Alles Digitaal
Tango
05-06-2017 om 13:02
Datagebruik in buitenland (EU)
Dochter is met een vriendin met de bus naar Eurodisney. Ze heeft een telefoon met abonnement van Youfone. Werkt altijd prima, maar 1 ding gaat dus structureel mis. Internetten in het buitenland. Een paar weken geleden lukte het mij ook al niet. Had wel een EU bundel ingesteld, maar kreeg geen toegang tot internet. Nu bij haar dus hetzelfde probleem. Ik vind het vreselijk vervelend, want ze kan nu dus alleen bellen en sms-en. Dat lukt gelukkig wel. Wat zou het probleem kunnen zijn? Iemand een suggestie???
Ben al aan het googlen en vindt oplossingen over roaming aanzetten terwijl elders juist geadviseerd wordt dit uit te zetten vanwege anders hoge kosten. Had de vraag ook al een keer aan Youfone gesteld. Die zeggen handmatig aanmelden op een mobiel netwerk of evt. 2G instellen ipv 3G. Dat laatste heb ik haar nu geadviseerd, maar dat werkt ook niet.
vlinder72
05-06-2017 om 13:10
Roaming
Ik heb alleen maar data in het buitenland als ik mijn roaming aan zet en mijn telefoon een keer aan en uit doe. Geldt ook voor mijn kinderen met een prepaid van Vodafone.
Roaming geeft bij mij geen hoge kosten of absurd veel data verbruik.
Ad Hombre
05-06-2017 om 13:55
Roaming
Data roaming *moet* je aanzetten als je data wilt gebruiken in het buitenland. Dat kan inderdaad tot hoge kosten leiden, want voor data in het buitenland betaal je bij de meeste abonnementen de hoofdprijs.
Maar...
Tenzij jullie onder een digitale steen hebben geleefd moet je toch gelezen hebben dat de EU eindelijk weer eens iets goeds heeft gedaan en de providers verplicht vanaf 15 juni geen roamingkosten meer in rekening te brengen.
Dus vanaf volgende week (als je Vodafone hebt is dat al vanaf donderdag jl) kun je zonder problemen je dataroaming aanzetten en vrolijk je data bundel opgebruiken in het buitenland.
https://www.droidapp.nl/nieuws/roamingkosten-2017-veranderingen-buitenland/
Dus eindelijk kun je met een gerust hart navigeren met Google maps en je facebookpagina verluchtigen met je vakantiefoto's. Voor Netflix kijken zou ik voorlopig nog maar een wifi aansluiting gebruiken.
Lente
05-06-2017 om 14:06
Kleine aanvulling
Per 1 mei zijn de roamingkosten al flink verlaagd.
Je kunt voor je dochter opzoeken op de site van de provider (de Franse provider waar ze nu mee belt en smst) hoe de instellingen van een telefoon moeten staan om internet te kunnen gebruiken.
Weet je zeker dat de bundel van je dochter geactiveerd is? Heeft ze normaal in Nederland ook data? Want anders werkt het niet in het buitenland.
Ginny Twijfelvuur
05-06-2017 om 14:07
Yep
Gisteren de hele dag in Belgenland geweest en lekker mijn bundel opgemaakt.
Voorheen moest ik daarvoor een dagbundel kopen. Niet voor goud geld, dat dan weer wel....
Phryne Fisher
05-06-2017 om 14:34
Roaming aan
Roaming is je internet dus dat moet natuurlijk aan. Tot 13/6 moet je provider minimaal 100 MB internet uit je bundel laten gebruiken in de EU. Vanaf die datum zijn al je producten, minuten en data, te gebruiken in de EU.
In Disney is heel weinig gratis WiFi te vinden. Alleen bij Starbucks vziw, dus als ze echt willen internetten e.d. moeten ze daar gaan zitten. Ik kocht meestal een bundel van 500 MB (T-Mobile). Als ik geen WiFi heb kan ik daar wel even mee doen. De 100 MB die je nu krijgt uit je bundel zijn voldoende voor Whatsapp, Google Maps, en eens een restaurant opzoeken, maar niet voor nieuws en filmpjes en zo.
Haleth
05-06-2017 om 16:26
Phryne
Heb je ergens een link over die 100 MB? Wij gaan volgende week naar Engeland, ik baalde al dat we een week te vroeg waren, maar met 100 MB kom ik een heel eind. Mijn provider (Telfort) rept er echter met geen woord over.
Phryne Fisher
05-06-2017 om 16:38
Paro
Ik merkte het eind vorig jaar dus toen heb ik het uitgezocht. Geen idee waar het stond maar ik zal even googelen.
ijsvogeltje
05-06-2017 om 16:42
uitleg
Tango (en Paro), heb je hier wat aan?
http://nos.nl/artikel/2176116-wat-betekenen-de-nieuwe-roamingregels-voor-mij.html
Phryne Fisher
05-06-2017 om 16:45
Hmmm
Ik kan het nergens meer vinden, alleen bij mijn eigen provider. Ik dacht het toch echt gelezen te hebben.
Pien
05-06-2017 om 17:56
Paro
Die bundel waar Phryne het over heeft, is afhankelijk van je provider. Ik heb een abonnement bij Ziggo Mobiel en die kent ook geen aparte databundels.
Tot nu was het dus gewoon roaming aanzetten en zorgen dat je niet teveel data gebruikte. Gelukkig zijn de EU regels nu veranderd. Ik ben er heel blij mee, omdat wij kamperen en de WiFi op campings vaak te wensen overlaat.
Disney
05-06-2017 om 19:40
Wifi
In het disneypark zelf is geen wifi maar in de hotels en de meeste eetgelegenheden in disney village (earls, starbucks etc) wel
Haleth
05-06-2017 om 21:22
Pech
Bedankt voor het zoeken. Ik zal drie dagen met zeer beperkt internet vermoedelijk ook wel overleven. Maar inderdaad, voor de grote vakantie op de camping is het een uitkomst.
Pooh Bear
05-06-2017 om 21:49
Provider
Hangt ook van je provider af wanneer dingen ingaan. Onze provider rekent vanaf 1 juni geen extra kosten in het buitenland Wij zitten bij KPN
Tanja25
06-07-2017 om 23:02
Geen roaming meer
Vanaf 15juni is er geen roaming meer. Dus, ook geen hoge kosten meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.