Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

e reader voor bibliotheekboeken

wie heeft een goede e-reader voor bibliotheekboeken die nog te koop is?

Ik heb een link van de bieb waar de e readers op staan maar vele zijn niet te koop.
http://blogs.adobe.com/digitalpublishing/supported-devices

Bij Kobo zijn de meningen heel sterk over verdeeld als ik op de consumentenbond en kieskeurig site lees, de kwaliteit naar een tijd is vaak slecht.

Sony PRS T2 is te koop maar volgens de lijst niet geschikt voor bieb boeken en volgens kieskeurig reviews ook niet.

Sony PRS T1 zou wel geschikt zijn, maar die is niet meer te koop.

Ik heb zo verschillende merken gecontroleerd maar heb nog geen type gevonden wat leverbaar is, dus graag hoor ik van iemand die praktijk ervaring heeft.

Puck

Puck

19-02-2014 om 23:03

Kobo

Ik heb mijn Kobo e-reader nu ruim 2 jaar en ben er uitermate tevreden over. Ik zie ook geen verslechtering van kwaliteit. Wat zou er na verloop van tijd slecht worden aan de kwaliteit? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar zijn niet alle e-readers geschikt voor biebboeken? Die zullen toch ook in een gangbaar format aangeboden worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-02-2014 om 23:37

Oude link

Volgens mij is de link van je bieb gewoon verouderd. Voor zover ik weet moet er voor de biebboeken digital editions van Adobe op staan, of gezet kunnen worden. Dat is op vrijwel alle ereaders het geval (met uitzondering van kindle en Apple, denk ik) Andere term die daarvoor gebruikt wordt is Adobe ID, en DRM. Als dat soort dingen erbij staan kun je er vanuit gaan dat je er biebboeken op kunt lezen.
En vriendin van me heeft net een kobo glo gekocht, en leest daar ook biebboeken op.

Zelf had ik een Sony prs t1, maar hiervan is onlangs, na ruim 1,5 jaar, de accu overleden. Binnen de garantie, en volgens mij hebben ze m bij de reparatiedienst kwijt gemaakt, dus ik krijg al m'n geld terug en ben nu ook op zoek naar iets nieuws. Opzich ben ik tevreden over de Sony, een andere vriendin doet er al drie jaar mee, maar ik wil er graag een met schermverlichting,dus het gaat nu een kobo worden. De glo of de auro, ik weet nog niet welke. Ze zijn allebei mooi, maar ik ben bang dat mij handen wat te klein zijn om de auro vast te houden. Dus dat ga ik nog even met die van m'n moeder uitproberen.

Minthe

Minthe

19-02-2014 om 23:46

Tijgeroog

Ik heb de Kobo Aura 6", die is kleiner, lichter en dunner dan de Aura HD (het scherm is net zo groot als de Kobo Glo en Touch), maar heeft wel verlichting. Ik ben er erg tevreden over!

lennest

lennest

20-02-2014 om 10:55

Kobo glo

Ik heb een Kobo glo en ben er erg tevreden over. Wordt hier dagelijks gebruikt, gaat overal mee naar toe, ik lees ook heel erg veel. De kobo is wat kleiner dan de Sony omdat er bij de glo geen knoppen op het apparaat zitten, alles werkt via het aanraken van het scherm en daar heb ik in het begin wel aan moeten wennen; het werkt namelijk net even anders dan de tablet. Een keer een heftige restart moeten doen en daarna alles opnieuw moeten installeren, maar voor de rest werkt het allemaal prima.
Ik had mijn abonnement op de bieb opgezegd omdat ik via via heel veel e-boeken kreeg, maar overweeg nu weer lid te worden nu er e-boeken te leen zijn. Ik vind een e-reader echt ideaal!
Oh ja, boeken kopen via de Kobo-site zou ik niet doen. Je kunt het boek namelijk alleen lezen op je eigen Kobo-apparaat en niet overzetten naar bijv. een tablet. Dat kan wel met de boeken die je bijv. via Bol.com koopt.

evenzo

evenzo

21-02-2014 om 17:29 Topicstarter

reactie

Bedankt voor jullie reacties, ik ga het met de gegevens die ik van jullie heb gekregen na vragen bij de bieb. Het leek me al raar dat er geen modellen op staan die nu te koop zijn.
goed om te lezen dat de kobo glo goed bevalt, dan zal ik daar verder naar kijken.

