Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

15-10-2010 om 14:57

Kijktip: havo's weigeren steeds vaker vmbo-leerlingen met diploma!

Tijd voor actie, vinden de Vara Ombudsman en LAKS. Het komt veel te vaak voor dat kinderen met een vmbo-diploma die door willen naar havo, geweigerd worden.

Kijk vanavond naar Vara Ombudsman: ned 2, 19:25 uur.

LAKS opent een meldpunt, voor scholieren met zo'n ervaring én voor ouders.

Zie het artikel van Pieter Hilhorst, Vara's Ombudsman, hier

Redactie Ouders Online

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

15-10-2010 om 18:41

Vraagje

Het werkt natuurlijk alleen als de motivatie er is, maar je kan toch ook eventueel via het LOI doorleren? Ik heb daar wel eens van gehoord namelijk, iemand die niet door mocht of kon stromen en het vervolgens daar deed met deelcertificaten. Zonder dat kon ze niet verder met de gewenste studie. Voor zover ik weet (want vage kennis) is het gelukt.

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 18:45

Fladder

Fladder:
"Het werkt natuurlijk alleen als de motivatie er is, maar je kan toch ook eventueel via het LOI doorleren?"
Duurt lang en (voor 18+) geen recht op stufi.

fladder

fladder

15-10-2010 om 18:47

Tinus

Klopt, ja. Maar met stufi zou het wel kunnen lukken?

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 18:56

Tuurlijk fladder

Maar LOI kost geld,helaas.Anders had ik allang een leuke studie uitgezocht.....en ik weet niet of je dan recht hebt op stufi....

Rosase

Rosase

15-10-2010 om 22:31

Volwasseneducatie

Kan ook via de ouderwetse moedermavo en met stufi.

Verder bedankt voor de tip, ik er zal mijn voordeel mee doen, mocht er eentje toch een niveautje lager moeten van school.

Rutteregeling voor 16+

Er is geen uitweg via LOI of volwasseneneducatie voor lln die nog geen 18 zijn. Die mogen niet naar volwasseneducatie. LOI mag wel, mits er ook een gewone opleiding gevolgd wordt. Je moet ingeschreven staan bij een school in de zin van de LPW. LOI is dat niet.
Er is wel de Rutteregeling. Die maakt dat lln jonger dan 18 met toestemming en onder verantwoordelijkheid van de school hun opleiding af mogen maken in het vavo (volwassenenonderwijs).
Ik ben benieuwd hoe vaak die weg wordt bewandeld.
Feitelijk is wat er mis is dat de school in het vmbo-t traject het onderwijs niet zo inricht dat lln met een vmbo-t diploma inderdaad zijn voorbereid op het havo.
Ze komen meestal een vak te kort (vaak wiskunde) en lopen tekorten op in vaardigheden bij vakken die in naam wel overeenkomen.
In die zin voldoen de scholen niet aan de wet. Ik denk dat je hier wat kunt hebben aan het Schaapmanarrest. De school richt het vmbo structureel in met een tekort ten opzichte van de wettelijke doelstelling. De opgelopen achterstand moet in te halen zijn met bijles. Op school, of buiten school maar dan voor rekening van de school.
Ik ben het niet eens met de advocaat in het programma die stelt dat scholen die aanvullende eisen niet zouden mogen stellen. Dat mogen ze wel, zolang het redelijke eisen zijn. Hoe je het ook wendt of keert, vmbo-t lln hebben meestal inderdaad te weinig geleerd. Dat komt niet door de aanvullende eisen, maar door het aanbod in het vmbo.
Daar moet je het dan dus over hebben en dat kan via het Schaapmanarrest.
Dat de overheid en de scholen er verder niet zo mee zitten komt door aanvullend beleid. Dat is niet gericht op doorstroom naar havo, maar op doorstroom naar mbo. Mbo scholen krijgen wel extra subsidie om lln zo snel mogelijk aan een startkwalificatie te helpen, vo scholen krijgen dat soort geld niet.
Daarmee is mbo een zogenaamde voorliggende voorziening. Havo niet. Het mbo heeft binnen het schooluitvalbestrijdingsprogramma (6x woordwaarde) bovendien de mogelijkheid om die leerling extra snel af te laten stromen via het mbo 2. En eigenlijk zit daar volgens mij nog veel meer leed verborgen. Lln met een vmbo-t diploma die met hangen en wurgen na twee jaar mbo niet verder gekomen zijn dan een mbo 2 papiertje. Dat is een papiertje dat toegang geeft tot mbo 3. Net als vmbo-t. Feitelijk zijn ze er dus geen moer mee opgeschoten, maar administratief wel.
Vmbo-t is geen startkwalificatie, mbo-2 wel.
Ja, er zit een hoop leed achter dit soort selectie. Maar ik denk niet dat de wet zo verandert zal worden dat vmbo-t per definitie toegang verschaft tot havo. Geen enkel diploma geeft recht op toegang tot de logische vervolgopleiding.
Als er al wet veranderd gaat worden, dan zal juist dat ene regeltje dat vmbo-t moet voorbereiden op havo zo geherformuleerd worden dat het nog minder gaat betekenen.
Het beste dat er uit te slepen is, is volgens mij dat een vmbo-t diploma die wel aansluit op het havo ook meteen een startkwalificatie is. Dat betekent wettelijke aanvullende eisen voor vmbo. Je zou dat vmbo sk kunnen noemen.
Groet,
Miriam Lavell

