D.
04-06-2012 om 09:09
Nooit meer alleen thuis! heb ruimte nodig!
Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem; ik ben namelijk nooit meer alleen thuis! En ik heb absoluut mijn uren nodig om alleen te zijn, ik voel me er overspannen door. Punt is dat mijn vriend al 6 maanden in de ziektewet loopt, vanwege blessure aan enkel, dus ook amper kon lopen, en huisgebonden is.Hij komt dus nergens, hij zit de hele dag thuis, op fysiotherapie na. Daarvoor was hij ook al thuis, ontslagen, heeft eerlijk gezegd geen sociaal leven, dus eigenlijk ben ik vanaf juni vorig jaar zo goed als nooit meer alleen thuis geweest. De kinderen zitten meestal op school, maar ze wisselen elkaar af met thuis zijn, als de een weg gaat, komt de ander net thuis.. En ik kan er zo langzamerhand niet meer tegen, vooral dat mijn vriend constant thuis zit. Ik werk wel 4 dagen, ga met vriendinnen op stap, of wat dan ook. Maar die tijd thuis, alleen zijn, ik ben een chaoot en heb die rust en concentratie nodig, meerdere dagen per week, niet eens in de maand ofzo. Ik werk ook vanuit huis, maar iemand thuis, dt triggert me vreselijk. Hij zit ook nog eens in zak en as, en is nogal depressief, dat straalt er van af. Kijkt tv of zit aan de computer, thats it. En het frusterende is, dat ik geen oplossing weet! Ik heb wel begrip voor zijn situatie maar ik loop ook op mijn tandvlees zo, inwendig erger ik me dagelijks vreselijk. Man zal wel tot de herft moeten revalideren en dan hopenlijk weer solliciteren, maar het is allemaal nog onzeker, qua werk en inkomen. Hoe kom je hier doorheen? Hoe vind ik mijn rust en ruimte terug? Herkenning?
skik
04-06-2012 om 09:23
Soort herkenning
Ik vind het ook heerlijk om alleen in een leeg huis te zijn, maar dat komt me niet vaak genoeg voor naar mijn smaak. Met vier kinderen op vier verschillende scholen is er wel heel vaak eentje thuis overdag, en de pubermeiden gaan ook niet voor elven naar bed. Als het huis wel even leeg is overdag moet ik dingen doen. Ik kom aan mijn 'genieten van een leeg, stil huis tijd' door nog een uur of wat op te blijven als iedereen naar bed is. Want hoewel het natuurlijk een luxe is, het huis voor jou alleen, heb ik het af en toe even nodig, ongestoord aanrommelen of niksen in stilte. Dan maar ten koste van nachtrust. Ik kan toch moeilijk gezinsleden de toegang tot het huis ontzeggen.
Ik hoop dat de revalidatie van je vriend voorspoedig verloopt en dat hij snel een baan heeft. Vooral voor hemzelf, met als prettige bijkomstigheid dat jij meer leeghuistijd hebt.
skik
Temet
04-06-2012 om 10:26
Ik ben ook zelden alleen thuis, want of ik werk, of de rest van het gezin is er. Ook een partner met geen sociaal leven. Laatst was ik Een Hele Dag alleen thuis. Ik vind het geweldig...
Mar nu naar jouw probleem. Is er misschien een mogelijkheid om ergens in een bedrijvencentrumpje een ruimte te huren om te werken? Kan je in elk geval je werk rustiger doen. Je kan je partner nou eenmaal niet zijn eigen huis uit bonjouren, helaas ...
Sterkte ermee
Temet
Valkyre
04-06-2012 om 11:06
Wandelen
Ik herken het gestresste gevoel. Als ik tijd alleen nodig heb, ga ik weleens een stuk wandelen. Of ergens op een stil plekje op een bankje zitten, beetje ins blaue Hinein staren, of een boek lezen.
Het is natuurlijk niet hetzelfde als alleen thuis zijn, maar het scheelt wel iets.
