Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Wat betalen jullie de oppas?

Mijn dochter is 15 en past al drie jaar op kinderen tussen 0 en 8 jaar, vooral ‘s avonds, inclusief naar bed brengen. Nu wil ze haar tarief verhogen, ze zit nu op €5 per uur. Hoe oud is jullie oppas en wat betalen jullie per uur? 

Moederkareltje schreef op 16-12-2024 om 18:04:

[..]

Ik kreeg ook tussen de 10 en 16 per uur van de vrouw des huizes toen ik schoonmaakte, ik gaf ze een vrijbrief naar wat ze wilde schenken. Waarom oppas zoveel minder verdient, het zijn vaak pubers. Je zou je kapot schamen als je die voor 5 euro je huis laat poetsen. Is dan kinderarbeid ofzo. Mensen zitten graag voor een dubbeltje op de eerste rij maar gaan dan wel weer op vakantie.

Helemaal mee eens. Ik betaal liever voor kwaliteit en vertrouwen. Hoe oud iemand is maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Dan maar wat minder luxe op vakantie 😎

DeOnbekende schreef op 16-12-2024 om 17:53:

[..]

Voor schoonmaken volg je geen opleiding, hoogstens een cursus rondom hygiëne. Dat is niet wat onder "geschoold werk" wordt verstaan.

Je hebt gelijk een cursus is geen school, heel andere discussie weer

Netherfield

Netherfield

16-12-2024 om 20:43 Topicstarter

Ze past ook wel overdag op, dan is het meer werk. Omdat dat dezelfde gezinnen zijn, doet ze 1 uurtarief. 

DeOnbekende schreef op 16-12-2024 om 17:53:

[..]

Voor schoonmaken volg je geen opleiding, hoogstens een cursus rondom hygiëne. Dat is niet wat onder "geschoold werk" wordt verstaan.

In de schoonmaak CAO staat toch echt wat anders. De cursus voor schoonmaken is beschikbaar voor mensen die de basisschool hebben afgerond. En wordt aangeboden zodra je een jaar als schoonmaker/schoonmaakster gewerkt hebt bij een schoonmaakbedrijf. Gaat meer over ergonomisch werken.

Maar dit is wel enorm off topic. 

Wat heeft iemand die wilt weten wat een fair bedrag is om de oppas te betalen hieraan?

In mijn ogen draagt de oppas vooral de verantwoordelijkheid om optijd hulp in te schakelen (bellen ouders of mijzelf of 112). Ze heeft een grote verantwoordelijkheid voor de kinderen maar dus niet echt eindverantwoordelijkheid. 

Mede daardoor betaal ik een ouder iemand meer, want die kan ik meer verantwoordelijkheid geven (en dan ga ik makkelijker verder weg).

7,50 voor een oppas van 19. Ze doet de opleiding tot pedagogisch medewerker en weet en kan dus ook wat. Ze hoeft ze vaak niet naar bed te brengen. Soms even naar boven als er een wakker wordt en/of de fles te geven.

Caroline80 schreef op 15-12-2024 om 06:44:

[..]

Maar daar ben je constant aan het werk. Bij oppassen zit je toch als de kinderen op bed liggen wat voor je zelf te doen.

Nee je zit op dat moment op de kinderen te passen. Dat ze in bed liggen doet er niet toe je bent de hele tijd voor hen beschikbaar. 

Diezijnvanmij schreef op 17-12-2024 om 14:40:

7,50 voor een oppas van 19. Ze doet de opleiding tot pedagogisch medewerker en weet en kan dus ook wat. Ze hoeft ze vaak niet naar bed te brengen. Soms even naar boven als er een wakker wordt en/of de fles te geven.

Fles dus baby ? Is toch een hele verantwoordelijkheid ook voor een pedagogisch medewerker van 19

Decembermamma schreef op 17-12-2024 om 16:54:

[..]

Nee je zit op dat moment op de kinderen te passen. Dat ze in bed liggen doet er niet toe je bent de hele tijd voor hen beschikbaar.

Ja, tuurlijk ben je beschikbaar. Maar in veel gevallen zit de oppas gewoon van 8 tot 11 op de bank te zitten (gewoon te netflixen/instagrammen etc.). Alleen als er iets gebeurt, moet de oppas in actie komen. Dat is toch heel anders dan boenen, zweten, poetsen etc. (voor een beschikbaarheidsdienst krijg je ook minder betaald dan voor het 'echte' werk).

TineWinkel schreef op 17-12-2024 om 17:39:

[..]

Ja, tuurlijk ben je beschikbaar. Maar in veel gevallen zit de oppas gewoon van 8 tot 11 op de bank te zitten (gewoon te netflixen/instagrammen etc.). Alleen als er iets gebeurt, moet de oppas in actie komen. Dat is toch heel anders dan boenen, zweten, poetsen etc. (voor een beschikbaarheidsdienst krijg je ook minder betaald dan voor het 'echte' werk).

Maar bij een beschikbaarheidsdienst ben je thuis en niet op je werkplek.

Ik zou zeggen dat oppassen over het algemeen heel makkelijk is aangezien de kinderen meestal al op bed liggen en het doorgaans betaald gamen of netflixen is, dus dat 5 euro per uur voor een 16-jarige dik verdiend is. Oppasdiensten (vooral s avonds en s nachts in de vorm van logeren) in de gehandicaptenzorg is ook niet zo dik betaald omdat het makkelijk werk is. 

Als de oppas er extra werk heeft van gehad vanwege onrust, een ziek kind of als de oppas (veel) langer heeft moeten blijven dan afgesproken, kun je alsnog een dubbel tarief geven. Ik zou tarieven van meer dan 10 euro per uur echt uit verhouding vinden met reguliere tienerlonen zoals die van vakkenvullers, of werk in de spoelkeuken. 

Anoniemvoornu schreef op 17-12-2024 om 17:21:

[..]

Fles dus baby ? Is toch een hele verantwoordelijkheid ook voor een pedagogisch medewerker van 19

Zeker. Daarom zit er ook geen meisje van 14.

Diezijnvanmij schreef op 18-12-2024 om 09:54:

[..]

Zeker. Daarom zit er ook geen meisje van 14.

Voor een 19 jarige pedagogisch medewerker moet dat toch geen probleem zijn. Wij hebben toen onze dochter een half jaar was een oppasmeisje van 15 jaar gehad. Was incl naar bed brengen en fles geven. Ze volgde een mbo opleiding voor pedagogisch medewerker en had stage gelopen op een kinderdagverblijf. Was de beste oppas die we gehad hebben.

Caroline80 schreef op 18-12-2024 om 10:27:

[..]

Voor een 19 jarige pedagogisch medewerker moet dat toch geen probleem zijn. 

Nee hoor. Op haar stage doet ze niet anders. Wij zijn heel blij met haar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.