moe-der
16-12-2008 om 09:59
Ik zie op tegen de kerstvakantie
Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik zie enorm op tegen de kerstvakantie. Mijn kinderen zijn de laatste tijd zo ontzettend vervelend: niet luisteren, totaal niet met elkaar overweg kunnen, niet spelen maar zeuren en verveeld op de bank hangen en ga zo maar door. De sfeer is hier in huis niet erg gezellig en dat is een understatement.
Wie heeft er tips voor mij om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet voortdurend in de haren vliegen en samen spelen i.p.v. zich vervelen.
Tinus_p
16-12-2008 om 10:06
Heu
Hoe oud zijn ze? Moet jij werken in de vakantie? En je partner, als je die hebt?
Yta Chalne
16-12-2008 om 10:17
Moe
Waarschijnlijk zijn ze gewoon moe, en knappen ze ontzettend op van een paar weken rust en vrijheid. Plan de eerste dagen niet teveel uitjes, laat ze flink uitslapen, maak je niet te druk.
Genista
16-12-2008 om 10:35
Laten bijkomen
Eerste dagen vooral gewoon lekker doorsukkelen, niks moeten, niet haasten. Ik heb ook wel eens een "dagje bioscoopje spelen" ingelast. Hebben ze alleen maar op de bank gehangen, drie DVD's achter elkaar gekeken en er wat lekkers bij gehad. Of spelletjes doen, dat werkt hier ook prima.
Jesse_1
16-12-2008 om 10:38
Anders
Punt één is natuurlijk dat je kinderen op het moment strontvervelend zijn omdat ze aan vakantie toe zijn .
Probeer wat leuke 'start activiteiten' te bedenken. Bij lekker weer (of bij slecht weer...) even naar het bos, of samen kleien, een taart bakken of koekjes, iets knutselen, whatever. Zoiets zet hen al een beetje op het goede spoor. Reken er ook niet op dat je tijd hebt voor eigen dingetjes, maar probeer eerst van tijd in de kinderen te investeren - als zij weer goed in hun vel zitten, betaalt dat zich weer dubbel en dwars terug!
Succes, Jesse
An
16-12-2008 om 11:20
Maak het gezellig
Mijn ervaring is dat als je de dag positief en gezellig begint de rest van de dag ook gezellig verloopt. Begint de dag al verkeerd dan is het moeilijk dat weer om te buigen. Ik zou dus proberen lekker veel leuke activiteiten te plannen en daar 's morgens vol energie en positief aan te beginnen. Merken de kinderen dat jij er geen zin in hebt en al niet echt positief bent dan werkt dat natuurlijk averechts. Begint de dag leuk of hebben ze leuke vooruitzichten dan zitten ze vaak in die positieve stemming en hopelijk houden ze die dan ook vast.
Thuis zou je bijvoorbeeld zelf koekjes of broodjes kunnen bakken, kerststukjes kunnen maken (eerst zelf leuke versiersels kopen, takjes knippen etc), knutselen (bijvoorbeeld slingers van kerstklokken om je huis te versieren of kerst of nieuwjaarskaarten laten maken en zelf laten rondbrengen bij iedereen die ze aardig vinden), de oudste twee zou je zelf een keer kunnen laten koken. Laat ze zelf recepten zoeken, boodschappen doen, een menukaart maken, de tafel leuk aankleden, en natuurlijk zelf laten maken en zelf laten opdienen. Vinden ze hier geweldig. Of misschien kan je een leuk project bedenken voor de kamers van de kids. Een tafeltje, stoeltje, kist o.i.d. (goedkoop ongelakt van ikea of praxis) helemaal zelf laten schuren en verven bijvoorbeeld. Het hele traject van uitzoeken van stoeltje, verf uitzoeken en kopen, ontwerp bedenken, etc is vaak al erg leuk.
Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg activiteiten buitenshuis te bedenken zoals uitstapjes naar zwembad, binnenspeeltuin, pretpark of dierentuin, bioscoop etc. maar mijn ervaring is dat dat vaak niet eens nodig is of laat de kinderen bijvoorbeeld 1 ding kiezen voor de laatste dag van de vakantie om naar uit te kijken.
Daarnaast zou je misschien ook nog kunnen kijken of de kinderen nog met vriendjes of vriendinnetjes af kunnen spreken of een keer een nachtje kunnen logeren bij opa en oma.
Veel succes en plezier hopelijk.
Hes@
16-12-2008 om 13:08
Rust voor moeder
ach arme moeder! Jij bent afgedraaid en je kinderen ook. Dan heb je het niet meer leuk met elkaar. MAAR: vakantie brengt rust. De eerste dagen is het misschien nog even doorbijten maar daarna heb je toch je draai gevonden met elkaar en wordt het weer gezellig?