En verder: heeft je partner geen hobby? Of misschien is er wel een cursus die hij zou willen doen? Misschien zou het hem uit zijn sombere bui trekken om iets buitenshuis te doen. Als je depressie-achtige klachten hebt, organiseer je zoiets niet snel zelf, dus misschien kan jij een beetje rondkijken en hem een zetje geven?
Paal
04-06-2012 om 14:12
Gek word je ervan
Het positieve is dat je niet alleen staat. Blijkbaar hebben meer vrouwen hier last van.
Hoe heb ik het opgelost? Toevallig ging ik een opleiding doen en van daar uit een eigen praktijk starten bij ons op zolder. Deze praktijk is vooral een zeer rustgevend kamertje geworden afgesloten van de rest van het huis. Iedereen weet: als mama daar is dan mag ze niet gestoord worden. Of er nu wel of geen cliënten zijn. Het kan maar zo zijn dat ik daar lekker zit te lezen, mediteren, werken, nietsen. Maar ook heb ik er wel eens een avond gezeten met mijn man. Kinderen waren me net iets te nadrukkelijk aanwezig. Ze deden niets waardoor je zegt dat ze weg moeten gaan, maar soms hebben ze zoveel levendigheid om zich heen, dat ik het niet meer leuk vind. Dit kamertje is mijn domein. Er vinden ook gesprekken plaats met mijn kinderen als we even alleen willen praten. Laatst heeft er iemand geslapen. De volgende dag heb ik het direct weer schoongemaakt. Mijn energie er weer in.
Verder moet je oppassen dat jij niet degene bent die je partner uit zijn depressie kan halen. Dat kan alleen hij zelf. Dat betekent niet dat hij al vanalles kan gaan doen, maar de hele dag voor tv of computer zitten, daar wordt je ook niet beter van. Daar is hij verantwoordelijk voor, niet jij. Straks zitten jullie samen depressief thuis. Daar wordt niemand beter van.
Temet
04-06-2012 om 14:56
Schuurtjesmoeder
Het duurde even voor ik m weer gevonden had, maar hier is de column van Asha ten Broeke over dit heikele punt:
http://www.ashatenbroeke.nl/asha/2011/10/26/column-ik-ben-een-schuurtjesmoeder/
Dat gaat vooral over de moeders en kinderen, maar e.e.a. is natuurlijk meer algemeen van toepassing.
Groeten,
Temet
ChrisH
04-06-2012 om 16:39
Schuurtjesdagen
Hier zijn de dagen dat de kinderen de hele dag op school/bso/créche mijn schuurtjesdagen. Weliswaar moet ik dan werken (ik werk thuis) maar op die dagen ben ik lekker helemaal alleen! Vakantie is leuk, maar ik ben om deze reden ook altijd weer blij als de vakantie voorbij is.
Ik herken het gevoel dus en ik hoop voor je dat je man weer snel is opgeknapt en aan het werk kan.
Chris
Bellefleur
05-06-2012 om 10:23
Ik ben een fietsmoeder
zo gauw het kan, ben ik weg. Soms zelfs een hele dag! Ik fiets uren en uren. En kan daarna weer heel veel verdragen. Verder hebben wij op zolder een computer staan, die niet meer zo in trek is. Ik trek me terug op zolder, en speel wat spelletjes op de computer.
Brianna F
05-06-2012 om 11:46
Me time
Met een man die onregelmatige werkuren heeft en veel thuis werkt, kinderen die te pas en te onpas vrij hebben, heb ik amper nog een dagje voor mezelf alleen thuis. En buiten dat ik dan echt nergens aan toe kom en het huishoudelijke werk zich opstapelt, heb ik dat ook af en toe echt nodig: een dagje niemand om me heen. Daarom ga ik soms expres niet mee naar familie, terwijl de rest wel gaat. Even helemaal op mezelf voor een halve dag. heerlijk.
bibi63
05-06-2012 om 15:21
Zou het een 'vrouwending' zijn
Ik herken het ook. Heerlijk om regelmatig alleen thuis te zijn! M'n man is eind 50, dus moet even niet denken aan z'n pensioen, gelukkig lijkt die leeftijd omhoog te gaan....
