Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

tante Sidonia

tante Sidonia

01-07-2016 om 20:23

apart account op facebook

Mijn baas, locatiemanager, heeft een nep account op facebook waarmee ze met collegaś in contact is. Ze heeft dus een prive account en een werkaccount. Ik merk dat het mij irriteert, omdat ik het van een zekere arrogantie vindt getuigen: ik laat mij niet echt zien, maar kijk wel naar jullie echte accounts.
Natuurlijk bepaalt ieder voor zich wat je wel/ niet op facebook zet, maar toch...
Ik snap dat juffen en meesters dat doen met de leerlingen in hun klas, maar dat vind ik toch een andere situatie.
IRL probeert zij iets uit te stralen van 'ik ben niet de baas, maar je collega' dus dit voelt dan helemaal niet passend.
Wat vinden jullie ervan?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2016 om 20:39

wat is jouw probleem?

Wat is jouw probleem hiermee? Ze maakt gewoon een onderscheid tussen haar privé-leven en haar werkleven. Prima toch? En dat staat toch helemaal los van haar positie als manager? En als je haar geen inkijken gunt in jouw persoonlijke leven, dan voeg je haar toch gewoon niet toe?

V@@s

V@@s

01-07-2016 om 20:40

helemaal niets

Als je haar niet op facebook wilt dan accepteer je haar toch niet?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2016 om 20:47

aanvulling

Er zijn ook veel mensen die überhaupt zelden iets op Facebook zetten. Irriteert jou dat dan ook?

Theekopje

Theekopje

01-07-2016 om 20:55

Geen collegas

Ik accepteer geen collega's op Facebook. Heb ik helemaal geen zin in.
En mensen die zelf nooit iets posten ontvriend ik op den duur, heb geen zin in eenrichtingsverkeer.

angel3

angel3

01-07-2016 om 20:57

ik snap je wel

Ik snap je punt. Ik zou het ook irritant vinden maar ik zou ook nooit mijn baas accepteren als vriend. Ik zou je collega s aanraden deze persoon in de kring bekenden te zetten en alle anderen in de kring vrienden en dan altijd alleen vrienden aan te vinken als je iets plaatst. Dan kan ze het niet zien

tante Sidonia

tante Sidonia

01-07-2016 om 21:01

ik had

haar al geaccepteerd voor ik in de gaten had dat het een nep account is.Had ik dat geweten dan had ik het niet gedaan, inderdaad. maar om nu je baas eraf te gooien... hm

En ja, mensen die helemaal nooit iets schrijven op facebook irriteren mij ook een beetje.

Maar kan ik misschien iets veranderen zodat zij mij niet kan volgen?

Inanna

Inanna

01-07-2016 om 21:09

niet toegankelijk

Volgens mij kan dat door deze persoon op de niet toegankelijk lijst te plaatsen.
Ga naar instellingen, klik links op blokkeren, lijst bewerken, daar staat bij mij linksboven "op deze lijst" met een pijltje omlaag, daar op klikken en op "vrienden" zetten. Nu kun je de vrienden selecteren die op deze lijst moeten komen, op voltooien klikken en klaar.
Nu kunnen deze personen alleen nog zien wat je openbaar post.

Ik zou

Toch die baas verwijderen. Krijgt ze geen melding van en mocht ze er ooit naar vragen dan kun je vast een goede smoes bedenken --
Ik heb een paar collega's op FB en de meeste staan op de kennisenlijst dus zien bijna geen updates van mij.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2016 om 22:16

nep-account?

Maar tante Sidonia, waarom blijf je het een nep-account noemen? Het is toch gewoon haar eigen account? Niets nep aan.

Die irritatie, die zit bij je zelf. Het is jouw gevoel, daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Maak je niet zo druk om het gedrag van een ander. Ieder mens maakt zijn eigen afwegingen. Ik vind het eerlijk gezegd vooral wat over jou zelf zeggen dat je je hier zo druk om maakt.

"En ja, mensen die helemaal nooit iets schrijven op facebook irriteren mij ook een beetje."

