Temet
10-08-2011 om 16:13
Oudste vakantie, jongste naar de creche?
Oudste is hier bijna zes, zusje bijna 2,5. Zoon heeft dus nu schoolvakantie. Zusje niet, de creche is gewoon het jaar rond open. Zowel in deze als in eerdere vakanties komt/kwam het voor dat zoon soms een dag thuis is (hij gaat ook wel naar de BSO) met éen van ons terwijl zusje naar de creche gaat. Dat geeft dan de mogelijkheid tot activiteiten die voor oudste wel, maar voor jongste niet geschikt zijn. Dit hebben we trouwens ook als er op de school van oudste een studiedag is.
Ik vraag me alleen af hoelang we dat nog kunnen volhouden. Dochter is niet op haar achterhoofd gevallen, ik voorzie t.z.t. muiterij als ze doorkrijgt dat grote broer iets leuks gaat doen met Papa of Mama terwijl zij naar het kdv moet.
Hoe doen jullie dat? Jongste ook thuishouden als de oudste thuis is? Gewoon botweg zeggen 'jammer Truusje, ik ga met Pietje naar de film vanmiddag maar jij gaat naar de creche?' Ik ben benieuwd hoe anderen dat regelen.
Groeten,
Temet
mijk
10-08-2011 om 16:41
Dochter
heeft toch ook tijd alleen met jou als je zoon op school zit. Dus dat andersom ook gebeurt is alleen maar eerlijk, toch?
Mijk
Asa Torell
10-08-2011 om 16:58
Afwisselen
Ik vind het zelf heel normaal dat je af en toe maar met 1 kind iets leuks gaat doen. Dus dat vind ik niet zo heel moeilijk te verdedigen. Ook de vorm: ander kind blijft thuis met papa/mama komt hier regelmatig voor, en die wordt iha. een stuk minder gewaardeerd dan de kdv-variant want dochter zou het liefst 24/7 daar slijten (en inmiddels op de bso). Natuurlijk mag het kind dat niet meegaat evenzogoed wel balen.
Laatst ben ik bijvoorbeeld met alleen zoon naar Blijdorp gegaan op een studiedag van school, terwijl dochter een extra dag kdv deed. En notabene alleen omdat het me met 2 stuks te vermoeiend leek in mijn flink zwangere toestand, want op zich zou dochter zich daar prima vermaken.
sus-anne
10-08-2011 om 17:44
Heel lang
Dat kun je heel lang vol houden.
Hier heb ik altijd leuke dingen gedaan met alle kinderen(4) apart.
soms zat de rest op school,of ze waren bij vriendje/vriendinnetje of ze bleven bij papa thuis.
Ik vond het heerlijk om ze op die manier even apart de aandacht te geven,en de kinderen genoten er ook altijd van.
Soms was er wel een kind wat baalde,maar ik legde dan ook uit,jij mag een volgende keer weer.
liora
10-08-2011 om 20:51
Hier ook
Hoi Temet,
Vandaag ging ik met oudste naar NEMO, jongste ging naar crèche.
Vanaf volgende week heb ik drie weken vrij en ik denk dat zoon wel vaker met mij iets zal doen. Heel veel dingen die voor hem leuk zijn, zijn gewoon voor jongste niet leuk.
Maar soms gaan ze ook beiden naar de opvang en dan doe ik dingen die ik met hun erbij niet goed kan doen. Zoals lunchen met vriendinnen, naar de film, boek lezen.
Heb dat ook aan zoon verteld die blij is dat hij niet mee hoeft koffie drinken. Ik zie het zo: er zijn dingen leuk met peuter, dingen leuk met een 8-jarige, en dingen leuk met beiden.
Jongste is toch al 1dag in de week alleen met mij, en nog wel vaker omdat oudste regelmatig weg is.
Ik denk zeker dat ik hiermee zal doorgaan als ze beiden op de NSO zitten, vooral vanwege het leeftijdsverschil.