Je mag best een beetje streng zijn en je eigen rust bewaken hoor. Zeker als ze toch de hele dag thuis zijn. Dus stel een paar regels in: je vervelen doe je maar op je eigen kamer, als er ruzie gemaakt wordt gaan alle deelnemers voor straf naar hun kamer (ga dus niet uitzoeken wie begon of zo) en vooral: als mama rust wil gaat iedereen een uurtje bovenspelen.
Ze zijn dus alleen in jou buurt als ze gezellig spelen (samen of alleen) of als jij zin hebt om iets met ze te doen.
Zie je zo de vakantie weer zitten?
Denk je nu dat je ze toch moeilijk de hele vakantie op hun kamer kunt opsluiten? Geloof me, als je dit de eerste dagen consequent volhoudt, gaan ze veel beter spelen. Ik vond het een verademing.
Genista
16-12-2008 om 13:38
Wat ik ook merk
Het helpt ook als ze de eerste paar dagen vrijwel voortdurend aan me mogen "plakken". Op schoot, tegen me aan hangen, tegen me aan leuteren, al hun verhalen kwijt mogen, helpen met koken, samen spelletjes doen... Ik vergeet mezelf de eerste paar dagen van de vakantie maar gewoon, dan mag ik daarna uitrusten. Daar heb ik de rest van de tijd alleen maar profijt van.
Jolijt
16-12-2008 om 14:33
Moe-der
Ik koop mijn spruiten soms gewoon om
Jullie een film, ik een boek.... daarna gaan we koekjes bakken (spelletje doen, wat dan ook). Ik ruil films met vriendinnen, boeken, speelgoed en soms zelfs kinderen (tijdelijk dan...)
Als je een paar dagen de boel de boel een beetje laat gaat het vaak al een stuk beter.
liora
16-12-2008 om 16:17
Goeie!
Hoi Genista,
Wat een goede tip, een paar plakdagen. Die ga ik dit weekend ook instellen!
Liora
Emmawee
16-12-2008 om 21:15
Dagje per kind
Als het oppastechnisch te regelen is, vind ik het altijd heerlijk om een dagje alleen met één van de kinderen op stap te gaan (en ik heb er 'maar' twee!). Je doet dan een uitstapje 'op maat', het kind krijgt weer eens lekker individuele aandacht en je hebt het een stuk rustiger zonder alle interacties tussen de kinderen onderling.
Groeten, Maw.
Bellefleur
17-12-2008 om 09:07
Bij ons:
eerste dagen popcorn (zelf maken) en veel dvd's. Niet teveel uitstapjes plannen. De kinderen zijn moe. Daarna elke dag een uitstapje waar ze zich lekker moe kunnen spelen: zwembad, overdekte speeltuin enz. Mijn kinderen vinden het een feest om zelf eens eten te koken. Ze maken dan bijvoorbeeld een paddestoel van een gekookt ei. Ze vinden het ook heerlijk om voor de tv te mogen eten. Rust voor mama. Mijn kinderen zijn al wat ouder, ze vinden het heerlijk om 's ochtends in bed te lezen. En als ze dan eindelijk beneden komen is het ultieme genot de hele ochtend in pyjama door te brengen...
Bastet
17-12-2008 om 17:38
Hier
Ik plan zo min mogelijk,anders heb je nog volle weken waarin van alles moet,dat wil ik juist niet.Ik heb een bezoekje aan Den Haag gepland,bij Lidwientje,that's all,verder zien we wel.Zaaaalig,lege weken.
Groetjes,Bastet
EsmeePF
18-12-2008 om 14:08
Ik herken het wel
Ik zie er eigenlijk ook wel een beetje tegenop. Mijn oudste gaat de eerste week van de kerstvakantie naar zijn vader, wat op zich helemaal niet erg is natuurlijk maar daardoor is mijn dochter wel erg op mij gericht. En aangezien we de laatste tijd weer ernstig kunnen botsen zo af en toe heb ik daar niet zo heel veel zin in. Gelukkig kan ze nog spelen met haar jongere broertje. En verder gaan we gewoon een stapel leuke dvd's huren, cake en pizza en nog meer van dat soort lekkere dingen maken en ik heb me voorgenomen om haar zaterdag mee te nemen naar de action of zeeman ofzo en haar wat nieuw knutsel en tekenspul uit te laten zoeken. Als ze wat te doen heeft kan ze zich gelukkig prima vermaken.
De week dat mijn oudste weer thuis is gaan we vast ook nog wel wat leuke dingen doen maar dan spelen ze ook veel samen buiten enzo. Door verhuizingen wonen er helaas niet veel vriendjes en vriendinnetjes in de buurt dus dan zijn ze wel op elkaar aangewezen.