En weet je dan precies welke Facebook-vrienden nooit iets schrijven? En dat ze dan wel kijken? Vind je dat ze jouw berichten en foto's eigenlijk niet mogen zien als ze niet zelf ook zo nu en dan iets over hun kinderen of vakantie plaatsen? Moeten ze het verdienen om naar jou te mogen kijken?

Ik kan je maar 1 tip geven: gooi die collega van jouw Facebook af en stop met je te ergeren.

angel3

angel3

01-07-2016 om 22:22

Maar

Je zag toch dat je baas vrienden met je wilde worden? Dat had ik dus al niet geaccepteerd. Ik heb maar 2 collega s als vriend op fb en zeker niet mijn baas. Ik heb diverse verzoeken van diverse collega's gewoon geweigerd. Ik wil kunnen plaatsen wat ik wil en daar verder niet over nadenken. Je kunt ook gewoon zeer selectief zijn in wat je zelf plaatst als je ervoor kiest mensen makkelijk te accepteren. Al die moeders van de sport van zoon willen ook fb vrienden worden. Ik doe dat gewoon niet. Gewoon weigeren

Taruh

Taruh

01-07-2016 om 23:03

ook

ik heb ook meerdere accounts, niks neps aan.
1 voor mijn werk, 1 voor prive, 1 voor spelletjes en er zou er zo maar 1 bij kunnen komen om dochter wat in de gaten te kunnen houden.

Ik heb mijn manager wel geaccepteerd, onze kinderen spelen met elkaar, we komen als kennissen bij elkaar over de vloer, en over mijn werk zeg ik nooit iets negatiefs op mijn prive fb.
Dat waarvan je niet wilt dat je buurvrouw het niet weet moet je gewoon niet op fb zetten.

Ik snap dan ook niet dat sommigen over de 100 vrienden kunnen hebben. Zo veel mensen reken ik daar niet toe, en ook met mijn kennisen kom ik niet zo ver. Selectief zijn is echt niet slecht.

Kortjakje

Kortjakje

01-07-2016 om 23:51

Ze heeft

een dubbel account en eigenlijk mag dat niet.
Ik had er ook 2, eentje voor spelletjes en eentje voor kennissen/vrienden en toen mijn telefoonnummer gekoppeld werd aan het ene account, heeft facebook zelf mijn eerste en oudste account opgeheven. Heel fijn, dag vrienden. Enfin, geen telefoonnummer toevoegen dus
Ik geef je baas groot gelijk, ik zou dat ook niet willen, privacy is me dierbaar en ik houd die relaties graag zakelijk.

Je zult je maar een dag ziekmelden en een foto van een terras plaatsen...het zal niet het eerste ontslag zijn op die manier. Ik zou je baas en collega's dus ontvrienden of blokkeren.

Martje

Martje

02-07-2016 om 08:52

Sowieso niet doen

Ik zou sowieso die terrasfoto niet plaatsen. Je weet nooit hoe iets bij je leidinggevende komt.

Ik plaats alleen dingen die mijn buurvrouw ook mag weten.

Triva

Triva

02-07-2016 om 09:07

huh

Je zult je maar een dag ziek melden en een foto van een terrasje plaatsen enontslagen worden... ja inderdaad zeg dat is toch heel normaal.

(Not)

angel3

angel3

02-07-2016 om 09:11

Zakelijk?

Facebook is niet zakelijk. .. Dan moet je op LinkedIn. Welke berichten plaats je dan op Facebook in de zin van zakelijk houden?
Het is hier toch echt privé. Maar gewoon uitstapjes met Kids, leuke tips, mooie boeken. Ik ga niet lopen schelden op Facebook en over mijn werk plaats ik ook niks. Totaal niet interessant