Kobo

Ik heb mijn Kobo'tje nu ook ruim 2 jaar en ben er verschrikkelijk blij mee! Accuduur, kwaliteit, helderheid, navigatie, alles vind ik heel goed. Dus, als je mijn (bescheiden) mening vraagt, goede keuze!

Lilaa

Lilaa

04-03-2014 om 11:16

Vraag over Kobo

Glo of Aura: hoe lang kun je ermee vooruit als de accu volledig is opgeladen?

Lilaa

Lilaa

04-03-2014 om 11:41

Kun je met de Kobo Aura/Glo boeken uit de bieb downloaden? Die staat nl niet in de lijst, en de aanduiding DRM zie ik er nergens bij staan.

Minthe

Minthe

04-03-2014 om 12:02

Lilaa

Als je Googlet op Kobo en Adobe eBook DRM zie je dat ze dat ondersteunen. Er zijn ook bibliotheken die Kobo wel in het lijstje hebben staan. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. De software op de Touch en Aura zijn in de basis het zelfde.

Volledig opgeladen gaat mijn Aura 6" zomaar 'n paar weken mee (ik lees elke dag ongeveer 'n half uur). De verlichting staat altijd aan (op 1%) en WiFi heb ik standaard uit.

Lynna

Lynna

04-03-2014 om 22:24

Waarom Glo en geen Aura HD?

Ik lees met belangstelling mee, wil ook graag een e-reader. Wat vinden jullie van de Aura HD?

Tijgeroog

Tijgeroog

04-03-2014 om 22:53

Lynna

Ik heb inmiddels een glo aangeschaft, en die een paar dagen terug naast de en aura HD van m'n moeder gehouden. Voor mij waren de voordelen van de glo dat hij een paar tientjes goedkoper is, en wat kleiner, wat ik prettiger vind met vasthouden. Maar je kunt, zoals Minthe mij vertelde, ook een gewone aura krijgen, en die is net zo groot als de glo. Maar nog steeds die paar tientjes duurder dan de glo, en wat zwaarder.
De verlichting van de aura is iets mooier, net iets egaler, maar dat verschil zie je alleen als je ze naast elkaar houdt. En op de aura kun je solitaire spelen en op mijn glo niet, maar dat mis ik niet. De gewone aura heeft bovendien een helemaal glazen scherm, zoals bij een iPad of een smartphone, de glo en de aura HD hebben een rand om het scherm. Ik weet niet wat in de praktijk prettiger is.

Voor mij was het prijsverschil wel doorslaggevend, ik vond het kwaliteitsverschil te klein om er zo veel meer voor te betalen.

Lilaa

Lilaa

06-03-2014 om 09:38

Nog een vraag over de Glo

Ik weet inmiddels dat de Aura en Glo resp de nummer 1 en 2 zijn uit een test van de Consumentenbond. Maar bij de Glo (die ik overweeg te kopen) staat als minpunt dat het aanraakscherm niet altijd even goed reageert. Dat lijkt me eerlijk gezegd bloedirritant. heeft iemand die ervaring of valt het mee? En is het een capacitief scherm? Zal wel toch?

Minthe

Minthe

06-03-2014 om 13:39

Dat was een van de problemen die ik had met de Touch, dat het scherm niet altijd goed reageerde. Na de laatste firmware-update is dat probleem eigenlijk (vrijwel) helemaal opgelost. Of dat voor de Glo ook geldt weet ik niet.

De aanraaktechniek heb ik me eigenlijk niet in verdiept.. vind ik voor 'n ereader niet zo belangrijk. Bij de Touch en Glo maken ze volgens mij gebruik van infrarood (niet capacitief of resistief dus). Toen ik een pleister op mijn vinger had kwam ik er achter dat de Aura 6" wel eens een capacitief scherm zou kunnen hebben Maar goed, geen idee dus verder.

En ja, het ontbreken van een rand rondom het scherm zie ik als een groot voordeel... De Aura 6" is sowieso sneller, scherper en beter dan m'n Touch. En hij refresht ook veel beter.