fladder

fladder

16-10-2010 om 11:42

Wiskunde

Ik hoorde gister al dat wiskunde vaak het breekpunt is voor toelating.
Even een zijstapje: ik heb thuis een 8e-groeper met VMBO-advies (nog onder voorbehoud maar het zit er dik in). Hij is erg intelligent, maar heeft wat problemen, o.a. concentratie (SO-klantje) en een absoluut non-inzicht in rekenen.
Voor een aantal vakken kan hij (speciaal) Havo-VWO aan. Wiskunde zal een drama worden en mede daardoor zal het VMBO worden. Toch lullig dat één zo'n vak zo dwars kan liggen... Vroegâh ging het toch een stuk makkelijker met je keuzepakket waarmee je zo doorschoof van de Mavo naar de Havo...
Correct me if I'm wrong...!

Vroegâh

"Vroegâh ging het toch een stuk makkelijker met je keuzepakket waarmee je zo doorschoof van de Mavo naar de Havo... "
Ja. Voor invoering van de tweede fase was het aantal vakken gelijk. Steeds minstens 6, NL en een vreemde taal verplicht. Nu is wiskunde op het havo wel bij alle profielen verplicht en vaak ook een tweede vreemde taal, maar op het vmbo niet. Daardoor is het logisch dat vmbo-t niet automatisch aansluit op havo.
Er zijn overigens wel scholengemeenschappen die weer de 'oude' mavo hebben. Dat betekent dat die richting wel precies aansluit op havo voor wat betreft de vakinhoud. Dat betekent dus meer vakken dan op de vroegere mavo, wiskunde en tweede vreemde taal verplicht.
Bovendien hogere vakinhoudelijke eisen bij Nl (ook literatuur) en geschiedenis (meer uitgediept).
Groet,
Miriam Lavell

fladder

fladder

16-10-2010 om 12:12

Toch die wiskunde dus...

Gosh... Je zal geen rekenknobbel hebben...! Dit, gecombineerd met het negatieve imago van VMBO... Er moet drastisch e.e.a. veranderd worden (maar hoe...)!