@Emma

@Emma

02-07-2016 om 09:34

100 vrienden Taruh

Ik heb bijna 200 facebookvrienden. Ik ken ze allemaal persoonlijk, variërend van uit mijn prilste jeugd tot nu. En dat is 54 jaar diverse woonplaatsen, werkplekken, opleidingen, buurten, sport- en muziekverenigingen, scholen, vakanties. Daar zitten mensen bij die meer dan 1000 vrienden hebben en een eigen bedrijf en veel posten voor hun werk. Dat is toch niet zo erg? Zij hoeven dat blijkbaar niet gescheiden te houden, andere mensen weer wel. Ik post soms iets, meestal like ik alleen dingen. Ik hoef daar niets voor "terug" te hebben, wat een onzin. Voor mij is het een leuk en mooi netwerk erbij. Geen echt intieme vrienden natuurlijk, die van mij hebben trouwens niet eens een facebookaccount. Ik deel wat ik wil, niet al te intiem en niet over mijn werk. En je gaat natuurlijk nooit een terrasfoto delen als je je ziek hebt gemeld. Dat is gewoon dom. Komt altijd terug, net als roddels over je buurvrouw
Mijn account is niet openbaar. Ik voeg nooit studenten van mij toe, die zitten massaal op Linkedin en dat vind ik prima. Er zijn collega's die facebookcommunity's hebben met groepen studenten, handig om snel documenten te delen (handiger dan de site van de Hogeschool, jaja). Daar hoef je geen vriendschappen voor te accepteren, wat je deelt met je vrienden is voor hun ook niet zichtbaar. En dan zijn er mensen die daar een aparte account voor aanmaken. Dat is toch niet zo erg? Niks nep aan hoor, vind ik.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-07-2016 om 09:44

Je bepaalt het nog altijd lekker zelf

Een FB-vriendin heeft wel vijf accounts! Eén voor familie, één voor werk, één voor spelletjes, één voor vrienden (waar ik dus bij zat) en één om met van alles mee te loten.

Zelf heb ik ook twee (besloten) accounts, één gewoon lekker luchtig, één heel kleine met close vrienden waarin ik in blog-stijl ook de wat minder leuke dingen beschrijf waar ik tegenaan loop. Bij gebrek aan een partner kan het wel eens prettig zijn op die manier je hart te luchten en een schouderklop of juist gezond tegengas te krijgen. Hier komt alleen een heel select groepje mensen die ik goed ken en vertrouw.

De meeste mensen ken ik in real life, of al heel lang via internet. Je komt niet zomaar op mijn FB, ook niet de happy versie. Er zitten enkele collega's tussen, maar heel spaarzaam.

En ik ben niet iemand die op een terrasje gaat zitten als ze ziek is, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. En roddelen over de baas doe ik ook niet op FB.

Verder bepaalt niemand hoeveel accounts ik heb en wat ik schrijf. Wie zich ergert aan iets dat k doe of laat mag me "ontvrienden", daar stort mijn wereld niet van in

Kortjakje

Kortjakje

02-07-2016 om 11:45

Triva

"
huh

Je zult je maar een dag ziek melden en een foto van een terrasje plaatsen enontslagen worden... ja inderdaad zeg dat is toch heel normaal.

(Not)"

Ik zeg nergens dat het normaal is. Ik weet alleen dat er mensen zijn die misbruik maken van "ziek-zijn" en dan ook zo dom zijn dat te plaatsen. Denken dat ze onzichtbaar zijn omdat ze de baas er niet ophebben en vervolgens gemeenschappelijke vrienden hebben, klikkers onder hun vrienden enz. Het zal de eerste keer niet zijn dat daar een ontslag uit volgt.
Je zult ze de kost moeten geven die met hun "ziekte" nog van alles doen behálve werk.

Theeleut

Theeleut

02-07-2016 om 12:47

In het geval

Van Tante Sidonia begrijp ik haar ergernis wel. Haar bazin heeft een zakelijke account en voegt vervolgens haar medewerkers toe. Het zou voor mij voelen als Big Brother Is Watching You. Dat zou mij ook irriteren. Ik zou haar gewoon ontvrienden of blokkeren. Ik heb overigens wel veel collega's toegevoegd. Met een aantal collega' ga ik ook privé om. Verder heb ik met een paar hele goede vriendinnen een besloten groep.

