Pelle
16-12-2009 om 12:41
Oudste kind egoïstischer dan broer of zus
AMSTERDAM – Het oudste kind in een gezin is egoïstischer dan de broers of zussen. Ze werken minder samen en wantrouwen anderen sneller.
© ANP Dit blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de Universtiteit van Montpellier, zo meldt het tijdschrift New Scientist. Zij onderzochten een groep van 400 broers en zussen, die moesten deelnemen aan een financieel spel gebaseerd op vertrouwen.
Eerstgeboren kinderen bleken hierbij het meest zelfzuchtig. Ze gunden in vergelijking met hun jongere familieleden anderen minder geld wanneer ze niet zeker konden stellen dat ze het terug zouden krijgen.
Opvallend is dat hetzelfde niet op gaat voor enig kinderen; zij vertoonden hetzelfde gedrag als mensen met een oudere broer of zus.
Volgens de onderzoekers is het gedrag te verklaren doordat de oudste kinderen bij de geboorte van een broertje of zusje niet meer alle aandacht van de ouders krijgen.
Jongere kinderen hebben echter hun hele leven deze aandacht moeten delen.
Tirza G.
16-12-2009 om 14:17
Logisch
Een oudste kind heeft negatieve ervaringen met delen. Niemand vraagt om een jonger brusje waarmee je alles moet delen. Je ouders, aandacht, leefruimte, speelgoed, plek....Een oudste koppelt "delen" dus aan iets negatiefs.
Als ik naar mijn eigen oudste kijk, kan ik me ergeren aan de vanzelfsprekendheid waarmee ze het leven beschouwt. Een doos met vier koekjes? Dat is er dus voor ieder eentje en dus zeker één voor mij en weet je wat: ik pak hem alvast. Het komt niet in haar hoofd op dat ik wellicht andere plannen had met die koekjes (visite ofzo).
Zo. Uw eigen psychologisch consult.
Tirza
Fransien
16-12-2009 om 16:30
Ik heb mijn bedenkingen
Als ik naar mijn oudste kijk, die is niet anders gewend dan te moeten delen, er zit weinig leeftijdsverschil tussen haar en brusjes. Ze is wel baziger dan de andere twee, dat wel, en ik moet haar er regelmatig aan herinneren dat zij ook kindje is en geen plaatsvervangende ouder.
Fransien
Nasha 1st
16-12-2009 om 17:19
Mijn gevoel
bij mijn eigen kinderen is dat dit inderdaad klopt. Zoon denkt heel vaak dat hij alleen op de wereld is. Nu is hij bijna 5 jaar alleen geweest inderdaad....
Limi
16-12-2009 om 21:10
Hihi
" Ze gunden in vergelijking met hun jongere familieleden anderen minder geld wanneer ze niet zeker konden stellen dat ze het terug zouden krijgen. "
Dat snap ik wel. Als oudste heb je alles moeten delen en vaak werd het dan ingepikt. Je wordt dan wat realistischer (=/= egoïstischer). Als oudste moet je delen, delen, delen, als jongere vertaalt zich dat in ik mag alles hebben, hebben, hebben. Tenminste, dat was bij ons thuis zo. Ik ben de oudste van 4. Ik mocht nooit eens kinderachtig iets terugpakken, voor mezelf houden, of terugslaan, want "jij bent de oudste en daar moet jij boven staan".
Guinevere
16-12-2009 om 21:12
Hier niet
Ik heb hier eerder het idee dat het andersom is. De jongste is er volledig van overtuigd dat de wereld om hem draait. Oudste zoon rent de hele dag achter zijn kleine broertje aan om hem van alles bij te brengen en hem in de gaten te houden (met meer of minder succes). Zal hier wel eerder een karakterkwestie zijn dan een oudste/jongste verhaal.
Bij vogels is het trouwens heel gewoon dat de grootste (oudste) uit het nest zijn jongere broers en zusjes uit het nest kiepert. Dat geeft hem betere overlevingskansen... :-p
Kaaskopje
17-12-2009 om 13:04
Vroeger
Als ik naar mijn zussen en mij kijk dan was mijn oudste zus wel het meest een 'einzelgänger', maar ik kan niet zeggen dat ze egoïstischer was en is. Haar wereldje richt zich op hen die haar het meest na staan en dat is haar eigen gezin. Dat ik haar van mijn twee zussen het slechtste ken is niet voor niks. Ze laat minder los. Mijn andere zus is het overgrote deel van haar leven in gevecht met zichzelf. Maar ze leidt binnen de kringen waarin ze zich beweegt een heel sociaal leven waarin ze voor iedereen klaar staat. Ik vind mezelf nog wel eens egoïstisch. Ik kan goed voor mezelf zorgen. Ik ben langer bewust alleen geweest met mijn ouders dan mijn oudste zus. Zij was 2 toen mijn andere zus werd geboren. Ik heb 6 jaar zonder zussen bij mijn ouders gewoond. Zou dat ook nog van invloed kunnen zijn? Ik stond overigens wel bekend als de meest sociale van de drie zussen.
