Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Welke muziek, dans, theater, zang clubjes?

ben benieuwd of ik opties vergeet, op welke muzikale creatieve clubjes zitten jullie kinderen ?

Ze zit nu met veel plezier op musicalles (duur en verder weg) daar gaat ze van af want ze wil heel graag op paardrijden al een tijdje. Nu staat ze op de wachtlijst voor een musiccalclubje in de buurt (goedkoper en op de fiets te doen) maar daar is nog helemaal niet zeker van of er straks wel plek is.

dan dacht ik aan muziekles (instrument of zang), maar dat is overal erg duur, zit je ook al snel op 50 euro per maand. Theater/toneelspelen heeft ze met plezier eens per maand gedaan, dat kan altijd ook nog maar daarvan zegt ze nu dat het te eenzijdig is (niet dansen en zingen).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

23-05-2011 om 12:42

2 kinderen

ik heb de oudste op muzikale vorming, van de plaatselijke muziekschool, duurt 2 jaar, leert noten lezen, zingen en blokfluit en kan daarna zelf een instrument kiezen. heel erg leuk en leerzaam. Hij is 8 en gaat er met plezier naar toe. Verder zit hij op 2 sportclubjes, best wel druk maar hij heeft het erg naar z'n zin. Sportclubjes zijn niet zulke dure hobby's.

En de jongste is 4 en zit al vanaf haar derde op kinderdans, heel speels en een hoog K3 gehalte. Wellicht gaat ze later echt op ballet.
Zij zit ook al op een sportclubje, en moet nog naar zwemles.

Wel veel bij elkaar, maar alles op de fiets te doen.

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 12:46

Tja

Volgens mij denk je wel overal aan, en het is natuurlijk ook afhankelijk van wat ze in je woonplaats aanbieden.

Ik heb ook altijd vooral gekeken: kunnen ze er zelf naartoe. Ik vind het zo'n verschil maken, of je ze elke keer moet brengen of dat ze er zelf heen kunnen fietsen. (Afgelopen zaterdag stond ik naar de hockeywedstrijd van mijn 8-jarige te kijken (hockeyveld is zo ongeveer naast ons huis). Er dook ook af en toe een vader van een ander jongetje op. "Leuk om naar te kijken, he?", opende ik het gesprek maar eens. Hij wierp zijn hoofd ten hemel en zei: "Oh man, ik vind het verschrikkelijk. 't Is dat hij het zo leuk vindt, maar ik kom het haast niet door. Gelukkig heb ik met de club afgesproken dat ik onkruid mag wieden, kijk, dit stukje hier heb ik net gedaan, mooi he?" - dat zal mij dus niet overkomen, want ik hóef nooit mee, ik ga er alleen heen als ik zin heb om te kijken).

Ik vind scouting een ultieme vorm van vrijetijdsbesteding voor kinderen die dat soort dingen leuk vinden. Dat laatste is uiteraard wel belangrijk. Maar: het is áltijd (hockey is netto maar een half jaar, scouting gaat altijd door behalve op 2e kerstdag, en zes weken zomervakantie waarin ze dan ook nog een week op kamp gaan). Ze gaan heel vaak op kamp (vinden mijn kinderen geweldig), ze leren heel veel (vuur maken, koken, knopen leggen, ehbo, spoorzoeken, de weg vinden met gps, etc). Ze worden er zelfstandig van (oudere kinderen begeleiden onder toezicht jongere kinderen, en de oudere kinderen moeten zich daartoe verantwoordelijk en initiatiefrijk gedragen), de begeleiding is zeer goed, enzovoorts. Daarvoor neem ik dan die malle pakjes en geëikte rituelen-routines maar op de koop toe. En o ja, het is ook nog eens heel goedkoop.

Maar als dat niks voor jouw dochters is, dan heb je hier dus ook niks aan.

Muziekles doe ik hier heel ouderwets (alledrie privé muziekles op de muziekschool), en ja, dat is heel erg duur. Maar ik vind het toch welbesteed geld.