Triva

Triva

02-07-2016 om 18:45

kortjakje

Ja dat snapt iedereen maar wat wilde je nu precies zeggen?

'Je zult je maar een dag ziekmelden en een foto van een terras plaatsen...het zal niet het eerste ontslag zijn op die manier. Ik zou je baas en collega's dus ontvrienden of blokkeren.'

Ik lees dit als volgt: ontvriend je baas en collega's omdat je wellicht per ongeluk een foto kunt plaatsen van een terrasje als je ziek bent. Als je dat bedoelde: dat slaat toch nergens op? Dat is toch een vreemde reden?

Kortjakje

Kortjakje

03-07-2016 om 00:27

dat

Dat ik het heel onprettig zou vinden als mijn baas of collega's op zoek gaan en mijn privédingen zouden weten en daar iets mee kunnen of zouden kunnen willen. Dat soms in de ogen van sommigen onschuldige dingen tot problemen kunnen leiden. Terwijl ik dan denk: had je kunnen weten. Maar zoals je hier soms leest zijn mensen soms heel onnozel met het fenomeen facebook, zeker qua instellingen.

Dit was slechts een voorbeeldje waarom het alleen al een slecht idee zou zijn. Ik heb dat pas meegemaakt met iemand en die is ontslagen.

Taruh

Taruh

03-07-2016 om 08:26

fb is niet prive

wat denk je dat er voor een eerste sollicitatie gesprek gebeurt?
Je gaat googelen op de naam van de potentiele medewerker. Wat komt er bovendrijven: Facebook, llinked in, twitter, wat bedrijfsdingen als je wat hoger in de boom zit. Studie dingen, (universiteiten publiceren de afstudeerstukken regelmatig)

Je hoeft geen vrienden te zijn om op fb dingen boven te krijgen. Alles wat op openbaar staat is voor iedereen zichtbaar. En je wil niet weten wat er naar bovenkomt.

@Emma

@Emma

03-07-2016 om 10:06

Tags

Tags komen ook tevoorschijn als je googelt, ook als je account privé is.

Cecile

Cecile

03-07-2016 om 10:17

@Emma

Wat zijn tags?

Kortjakje

Kortjakje

03-07-2016 om 11:41

niet prive

maar je kunt het wel zoveel mogelijk dichttimmeren met de geboden opties. En juist omdat het nooit volledig prive is (mijn naam op facebook is overigens aangepast en niet mijn volledig echte naam)zet ik er zo goed als niets op, doe ik niet mee in discussies, zet ik er niets op wat politiek/religiegerelateerd zou kunnen zijn, weet niemand waar ik werk of hoe oud ik ben, ook niet waar ik woon, haal ik elke week mijn reacties/likes weg, laat ik wat er op mijn tijdlijn verschijnt alleen voor mij zichtbaar zijn en kunnen mensen online niets van mij vinden. Twitter heb ik niet, linkedin ook niet, dus een werknemer zou niet ver komen.

@Emma

@Emma

03-07-2016 om 13:50

Cecile

Een tag heb je als iemand je noemt in een bericht. Als diegene een openbaar account heeft verschijnt de tag op google onder jouw naam en kan men het bericht lezen.
Je kunt ook worden getagd in een foto: een ander gaat dan over de foto met de muis en jouw naam verschijnt bij jouw hoofd. Leuk als je met een groepje staat te lallen op een feestje bijvoorbeeld
Ik word niet zo vaak getagd. Ik geloof dat je daar tegenwoordig bij een foto toestemming voor kan geven, zelf in te stellen op je account onder privacy.

Kortjakje

Kortjakje

03-07-2016 om 16:38

ja dat kan maar

Je kan m zelfs verwijderen maar er wordt dan ook gezegd dat de foto wel zichtbaar blijft bij oa anderen in die tag of op het profiel van degene die tagt. Helemaal weg krijg je dat dus niet.

@Emma

@Emma

03-07-2016 om 17:09

Oppassen dus met dat getag op wilde feestjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.