Guinevere
13-06-2011 om 12:04
Niksen
Wat ik me afvraag op een lazy 2e pinksterdag: hoe vaak doen jullie niks? Ik bedoel: helemaal niks met het gezin, dus geen uitstapjes, geen sport, gewoon alleen thuis rommelen met het gezin?
Ik zit nu al voor de 3e dag thuis met de familie, en wat is dát lekker zeg! Jongste informeerde vanmorgen al: "Mam, blijven we thuis?" en reageerde met gejuich op mijn bevestigende antwoord. Moet wel zeggen dat het huis inmiddels is veranderd in het equivalent van een ontplofte speelgoedwinkel, maar alla.
Fianna
13-06-2011 om 12:15
Vaak
sowieso is het een verzoeking om met ons gezelschap ergens heen te gaan
Dat thuis rommelen, buiten spelen, buiten spelen en buiten spelen met vriendjes vinden ze toch heerlijk.
Wel elke zondag zwemles voor 2 oudsten, in de middag. maar uitstapjes doen we niet elk weekend.
ik merk dat vooral nu, drukte van eind van schooljaar en er zo veel dingen spelen, juist die rommel dagen heel belangrijk zijn.
Geniet er van!
Fiorucci
13-06-2011 om 13:00
Vaak
Oh vaak zat, in lange vakanties is NIKS ook favoriet. Ik moest net even naar intratuin voor eten voor mijn kikkertjes, vreselijk, wat een heksenketel daar.
Mamvantwee
13-06-2011 om 13:13
Vaak pyjamadagen hier
Zeker om de week wel op zondag. Niet aankleden, gordijnen dicht laten en niksen. Niksen is betrekkelijk trouwens, vaak werk ik de was weg, strijk, ruim rommel op, maar zonder te weten wat voor weer het is.
Groet, Mamvantwee
dc
13-06-2011 om 13:14
Regelmatig
Vaak doen we dat op zondag. Maakt mijn man croisantjes klaar (van die afbakdingen), ontbijten we langer dan een uur en gaan we de rest van de dag prutselen. Beetje spelen, wii-en, spelletjes doen, vervelen. Heerlijk! Volgens mij laden de kinderen er echt van op hoor.
2 dagen achter elkaar kan hier niet, dan gaan de jongens stuiteren
janna
13-06-2011 om 13:21
Heerlijk
Ik heb het wel moeten leren hoor: niksen.
Het liefst plande ik elke vrije dag vol met uitjes, zo zonde om er niet van te genieten...
Inmiddels ben ik erachter dat ik van een dagje niksen ook enorm kan genieten, vooral als het hele gezin meedoet! Lekker, uitslapen, vervolgens (in pyjama) in eigen tempo brunchen. Gezamelijk als we daar zin in hebben, en anders gewoon ieder voor zich, en de rest van de dag schaamteloos NIETS doen. mmmmmm. Een pyjamadag lukt me zelf niet zo goed, ik wil op een gegeven moment wel uit dat goedje, maar mijn kinderen lopen gerust de hele dag in hun pyjama rond.
We hebben nu een weekje vakantie en deze week gaan we uit van het niksen (zelfstandig naamwoord haha), en dan zien we wel vanzelf of we zin hebben om er op uit te gaan. Heerlijk hoor!
Nely
13-06-2011 om 13:47
Regelmatig
eigenlijk gaan we zelden echt ergens heen op feestdagen. Lekker thuis wat aanrommelen vinden we heel fijn.
Kaaskopje
13-06-2011 om 13:49
Vaak
Als ik thuis ben en geen afspraken heb, doe ik niks. Niet meer dan het hoognodige in ieder geval. Er is altijd wel een was te doen, of boodschappen, of een snel lapje langs de wc, maar voor de rest... niks.
Kaaskopje
13-06-2011 om 13:58
Vakantie
Janna: We hebben nu een weekje vakantie en deze week gaan we uit van het niksen (zelfstandig naamwoord haha), en dan zien we wel vanzelf of we zin hebben om er op uit te gaan. Heerlijk hoor! ==
Dáár heb ik dan weer wel moeite mee, voor ons zelf uiteraard. Als ik vakantiedagen opneem wil ik die niet alleen maar op de bank doorbrengen. Een dagje tussendoor is niet erg, maar vakantie hoort (voor ons dus) toch een periode te zijn dat je iets onderneemt. Over het algemeen regelen we het zo dat we de eerste weken bezig zijn en een deel van de laatste week thuis zijn, zodat we niet vanuit het actieve vakantie vieren weer terug moeten naar het werk. Ook bij maar 1 week vakantie moet ik wel het gevoel hebben dat we die dagen leuk benut hebben.
Ik zit nu thuis, met een blaasontsteking en onzeker weer buiten het raam en ik baal daar flink van. Ik had naar een tuincentrum gewild. Nu is het dus min of meer gedwongen niks doen en dat maakt niksen minder leuk.
bibi63
13-06-2011 om 14:18
Maar....
.... ik vind het ook prima hoor, af en toe lekker niksen, spelletje, boek enz.