Verder doen ze via school nog wel eens wat, bijvoorbeeld elke week schaken op vrijdagmiddag na schooltijd. Kost helemaal niets. Maar dat is waarschijnlijk ook niks voor jouw dochter

Volgens mij doe je het wel goed, hoor, met je keuzes/opties!

Margje

Manda Rijn

Manda Rijn

23-05-2011 om 13:00 Topicstarter

ik heb dat goedkope musicalclubje gebeld, beetje hijgend dat ik dit wel heel erg graag wil, begin juli weten ze meer, het kost 240 per jaar wat ik wel op te brengen vindt naast het paardrijden (550 per jaar).

dan is er nog een muziekschooltje hier in de buurt, geen idee van de kwaliteit, daar hebben ze van alles, popzang of musicalzang, algemene muzikale vorming (noten lezen !) en is iets van 37 per maand wat dan al weer een stuk duurder is.

Zo balen dat er op school helemaal niet aan muziek gedaan wordt in alle groepen. Hm, misschien moet ik maar hier en daar wat gaan bezuinigen, ik vind het toch wel heel belangrijk dat ze blijft zingen en dansen etc.

emma43

emma43

23-05-2011 om 14:18

Oeps

Dit is dan ook een misser in de opvoeding van mijn kinderen,geen muziek,dans,theater of zangclubje.
Zoon heeft een jaar drumles gehad,prive,erg leuk,maar hij oefende niets en vertelde iedereen dat hij op drumles zat omdat het moest van ons.Dus zijn we er maar mee gestopt.
Dochter heeft 3 jaar,klassiekballet gedaan,op priveballetschool in belgie erg streng.Ze zat ook op paardrijles en dat was geen goede combinatie volgens balletjuf,dus moest ze kiezen,het werd paardrijden.
Als gevolg daarvan hebben we nu zelf een pony en 2 paarden,dus zijn we daar erg druk mee,zoon en dochter rijden beide.

amk

amk

23-05-2011 om 16:50

1 ding tegelijk

ze kan nog zoveel willen hier komt er toch echt maar 1 clubje tegelijk in. En momenteel is dat zwemles. Er moet ook nog gespeeld en gerommeld worden.

Thursday Next

Thursday Next

23-05-2011 om 17:28

Instrument

Dochter van 8 speelt een blaasinstrument via de plaatselijke muziekvereniging. Dit vindt ze erg leuk. Het is echter niet een 1-keer-in-de-week activiteit. Ze moet een aantal keer per week oefenen (als het kan elke dag), 1x naar muziekschool en 1x naar orkest. Als dat niet gaat lukken moet je (nog) niet aan een instrument beginnen.
Via een vereniging is muziekles vaak een stuk goedkoper.
Verder zit ze ook nog op scouting, en dat is voorlopig genoeg.

Fiorucci

Fiorucci

23-05-2011 om 18:27

Hier.....

Oudste zoon deed een paar jaar judo, en had geen intresse in muziek etc. Jongste zoon speelt metalgitaar en heeft ook les elke week, maar dan prive bij iemand thuis. Dochterlief, 11 jaar, zit op streetdance, en danste lekker thuis toen ze klein was..

Guinevere

Guinevere

23-05-2011 om 18:35

Harmonie

Hier een zoon (8) die naast zijn sport bij de jonkies van de harmonie meespeelt. Elke week priveles, een half uur, en bijna een uur orkest. Het is echt geweldig, veel leuker dan individueel muziekles. Juist doordat ze bij een harmonie samenspelen vanaf week 1, en optredens doen en voor de kinderen zijn er zelfs leuke uitjes etc. En moeder is ook blij, vanwege het gigantische leereffect van muziekles en samenspelen, had ik me vooraf niet gerealiseerd dat dat effect zo groot zou zijn. Kosten heb ik niet paraat maar zijn niet gigantisch, in verhouding met wat we ervoor terugkrijgen.

Hibiscus

Hibiscus

23-05-2011 om 21:35

Clubjes en tip voor manda

Amk, Als er maar 1 ding kan, beperk je je wel erg vind ik. Ik vind het belangrijk dat onze kinderen muziekles krijgen, maar ook dat ze sporten.