Mijn eigen dochters hebben elk op hun eigen manier hun egoïstische trekjes. De oudste spant wel de kroon in het niets willen doen in huis. De jongste neemt dat toch meer aan als iets wat af en toe moet gebeuren. Op sociaal gebied is mijn oudste voor haar vrienden héél erg sociaal. Ik kan niet anders zeggen. Haar hele vriendenkring hangt aan elkaar van mooi sociaal gedrag.
olief
17-12-2009 om 13:07
Hier zelfde als bij tirza
maar aan de andere kant gaat het wel hand in hand met verantwoordelijkheid. Hmm, hoe zal ik dat uitleggen.. Het feit dat ze hebben moeten leren delen op een later moment itt jonger broertje of zusje die in de gezinssamenstelling geboren is, heeft waarschijnlijk tegelijkertijd een soort van realisatie teweeggebracht van: Dan zal ik wat van mij is af moeten bakenen. Mijn man is daar een klassiek voorbeeld van; hij bewaakt zijn grenzen heel goed (je zou hem dus egoïstisch kunnen noemen), maar zorgt wel voor iedereen (letterlijk the shirt off his back). Terwijl zijn jongere broertje zoiets heeft van: ach, er wordt toch wel voor me gezorgd. En die doet juist weinig voor zijn medemens. Wat dus eigenlijk resulteert in gedrag dat je ook egoïstisch kunt noemen.
Mijn dochter is 6 jaar lang alleen geweest, en die hebben we dus echt moeten leren delen, en zoals ik al zei slaat het voorbeeld van Tirza ook op haar. Ze is idd egoïstisch ingesteld, maar ik ben ook nog niet klaar met opvoeden
Tirza G.
17-12-2009 om 18:41
Spel
Het spel was gebaseerd op vertrouwen. Er staat helemaal niets over winnen. Zo zijn er ook spelletjes die je bijv. alleen kunt winnen als je samenwerkt. Dit zal zoiets zijn. In dit spel kon blijkbaar het vertrouwen wat je hebt in je gezinsgenoten meten.
Tirza
Maylise
17-12-2009 om 19:39
Hier niet
Hier niet maar in ons gezin is er ook niet echt sprake van een klassieke oudste positie. Mijn oudste zoon is niet mijn biologische zoon en kwam bij ons wonen toen ik al twee kinderen had. Hij is dus nooit alleen met ons samen geweest. Mijn twee biologisch oudste kinderen zijn een tweeling dus dan is het ook al anders.
De meest egoïstische hier is denk ik mijn vierde kind. Althans op sommige gebieden. Op andere gebieden is de rest vast weer egoïstischer.
Overigens kan ik me wel wat bij dit onderzoek voorstellen. Ik kan me indenken dat je als oudste vaak meer moeite moet doen om je eigen bezittingen en privileges tegenover de jongste te "bewaken". Een oudste kind moet voornamelijk inleveren bij de geboorte van een tweede en ik kan me voorstellen dat hierdoor de oudste wel leert om zijn eigen grenzen heel goed te bewaken.
Maylise
reina
17-12-2009 om 20:13
Volgens
Volgens mijn middelste zus is bij ons de jongste juist vee;l egocentrischer dan de oudste. En ik herken het ook niet bij mijn eigen kinderen en neefjes/nichtjes. Ik kan me ook voorstellen dat het uitmaakt hoe groot het leeftijdsverschil is.
lied
18-12-2009 om 17:03
Wel herkenning
Bij ons en in mijn directe omgeving herken ik het wel en vooral qua geld. Idd bang om minder te krijgen oid.
Mijn oudste is ook vaak bang dat ze ergens naast pakt, terwijl ik er echt voor zorg dat ze zoveel mogelijk hetzelfde behandeld worden.
Lied.
haar van daar
19-12-2009 om 09:55
Helemaal omgekeerd
Mijn jongere brussen zijn veel egoistischer, op de penning, minder behulpzaam en minder bereid tot delen of het doen van vrijwilligerswerk.
Nu onze ouders hulpbehoevend worden breekt dat wel op. Altijd wel een smoes om iets niet te hoeven doen. Net als vroeger toen het nog om afwassen ging.
Hier in het gezin is het ook niet aan de orde. De oudste is zacht en meegaand, de jongste is erg egoistisch.