Aansluitproblemen

Tja, moet er wel wat veranderen? Dat wiskunde op het havo een verplicht vak is, is omdat er lang hard geroepen is dat je van een havo scholier moet kunnen verwachten dat ie kan rekenen. Rekenen maakt in meer of mindere mate deel uit van alle aan havo volgende opleidingen.
Wiskunde mistte als beslissend onderdeel in het vaardigheidspakket voor goed door kunnen stromen naar het hbo. En ook nu het vak wel verplicht is, stellen veel hbo's als aanvullende toelatingseis dat de lln een zomercursus wiskunde doen omdat het verplichte wiskunde toch nog van een te laag niveau is voor veel opleidingen.
Kennelijk is het niet opgevallen dat door wiskunde wel verplicht te stellen op het havo, maar niet op het vmbo er een feitelijke breuk in doorstroommogelijkheid is ontstaan.
Wie niet kan rekenen kan geen havo diploma halen. Zo simpel is het.
Waar al jaren over gesproken wordt en wat nu maar eindelijk eens een feit moet worden, is de mogelijkheid om vakken op een verschillend niveau te doen. Een pakket met vmbo/havo en zelfs vwo gecombineerd. Dat moet mogelijk zijn en dat biedt lln die op onderdelen niet goed functioneren toch de kans om tijdens de leerplicht het beste uit hen zelf te halen.
Maar dat geeft nog steeds geen zicht op een volledig havo diploma voor wie niet kan rekenen.
Ik denk dat het weinig zin heeft om die wiskunde-eis weer te laten vallen. Dan doet hetzelfde probleem zich weer voor bij doorstroom naar hbo. Tegelijkertijd kun je je wel afvragen waarom de stroming vmbo-t nog bestaat.
Nou ja. De wet staat de scholen wel toe om die richting zo in te richten dat ie wel aansluit op havo. Maar de meeste scholen hebben geen zin om dat programma ook te bieden.
Dat is ook niet makkelijk. Met de vakken die wel verplicht zijn in het vmbo-t zit het rooster meestal al vol.
Dat zinnetje in de wet, dat het vmbo-t zou moeten voorbereiden op havo, is een leeg zinnetje.
Groet,
Miriam Lavell

Wiskunde

Rekenen is slechts een zeer klein onderdeel van wiskunde. Analyse en een zekere mate van abstractievermogen, kunnen lezen en begrijpen van statistieken, probleemoplossend kunnen denken, dat zijn wel vaardigheden die op een HBO-opleiding van belang zijn. Wiskunde legt daarvoor de basis. Dus het zou echt een probleem zijn als je dat weg laat vind ik. (zelf geslaagd op VWO met gemiddeld een 7, als die krappe 4 voor wiskunde er niet was geweest, maar blij dat ik er iets van geleerd heb)

Als alfamens heb ik nooit begrepen waarom er twee vreemde talen nodig zijn op HAVO. Nederlands, Engels en Wiskunde zijn volgens mij relevante kernvakken. Alle toe- of afvoegingen zijn eerder gevolg van belangeninvloeden die op andere gronden leunen dan inzicht in wat belangrijk is.

Tsjor

Nasha 1st

Nasha 1st

16-10-2010 om 13:50

Wiskunde

hier is zoon op VMBO-basis begonnen dit jaar, ook geen rekenwonder, maar voor wiskunde haalt hij tot nu toe verrassend goede cijfers!

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 14:05

Klopt nasha

Mijn zoon is een rekenramp,maar wiskunde gaat prima.Wiskundedocent vertelde mij ook dat ze baalt dat slechte rekenaars bang worden gemaakt voor wiskunde,op de lagere school.(Voor zijn slechte rekenen wordt hij overigens nu in de brugklas een uurtje in de week bijgespijkerd.)
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

16-10-2010 om 14:29

Geen tweede vreemde taal op havo

Op de havo is een 2e vreemde taal (nog?) niet verplicht, op het VWO wel. Alleen: in 2 van de 4 profielen op de havo zít wel een tweede vreemde taal. Daarmee is de havo weer de ideale richting voor vwo-ers die niet talig zijn en echt niet op die 2e vreemde taal zitten te wachten. Als je van het vmbo komt en een van die twee profielen-met-2e-vreemde-taal zou willen volgen, heb je een probleem. Want dan heb je een achterstand. De havisten hebben namelijk in 2 en 3 die taal ook gehad en jij niet.
Waarom niet het Amerikaanse systeem, gewoon verschillende vakken op verschillende niveau's.......

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.