Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wie weet hoe het nu gaat met de familie pondman?

Toevallig zag ik iets op tv gisteren en dacht aan de familie Pondman.
Wie weet hoe het nu intussen met hun gaat?
En hoe met de moeder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

11-09-2009 om 21:54

Ik hoop

dat het in ieder geval een goede weg is voor de kinderen en moeder....

Lynxe

Lynxe

12-09-2009 om 00:02

En waar blijft jeugdzorg / kinderbescherming?

Of hebben die het zo druk met een 13-jarig zeilstertje dat ze in een gezin waar overduidelijk sprake is van kindermishandeling niets meer doen???
De volgende lezersreactie in Trouw verwoordt het beter dan dat ik het kan:
"Gruwelijk, wat deze man zijn kinderen (en ex-vrouw) aandoet. Onmiddellijk uit huis halen die kinderen en in een liefdevol gezin plaatsen. Wat een tiran, zo poeslief als hij in de docu doet is hij in het echt nl. niet bepaald. Hij manipuleert, vernedert en hersenspoelt de kinderen al van jongs af aan. Zijn ex-vrouw werd op een bepaald moment zo bedreigd dat zij niet kón blijven. Ongelooflijk dat deze narcist zoveel zendtijd in beslag kan nemen, en dat de documentairemaker er niet doorheen heeft geprikt. Behoorlijk gebrek aan inzicht naar mijn mening." http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/article2049355.ece/Als_het_in_de_familie_zit_.html
Ik hoop van harte dat die hele zeepbel van papa Pondman wordt doorgeprikt, dat er goede begeleiding voor de kinderen komt en ook dat het contact met hun moeder weer wordt hersteld. De woorden van Sinilind zijn bemoedigend!

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2009 om 01:07

Lynxe

Niet naar tegen jou bedoeld, maar als ik de reacties bij 'het zeilstertje' lees, waarom zou het dan wel geaccepteerd zijn dat déze vader aangepakt wordt? Hoe weet je of er onderscheid is tussen de ene vader en de andere en de ene vader dus meer ingrijpen 'verdient' dan de andere?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-09-2009 om 11:11

Kaaskopje

Er is inderdaad een aardige parallel te trekken tussen de twee (verder natuurlijk heel verschillende) situaties. Wanneer moet een kind in bescherming worden genomen tegen zijn/haar eigen ouder(s)? Overigens vinden heel veel mensen dat de vader van Laura ook moet worden aangepakt (maar die hebben zich denk ik teruggetrokken uit de discussie).

Verschil

is dat bij de Pondman kinderen er 2 bij zitten die volwassen zijn, 18 dus en ouder.

Lynxe

Lynxe

12-09-2009 om 13:51

Vrijheid

De kinderen in het gezin Pondman moeten leven volgens de rigide opvattingen van hun vader. Ze krijgen niet de vrijheid om zélf te kiezen. Ze zijn jarenlang zó gehersenspoeld (gedomineerd) dat ze dénken dat hun vaders ambitie ook hún wens is.
Bij Laura zijn er ook twijfels over de overdracht van vaders ambitie op zijn dochter. Het is zeker verstandig om te onderzoeken in hoeverre Laura gepusht wordt.
Toch krijg ik bij de familie Pondman een veel beklemmender en akeliger gevoel dan bij Laura. Dat heeft te maken met vrijheid. Vader Pondman controleert het leven van zijn kinderen volledig. Je hebt het idee dat je naar een stel kinderen kijkt die aan het Stockholm Syndroom lijden (ze kunnen zich domweg niet permitteren om zich van hun vader af te keren want er is geen alternatief - vader Pondman heeft met succes de moeder van de kinderen totaal in diskrediet gebracht).
Laura Dekker komt over als een zeer zelfbewust, eigenzinnig en koppig meisje. Misschien lijkt ze daarin op haar vader. En hoewel de rol van moeder in Laura's leven nogal beperkt is, wordt zij toch als partij in het geheel gezien. Ook al zijn ze het dan niet met haar eens.
De vraag die ijsvogeltje opwerpt is daarom wel intrigerend. Mijn overtuiging dat het nodig is om vader Pondman aan te pakken is veel groter dan bij vader Dekker. Tegelijk besef ik dat ik dat verschil niet goed kan onderbouwen. Moeilijk!
Lynxe

mykje

mykje

12-09-2009 om 19:14 Topicstarter

Dank je sinilind

Het is niet mijn bedoeling om weer publiciteit er aan te geven.
Het schoot door mijn hoofd en bedacht dat jij contact heb met de moeder.

Hopelijk gaat het goed met haar en de kinderen.
En eigenlijk hoop ik dat de oudste kinderen, nu ze 18 zijn (en ouder) dat ze een betere kijk hebben op de hele situatie, en daar naar handelen.

Minet

Minet

12-09-2009 om 19:40

Toeval bestaat blijkbaar

Ook ik heb gisterenavond zitten surfen naar de familie Pondman. Ik heb geen tv gekeken, ineens moest ik aan hen denken, en heb gezocht naar 'het vervolg' Ik vond niets, dat blijkt dus ook te kloppen als ik sini's tekst lees, moeder wil het gelukkig uit de openbaarheid houden.

Lynxe

Lynxe

14-09-2009 om 19:58

Iets is me niet duidelijk (anders)

Als contrast met de situatie van Laura geef je aan dat de kinderen Pondman niet opgroeien in een vervelende opvoedsituatie. Maar hoe kan dat als zij totaal van hun moeder vervreemd worden - onder andere door de indoctritatie van vader Pondman?
Met je andere opmerkingen kan ik het grotendeels wel eens zijn trouwens. Wat Pondman doet is niet levensbedreigend voor zijn kinderen. Wél vraag ik me af hoe beschadigd ze van zijn obsessieve aanpak raken en welke impact het heeft op hun verdere leven.
Lynxe

Doet me denken aan een vriend van me ...

had ook een zeer dictatoriale vader. De kinderen kregen van jongsaf priveles (op hun vierde begonnen ze al met Latijn) en moesten urenlang cello en viool spelen elke dag. Die man had een soort commune met meerdere vrouwen. Toen ze in de puberteit kwamen zijn beide kinderen het huis ontvlucht en het gaat nu relatief goed met beiden. De moeder van mijn vriend is ook weggegaan. De moeder van zijn halfzus en de tante van zijn halfzus zijn die man echter totaan zijn dood blijven verzorgen.

Ja dat vroeg ik me ook af

Ik zag de documentaire weer op tv en heb weer vol afschuw zitten kijken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.