Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-05-2016 om 08:22
Minn zoon heeft een ipod waarop hij graag filmpjes kijkt en spelletjes speelt. Tot nu toe hadden we mybee ingesteld als kinderbrowser, zodat hij alleen goedgekeurde websites kon bezoeken. Werkte perfect.
Helaas is mybee plitseling niet meer te gebruiken op een ipod (alleen nog op ipad). Dat betekent dus dat zoonlief moet interrnetten zonder kinderbrowser (met safari) en dat vinden we geen goed plan. Googelen naar alternatieven levert niets op. Heeft iemand een suggestie? De bedoeling is dus dat hij niet zomaar alle mogelijke websites op kan...
03-05-2016 om 09:59
en waarom niet?
Waarom zou je alles moeten beveiligen? Je kunt je kind ook leren wat er allemaal mis is op het internet. Ik ben vrijwilliger op de oude basisschool van mijn kinderen en op die school heeft niet één computer een internetfilter. De kinderen mogen in principe overal naar toe, máár school geeft wel lessen in veilig internet. Hoe gebruik je google, laten zien dat er ook waardeloze pagina's zijn, óók met seks en/of geweld. Het gevolg? Kinderen zijn niet meer nieuwsgierig naar datgene wat niet mag, want in principe mag alles en dan is het niet meer spannend.
03-05-2016 om 10:31
Alles mogen....
Iennes, ik vind op zich wel iets te zeggen voor jouw visie, maar ik denk dat er wel een verschil zit in de situatie op school (af en toe op de pc, niet lang achter elkaar en veel sociale controle doordat kinderen met elkaar meekijken) en hoe het bij ons thuis gaat. Wij hebben niet altijd de mogelijkheid om erbij te gaan zitten/ te volgen wat hij kijkt (zoon is bijvoorbeeld erg vroeg wakker en mag dan vanaf 06.30 uur zijn ipod pakken tot het tijd is om op te staan, en pakt m juist ook op momenten dat wij bv bezoek hebben of staan te koken) en onze zoon is nogal ondernemend ingesteld en kan zijn impulsen (nog) moeilijk beheersen. Daarom willen we dat hij op de momenten dat hij alleen mag internetten gewoon veilig kan internetten. Als wij erbij zitten/in de buurt zijn zetten we safari regelmatig voor hem aan zodat hij ook kan oefenen met zelf veilige keuzes maken en we leggen hem uiteraard ook uit wat er eventueel mis kan gaan op het internet en kijken met hem samen wat wel/niet geschikt is voor hem.
Vandaar mijn vraag om een alternatief voor mybee. Als we dat niet gaan vinden, komt het erop neer dat hij zonder toezicht alleen de apps mag gebruiken die wij er voor hem hebben opgezet. Internetten mag dan alleen als wij in de buurt zijn. Daar baalt hij erg van, want hij vindt filmpjes kijken het leukst om te doen...
03-05-2016 om 10:42
Filter
Je kunt you tube wel filteren. Je vangt er niet alles mee maar wel de meest grove dingen.
Waar kijkt hij nog meer filmpjes?
Misschien afspreken wat dan mag. En als hij zo slecht impulsen kan beheersen Sja dan is de ipod dus niet geschikt. Jammer jongen....
Dat kun je wel uitleggen. En ik denk dat je dus voor jezelf ook moet besluiten wat je nou wil. Als je hem veilig wil laten internetten moet je er dichter bovenop zitten. Dan dus geen ipod in de ochtend maar de ipad. Hier mocht dat al op die leeftijd gewoon niet zo in de ochtend. Ga maar tv kijken of pak een boek. Nu zijn ze ouder en regelen ze het zelf.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.