Lynna

Lynna

07-03-2014 om 08:12

Gister Aura gekocht

Ik heb gister een Aura gekocht. Ik twijfelde eigenlijk tussen de HD en de Glo. Maar de HD vond ik te zwaar en de Glo liep in 2 winkels waar ik gekeken heb telkens vast. De verkoper in de BCC die er veel van wist was ook helemaal klaar met de Glo.

Nu zien uit te vinden hoe ik bibliotheekboeken erop kan downloaden. Boeken vanaf mijn computer zijn er heel eenvoudig op te zetten. En gebruiken jullie ook Reading Life? Ik vind de combinatie met Facebook niet zo geweldi.

Minthe

Minthe

07-03-2014 om 08:18

Reading Life

Ik gebruik Reading Life niet. Mijn Kobo is verder ook niet geregistreerd of gekoppeld en WiFi staat bovendien standaard uit. Het enige programma wat ik gebruik is Calibre, dat is wel superhandig. Biebboeken heb ik verder (ook) geen ervaring mee.

lennest

lennest

09-03-2014 om 19:27

kieskeurig test

Vandaag kreeg ik een mail van Kieskeurig met een test van de beste e-readers, voor iedereen die overweegt er een te kopen een aanrader?

Lilaa

Lilaa

10-03-2014 om 09:09

Lennest

Dat is idd interessant. Bij de consumentenbond kwamen de Kobo Aura en Glo als beste uit de bus. Welke bij Kieskeurig? Ik kan de test niet vinden.

neteret mut

neteret mut

11-03-2014 om 21:00

sony

ik heb een oude sony (prs 300), tweede hands gekocht en die deed het bij ons ook alweer jaren maar nu toch wat lastiger (sneller leeg, heel langzaam na opladen enz) Nu een nieuwe erbij, opnieuw een sony (prs t2n) Bevalt mij prima

lennest

lennest

12-03-2014 om 14:05

Lilaa

Even letterlijk gekopieerd uit m'n mail:

Top 5 e-readers

Kobo AURA HD
Sony PRS-T3
Kobo Aura
Kobo Glo
Sony PRS-T3S

en via de site van Kieskeurig: http://www.kieskeurig.nl/e-reader/beste. Dit is op basis van het aantal reviews.

Succes!

Thursday Next

Thursday Next

12-03-2014 om 14:27

benieuwd (ot)

Ik heb een Kobo Glo, die bevalt me prima.
De brightness van het lampje heb ik op 1 % staan, en dat is licht genoeg om goed te kunnen lezen. Als die op 100% staat lijkt het wel een hoogtezon zo fel! Hebben de andere Kobo-Glo-bezitters dat ook?

Lilaa

Lilaa

12-03-2014 om 15:03

Lennest

Bedankt
Ik ga vrijwel zeker voor de Kobo Aura; heb ze van de week irl bekeken en die lag het fijnst in de hand. Ik wil graag verlichting, dus de Sony valt voor mij sowieso af.

maan.

maan.

21-03-2014 om 11:12

ook een kobo

hier ook een kobo, weet niet welke. bevalt prima als leesvoer!! qua bestandsbeheer wel minder enthousiast maar misschien ben ik daarin een pietje-precies.

btw -ik had afgelopen winter via vakantiebieb (app) willen lezen; bleek dus alleen op m'n cracky tablet te kunnen! was niet over te zetten op de ereader dus na één boek ben ik ermee gestopt. jammer, want verder heel positief.

Maaike

Maaike

21-03-2014 om 23:57

@Thursday Next

Ik heb ook een Kobo Glo, omdat ik een e-reader met verlicht beeldscherm wilde.
's Nachts als ik niet kan slapen en mijn man niet wakker wil maken met mijn licht, staat hij op 1% en dat is dan licht genoeg om te kunnen lezen. Dan is 100% veel te schel.
Maar overdag als ik lees, zet ik soms ook het licht aan en dan is 100% (of bijv. 80%) wel prettig.

Lezer

Lezer

27-03-2014 om 09:33

Welke kleur zwart/ bruin of wit is fijner (minder opvallend) tij

Ik ga ook voor de Coba aura hd. Twijfel nog ver de kleur. Wil vooral dat het niet opvalt tijdens het lezen? Iemand een idee?

Minthe

Minthe

27-03-2014 om 14:11

Zwart

Ik vind een zwarte/donkere rand om het scherm het fijnst, wit zou ik niet meer willen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.