Gsleutel
27-12-2024 om 15:46
Welke apps voor kindertablet (2, 5 & 8 jaar)
We hebben deze kerst onze tablet collectie uitgebreid. We zijn zelf niet zo actief op dit gebied, maar we waren klaar met het 'gedoe', dat de oudste zich de tablet altijd toeëigend (want op tv kan ze haar spelletjes niet doen) en ze vinden het allemaal wel erg leuk. Nu hebben we dus 3 tablets in huis. Samsung A-nogiets. We hebben tot nu toe nooit apps gekocht, maar willen ze nu graag vanaf het begin af aan goed 'inrichten' en dus eventueel ook wat betaalde apps er op zetten.
Hebben jullie nog tips voor leuke spelletjes of andere apps die leuk zijn?
De tablets zijn allemaal van ons als ouders, maar in de praktijk zullen de kids wel een 'eigen' tablet (in gebruik) krijgen. Dus ze mogen wel verschillend ingevuld worden:
Tablet 1 voor dochter van 8 (groep 6). Een meisje met brede interesse voor wetenschap. Speelt graag smartgames. Dol op paarden. Zij speelt nu Roblox, Hayday en kijkt filmpjes op youtube (creachick, dutchtuber en helaas ook een hoop 'tiktok zooi'). Een app waarbij ze bijvoorbeeld een stal zou moeten bouwen/verzorgen zou voor haar top zijn.
Tablet 2 voor dochter van 5 (groep 3). Een echt prinsessen kind. Dol op roze, unicorns en dansen. Ze vindt spelletjes met wat actie leuk, maar overziet het grote geheel vaak nog niet (en is motorisch nog niet zo ver dat ze ingewikkelde besturingen aan kan). Ze kijkt graag Zoete Zusjes op youtube en speelt nu Roblox van haar zus, maar ik denk dat er voor haar misschien wel leukere apps zijn?
Tablet 3 voor ons als ouders maar soms ook voor zoon van 2,5. Hij is dol op auto's (Disney Cars) en paw patrol. Vindt boekjes leuk en doet op de tablet graag actie-reactie. Voor hem zou ik graag een app/spelletje vinden zonder reclame/doorklik mogelijkheden. Is de Duplo app leuk? Laatst ook een kindje gezien die op de app een 'houten' treinbaan aan het bouwen was, geen idee welke app dat was...?
Moederkareltje
27-12-2024 om 16:39
ik zou een kind van 2,5 nog ver uit de buurt houden van spelletjes op de tablet. Ga maar met de echte duplo bouwen.
Due-scimmie
27-12-2024 om 16:43
Geen spel ofzo maar ik raad Family Link aan om te gebruiken. Hiermee kan ik vanaf mijn telefoon schermtijd instellen en is het veel minder gezeur dan als ik zeg hij moet nu uit. Ook kunnen ze niks downloaden zonder mij toestemming.
Citroengraag
27-12-2024 om 16:48
De oudste weet zelf wel wat ze leuk vindt, voor de middelste squla en eens met moederkareltje: 2,5 jarigen moeten met blokken, duplo en kleurpotloden spelen.
MMcGonagall
27-12-2024 om 17:00
Bij die van 5 en 2 zou ik nog niet de basis leggen voor de latere verslaving. Eventueel kun je ze incidenteel eens een filmpje laten kijken, maar ik zou daar echt wel terughoudend mee zijn. Ik zie echt veel peuters die al helemaal geobsedeerd zijn door een scherm en bijna niet meer willen spelen.
Mugske
27-12-2024 om 17:52
voor oudste kun je ook de zapp-app nemen. Sluit aan bij de programmas van npo zapp. Denk aan programmas als : Klaas kan alles, proefkeuken, checkpoint, dierenprogrammas etc.
Ook leuk voor de jongere kinderen met dingen die op hun belevongswereld aansluiten.
alhambra
27-12-2024 om 18:48
5 jarige: Zappelin app, PlusMinMath + van dezelfde auteur Klokkijken en Leuk Rekenspel van bedrijf speedymind.
Gsleutel
27-12-2024 om 19:53
Ja ja, ik weet het, tablets zijn het grote kwaad voor jonge kinderen. En toch mag die van 2,5 ook wel eens een filmpje kijken of een spelletje spelen. Gelukkig gaat hij ook veel te veel naar de opvang (ja ja, ik weet het, je moet je eigen kinderen opvoeden) waar schermpjes niet in komen, dus dan compenseert het een beetje
De Zappelin app ga ik op alle drie zetten. De oudste kijkt graag TopDoks en Klokhuis en zo. Middelste kan daar ook wel dingen op vinden die ze leuk vindt.
Neweve
27-12-2024 om 20:47
Voor de jongste: rupsje nooitgenoeg. na iedere dag gaat rupsje slapen,.wordt de tablet even donker (en heb je dus een ideaal moment om hem uit te zetten). Ik zit er altijd naast en op deze manier speelt ze 5 minuten per keer (precies genoeg om haar haar te doen).