Liora
Temet
10-08-2011 om 21:00
Maar krijg je dan geen mot?
Ik postte hier eigenlijk niet zozeer omdat ik zo'n regeling onredelijk vind, maar omdat ik vermoed dat jongste er tegen in het geweer komt zodra ze snapt wat er gebeurt. Geen kind dat het liefst elke dag op het kdv zit, hoewel ze zich daar best goed vermaakt.
En dat vroeg ik me dus eigenlijk af: als je zoiets doet (oudste thuis, jongste naar de creche), heb je dan geen huis met herrie? Kijk, wij als volwassenen begrijpen dat het allemaal reuze redelijk en eerlijk is, maar mijn ervaring met mijn twee kinderen tot nu toe is dat hun beleving van eerlijk niet altijd overeenkomt met wat de gemiddelde OOL-er eerlijk vindt.
Of hebben(hadden) jullie wel een huis met herrie, maar er gewoon maling aan?
Groeten,
Temet
sus-anne
10-08-2011 om 21:21
Ja hoor
er was zeker weleens een hok met herrie,gemopper,gezeur ,gedrein(ik wil ook mee!).
maar ja, ik gaf daar niet aan toe.
als de kinderen jarig zijn krijgt ook alleen de jarige een cadeau,en als er 1 een feestje heeft bij een vriendje gaat de rest ook niet mee,kinderen moeten ook leren dat je soms geluk hebt en soms pech.
je kan niet alles hebben.Zo simpel is het.
Vertigo
10-08-2011 om 21:47
Twee en half
Hier ook 1 van die leeftijd die naar opvang gaat en vanaf nu gaat grote broer niet meer met hem mee. 's Ochtends bij het wegbrengen tranen en kwaad, terwijl dat eerst de rol van grote broer was
Maar verder beseft hij echt nog niet dat ik met broer naar het zwembad ging.. Heeft die van jou
dat al door met 2 en half jaar?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
liora
10-08-2011 om 22:10
Mot
Mot kan ook ontstaan in andere situaties. Gisteren ging oudste met de NSO naar Artis. Daar hadden we het over en jongste wilde mee, ging ook huilen en vond het niet eerlijk.
Kinderen doen toch steeds andere dingen?
Sascha2
10-08-2011 om 23:17
Hier ook
Oudste twee gaan naar school en jongste twee naar het kdv. In de vakantie gaan de oudste twee soms naar de vakantie-bso en soms niet. Dan zijn ze thuis en doe ik of mijn man iets met ze, of ze mogen een dag naar oma. De jongste twee gaan dan naar het kdv. Mijn derde is inmiddels 3,5 en houdt met argusogen in de gaten wat de oudste twee mogen en wat zij wel of niet mag. Soms klaagt ze steen en been als zij naar het kdv moet en de oudste twee niet. Daar mag ze over klagen maar het verandert niet. Het is niet anders. Ik maak me daar niet druk over. En net wat Liora zegt: er is toch wel mot. Is het niet hierover, dan wel ergens anders over. Maar wellicht is het voor mijn derde uiteindelijk wat makkelijker te verkroppen omdat er nog een vierde is die ook naar het kdv 'moet', ze is niet de enige die weg moet.
mijk
11-08-2011 om 09:32
Nee, geen mot
ze mopperen wel even maar begrijpen dat toch wel...In mijn beleving gaan dit soort dingen pas mis als je het stiekem zelf ook wel zielig vind. Dan gaan ze los. Zo lang ik het als de normaalste zaak van de wereld presenteer gaat het goed. Verder met twee kinderen is er altijd wel ergens mot over. je went eraan.......
Mijk
Mijk
Temet
11-08-2011 om 09:32
Vertigo
Nee, nu heeft ze het volgens mij nog niet door, maar ik vermoed dat het kwartje wel valt voor de volgende zomervakantie. En zeker in de volgende zomervakantie, als ze dus 3,5 is. Het is nu al een kind dat "ik ook!" voor in de mond heeft liggen, dat wordt nog wat...
