200510!!
20-03-2025 om 12:06
Zwemmen met kinderen- veiligheidstips en ervaringen
De zomer komt er weer aan, en dat betekent lekker zwemmen! Voor de kleintjes is dit vaak een groot avontuur en een moment van plezier. Het is geweldig om samen met hen het water in te gaan. Ook oudere kinderen genieten ervan om met vrienden naar het zwembad te gaan.
Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de veiligheid rondom zwemmen met kinderen. Hebben jullie specifieke tips of ervaringen die je kunt delen? Hoe zorg je ervoor dat het zowel leuk als veilig blijft? En vanaf welke leeftijd zijn kinderen bekwaam genoeg om zonder ouders en toezicht zelf het zwembad te bezoeken?
Ik hoor het graag!😀
Peiling
Zwembandjes bij peuters?

_Anoniem_
21-03-2025 om 16:44
Ik heb een keer een zwemfeestje gegeven met 9 jarigen. Pfff dat nooit meer. Zwembad vol kinderen (ook andere kinderen uiteraard) en met nat haar zien ze er allemaal hetzelfde uit. We waren met 2 volwassenen en 6 meiden van 9 jaar (met diploma) maar goed, kinderen van een ander, dus extra voorzichtig.
Dus nee dat nooit meer, of ik zet ze allemaal een rode badmuts op opzo 😊
Verder eigen kinderen, toen peuters, altijd opletten ja, samen zwemmen, altijd die vleugeltjes om. Maar 99% van de keren gingen wij naar het strand waar de kinderen eigenlijk niet echt gingen zwemmen maar alleen in de branding speelden (maar ook daar opletten) alhoewel we een keer gehad hebben dat de kinderen, toen 12 en 15 met een luchtbed niet meer uit zee konden komen, het lukte niet en ze zwaaiden aldoor.(zo'n 4 meter vanaf de branding) Ik zag ze wel, maar we zaten wat verder weg van het water af en heb vrolijk terug zitten zwaaien, tot ze door een andere badgast eruit getrokken werden, die stond dichterbij en had het in de gaten. Zo zie je maar, kinderen mét diploma en dan kan het nog bijna misgaan.🥴

Tjod22
22-03-2025 om 14:24
Ik heb gestemd, ook al zijn we hier de peuterleeftijd al wel heel ver voorbij.
Tot diploma altijd met bandjes. Toen ze tegen het diploma aan zaten, lieten we ze wel eens zonder bandjes zwemmen, om een beetje te oefenen, maar wel alleen als we zelf meezwommen.
Daarna hield ik ze nog wel vrij lang goed in de gaten. Ik vond dat eigenlijk de meest stressvolle tijd. Je kunt een kind met A met goed fatsoen geen bandjes meer laten dragen, maar erg goed zwemmen kunnen ze ook nog niet, terwijl ze zelf vinden van wel, want ze hebben een diploma. Wij waren altijd wel vaak in het zwembad te vinden, zodat de zwemvaardigheid wel vlot vooruit ging en ze hebben hier ook allemaal meerdere diploma's gehaald.
Vanaf een jaar of 10 liet ik mijn kinderen ook zonder begeleiding naar het plaatselijk openluchtzwembad gaan in de zomerperiode. Naar de zwemplas vond ik wel wat spannender, daar is ook geen toezicht en in dat modderige water zijn ze minder zichtbaar als het fout gaat.

PhilDunphy
22-03-2025 om 15:14
Bakblik schreef op 21-03-2025 om 15:01:
Vorig jaar was ik zelf banen wezen zwemmen in het buitenbad toen er om 10.00 2 meisjes werden gebracht. Moeder zei: koop tussen de middag maar een tosti en rond 17.30 een frites dan kom ik jullie om 18.15 halen.
Die kinderen waren nog geen 12 jaar oud. Mag ik zeggen dat ik dat wel heel lang alleen in het zwembad vind? Het was niet eens echt een mooie zomerdag, beetje zoals vandaag hoge sluierbewolking en zo'n 21 graden en de dames waren bij brengen al schaars gekleed.
Hmm ik merk dat ik hier toch wel over twijfel. Mijn 10 jarige zou ik eigenlijk wel met een gerust hart naar het zwembad laten gaan nu. Is nog niet voorgekomen (behalve het campingzwembad afgelopen zomer, daar liet ik hem met 9 jaar ook wel eens achter voor een uurtje of 2). Maar ik zou hier het plaatselijke zwembad dat hij door en door kent, eigenlijk wel aandurven voor een flinke middag zwemmen met een vriendje. Hij heeft zijn A, B en C en heeft een stevige slag; het zwembad zelf heeft niet meer spannends dan een zwakke stroomversnelling en een glijbaan.
Ik ga me afvragen of ik daar dan te laks in denk. Ik zie wel dat de nuance hem misschien zit in dat die meiden dus voor een uur of 8 werden achtergelaten. Maar tot 12 jaar wachten voor de vrijheid om zelf naar het zwembad te mogen, klinkt voor mij dus wel laat. Ben benieuwd hoe andere ouders ermee om gaan.

