Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
ayla

ayla

13-01-2010 om 09:41

Mama waarom lach je nooit

vroeg mijn 5 jarige dochter me gisteravond. God ben ik echt zo chagrijnig?
Ik uitgelegd dat ik moe was van het werken, nee mama je lacht nooit. En toen ik 5 minuten later vanwege iets op haar moest mopperen zei ze meteen: dat bedoel ik dus.
Ik heb me de hele avond rot gevoeld en me voorgemomen vanochtend vrolijker te zijn. maar ja dan staat de oudste al voor 6 uur op je deur te kloppen, de jongste begint 5 minuten later te schreeuwen dat hij honger heeft en zelf heb je hoofdpijn en zit je hoofd helemaal dicht. je man is ook nog een paar dagen weg voor zijn werk waardoor je het alleen mag oplossen met een dwarse peuter en een vroegwijze kleuter. Dan betrap ik me erop dat ik dus weer chagrijnig ben, ondanks mijn goede voornemens.
Dit wordt dus mijn enige goede voornemen voor 2010, meer lachen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

13-01-2010 om 10:46

Wat bij mij helpt

is elke dag voor ik ga slapen 5 leuke dingen van de dag benoemen.
Dat doe ik ook met mijn dochter en dan gaan we bewust ook even giebelen. Even kietelen, of samen dansen.

En daardoor lach ik ook meer.

Massi Nissa

Massi Nissa

13-01-2010 om 11:53

Mama, ben je boos?

Ik had dit een paar maanden geleden. Ik had het veel te druk op werk, liep hopeloos achter op schema, had erg last van reuma en werd eigenlijk steeds vermoeider en chagrijniger. Mijn dochter vroeg wel vijf keer per dag: mama, ben je boos? Dan sloeg ik bijvoorbeeld te hard met het wasmachinedeurtje en dan wist ze dat ik niet blij was. Ik moest er toen wel bij stilstaan dat mijn vermoeidheid en malaise hun weerslag hadden op onze dochter, die nota bene nog geen drie was en geen idee had wat er aan de hand was. Ik heb toen enorm mijn best gedaan om bewust vaker te glimlachen, even een dansje of een liedje te doen met dochter, dat soort dingen. En wat amk ook zegt, de dag echt positief afsluiten. Het gekke is dat het echt helpt als je net doet alsof je ergens zin in hebt, of vrolijk bent. Je wordt vanzelf meegetrokken in het spel of in het mooie uitzicht.
Groetjes
Massi

amk

amk

13-01-2010 om 20:49

wat bij mij dan ook gelijk de trigger is om even rustig aan te doen. Vroeger kind naar het kdv en zelf lekker een dag thuis.
Nu plan ik zo iets op een lange schooldag als ze 's avonds naar haar vader gaat.
En dan probeer ik haar ook op woensdagmiddag uit te besteden bij een vriendinnetje, en dan niet 2 uur te gaan poetsen. Maar gewoon met een pot thee en een boek op de bank ploffen. Ik heb maar 1 kind dat scheelt nogal.

koentje

koentje

15-01-2010 om 17:31

Gisteren had ik

het vriendje van mijn zoon hier die vertelde dat zijn moeder ook altijd chagrijnig is en zijn oma ook. Tja. Wat moet je ermee. Zelfs al heb je het druk, zeurende kinderen en een hoop om over te mopperen, je moet toch ook je leuke momenten hebben?
Het zit hem volgens mij toch meer in je instelling, Ayla. Je kunt wel altijd naar de negatieve kanten kijken. Maar echt als je het probeert is er vast wel iets positiefs. Zoek ernaar... voor je kinderen!

angel3

angel3

15-01-2010 om 18:59

Heel herkenbaar maar ook....

ik herken het. Zoon van toen 4 zei ooit tegen me: mam het lijkt wel alsof je alleen in de vakanties lacht.

AUW!
Ik moest hem deels wel gelijk geven toen ik mezelf onder de loep nam. Ik moet zeggen dat ik ook geen lachebek en ras optimist ben van nature. Heb ook ruimte voor mezelf nodig. Als je dan nauwelijks nog op aarde bent en er staan er om 7 uur al 2 elkaar de harsens in te slaan dan ben ik snel klaar

Echter ik merk ook dat het aan het kind ligt. Is geen excuus maar de oudste is ENORM gevoelig voor sferen en voor boze gezichten en als je boos bent is hij een week van slag. Dochter heeft dat veeeeeeeeeeeeeeeel minder en heeft van mijn 'buien' dus echt minder last.....

Neemt niet weg dat ik er echt rekening mee probeer te houden.

ayla

ayla

19-01-2010 om 09:42

Ze heeft zeker gelijk, dat ontken ik ook niet, manlief en ik zijn ook vaak te chagrijnig en te moe om leuke dingen met de kinderen te doen. Ik probeer er sindsdien oom meer op te letten. Ik wil niet dat dochter over 10 jaar terug kijkt en zich alleen twee boos kijkende ouders kan herinneren. Trouwens, het is ook wel waar wat iemand zei, dochter is gevoelig voor stemmingen van anderen en vooral voor die van mij heb ik soms het idee.

ik heb dat trouwens ook dat ik vaan echt even een uurtje voor mezelf nodig heb, als het eerste wat ik 's morgens zie zijn 2 schreeuwende kinderen dan is de toon voor die dag echt gezet, kan ik rustig wakkeer worden dan ben ikd e rest vand e dag ook veel vrolijker

tonny

tonny

20-01-2010 om 11:08

De toon

Als ouders heb je de soms lastige taak om de toon te zetten in het huiselijk leven. Als je zelf moe en chagrijnig bent, krijg je dat met rente terug van je kinderen.

Ik ben bepaald geen ochtendmens, de tip om een uurtje eerder op te staan zou mij niet helpen. Maar ik probeer wel altijd voor ogen te houden wat voor indruk ik maak, hoe ik mijn kind(eren) de deur uit stuur.
Mijn moeder was soms zeer moe en chagrijnig en dat vervelende plaatje vergeet ik niet. Ik nam soms expres een vriendinnetje mee omdat mijn moeder zich dan wél gezellig gedroeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.