We hebben nu het geluk dat instrumentles en zwemles op school gegeven wordt tijdens schooltijden, maar ik laat dochter toch nog extra zwemmen en er komt eens per week een blokfluit juf aan huis, dat is wel erg luxe maar kost niets extra's.
Sport kan hier ook aansluitend aan school, het aanbod komt van school zelf, kost erg weinig en is wisselend. Nu doet dochter 2 maanden lang atletiek maar ze kan ook kiezen uit zeilen, dansen, judo, yoga, cricket, voetbal en nog veel meer. Het is zo goed geregeld hier, want na die clubjes nemen we de kinderen om en om mee naar huis en geven we ze te eten, zo is er genoeg tijd voor samen spelen.

Manda, heb je voor zingen al eens gekeken op de Koorschool in Haarlem? Daar is op woensdagmiddag regelmatig een projectkoor voor kinderen van groep 3 - 5. Ik weet niet of dat nu ook zo is maar je zou het kunnen informeren. De leerkracht die dat altijd deed is erg enthousiast en doet het heel leuk. Hetkostniet veel, 25 euro per project van een aantal weken was het vorig jaar.

Hibiscus

Chippie

Chippie

23-05-2011 om 22:28

Hier

Hier mogen de kinderen op maximaal twee dingen (als zwemdiploma is behaald) waarbij 1 ding ´sport´ moet zijn. Twee sporten, één sport en scouting, één sport en muziekles, één sport... Daarin zijn ze helemaal vrij. Kosten zijn hier niet het grootste obstakel, maar ze maken het seizoen wel af en als je kiest voor muziek, dan oefen je ook want daarvoor is het veel te duur. Twee dingen vind ik voor mezelf te behappen en meer dingen vind ik echt teveel voor kinderen. Sport betekent vaak training plus wedstrijd. Muziekles betekent een half uurtje les (stress van halen en brengen) maar ook minimaal 5 keer per week oefenen.

Hier is het 2 x voetbal geworden (10 euro per maand en ongeveer 100 euro per jaar aan schoenen, sokken, trainingspak, etc). Beide kinderen hebben ook gekozen voor muziekles (drum en gitaar). Dat kost 160 euro per 10 lessen van een half uur, 40 lessen per jaar. Voor twee kinderen is dat ruim 100 euro per maand. Exclusief instrument en toebehoren.

Oudste zou wel veel meer dingen willen, maar wil gelukkig ook rust en gewoon buitenspelen. Middelste hoeft niet zoveel.

Zelf vind ik het jammer dat er hier niet zoiets is als een ´techniek/ of timmerclubje´. En het lijkt me ook wel leuk dat ze zo tegen het einde van het sportseizoen een paar weken een workshopje in het één of ander kunnen volgen.

angelina ballerina

angelina ballerina

23-05-2011 om 22:40

Mijn meiden

gaan beiden naar jazz-dance en vinden dit geweldig. De kleutergroep heeft ook een hoog k3 gehalte en dat vinden de meiden alleen maar leuk. Ze dansen, doen spelletjes op muziek, spelen een beetje toneel, zingen hard mee en gedragen zich als echte prinsesjes. Vanaf 6 jaar worden de dansjes serieuzer en doen ze minder spelletjes en andere dingen. Bij de oudere groepen zijn ook een hoop 'stoere meiden' die van dansen houden, terwijl het bij de kleuters echt allemaal van die zoete meisje-meisjes zijn. Overigens kost het hier maar 11 euro per maand. De oudste zit naast jazz-dance nog op gym en jongste gaat naar zwemles.

Valkyre

Valkyre

23-05-2011 om 22:48

Manda, over zingen

Echte zanglessen hebben nu nog niet zoveel zin, denk ik - haar stem moet nog rijpen. Als ze in een (klassiek) koor zou gaan, laat je daarover dan goed voorlichten door een goede zangdocent. Als je wil, kan ik de mijne weleens vragen wat de professional (ze is operazangeres) ervan vindt.