Zeespiegel
24-03-2025 om 11:58
_Anoniem_ schreef op 21-03-2025 om 16:44:
Ik heb een keer een zwemfeestje gegeven met 9 jarigen. Pfff dat nooit meer. Zwembad vol kinderen (ook andere kinderen uiteraard) en met nat haar zien ze er allemaal hetzelfde uit. We waren met 2 volwassenen en 6 meiden van 9 jaar (met diploma) maar goed, kinderen van een ander, dus extra voorzichtig.
Dus nee dat nooit meer, of ik zet ze allemaal een rode badmuts op opzo 😊
Verder eigen kinderen, toen peuters, altijd opletten ja, samen zwemmen, altijd die vleugeltjes om. Maar 99% van de keren gingen wij naar het strand waar de kinderen eigenlijk niet echt gingen zwemmen maar alleen in de branding speelden (maar ook daar opletten) alhoewel we een keer gehad hebben dat de kinderen, toen 12 en 15 met een luchtbed niet meer uit zee konden komen, het lukte niet en ze zwaaiden aldoor.(zo'n 4 meter vanaf de branding) Ik zag ze wel, maar we zaten wat verder weg van het water af en heb vrolijk terug zitten zwaaien, tot ze door een andere badgast eruit getrokken werden, die stond dichterbij en had het in de gaten. Zo zie je maar, kinderen mét diploma en dan kan het nog bijna misgaan.🥴
Daarom heeft de strandwacht een speciale vlag voor aflandige wind. Dan mag je met drijvende voorwerpen de zee niet op.

Due-scimmie
24-03-2025 om 12:14
In ons lokale zwembad heeft onze jongste van 5 geen zwemvest aan. Juist omdat we op die momenten bij het vrijzwemmen oefenen. Hij zit inmiddels op zwemles maar bij deze momenten is man of ik er altijd bij in het water. Dat is geen ik ga lekker lezen en veel plezier bad zeg maar.
Op andere locaties wel zwemvest aan. Maar ook dan niet zonder ons in het watet.

Mevrouw75
24-03-2025 om 13:35
PhilDunphy schreef op 22-03-2025 om 15:14:
[..]
Hmm ik merk dat ik hier toch wel over twijfel. Mijn 10 jarige zou ik eigenlijk wel met een gerust hart naar het zwembad laten gaan nu. Is nog niet voorgekomen (behalve het campingzwembad afgelopen zomer, daar liet ik hem met 9 jaar ook wel eens achter voor een uurtje of 2). Maar ik zou hier het plaatselijke zwembad dat hij door en door kent, eigenlijk wel aandurven voor een flinke middag zwemmen met een vriendje. Hij heeft zijn A, B en C en heeft een stevige slag; het zwembad zelf heeft niet meer spannends dan een zwakke stroomversnelling en een glijbaan.
Ik ga me afvragen of ik daar dan te laks in denk. Ik zie wel dat de nuance hem misschien zit in dat die meiden dus voor een uur of 8 werden achtergelaten. Maar tot 12 jaar wachten voor de vrijheid om zelf naar het zwembad te mogen, klinkt voor mij dus wel laat. Ben benieuwd hoe andere ouders ermee om gaan.
Ik denk dat het inderdaad om de lange periode gaat. Ikzelf ben zo ongeveer opgegroeid in het zwembad. Nu woonden wij ernaast, dus gingen zelfstandig heen en terug en dat was echt wel de gehele bovenbouw. Ik denk dat ik in de onderbouw ook wel zelfstandig ging. En nu kom ik, als ik samen met kind, ben ook weleens kinderen tegen die zonder ouder in het zwembad zijn, afgelopen seizoen was dat tussen groep 6 en 7 in en volgens mij gaan groep 8 kinderen sowieso zonder ouders (en die zijn dus jonger dan of net aan 12).