Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-10-2014 om 22:46
Ons kind van 9 heeft sinds kort het spel clash of clans ontdekt. Ik moet zeggen dat ik nog wat huiverig ben voor de clanchat. Hij zit nu in een clan waarin veel klasgenootjes zitten, maar veel regels schijnen er niet te zijn. Zo werd hij oudste gemaakt, maar vervolgens even vrolijk door een vriendje gedegradeerd. Hij trekt zich dat niet aan geloof ik, maar ik vind de gesprekken ook niet altijd even vriendelijk.
Ik kijk zelf mee terwijl of nadat hij speelt.
Ik snap heel goed dat dit er nu eenmaal bij hoort, maar hoop dat iemand hier tips heeft hoe ik mijn kind met een geruster gevoel kan laten spelen. Hoe maak ik hem het snelst digi-weerbaar
17-10-2014 om 11:38
wat regels
Als de sfeer niet zo goed is, lijkt mij dat lastig met klasgenootjes in de clan.
Mijn zoon zit in een clan met 1 (of 2 klasgenootjes) en de sfeer is gelukkig goed. Maar ik geloof niet dat bekend is bij de anderen dat zij klasgenootjes zijn. Niet dat het een geheim is maar het doet er niet toe. Hij heeft dan ook om de haverklap van clan gewisseld voor hij bij deze bleef.
Daar zit ook wel een link richting het echte leven in: als het niet prettig is, kijk ook eens rond. Pesten hoort niet, ook niet online. Bedenk elke keer of je de sfeer prettig vindt en anders ga je weg. Er zijn eigenlijk geen harde regels voor te geven: het gaat erom dat je steeds je eigen afweging maakt en hoe je je daarbij voelt. Dat is het allerbelangrijkste.
Dus, mi, digiweerbaarheid is ook weerbaarheid in het echte leven. En andersom.
Verder hebben wij afgesproken gemaakt over wat je wel en niet mag vertellen op de chat en dat niet iedereen die zegt wie hij is, diegene ook daadwerkelijk is. En dat is offline net zo, natuurlijk. Dat herhalen we zo nu en dan. Dat houdt in: je zegt niet hoe oud je bent, hoe je school heet, waar je woont, je telefoonnummer, postcode, huisnummer etc. Wel over het hier en nu in de clan wereld: zo worden de offline wereld en de online hopelijk niet door elkaar gehaald. Net als dat je ruzie op het schoolplein niet mee neemt naar een partijtje.
Maar wat let je om ook lid te worden en je aan te sluiten bij de clan, al dan niet onder een schuilnaam en eens te kijken wat de sfeer is, ook als je zoon even niet op c' of c' zit?
19-10-2014 om 08:49
zelf erbij
Mijn zoon van 8 speelt het ook, en ik heb een account gemaakt en zit bij hem in de clan. Geen betere manier om overzicht te houden op wat er gebeurd. Hij weet het, en vindt het leuk. Ik zou het niet achter zijn rug doen.
Voordeel is ook dat ik hem nu snap als hij zegt "nog heel even, ik ben net een aanval aan het doen"
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.