Alleen... soms denk ik dat we TE weinig doen. Kindlief speelt op die dagen regelmatig met e.o.a. vriendinnetje, maar zeker niet altijd.
Maar mijn concrete vraag: WAT gaan jullie dan zoal doen onder het mom van een uitstapje? Wat verstaan jullie onder uitstapjes? Is dat altijd (of vaak) een kostbaar iets (pretpark, film en dat soort dingen), of verstaan jullie ook onder een uitstapje: even eens stukje wandelen in het dorp, evt. een terrasje erbij pakken. Of naar het tuincentrum, of even bij familie op bezoek?
Ben benieuwd.
Gr. Bibi
Guinevere
13-06-2011 om 14:31
Niksen
Niksen is een werkwoord, maar eigenlijk toch ook niet.
Hier is niksen de tijd in huis en tuin doorbrengen, zelfs niet naar de supermarkt gaan. En geen vooropgezet plan. Ik moet wel bekennen dat we zaterdag nog bij iemand diepvriespizza's zijn gaan eten. Da's eigenlijk niet niksen.
dc
13-06-2011 om 15:15
Bibi
Ik vind naar park gaan eigenlijk deel van het dagelijkse leven. Ik ga bijna elke middag na school wel naar een park een uurtje. En in het weekend gaat mijn man vaak 's ochtends met de jongens voetballen in het parkje hier om de hoek. Winkelen zie ik ook niet echt als uitstapje, maar meer iets wat we af en toe moeten doen.
Een uitstapje is voor ons de stad in naar een museum (gratis hier in engeland), of pretpark, of we rijden een paar uur om op een strand te gaan wandelen.
Bij familie op bezoek is voor ons een vakantie, dan moeten we het land uit...
Margriet*
13-06-2011 om 15:53
Tja
vorige week waren we aan het kamperen, nu een weekeinde wat minder. Zaterdag ging op aan clubjes en sport. Gisteren heeft mijn man wat achterstallige klussen gedaan en ben ik met de kids naar mijn ouders geweest (niet om de hoek dus echt een lange dag). Vandaag was het een niks ochtend, man ging sporten, kids lagen voor een film. Vanmiddag zijn ze naar museum met man en zou ik moeten studeren....
Een niksdag bestaat hier niet, dat is een andere naam voor opruim- en rommel- en klusjesdag!
Biene M.
13-06-2011 om 21:28
Niksen
Dat deed ik toen ik nog geen kinderen had. Zaterdagkrant van de mat halen, uitgebreid ontbijten, krant lezen, koffie drinken, krant lezen, lunchen, douchen, krant lezen. Krant uit, nagels lakken, vriendin bellen, avondeten, boek lezen en weer naar bed. Later ga ik dat weer doen
Nu moeten we er eigenlijk altijd wel uit, want zoon moet uitgelaten worden. Dus we gaan naar het park, naar de speeltuin, het bos, de dierentuin, het strand, een vriendin, wat dan ook, maar we moeten er minstens één keer per dag uit.
Verder vind ik niksen een bijzonder kostbare bijzonderheid sinds ons gezin uit een puber, een peuter en een baby bestaat. Het zorgen en regelen en wassen gaat maar door.
Valkyre
14-06-2011 om 00:02
Ja, heerlijk
..niksen. Maar met het hele gezin, dat komt niet veel voor. Vanochtend sliep manlief uit (want tot laat uitgeweest - meestal is hij tot laat weg voor z'n werk), en zoon en ik hebben in pyjama spelletjes gedaan en voor de tv geluierd. Daarna gedrieen geluncht, gezellig. Na het douchen heb ik nog wat gewerkt, man en zoon hebben gestoeid en boodschappen gedaan. Dat was een heel lui dagje voor ons. Manlief heeft nog een paar uurtjes gewerkt nadat zoon in bed lag, en ik heb meer tv gekeken en minder gestudeerd dan gepland. Maar op zo'n dag vind ik dat wel gezond
Voor zoonlief is het op dit moment van levensbelang, die lummeldagen - hij is net een maand met school bezig. Laatst moesten we manlief wegbrengen, riep hij "ik wil niet in de auto! Ik wil RUST! Ik mag ook nooit eens RUST van jullie!" De arme schat... We hebben 'm toen nog maar 'ns een dagje thuisgehouden..
Wat ik wel mis, is hele dagen samen zijn met man en kind - of dat nou uit of thuis is. Het is al heel wat als man en ik eens per maand samen uit gaan (lunchen, wandelen, eten) en we als gezin 1 dag in de week ergens heen gaan (speeldate/borrelen, park, bos, kinderboerderij). Dat zou ik graag anders zien, maar dat is nu qua werk/studie even niet te verhelpen. In de zomer doen we wel extra veel samen als gezin (strand, boswandeling, kinderboerderij, dierentuin) omdat 's mans werk het dan toelaat. Ik zie er erg naar uit! En naar lummelen dus.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Maylise
14-06-2011 om 00:37
Zelden
De hele dag niks doen komt niet vaak voor. Ik ben wel eens ene hele dag thuis maar dan is er meestal heel wat achterstallig onderhoud aan het huishouden wat moet gebeuren of van die eindeloze uitstel klusjes op administratief gebied. Daarnaast heb ik standaard een stapel werk liggen waar nog wat aan gedaan moet worden. Gewoon thuis rondhangen de hele dag doe ik niet zo vaak. Wel buitenshuis rondhangen en niks doen. Dan rijden we ergens naar het strand of naar een riviertje wat heel mooi is gelegen en dan daar lekker wat zonnen, zwemmen en een boekje lezen. Dan kan je niks anders doen en er is niemand die langskomt en geen stapel werk waardoor ik me schuldig voel als ik eens wat anders ga doen.
