Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Sissy

Sissy

28-03-2010 om 12:06

Schade aan fiets zoon - hoe verder?

De fiets van mijn zoon is afgelopen week flink beschadigd (handremmen, versnelling, kettingkast). Er heeft een gesprek met de juf plaatsgevonden en zo is duidelijk geworden wie de daders waren. Het is tijdens de overblijf gebeurd, op het schoolplein, door 4 jongens.
Nu hebben de ouders van twee jongens mij aangegeven de schade te willen vergoeden. Van wat ik van de juf begrepen heb, waren deze jongens de meelopers. Van de ouders van de twee aanstichters heb ik niets gehoord.
Hoe hier nu mee om te gaan? Ik vind het niet fair om de twee ouders die de schade willen vergoeden te laten opdraaien voor het volle bedrag.
Man had al geopperd om het maar voorbij te laten gaan. Dus niets claimen. Maar dat voelt voor mij als het onbestraft laten van vandalisme. En daar ben ik het niet mee eens.
Ik hoop jullie tips!
Sissy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-03-2010 om 12:26

Aansprakelijk stellen

Ik zou de ouders van alle kinderen aansprakelijk stellen voor het gehele bedrag. Ze mogen dan onderling uitmaken hoe ze het verdelen. Als het goed is zijn ze allemaal verzekerd voor schade die hun kinderen toebrengen aan anderen.

Jade

Jade

28-03-2010 om 13:32

Sissy,

ik zou alle kinderen aansprakelijk laten stellen en contact opnemen met de overige 2 ouders.

En het idee van jouw man (laat maar waaien) begrijp ik niet. Dit is vandalisme en als een volwassene dingen kapot maakt dan roep je toch ook niet 'laat maar waaien?'.

koentje

koentje

28-03-2010 om 14:50

Fiets

laten repareren, bedrag door 4 en alle vier de ouders een verzoek sturen om betaling. Kun je achteraf altijd nog gaan kijken hoeveel je moeite je moet gaan doen voor de andere twee delen.

En verschil tussen meelopen en initiatief nemen: alle kinderen moeten leren wat ze doen daar zijn ze verantwoordelijk voor. Klaar!

Vziw hoofdelijk aansprakelijk

Je kan ervoor kiezen hoe je het aanpakt - elk een vierde, of elk voor het geheel aanspreken en ze het onderling laten uitvechten. Voor zover ik weet zijn de daders juridisch gezien hoofdelijk aansprakelijk.

Laten waaien zou ik beslist niet doen, niet alleen voor jezelf, maar ook omdat de daders hiermee hopelijk ook een lesje leren (ik neem aan dat die ouders van die meelopers hun zoons ook wel even flink de oren zullen hebben gewassen).

Ik zou beslist ook de andere twee ouders benaderen, het is anders ook niet fair tegenover die twee van wie de ouders wel bereid zijn tot betaling. Dat geeft toch de boodschap dat je ervoor moet boeten als je eerlijk bent, en je ermee wegkomt als je je maar van de domme houdt.

Succes ermee,

Temet

joer

joer

29-03-2010 om 11:17

Inderdaad..

Ik zou ook de andere 2 ouders benaderen en uitleggen wat er gebeurd is. En dat er 4 "daders" zijn en de kosten dus door 4 personen gedeeld zouden worden.

Ik zou denk ik afspreken dat ik de fiets laat repareren. Als je dan weet wat de kosten precies zijn kunnen de ouders er nog voor kiezen om het met hun verzekering te regelen of als het om een redelijk klein bedrag gaat dit gewoon direct aan je te geven.

Ik heb zo'n situatie 2 keer gehad. Ook met een fiets en een kapotte bril. Beide keren waren de ouders zeer bereid om dit via hun verzekering af te handelen.

Succes! Groeten JOER.

Ilona

Ilona

29-03-2010 om 12:33

Niet benaderen

Begrijp ik uit je verhaal dat de twee andere ouders zich 'spontaan' bij je hebben gemeld? Dan zou ik niet zelf die andere ouders benaderen (mits deze actie niet tegen jou zoon was, maar toevallig zijn fiets betrof).

Laat die ouders het onderling uitzoeken, het is niet aan jou om hen hierop aan te spreken. Dat kan school doen, en als de andere twee ouders het willen kunnen zij het doen. Klaar.

Maar, zo denkt niet iedereen erover...

Ilona

Puck

Puck

29-03-2010 om 12:40

Hoezo ilona

Waarom zou je de ouders van de daders niet mogen benaderen? Het is duidelijk geworden dat hun kinderen betrokken waren bij het vernielen van andermans eigendommen. En al hoeft die actie niet persoonlijk tegen iemand gericht te zijn, jij hebt schade. En dus kun je ze best zelf aanspreken om die schade vergoed te krijgen.
Als jij weet dat Jantje de fiets van jouw kind kapot gemaakt heeft en Jantjes ouders melden zich niet bij: laat je het er dan ook bij zitten?

Puck

Puck

29-03-2010 om 13:51

Oow, op die fiets

Tja, zo had ik het niet gelezen Pelle. In datgeval: mee eens, al zou ik er wel principeel moeite mee hebben geloof ik dat de echte daders er ongestraft mee wegkomen en de meelopers kennelijk meer moraal hebben.

Sissy

Sissy

29-03-2010 om 13:58

@ilona

De actie was niet tegen mijn zoon persoonlijk gericht. Het was toeval dat het zijn fiets betrof.
Ik heb juf op de hoogte gesteld van de schade. Toen ze me later op de hoogte bracht van de toedracht, heb ik met haar afgesproken dat zij de ouders van de betrokken jongens zou bellen. Iedereen heeft dus een telefoontje gehad.
Sissy

Sissy

Sissy

29-03-2010 om 14:05

Reacties

Dank allemaal voor het meedenken.
We hebben bekeken welke reparaties we echt noodzakelijk vinden. Het gaat namelijk niet om een nieuwe fiets, maar om een fiets die we over een jaar willen vervangen.
We zullen de fietsenboer vragen om een indicatie te geven.
Ik denk nog na over hoe ik met de andere ouders om zal gaan. Het belangrijkste vind ik het gedragsaspect. Dat het niet acceptabel is dat mensen elkaars spullen slopen. Dat betekent dat je dat ook je kinderen moet leren. Maatschappelijk bewustzijn en zo.
Maar als het om ouders gaat die het zelf geen bal kan schelen ... wat schiet ik er dan mee op eigenlijk?
Sissy

Ilona

Ilona

29-03-2010 om 15:32

Dat bedoel ik dus...

Dank Pelle voor de onderbouwing. Ik was iets te kort. Inderdaad, als de ouders door school benaderd zijn, het is niet persoonlijk bedoeld (gelukkig!) dan vind ik het niet meer de taak van Sissy+man om de andere ouders erop aan te spreken.

Mijn ervaring is dat dit soort ouders een 'bord voor de kop' hebben wat het gedrag van hun kinderen betreft. Doel is nu om het geld terug te krijgen en dat kan via die andere ouderparen. Dus ik zou het daar en bij school laten liggen.

En geloof me, ik sta vooraan om een ouder of kind op zijn/haar gedrag aan te spreken, andersmans spullen blijf je vanaf, maar in dit geval heeft school die rol al vervuld.

Succes sissy de 'afhandeling', hopelijk heeft je zoon er niet teveel moeite mee!

Ilona

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.