Hier een verse kleuter - vijf dagen school plus drie dagen sportBSO. In de herfst gaan we, als het lukt, terug naar twee dagen BSO. Als hij dan lekker in z'n vel zit, wordt het eerst maar 'ns zwemmen (hij maakte vandaag in bad zelf z'n haar nat - grote stap voor hem!), en dan later maar eens een instrument. Net als Hibiscus vinden wij het belangrijk dat hij zowel sport als iets creatiefs/muzikaals gaat doen op den duur. SportBSO is leuk, omdat hij daar alvast kennis kan maken met verschillende sporten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

23-05-2011 om 22:51

Oh ja

Zoonlief heeft twee seizoenen peuterdans gedaan - vijf meisjes in roze tutu, maar ook drie jongens in joggingbroek. Ze deden wel echte dansjes (a la Jan Huigen in de Ton), maar ook "sluipen als een tijger" en dat soort dingen. Best leuk

Vic

Vic

23-05-2011 om 22:59

Muziek

Oudste heeft 1,5 jaar blokfluitles gehad. Vond ze best aardig, maar ze had geen zin om tussendoor te oefenen. Nu doet ze jeugdtheater/musical. Ideaal want het zit hier in de straat, en de kosten vielen me alleszins mee. Daarnaast doet ze aan judo, maar ze weet nog niet of ze volgend seizoen ook nog wil. Ze heeft nog twee weken om de knoop door te hakken, en dan zitten we er weer een jaar aan vast.
Jongste zit op zwemles en turnen. Dat turnen vindt ze eigenlijk niet zo leuk meer, en ze wil liever op ballet. Even rondkijken of er iets is wat in onze planning past, want het is wel veel regelwerk al die clubjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2011 om 23:41

Margje

scouting gaat altijd door behalve op 2e kerstdag===
Wacht maar tot ze bij de r/s of de stam zitten... dan ben je ze op dat soort dagen ook kwijt. Toen onze oudste er 10 jaar geleden voor het eerste jaar was, kregen we het geijkte welkomstpraatje en daarbij grapte een van de leiders 'als ze er nog zijn als ze 18 zijn gaat het fout... dan blijven ze voor altijd.' Mijn dochter is inmiddels 20, scouting is haar tweede thuis.

ayla

ayla

24-05-2011 om 09:41

Hier

oudste zit op blokfluitles, gegeven door de plaatselijke harmonie, 50 euro per seizoen.
daarnaast zit ze nog op jazzdance, gegeven in de buurtgymzaal, 30 euro voor 11 keer.
Ze zit tijdelijk op circusles, de voorstelling is overe en paar weken en dan is dat afgelopen. Ze staat op de wachtlijst voor paardrijles maar ik dat gaat hoe dan ook pas gebeuren als de circuslessen afgelopen zijn. Jongste (4 jaar) staat op de wachtlijst voor voetbal en vanaf de herfst wil ik eens gaan kijken voor zwemles.

Nog niet zoveel

Hier ziet alleen de oudste (5jaar) al op iets. Kleutergym en heeft vorige week zijn eerste zwemlessen gehad. De middelste (4 jaar) wil ik na de zomer ook naar kleutergym laten gaan of naar ballet, dat laatste vindt ze helemaal geweldig maar is niet bij ons in het dorp. En moet nog rondneuzen waar het wel zit. zwemles gaat ze volgend jaar mee beginnen. Voor de jongste ben ik nog niet aan het nadenken (anderhalf jaar)

Coco

Coco

24-05-2011 om 18:26

Hier

Twee jongens, bijna 12 en bijna 11. Zitten beiden op rugby. De jongste speelt bijna drie jaar harp (heeft ook al twee jaar AMV en een jaar blokfluit achter de rug) en zit op een kinderorkest. De oudste heeft ook AMV en blokfluit gehad, heeft een tijdje niets aan muziek gedaan (omdat hij dat niet wilde) en zit sinds kort (op eigen verzoek op pianoles). Verder heeft hij eens in de twee weken tekenles (hij wil striptekenaar worden).
De muzieklessen kosten een hoop geld, maar ik vind dat 't wel waard.