Groeten,
Temet
Primavera
11-08-2011 om 09:55
Nooit problemen gehad
Het KDV (t/m 3 jaar) is hier 1 maand in de zomervakantie dicht, de kleuterschool (3 t/m 5 jaar) heeft 2 maanden zomervakantie en vanaf groep 3 hebben ze 3 maanden zomervakantie. Het is dus vaak gebeurd dat de jongste of jongeren nog naar 'school' gingen en de oudste / oudere kinderen al vrij waren. Het heeft nooit problemen opgeleverd.
Als ik iets met de oudsten deed was dat dan ook meestal iets wat we juist konden doen omdat er geen kleintjes bij waren. Verder hebben we dat nooit van te voren aangekondigd en ook achteraf niet breed uitgemeten, hoewel het geen geheim was.
Ik denk dat mijn kinderen het gewoon vonden dat niet iedereen dezelfde vakantietijden had en er daarom verder geen problemen mee hadden.
Groeten Primavera
Asa Torell
11-08-2011 om 10:20
Mot
Ik sluit me aan bij Mijk, natuurlijk kan er mot van komen maar dat is toch vooral een probleem als je zelf ook een knagend niet-eerlijk gevoel er over hebt. Anders is het maar één ding in een eindeloze reeks van oneerlijkheden in deze wereld... wie het eerst in bad mag, wie het langst wordt voorgelezen, wie er wel een ijsje kreeg op de bso vandaag en wie niet, wie er bij een vriendje kan spelen, vul maar aan . Laatst was het oneerlijke zelfs dat dochter niet naar de bso mocht en zoon wel, omdat ik dochter per se mee wilde nemen op een bezoekje bij iemand met een even oude dochter (waarmee ze uiteindelijk een topdag had, maar van te voren dacht ze daar heel anders over, per definitie eigenlijk omdat grote broer niet mee hoefde).
Hanne.
11-08-2011 om 10:42
Heel lang
Ik heb het heel lang volgehouden, en zelfs nu ze beiden op de BSO zitten breng ik soms de een wel en de ander niet. Dochter vindt het niet leuk om naar de vliegshow te gaan, zoon vindt het niet leuk om te gaan shoppen. Dus dan neem ik ze echt niet beiden mee.
Naarmate ze ouder worden snappen ze juist beter dat het soms best leuk is om iets 'alleen' te doen. En dat kan je denk ik ook benadukken: vandaag gaat jantje iets met mij doen, pietje mag de volgende keer iets met mij doen.
Toen ze nog op de creche zaten bracht ik meestal eerst het creche kind weg en ging daarna met het niet creche kind wat doen. Dan hadden ze het (vooraf) nieteens door. Achteraf voorkwam een klein cadeautje (sticker van het evenement oid) vaak gezeur.
Ashara
11-08-2011 om 17:44
Leuk
Wij doen niet vaak iets met maar een kind omdat het logistiek gezien moeilijk is. Het is wel enorm leuk en ik merk dat mijn kinderen het ook echt leuk vinden om een keer exclusieve aandacht te krijgen.
Mijn man en ik proberen nu om elke maand elk kind een keer mee uit te nemen zonder de andere kinderen erbij maar in de praktijk gebeurd het minder vaak dan in de planning. Het kind gaat dat met of mijn man of met mij een avond of middag wat leuks doen. Voor de andere kinderen is het niet zielig want die weten dat ze ook een keer aan de beurt zijn. Als ze er over klagen herriner ik ze daar en dan weten ze dat ze volgende keer mee mogen en dan ook iets leuks met een van ons mogen doen.
Natuurlijk krijg je af en toe protest als een kind iets mag of doet wat de anderen niet mogen maar dat hoort bij het leven en daar moeten ze ook aan wennen.