn wel mogelijkheden voor, zoals beschermhoesjes waar een lampje in is verwerkt. Of gewoon een goede leeslamp en betere ogen dan de mijne
Als je eenmaal een e-reader hebt en je laat dat zo her en der vallen, dan heb je binnen no time een pakket boeken tot je beschikking waar je nog járen mee voort kunt. Ik kan er via mijn schoonzus bijvoorbeeld heel veel krijgen.
Sukran
29-05-2013 om 04:24
Kindle
De oudere versie, wel 3G en wifi, maar geen kleurenscherm. Met hoesje gekocht waar lampje bij zit om ook 's avonds te kunnen lezen. We kopen nog steeds boeken (vooral voor zoon) omdat bladeren zo fijn is, en niets gaat boven de geur van een nieuw boek, maar op reis gaat de Kindle mee. Voordeel van Kindle vind ik dat als je een sample download, dit een behoorlijke sample is en geen klein stukje, zodat je een goed idee krijgt hoe het boek is. Miste bij Lord of the Rings het papier voor de kaarten en overzichten. Verder kun je sinds kort boeken uitlenen aan een ander die ook een Kindle heeft. Weliswaar voor maar twee weken, maar het kan. Er zijn al behoorlijk wat biebs die uitlenen via ereaders. Alles bij elkaar vind ik het fijn om te hebben maar kan niet helemaal zonder papieren boeken!
rosa
29-05-2013 om 11:07
Ook tevreden, maar
Ik ben heel blij met mijn e-reader. Deze gebruik ik alleen in de vakantie en ja dat is nou eenmaal verschrikkelijk handig. Op vakantie in Amerika heb ik 'm overigens nauwelijks gebruikt, want 1) daar wordt je gelukkig omgeven door Engelstalige boeken, itt Frankrijk, en 2) wij zijn er twee keer op vakantie geweest en die vakanties waren goed gepland en gericht op veel zien en doen en daarom was er minder tijd om te lezen.
Waak er inderdaad voor om je e-reader vol te dumpen. Eerst zeker weten of je het wilt lezen. Het navigeren door menu's en even een boek inkijken of het wat is kost veel meer tijd dan met een echt boek of online. Maar mijn e-reader is al wat ouder, misschien is dit al verbeterd.
rosa
29-05-2013 om 11:16
Wij hebben ook 3 e-readers voor 4 personen (1 leest minder graag). Maar ik koop nog graag echte boeken, sommige wil je toch gewoon in de kast hebben.
O ja, en in de auto onderweg in Amerika hadden onze kinderen vaak een schermverbod (geen reader, gameboy etc): vrijwel overal was uit het raam kijken prachtig dus dat hoort erbij.
Vera*
29-05-2013 om 13:45
Tijgeroog
Bedankt voor de tip van bookos.org.
Ik heb een ander deel van Nancy E. Turner gedownload. Ik weet alleen nog niet of dit het deel is dat komt ná These are my words.
margje van dijk
29-05-2013 om 14:33
Vera (o.t.)
Eerst komt Sarah's Quilt, en het derde deel is The Star Garden.
Margje
lennest
30-05-2013 om 22:28
Hier een kobo
Ik heb een tablet en een Kobo glo en ik ben er heel blij mee! Ik heb een illegaal stickie gekregen, driekwart heb ik weg gegooid, de rest heb ik gelezen of ga het nog lezen. Ik koop nu ook e-books, dure en goedkope boeken. De boekenkast is vol, daar kan niets meer bij en boeken wegdoen, komt niet voor in mijn woordenboek. Op vakantie met zon is een e-book fijner dan een tablet, omdat de e-ink leest als een gewoon boek. Het is even wennen, maar ik wil niet anders!
Shonagh43
31-05-2013 om 00:04
En ik doe het zo.
Ik heb nu 1,5 jaar een Kindle en vind het DE aankoop van 2012. Ik maak dankbaar gebruik van alle stickies en files die me worden aangeboden, die staan allemaal op mijn laptop( en als backup op de PC) Ik noteer titels/ schrijvers die ik tegenkom in OOL boekendraadjes, boekenbijlagen van kranten, tips van mensen in een notitieboekje en als ik tijd en zin heb kijk ik of ik die in mijn e-bieb heb. Dan installeer ik ze in Cailbre, waar je vaak ook meteen een beschrijving kunt lezen. Ik Calibre staan nu zo'n 500 boeken en op mijn Kindle zo'n 40. Als ik ze gelezen heb gooi ik ze van mijn Kindle en geef in Calibre aan dat ik ze gelezen heb.
Ik reis met de trein ( 2 x 15 min) naar m'n werk, even Kindle uit de tas, heerlijk. Op vakantie met de caravan, met de boot of met het vliegtuig, ideaal ! En ook gewoon thuis vind ik het erg prettig. Enige nadeel, ik kan het in bed lezen nu heeeel lang volhouden :o)
Merel
31-05-2013 om 18:57
Lennest
Lennest, heb jij een stickje voor de Kobo? Een vriendin van mij heeft een kobo en zou ook wel wat boeken extra willen (ze koopt al heel veel boeken,maar een paar extra zou altijd fijn zijn) kan jij me vertellen hoe ze daaraan kan komen, en hoe je dat op je Kobo zet?
lennest
02-06-2013 om 22:03
Usb-stick
De usb-stick heb ik via-via gekregen, ik vermoed dat niet alles legaal is: zo staan er boeken op die officieel niet als e-book te verkrijgen zijn. Het plaatsen van boeken op de Kobo glo (andere Kobo's weet ik niet) is heel gemakkelijk. Je sluit de Kobo aan op de pc, gaat met verkenner naar de plek van je boeken (harde schijf, cd-rom of usb-stick), je selecteert de boeken, kopieert ze naar de kobo en via het programma van de kobo synchroniseren, afkoppelen, bij laten werken (gaat automatisch) en lezen maar. Het lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet.
Bij sommige e-readers kun je alleen maar boeken toevoegen via Adobe Digital Editions, maar dat hoeft bij de Kobo niet. Via dit programma kun je trouwens ook boeken lezen op de pc.
Overigens: ik deel alle boeken met praktisch iedereen die ik ken. Gekocht of niet. Anderen doen dat ook met mij: voor wat, hoort wat. En denk je eens in: 3.000 boeken kost je ca 3GB aan ruimte!