Manda Rijn

Manda Rijn

24-05-2011 om 20:38 Topicstarter

Valkyre

zingen vind ze leuk, ze heef een leuke stem, maar ze is vooral gericht op modern, pop en disney achtige liedjes (annie, lion king etc).

ik hoop heel erg dat dat musicalclubje plek straks heeft dan is het opgelost, die combi van dans en zang en expressie is perfect voor haar, ik ga deze week weer een sollicitatie de deur uit doen, ALS (ik ben vast weer 1 van de 100 die reageren.... zucht oh kloten zooi dit) ik word aangenomen dan hoef ik niet geld te besparen en dan mag ze van mijn part op beide clubjes, ja idioot duur maar dat kind moet gewoon verder met dat dansen en zingen.

Drie

Mijn meiden zitten op muziekjes via de muziekschool. Oudste al drie jaar op vioolles en ze is nog steeds enthousiast. Wel erg duur...

Beide meiden zijn motorisch niet super goed, en niet echt flexibel. Oudste zit op volley en wil nu ook een uur op dansles in de week. Ik vind het prima want je ziet haar motoriek met sprongen vooruit gaan.

Jongste is net klaar met zwemles, turnt een uur per week en wil gaan hockeyen. Ook dat vind ik prima, wederom een balsport icm een sport om haar soepeler te maken.

Slechts 1 probleem: het vervoer van en naar de clubjes, hopelijk kan ik wat samen doen met andere ouders.

Marjoleine64

Marjoleine64

25-05-2011 om 10:37

Harmonie!

Onze jongens (11 en 13) spelen sinds 2 jaar bij de harmonie. Er was een ledenwervings-actie op school, gevolgd door een serie van 6 proeflessen die afgesloten werd met een echt optreden samen met het opleidingsorkest, ze waren gelijk enthousiast. Jongste speelt hoorn en mocht al na 3 maanden les met het opleidingsorkest meedoen, oudste drumt en mocht na een jaar bij het orkest. Jongste speelt inmiddels ook bij het groot orkest (inclusief meelopen bij marsen zoals koninginnedag, avond-3-daagse etc). Ze vinden het fantastisch, en ik vond het vorig jaar zo leuk dat ik zelf ook weer een instrument ben gaan spelen (nu bariton-sax, als kind heb ik 10 jaar pianoles gehad). Kosten zijn een kleine 300 euro per jaar per persoon, maar dan heb je ook lidmaatschap, iedere week een prive-les en het is inclusief bruilleen van een instrument (behalve drumstel). Als tegenprestatie wordt verwacht dat je meedoet met het orkest (een uur repetitie per week, per orkest) zodra je daar aan toe bent (we hebben nog geen beginners-orkest, dat komt nog).
Oja, naast de muziek zitten ze ook nog allebei op scouting en judo, en de jongste ook nog op voetbal en de oudste op tafeltennis... Druk maar ze vinden het nog steeds allemaal leuk en houden voldoende tijd over voor huiswerk.
Marjoleine

Valkyre

Valkyre

25-05-2011 om 13:45

Manda

Musical is natuurlijk heerlijk voor zo'n kind! Zangles is nu nog niet echt nodig, denk ik. Wat leuk zeg (ik heb zelf ook aardig wat voorstellingen gedaan, maar vooral als volwassene).

En ot: heeeel veel succes met je sollicitaties! Bij ons zal het om financiële redenen voorlopig bij 1 clubje moeten blijven, denk ik. Dat wordt dan dus eerst maar 'ns zwemmen - in de herfst ofzo.

Showband

Zowel mijn zoon van 11 als mijn dochter van 8 zitten op de lokale showband. De een speelt bells (xylofoon) en de ander speelt trompet. Goedkoop in vergelijking met andere muzikale clubjes en heeeel gezellig. Er gaat wel veel tijd in zitten. Ze hebben allebei een half uur echt muziekles per week en aansluitend oefenen ze anderhalf uur met de hele band. En eens in de twee weken hebben ze marstraining van anderhalf uur, want lopend spelen en in de maat lopen vergt ook oefening en training. Daarnaast natuurlijk de nodige optredens, nu is de toptijd, Koninginnedag, avondvierdaagse in eigen dorp en buurdorp en nog wat tussendoor. Ik vind het een aanrader, vooral omdat ze samen met anderen muziek maken en ze vaak kunnen laten horen wat ze kunnen!
Engeltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.