Moedervan3boys
13-12-2024 om 15:13
Sint en Kerst
Hoi,
Ik vroeg me af of jullie ook kerstcadeaus onder de boom leggen nu sinterklaas net achter de rug is... Hoor het graag!
Lotd
14-12-2024 om 12:03
vroeger deden we sinterklaas nu ze ouder zijn kerst maar 1 van de 2 dus niet beide
Gingergirl
14-12-2024 om 12:34
LazySunday schreef op 14-12-2024 om 11:41:
Ik vind het juist zo fijn dat we in Nederland de cadeaus en de bezinning/het samenzijn/het eten hebben opgeknipt in twee feesten. Het scheelt een hoop stress om die cadeaus bij de Sint te laten en met kerst alleen inkopen te doen voor een mooi gedekte tafel.
Hier ook een mooi gedekte tafel met het Sint diner
Poezenmeisje
14-12-2024 om 12:43
Cadeautjes met Sinterklaas, maar nu afgeschaft. Zoon is 22 en taalt er niet naar.
Kerst nooit cadeautjes gedaan, maar met school naar de kerstviering in de kerk.
Valeria
14-12-2024 om 13:16
Sinterklaas deden we tot een paar jaar geleden. Met kerst heb ik niks eigenlijk. Als iemand in de famie organiseert, gaan we, maar ik heb er verder geen speciaal gevoel bij. Als we thuis blijven, gaan we gourmetten en de rest van de dag is normaal.
Jonagold
14-12-2024 om 16:51
Hier alleen Sint. Komt vooral door mijn moeder die groot Sint-fan is. Vanaf dat het eerste kleinkind er was het ene jaar op 5 december met onze familie en het andere jaar was 5 december dan voor de diverse schoonfamilies. Dat werkt(e) echt prima!
Het jongste kleinkind is nu 12, maar nog steeds is er ieder jaar een groot Sint-festijn. Wel met lootjes en voor ieder 1 cadeau. Tot twee jaar terug met een gedicht, maar dat werd teveel met onze uitdijende familie. Nu hebben we al 2 jaar een pubquiz gespeeld en tussendoor cadeautjes uitgepakt. Nog steeds heel erg leuk en gezellig, mooie herinneringen voor iedereen voor later. Mijn ouders zin al flink op leeftijd, dus wie weet hoe lang dit nog kan zo.
Met kerst doen wij eigenlijk geen cadeaus, alleen krijgen alle kinderen en kleinkinderen van mijn ouders een envelopje in de boom. Ook een mooie traditie wat mij betreft. Als ze er niet meer zijn ga ik dat ook zo doen voor mijn eigen kinderen.
Sassenach
14-12-2024 om 16:59
Sinterklaas vieren we überhaupt niet, dus ook geen cadeaus. En met kerst doen we ook niet aan cadeaus. En dat vind ik helemaal prima, want dat scheelt een hoop geregel en gestress.
Tuinfluiter
14-12-2024 om 19:00
Jonagold schreef op 14-12-2024 om 16:51:
Hier alleen Sint. Komt vooral door mijn moeder die groot Sint-fan is. Vanaf dat het eerste kleinkind er was het ene jaar op 5 december met onze familie en het andere jaar was 5 december dan voor de diverse schoonfamilies. Dat werkt(e) echt prima!
Het jongste kleinkind is nu 12, maar nog steeds is er ieder jaar een groot Sint-festijn. Wel met lootjes en voor ieder 1 cadeau. Tot twee jaar terug met een gedicht, maar dat werd teveel met onze uitdijende familie. Nu hebben we al 2 jaar een pubquiz gespeeld en tussendoor cadeautjes uitgepakt. Nog steeds heel erg leuk en gezellig, mooie herinneringen voor iedereen voor later. Mijn ouders zin al flink op leeftijd, dus wie weet hoe lang dit nog kan zo.
Met kerst doen wij eigenlijk geen cadeaus, alleen krijgen alle kinderen en kleinkinderen van mijn ouders een envelopje in de boom. Ook een mooie traditie wat mij betreft. Als ze er niet meer zijn ga ik dat ook zo doen voor mijn eigen kinderen.
Wij kregen van mijn vaders kant van de familie altijd envelopjes met geld op nieuwjaarsdag. Ze waren streng gelovig deden niet aan (het katholieke) Sinterklaas en met kerst zaten ze in de kerk. Thuis deden wij wel aan Sinterklaas en met kerst een lekker etentje. Wij gingen als kind graag mijn vaders familie af op nieuwjaarsdag en onze spaarpot was daarna flink gespekt. Het was verder ook gewoon gezellig en we kregen ook heerlijke hapjes. Mooie herinneringen aan die bijeenkomsten voor ons een hoogtepunt in die tijd van het jaar.
Mooie dat iedere familie zijn eigen tradities kent en ook mooi om door te geven.
Fiorah
14-12-2024 om 23:17
Ja, terwijl ik het nooit van plan was. Ik ben ooit begonnen met iets onder de boom te leggen wat ze super graag wilde hebben maar wat ik pas na Sint ontdekte. Daar was ze zo ontzettend gelukkig mee dat het een ritueel is geworden.
RaSa
15-12-2024 om 00:14
In mijn familie is het altijd alleen met Sinterklaas geweest. Kan me nog herinneren dat ik samen met m'n zus dingen inpakte (a4 papier die we zelf kleurde) en onder de kerstboom legden. Super leuke herinnering aan.
Maar zelf ben ik gek op het Sinterklaasfeest en dat is in mijn ogen en die van familie met veel cadeau's. Zo ben ik het van huis uit ook gewend.
