Alles Digitaal
MerelR
29-08-2016 om 09:38
E-book doorgeven.
Regelmatig koop ik een E-book bij een bekende webshop en tegenwoordig heb ik ook een abonnement op een webshop waarbij ik maandelijks 10 boeken krijg. In deze boeken staat een zichtbaar en onzichtbaar watermerk zodat duidelijk is dat deze van mij zijn en dat in geval van doorgeven men kan achterhalen van wie de boeken oorspronkelijk zijn. Maar wat kan men juridisch gezien hier mee? Toen ik nog gewone boeken las leende ik die ook uit, waarom zou ik een E-book niet mogen uitlenen? Mijn vraag: welk gevaar loop ik door mijn E-books door te sturen naar vriendinnen?
MerelR
29-08-2016 om 16:01
Kwijt
En opeens was mijn nieuw geopende topic kwijt. Blijkt hij zo maar te zijn verplaatst zonder berichtje hierover in de categorie waar ik 'm in eerste instantie had gezet. Jammer.
Illegaaltje
30-08-2016 om 09:04
gelukkig weer gevonden.
Meestal staat er idd bij dat een draadje verplaatst is. Gelukkig heb je m weer gevonden. Ik kan je verder helaas geen zinnig antwoord geven, mijn e-reader staat vol met niet legale boeken van spotnet en via databases van vriendinnen. Maar denk dat de risico's in de praktijk erg meevallen, volgens mij wordt er niet actief gezocht naar illegale kopieën door gewone consumenten.
maaike11
30-08-2016 om 20:08
Ebook
Ik denk niet dat het erg is als je een ebook aan een vriendin uitleent, het gaat er denk ik om dat je het niet online mag zetten en op grote schaal verspreiden, net als met films en muziek etc. Daar wordt langzaamaan steeds strenger opgelet. Als je het alleen naar een vriendin stuurt, denk ik niet dat er veel gevaar in zit.
Sally MacLennane
30-08-2016 om 22:03
maaike11
Maar wat als die vriendin jouw aangeschafte ebook met watermerk verder gaat verspreiden?
maaike11
31-08-2016 om 09:13
sally
Ja, dan kun je denk ik wel problemen krijgen. Misschien dus beter maar niet doen?
Ik heb zelf overigens geen e-book, ik hou het bij de papieren versie
MerelR
01-09-2016 om 08:25
Sally
Dat is precies mijn vraag. Wat als vriendin het boek ook weer doorgeeft en die ook weer enz. enz. Ik kan daar nergens iets over vinden.
Ad Hombre
01-09-2016 om 08:39
MerelR
Het is precies de bedoeling van die ebook verkopers om mensen bang te maken. In de praktijk gebeurt er helemaal niets. Ze kunnen nooit bewijzen dat jij het zelf online hebt gezet. Iemand kan je reader hebben gepakt en het gekopieerd hebben. Misschien is hij zelfs gestolen.
Ik heb professioneel wel eens te maken met (grote) uitgevers en e-boeken en tijdens vergaderingen komen ze daar rond voor uit. Het dient alleen ter afschrikking.
MerelR
04-09-2016 om 11:45
Ad Hombre
Dankjewel voor je reactie. Alleen ter afschrikking dus, raar. Hoop dat je gelijk hebt en dat ik over een aantal jaren niet opeens een flinke boete boven mijn hoofd hebt hangen.
lennest
07-09-2016 om 22:42
en de kopie van een CD/DVD?
Wie heeft er nooit een CD of DVD gekopieerd? Ben heel eerlijk: ik wel, gewoon voor eigen gebruik. Geldt dat voor een E-book dan ook niet? Een thuiskopie maken mag toch?
Ad Hombre
08-09-2016 om 06:55
lennest
Op een CD/DVD staat geen 'watermerk' (een code die naar jou te herleiden is), dus dat is toch een wat ander verhaal. Het kopieren op zich mag wel, maar het aan de hele wereld ter beschikking stellen niet. OP is bang dat haar boeken straks voor iedereen te downloaden op het Internet staan met haar naam erbij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.