Afgelopen winter heb ik wel een aantal dvd middagen gehad met de kinderen. Dan gingen we de hele middag dvd's kijken en lekkers eten. Dat is af en toe ook wel eens leuk.
Of wat ik wel eens doe als ik een paar uur vrij heb is in mijn eentje naar de bioscoop gaan. Heel rustig en fijn.
Overigens word ik van lang thuis zitten (= meer dan 1 dag) altijd wat onrustig. Dan wil ik toch wel weer even iets gaan doen, al is het maar boodschappen of even ergens koffie drinken of even langs iemand gaan.
Het lijkt me wel fijn om die rust te hebben. Vroeger had ik dat veel meer dan nu heb ik het idee. Nu heb ik veel meer het gevoel steeds dat ik wat moet doen terwijl ik objectief gezien heus niet meer te doen heb dan 10 jaar geleden.
skik
14-06-2011 om 10:52
Te vaak
Bijna elk weekend niksen wij. We vinden het ook lastig om activiteiten te verzinnen die zowel voor een vijfdegroeper als voor een 3-vo'er leuk zijn. Ook zijn we geen ochtendmensen, dus we allemaal op gang zijn is is de dag al weer half voorbij. Bovendien is er altijd wel wat. Heeft de één een feestje waarbij hij halverwege de middag opgehaald moet worden, of moet de ander een toets leren. Gelukkig zijn de oudsten inmiddels zo groot dat ze wel een dagdeel alleen thuis kunnen blijven. Soms verzuchten we wel eens: weer niks gedaan dit weekend.
skik
Fiorucci
14-06-2011 om 13:42
Skik
En af en toe met een kind op pad? Doen wij best vaak eigenlijk! Want de elfjarige wil niet dezelfde films zien als de 14 jarige, dus gaan ze om de beurt mee naar de film, om maar wat te noemen.
Guinevere
14-06-2011 om 22:10
Nog steeds profijt
Ik heb nog steeds profijt van mijn 3 dagen niksen, want ik ben nog steeds relaxed. Wel jammer dat er vanaf vandaag weer flink wat verplichtingen op het programma stonden.
't Is wel duidelijk dat niksen hier bij de OO-ers hoog op de prioriteitenlijst staat, maar dat nog niet iedereen het tot in de uiterste finesse beheerst. Blijven oefenen, dan komt het goed! Enne... die films kijk je natuurlijk thuis vanuit je bed he, anders is het toch nog een "activiteit" ipv "passiviteit".
liora
14-06-2011 om 23:38
Helaas
Helaas is niksen voor mij niet meer mogelijk. Ik weet dat het over een jaar of drie weer beperkt kan, maar nu met een jongetje van twee, kan het gewoon niet!
dc
15-06-2011 om 08:37
Liora!
Hangt echt van het jongetje af hoor. Mijn oudste moest altijd vermaakt worden (nu 5, gelukkig niet meer), maar de jongste kon al heel jong heel lang alleen spelen (ook al toen hij 2 was dus). Heerlijk. Kan ik languit op de bank met een boek, en komt hij alleen af en toe langs om te vragen een zwaard in een playmobielridder's hand te doen.
Je moet wel geluidsbestendig zijn!!
En verder doet de trampoline in de tuin echt wonderen.
Fiorucci
15-06-2011 om 09:31
Ehm dc
De combinatie van jongetje van 2 + trampoline...ik zou dan niet uitgebreid in een boek durven duiken hoor..
Genista
15-06-2011 om 09:37
Guinevere
Een paar jaar geleden hadden we geregeld een klasgenootje te logeren. Dat wilde ze zelf graag omdat ze hier nooit wat hoefde in zo'n weekend Ja, niksen en een beetje aanrommelen kan ó, zo lekker zijn!
Fianna
15-06-2011 om 20:28
Niksen
Nee, niksen is hier ook onmogelijk. maar ik bedoel eerde dat we lang niet elk weekend op stap gaan, maar gewoon thuis blijven. Waar de kinderen dan 'niksen' maar daarmee wel hun ouders bezighouden Overigens roept het huishouden hier dan ook erg hard...
dc
16-06-2011 om 00:20
Fio
Ik ben een onmoeder. Als ik dan hoor krijsen zeg ik "sst, eerst even m'n hoofdstuk uitlezen". Of ik doe gewoon de keukendeur dicht, hoor ik niks.
Fiorucci
16-06-2011 om 07:03
Ik soms ook hoor, ik werd even negatief beinvloed door het trampolineongeluk van de vriendin van mijn dochter deze week....