Klein probleem is dat het in de familie van mijn man precies het tegenovergestelde is.
Gevolg: ik kan het niet laten een goed gevulde 5 december zak te regelen. En schoonfamilie kan het niet laten om de ruimte onder de kerstboom te vullen.
Voor ons als volwassen geen probleem. Sint is een kinderfeest dus daar is slechts 1 cadeau per volwassenen. Met kerst kopen we zelf niets meer voor de kinderen. Maar ondertussen worden de kids overladen op beide feesten.
En niemand is dan bereid van z'n tradities af te stappen.
Herfstappeltaart
15-12-2024 om 07:55
RaSa schreef op 15-12-2024 om 00:14:
In mijn familie is het altijd alleen met Sinterklaas geweest. Kan me nog herinneren dat ik samen met m'n zus dingen inpakte (a4 papier die we zelf kleurde) en onder de kerstboom legden. Super leuke herinnering aan.
Maar zelf ben ik gek op het Sinterklaasfeest en dat is in mijn ogen en die van familie met veel cadeau's. Zo ben ik het van huis uit ook gewend.
Klein probleem is dat het in de familie van mijn man precies het tegenovergestelde is.
Gevolg: ik kan het niet laten een goed gevulde 5 december zak te regelen. En schoonfamilie kan het niet laten om de ruimte onder de kerstboom te vullen.
Voor ons als volwassen geen probleem. Sint is een kinderfeest dus daar is slechts 1 cadeau per volwassenen. Met kerst kopen we zelf niets meer voor de kinderen. Maar ondertussen worden de kids overladen op beide feesten.
En niemand is dan bereid van z'n tradities af te stappen.
Bij ons is één van de kleinkinderen ook nog jarig in december. Nṕg meer cadeautjes (want veel ooms en tantes en vrienden die komen).
Valeria
15-12-2024 om 11:58
Herfstappeltaart schreef op 15-12-2024 om 07:55:
[..]
Bij ons is één van de kleinkinderen ook nog jarig in december. Nṕg meer cadeautjes (want veel ooms en tantes en vrienden die komen).
Daarom hebben we destijds sinterklaas zonder opa en oma gevierd, want die waren van de kwantiteit boven kwaliteit. Zóveel cadeaus binnen twee weken zag ik niet zitten (vanuit zowel ruimte als opvoedkundig oogpunt). Dan kwam er alsnog wat van hen met kerst, maar gelukkig wel minder omdat er dan soms andere mensen bij waren waar ze geen geld aan wilden uitgeven.
Echt niet fijn als je in die periode jarig bent als kind, lijkt me. Op een gegeven moment weet je toch niet meer wat je moet vragen (of geven)?
yasmijn27
15-12-2024 om 13:48
Valeria schreef op 15-12-2024 om 11:58:
[..]
Daarom hebben we destijds sinterklaas zonder opa en oma gevierd, want die waren van de kwantiteit boven kwaliteit. Zóveel cadeaus binnen twee weken zag ik niet zitten (vanuit zowel ruimte als opvoedkundig oogpunt). Dan kwam er alsnog wat van hen met kerst, maar gelukkig wel minder omdat er dan soms andere mensen bij waren waar ze geen geld aan wilden uitgeven.
Echt niet fijn als je in die periode jarig bent als kind, lijkt me. Op een gegeven moment weet je toch niet meer wat je moet vragen (of geven)?
Wij hebben een kerstkind en dan gaat het echt over doseren.
Sinterklaas werd uitgebreid gevierd met alleen eigen gezin. Gelukkig kreeg hij op zijn verjaardag normaal cadeaus van familie, geen overdaad en werd dat toen hij klein was ook met ons overlegd. Met kerst geen cadeaus, wij vieren dat nauwelijks. Kinderfeestje voor klasgenoten deden we pas in het voorjaar.
Hij is nu bijna 16, zus 22 en de kinderen krijgen nu al een paar jaar een 'decemberuitkering' van ons. Dat klinkt erg ongezellig, maar wij houden niet van het kopen om het kopen en met een lekker bedrag op de rekening zijn ze allebei heel blij.
Wieder
15-12-2024 om 15:43
Herfstappeltaart schreef op 15-12-2024 om 07:55:
[..]
Mijn dochter is vlak voor kerst jarig. Ze viert het meestal eind juni, begin juli, zo tegen de zomervakantie, met een barbecue voor vrienden. Ik geef haar groot gelijk!
Chipndale
15-12-2024 om 15:49
Wij vierwn altijd heel uitgebreid Sinterklaas. Ook nu er geen kleine (klein) kinderen meer zijn. Wat mij betreft de mooiste avond van het jaar. Altijd samn met mijn ouders, zus en haar gezin.
Zelf hebben wij geen kinderen, maar kopen altijd wel een sinterklaaskadootje voor elkaar. En de afgelopen jaren ligt er ook een kadootje onder de boom. Maar dat doe ik alleen met manlief en niet met de hele familie
Temet
16-12-2024 om 07:38
Wieder schreef op 15-12-2024 om 15:43:
[..]
Mijn dochter is vlak voor kerst jarig. Ze viert het meestal eind juni, begin juli, zo tegen de zomervakantie, met een barbecue voor vrienden. Ik geef haar groot gelijk!
Ooit eens een collega gehad wiens zoon geloof ik op 5 december jarig was. Maar dat wist verder niemand buiten de directe familie, want het werd altijd gevierd in mei. Vriendjes etc wisten ook niet beter of Pietje was jarig in mei. Ik vond het een vrij briljante zet.