Maar is het een 'vrouwending'? Is een ft werkende man ooit wel eens alleen thuis, laat staan regelmatig. En de kinderen. Wellicht hebben die daar niet zo'n behoefte aan. Maar IK wel, als vrouw....
Gr. Bibi
Tonny
05-06-2012 om 20:13
Dat denk ik wel
Mannen sluiten zich volgens mij makkelijkerbaf voor dingen en mensen die ze even niet in hun aandacht willen hebben. Denk aan de spreekwoordelijke krant, nu aangevuld met vele andere mogelijkheden. Vrouwen leggen tegen wil en dank sneller contact met alles en iedereen.
wil40
05-06-2012 om 22:27
Hier alledrie
Ook mijn 13 jarige zoon vind het heerlijk als mijn man en ik samen een tijdje weg zijn.Hij vindt het heerlijk rustig.(Ongezond eten en achter de computer hangen zonder commentaar) Mijn man vindt het ook fijn als hij alleen is. (Keihard muziek luisteren en doelloos niksen.)
Ik heb de meeste kans om een leeg huis aan te treffen, werk parttime.Allemaal thuis is gezellig maar alsjeblieft niet 7 dagen in de week.
Mea Proefrok
06-06-2012 om 08:02
O zo herkenbaar
Ik ben tweemaal per week een uur alleen thuis. Gouden randje, dames, gouden randje. De mogelijkheden duizelen je. Mijn ouders kregen bijkans een echtscheiding toen mijn vader (lang geleden) werkloos werd. Mijn moeder kon hem wel schieten. Vreselijk vond ze het, dat gehang op de bank, dat gebemoei met het huishouden (niet dat hij veel deed, meer het commentaar op van alles), het gemopper op de kinderen. Brrrr.
Maar ik denk wel eens van mezelf dat ik eigenlijk niet zo heel erg geschikt ben voor het traditionele samenwoonverhaal. Ik zou best willen dat we twee huizen in dezelfde straat zouden hebben.
Ciska22
06-06-2012 om 10:22
Ook mannending
Man is ook nooit alleen thuis en wil zo nu en dan graag eens alleen thuis zijn. Maar dat kan alleen als de rest van het gezin bewust een uitstapje plant zonder hem. Ik werk thuis en ben er altijd, de kinderen zijn behalve naar school en sport en vriendinnen ook veel thuis
Pinkelot
06-06-2012 om 11:42
Zo herkenbaar
Ik zit op dit moment een beetje hetzelfde. man zit deels in de ziektewet. Het lijkt wel of er tegenwoordig altijd wel iemand om me heen is, ik wordt er gek van. Ik heb het echt nodig om gewoon helemaal niks aan mijn hoofd te hebben. Man ploft op de bank en daar hangt 'ie dan, ik kan daar zo slecht tegen. Kinderen erg gericht op mij en oudste op het VO is ook meer thuis dan op school lijkt het. Maar vanmorgen had ik zowaar helemaal niks, ik heb de hele ochtend dingen voor mezelf gedaan, gewoon lekker in een heel stil huis, heerlijk. Zo meteen begint de invasie weer. Begrijp me niet verkeerd ik vind het fijn ons gezin, maar heb ook behoefte aan alleen zijn soms.
Trouwens misschien wel een vrouwending hoor, van vriendinnen hoor ik hetzelfde, dat ze daar behoefte aan hebben en mijn man snapt het niet echt dat ik daar behoefte aan heb, hij heeft dat niet. Hij is naast werk altijd thuis, heen hobby's of sport ofzo. Daar snap ik dan weer weinig van.
Ach ja Venus en Mars, maar herkenbaar dus, groet Pinkelot
Hanny61
07-06-2012 om 13:39
Ook
Man geen werk, twee kinderen op VO. Zelf werk ik vier dagen en als ik vrij ben staan man en/of kinderen me blij op te wachten. Heel fijn, maar soms erg benauwend. Mijn oplossing: héééél lang in bad met een boek en een drankje en, dit is belangrijk, met de mededeling dat ik niet gestoord wil worden. En daar houdt de familie zich aan, want ik doe het niet vaak, maar als ik het doe, is het menes.
