Alles Digitaal
Tycho68
03-10-2016 om 21:22
De digitale wereld voor opgroeiende kinderen
Beste ouders,
Allereerst ik aan dit artikel begin, wil ik vast stellen dat ik met dit artikel goede bedoelingen heb. Ik probeer U, als ouder/volwassenen, het internet te helpen begrijpen. Dit omdat ik zelf weet hoe verradelijk het internet kan zijn als jongere(zelf 18 jaar). Ik doe een Technische studie en vandaar weet ik ook veel over het fenomeen hacken.
Op het internet staan heel wat verkeerde dingen, maar wees niet bang, op het internet staan vooral goede dingen. Laat uw kind gerust op het internet zoeken, want over het algemeen valt er moeilijk wat 'vies' te vinden. Spelende wijze leert men en dat is wat ik zelf ook heb ervaren.
Probeer uw kind vooral de 'normen en waarden van het internet' bij te leren. Denk hierbij aan, het niet 'webcammen' met vreemde mensen, het niet delen van persoonlijke gegevens en het niet bekend maken van wachtwoorden of andere gegevens. Om dit soort dingen te voorkomen zou u bijvoorbeeld de (ingebouwde) camera kunnen uitschakelen en weer inschakelen wanneer uw kind hierom vraagt. Zo heeft U voldoende beeld op wat uw kind op het internet uitvoert en niet.
Ik zelf ben geen fan van een strenge controle op wat ik uitvoer op het internet. Laat uw kind dat ook vooral weten dat u geen slechte bedoelingen heeft en vooral positief achter het gebruik van internet staat.
Ik wil het kort even over het fenomeen hacken hebben. 'Hacken' is iets wat als heel erg wordt beschouwd. Nou kan ik U zeggen dat hacken niet snel voorkomt. Zo komt phising, malware en ransomware veel vaker voor. Dit zijn dingen die, NIET VANZELF, op uw computer te terecht komen. Dit vaak door verkeerde dingen te downloaden of berichten die u via de mail krijgt te openen en daar ook bestanden te downloaden. Phising is het bekijken van de documenten etc op uw computer, denk hierbij aan een Keylogger(iets wat uw ingetypte dingen bijhoudt) en het bekijken van uw dataverkeer. Malware en ransomware zijn allebei dingen die uw computer in de macht houdt en geld vraagt om dit te verwijderen. Laat u hier niet toe verlijden en vraag een expert om dit te verwijderen.
Ik hoop u hierbij genoeg info te hebben gegeven en nogmaals heb ik de bedoelingen om hierbij het internet positief uit te leggen.
Bij vragen hoor ik graag van U.
Met vriendelijke groet,
Technisch Informatica Student
Tycho
Circinus
28-08-2017 om 16:07
Bedankt
Dank u, ik ben het met u eens, omdat de computer analfabetisme van een gezinslid (inclusief het kind) de hele familie kan schaden!!!
Sfera Sleutelbeen
28-08-2017 om 19:19
Wat denk je Tycho
Dat wij achterlijk zijn en onder een steen leven?
Ik zat al op internet voordat jij geboren werd.
Ely
28-08-2017 om 20:10
Tycho
Als je schrijft dat je 'een technische studie doet en veel weet over het fenomeen hacken' verwacht ik (maar dat is persoonlijk) wel wat meer nuttige informatie dan dit stukje wat wel gekopieerd en geplakt lijkt uit één of ander tijdschrift voor jonge ouders. Ik ben wel benieuwd eigenlijk: wat maakt nou dat je zo'n post schrijft en wie denk je dat dit leest en welke reactie had je verwacht? Serieus benieuwd naar
Lente
28-08-2017 om 21:06
Tycho heeft dit geschreven in oktober 2016
Ik denk niet dat er gereageerd gaat worden
Pirata
29-08-2017 om 09:07
Hahaha
Nee, ik zal me niet laten verlIJden.
Wat een lollig bericht. Als je boven de 30 bent word je dus al als ouwe digibeet beschouwd? Ik werk al 20 jaar in de ICT, maar ja, de hersentjes slijten he...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.