Verder de bieb app, bij ons luistert ze veel naar boeken als wij niet kunnen voorlezen.
Maria87
28-12-2024 om 00:30
Khan academy (iets oudere kinderen) en Very hungry caterpillar play school voor jongere kinderen.
ArianneH
28-12-2024 om 09:12
Gsleutel schreef op 27-12-2024 om 19:53:
Ja ja, ik weet het, tablets zijn het grote kwaad voor jonge kinderen. En toch mag die van 2,5 ook wel eens een filmpje kijken of een spelletje spelen. Gelukkig gaat hij ook veel te veel naar de opvang (ja ja, ik weet het, je moet je eigen kinderen opvoeden) waar schermpjes niet in komen, dus dan compenseert het een beetje
De Zappelin app ga ik op alle drie zetten. De oudste kijkt graag TopDoks en Klokhuis en zo. Middelste kan daar ook wel dingen op vinden die ze leuk vindt.
In elk geval wel heel slecht voor de ontwikkeling van de ogen. Er komt waarschijnlijk een hele generatie van kinderen aan met oogproblemen, als er niet snel iets verandert met die kleine kinderen op tablets en mobiele telefoons, las ik. En klinkt ook logisch.
Ik zou zeker die van 2,5 echt maar heel weinig minuten per dag op de tablet laten, of nog maar niet. Ja, dat is als ouder misschien ingewikkelder, maar wil je echt de ogen van je kinderen naar de knoppen helpen?
TV kijken is ook niet heel actief en creatief, maar niet half zo slecht voor de ogen als een tablet. Inderdaad, beter met echte Duplo laten spelen. Of ook echt beter om die jongste een filmpje op tv te laten kijken.
Kaaaaaaaatje
28-12-2024 om 09:30
De Nijntje app is leuk voor echt jonge kinderen.
Een uitkomst in sommige situaties dat ze daar dan even een kwartiertje mee aan de slag konden.
Neweve
28-12-2024 om 09:58
ArianneH schreef op 28-12-2024 om 09:12:
[..]
In elk geval wel heel slecht voor de ontwikkeling van de ogen. Er komt waarschijnlijk een hele generatie van kinderen aan met oogproblemen, als er niet snel iets verandert met die kleine kinderen op tablets en mobiele telefoons, las ik. En klinkt ook logisch.
Het is slecht voor de ogen omdat je langdurig dichterbij kijkt. Dus eigenlijk net zo slecht als langdurig een boek lezen. Het lastige is dat veel apps gemaakt zijn om je zo lang mogelijk aan het scherm geplakt houden.
En bij schermen heb je wel het effect van licht op je dag-nacht ritme maar ik verwacht zelf dat kortdurend spelen hier weinig effect op heeft.
Advies van de oogartsen is 20 minuten afwisselen met 2 minuten iets anders en iedere dag 2 uur naar buiten (lekker ver weg kijken). Wij sturen dus ook op afwisseling, na een aflevering of "level" weet lekker knutselen en spelen. Ik hoop dat ze daardoor een gezonde relatie en balans krijgen met schermen.
Zie ook:
troelahoep
28-12-2024 om 19:41
Gsleutel schreef op 27-12-2024 om 19:53:
Inderdaad. Ik zou die van 5 er ook nog niet op laten.
Waarom zou je ze elk een tablet geven? Het is namelijk niet zielig als ze geen beschikking hebben over een tablet, zeker de jongste 2 niet. Van de oudste in groep 6 kan ik me voorstellen dat die om een beetje mee te kunnen praten op school wel schermtijd mag hebben (wel onder ouderlijke toezicht). Verder is het nogal duur speelgoed hè.
Wat zou dan een reden zijn om jonge kinderen op de tablet te laten? Om van het gezeur af te zijn, je er dan niet op hoeft toe te zien wie hoe lang er op mag, je eigen veelgebruik te maskeren? Er zijn echt alleen maar nadelen. Een filmpje kijken kun je beter samen doen, als gezinsactiviteit. Dan kun je met je kind (of de kinderen onderling) praten over de filmpjes en beleven ze het niet alleen.
Een spelletje doen of bouwen beter met tastbare figuurtjes en blokken, vanwege de motoriek en lichaamsbeweging.
Moederkareltje
28-12-2024 om 20:31
Je kunt ook een geluidenboek kopen voor je jongste, de mijne heeft er een gekregen van zijn opa. Mijn zoon is ook bijna 2,5 en heeft er elke dag plezier van. Je drukt op een dier en het boek zegt welk dier het is en maakt het geluid, daarnaast zegt het nog een weetje zoals "een spin heeft 8 poten". Lijkt toch een beetje op een tablet maar dan begrenst als boek.