Nu niet
07-06-2012 om 14:35
Eindelijk, eindelijk
was ik vorige week weer alleen thuis, echtgenoot heeft 3 maanden zonder werk thuis gezeten. Het werd bijna een echtscheiding
Hij is heel blij dat ik weer werk heeft, maar ik ben nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel blijer.
Ik denk dat ik net als Mea heel erg geschikt zou zijn voor 2 huizen naast elkaar of zo.
Fly
07-06-2012 om 16:18
Ook ik
Ben graag alleen thuis - gelukkig elke woensdagochtend hier - behalve als een kind of manlief ziek is grrrr je zou ze bijna wat doen....Manlief heeft er helemaal geen last van - die wil juist niet alleen thuis zijn - ik snap dat echt niet
Lynna
07-06-2012 om 21:27
Vriend wisselend steeds thuis....
Mijn vriend is zeeman en is 6 weken op zee en 6 weken thuis. De weken op zee gaan prima, meestal kan ik hem wel 1 of 2 keer opzoeken. Maar als ie thuis is is ie dus thuis. Vindt het heerlijk als ik uit mijn werk thuis kom, wil graag alles van me weten, alle aandacht en gezellig alles samen doen.
Ik heb hem moeten leren dat ik ook zo'n schuurtjesmens ben, ik wil toch minimaal een dagdeel of avond helemaal alleen zijn om leuk te blijven. Dus tegenwoordig houdt hij daar rekening mee. Gelukkig.
Want ik werd steeds chagrijniger als ik dagenlang alleen maar op de wc alleen kon zijn.
D.
07-06-2012 om 23:34
Heerlijk, herkenning dus!
Wat super om te lezen dat jullie het zo herkennen!
En ook man/vriendlief wel eens kunnen schieten alstie weer thuis is. Ik heb ook wel wat gelachen om jullie verhalen, zie het zo voor me! Ja, verheug je je eens op dat dagdeel alleen zijn, meld de een of de ander zich ziek! Wat een domper dan he?
Ik zeg weleens voor de (zogenaamd) "grap" tegen mijn man, ga eens lekker naar de bioscoop joh. Hint hint, maar hij pakt het niet op. Heeft me wel door hoor, maar gaat niet graag alleen uit. Jammer!
Nu is het ook nog zo dat de pc midden in de woonkamer staat, sinds kort, bleh! Hiervoor stond ie op de werkkamer maar de internet-verbinding was daar te zwak.. Helaas! Zit nu te typen met man achter me op de bank. Daar moeten we dus ook een oplossing voor vinden.
Maar voor het grote geheel van nooit alleen zijn moet ik echt iets bedenken, want het duurt te lang en ik word steed onaardiger..
Groet,
D.
Marie
08-06-2012 om 13:57
Draadloos internet?
Hoi
De zwakke internetverbinding komt dat omdat het draadloos is? Zo ja - leg een kabel naar de werkkamer. Dat is trouwens sowieso altijd stabieler en geeft een betere verbinding. Heeft je man gelijk wat te doen!
succes
Tine Winkel
16-06-2012 om 22:03
Man heeft meer tijd alleen
O, hoe herkenbaar, dit allemaal. Ik heb normaal de vrijdagmorgen voor mezelf en afgelopen winter werd ik echt helemaal gek toen ik al 4 maanden geen 'eigen' ochtend meer had gehad: man thuis, of kinderen, of de werkster (jawel, luxe en dan nog klagen ook) of een combi. Terwijl ik gewoon ALLEEN thuis wil zijn (OK, kat mag blijven). Ik was echt helemaal happy na mijn eerste vrijdagmorgen in mn uppie.
Maar manlief hier heeft het makkelijker, volgens mij. Hij gaat meestal pas om 2 uur 's nachts naar bed. Als ik naar bed ga (tussen 22.30 en 23 uur) heeft hij dus (dagelijks!) 3 uur het huis voor zich alleen. En 's morgens om 7 uur sta ik op en heb dan gelijk de kids weer om me heen... Volgens mij hebben we ergens de taken niet goed verdeeld?
Tine